Häst som börjat hosta

Sv: Häst som börjat hosta

Det "hoppas" jag med på!!!
Magkänslan säger nämligen att det inte är höet, trots att det kom i samband med höbytet :S
Svårt att avgöra om man ska lita på vad som låter mest troligt, eller sin egen instinkt, med tanke på att det är hästens hälsa det rör sig om! Kommer du ihåg vad viruset/förkylningen hette? Eller har det ens ett namn, kanske bara kallas vårförkylning.

Här hemma finns bara 2 pållar, en shettis och travaren med hostan. Shettisen är helt symptonfri, vilket nästan förstärker min misstanke om att höet inte orsakat det, men jag är fortfarande medveten om att alla hästar reagerar olika. Det enda jag vet är att travaren är då INTE överkänslig mot dåligt hö... Nu diskuterar jag med mig själv egentligen, men tack för ditt svar!! Det skulle kunna förklara att vet inte var orolig och bad mig avvakta..
Hur länge vågar man avvakta tycker du? Balen han får av nu är ju dammfri, så jag ger honom inte dammigt hö medan jag avvaktar iaf. Tack igen för svaret!

Nej, det hette ingenting, det var bara klassat som förkylningsvirus. Jag tror man kan avvakta iaf ett par veckor om man misstänker att det är något sådant. Som jag fattade det så var det viktiga bara att de inte anstränger sig (inte trava eller galoppera) eftersom de kan få hjärtmuskelinflammation om det vill sig riktigt illa.

Hade jag varit du hade jag nog skrittat en vecka och blötlagt höet och sett vad som händer.

Nej, det hette ingenting, det var bara klassat som förkylningsvirus. Jag tror man kan avvakta iaf ett par veckor om man misstänker att det är något sådant. Som jag fattade det så var det viktiga bara att de inte anstränger sig (inte trava eller galoppera) eftersom de kan få hjärtmuskelinflammation om det vill sig riktigt illa.

Hade jag varit du hade jag nog skrittat en vecka och blötlagt höet och sett vad som händer.

Det låter faktiskt som en väldigt bra idé! Han är under igångsättning, men har inte gjort ngt med han sedan jag skrev inlägget. Funderar på att ta 1 st 20-30 min lång skrittur 4-6 dagar i veckan om jag märker att det funkar bra, jag promenerar ju ändå bara med honom. Och blöta höet ordentligt. Tanken på att det bör vara sommarbete här i början av maj håller de positiva tankarna uppe :banana:

Tack så mycket för dina svar!!

Förresten, sa veterinären något om att hålla hästen lite extra varm, täcke etc?

Nej, inget direkt. Men jag utgick från att det är bra om de inte fryser. Här har vi haft så varmt så det har inte varit någon fara ändå senaste veckan, vi har dessutom en fenomenal vinterpäls modell ryamatta att släpa runt på.

Nej, inget direkt. Men jag utgick från att det är bra om de inte fryser. Här har vi haft så varmt så det har inte varit någon fara ändå senaste veckan, vi har dessutom en fenomenal vinterpäls modell ryamatta att släpa runt på.

Jo jag har och 2 st vinterpäls modell ryamatta här hemma XD Fast det mesta är faktiskt borta nu, otroligt nog :P Men han får täcke nattetid iallafall, kan fortfarande sjunka neråt i temp och regna/blåsa rejält på nätterna. :(

Hur går det med hästens hosta?

Hostan har blivit mkt mildare, och han hostar mer sällan, men han har ju fortfarande hosta. Jag har halm i ligghallen som jag idag ska mocka ut och kolla om detta kan hjälpa också! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min varmblods grabb på 15 år har börjat hosta bara rätt va det var.. Han har torr/djuphostat i några veckor och ingen feber...
Svar
11
· Visningar
2 723
Senast: erik
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 253
Senast: Messy
·
Hästvård Kadde har oroväckade nog börjat hosta. Något som han aldrig gjort förr mer än när man börjat rida honom efter att han har stått ett tag...
Svar
10
· Visningar
1 600
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 226
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka