Vid vilken temp. börjar hästen frysa?

Sv: Vid vilken temp. börjar hästen frysa?

Ja, precis den:love:
Skulle gärna ha tag i denna artikel. Finns den på nätet eller något?:angel:

Hade de stalltäcke också?!
I mitt stall har shettisarna regntäcke men det antar jag är för att 1. de flesta är klippta 2. de är fulla av lera/dyngsura och det är inte kul när de kommer in kl 14 och ska gå lektioner 16-19

Jag vill också ha tag i artikeln igen, vet att jag sparade några kopior, men hittar dem inte nu :(

Japp, stalltäcke också (dvs, termotäcke inne med, det räckte INTE med fleecetäcke där :grin:) Begriper inte varför privathästarna ansågs så sköra, samtliga lektionshästar gick otäckade.
Vissa hade dessutom samma täcke ute på dagarna och inne på nätterna, tror bara att det togs av vid ridning (som skedde utan länd-/ridtäcke) och åkte sedan på direkt igen.

Du kan väl gissa att det blev ett sjuhelsikes liv när jag råkade släppa ut ett par av privathästarna nakna en vårdag när det var solsken och +5 grader och det råkade bli ett par grader kallare på eftermiddagen (fortfarande plusgrader, solsken, vindstilla och uppehåll). Det var ju sååååå synd om deras hästar (som bockade/brallade i hagen som om de aldrig fick nog ;)). Bara för att det stod på hästarnas täckesschema att de skulle ha täcke vid regn/snö och minusgrader så innebar det tydligen inte att de fick gå utan täcke när det var uppehåll och plusgrader :crazy:

Hade de inte hört talas om att hud vill andas ibland och att hästar vill ha solljus på kroppen?

Min medryttarhäst har tyvärr täcke både ute och inne. Dock ett fleecetäcke inne och ett regn- eller thermotäcke oavanpå ute i hagen beroende på väder. Jag vill gärna att hästar ska slippa täcken inne eftersom jag tror att hud vill andas utan täcke oavsett om det är ett täcke som andas i sig. Men hon står i ett kallstall och går ej att klippa, så täcken har vi främst för att slippa björnpäls och sedan för att hon är stel i lederna och blir värre utan.

Veterinär Per Michanek har gjort studier på sina fullblodshästar i tävlingskondition gåendes ute dygnet runt, Tror att Karin Morgan och ev Mikael Ventorp skrivit artiklar om detta också. Googla och sök.

Täcke BEHÖVS som regel bara när pälsens funktion sätt ur spel- vid längre tids kall väta o även hård vind. Snö lägger sig som ett täcke o skyddar på så sätt- om hästen har tillräckligt med päls.

Sen är det givetvis beroende av individ o miljö som den lever i.

Min häst har aldrig täcke. Han går på lösdrift med tillgång till vindskydd (en lada som de kan gå in i) fri tillgång på grovfoder. Han får inget kraftfoder heller och klarar sig mycket bra. Har haft -28 som kallast här uppe men han fryser inte.

han var det när han köptes...

okej, ja det verkar vara vanligt vad jag sett att man helklipper utan att ha riktig koll exakt hur mycket det påverkar hästens förmåga att hålla värmen, och sen skriker man om hur "extremt frusen" just den hästindividen är.

antar att du sett extrem skillnad på när han INTE är helklippt sen dess.

Jag klär bara på mina hästar när det är runt 0 och nederbörd, eller om det är riktigt ruskväder på annat sätt. Är det "bara" kallt klarar de sig mycket bra ändå, möjligen att de kan få lite extra hö.

Men... sista veckorna har jag faktiskt haft täcke på min shettis :o Vi klippte henne ganska sent, och att gå från björnpäls till sportig täckesklippning gjorde att hon frös så hon skakade. Jag kan erkänna att det känns fånigt att dalta med täcke på shettisen när jag släpper ut halvblodet naken :grin:

Liknande trådar

Hästvård Det är neråt mellan -6 till -10 vissa mornar här (småland), men börjar bli några plusgrader och solsken mitt på dagen. Har så svårt...
Svar
13
· Visningar
1 866
Senast: SaraXX
·
Hästvård Här brukar inte vara sådär jättekallt, iaf inte mer än en kort köldknäpp på typ ett dygn högst. Och min häst täckas inte "tidigt" i...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 037
Senast: Hesa
·
L
Hästvård Min pålle började hosta för några dagar sedan. Har nyligen (ca en vecka sedan) köpt hem nytt hö som jag ganska snabbt insåg var dammigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 184
Senast: lindgreen
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 425
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar