Sv: Häst som börjat hosta
Nej, det hette ingenting, det var bara klassat som förkylningsvirus. Jag tror man kan avvakta iaf ett par veckor om man misstänker att det är något sådant. Som jag fattade det så var det viktiga bara att de inte anstränger sig (inte trava eller galoppera) eftersom de kan få hjärtmuskelinflammation om det vill sig riktigt illa.
Hade jag varit du hade jag nog skrittat en vecka och blötlagt höet och sett vad som händer.
Det "hoppas" jag med på!!!
Magkänslan säger nämligen att det inte är höet, trots att det kom i samband med höbytet :S
Svårt att avgöra om man ska lita på vad som låter mest troligt, eller sin egen instinkt, med tanke på att det är hästens hälsa det rör sig om! Kommer du ihåg vad viruset/förkylningen hette? Eller har det ens ett namn, kanske bara kallas vårförkylning.
Här hemma finns bara 2 pållar, en shettis och travaren med hostan. Shettisen är helt symptonfri, vilket nästan förstärker min misstanke om att höet inte orsakat det, men jag är fortfarande medveten om att alla hästar reagerar olika. Det enda jag vet är att travaren är då INTE överkänslig mot dåligt hö... Nu diskuterar jag med mig själv egentligen, men tack för ditt svar!! Det skulle kunna förklara att vet inte var orolig och bad mig avvakta..
Hur länge vågar man avvakta tycker du? Balen han får av nu är ju dammfri, så jag ger honom inte dammigt hö medan jag avvaktar iaf. Tack igen för svaret!
Nej, det hette ingenting, det var bara klassat som förkylningsvirus. Jag tror man kan avvakta iaf ett par veckor om man misstänker att det är något sådant. Som jag fattade det så var det viktiga bara att de inte anstränger sig (inte trava eller galoppera) eftersom de kan få hjärtmuskelinflammation om det vill sig riktigt illa.
Hade jag varit du hade jag nog skrittat en vecka och blötlagt höet och sett vad som händer.