Vid vilken ålder kan man börja NH-träna?

K

kitty

När kan man börja NH-träna unghästar. Har börjat med att hon ska ge efter för tryck. Försöker rätta till henne när hon försöker springa förbi mig. Hon är bara 7 månader. Känns lite tidigt att backa upp henne.

Sv: Vid vilken ålder kan man börja NH-träna?

Ju tidigare desto bättre!
man kan brja träna nh med föl från första stund dem föds! Så sätt igång! Rätt från början är alltid det bästa!

Men man kan väl inte börja backa en som bara är 7 månader :eek:
Mammahästan väntar säkert tills den är 4-5 år..MINST

Nu är väl backning inte särskilt viktigt eller en stor del av NH-träningen, så det kan väl knappast hindra att man tränar på?
Dessutom tycker jag nog att min tvååring OFTA blir backad av sina kompisar, och det verkar han klara bra. Nog måste en ung häst kunna klara att backa? Hur gör man annars i hanteringen?

När vi fick hem en ettåring och en tvååring i våras fick vi börja med att bland annat kontrollera deras mathets. Då blev det lite backa tills de slappnade av och väntade på klartecken. Gick hur bra som helst.

Jag var ironisk

NH är väl hantering, en filosofi, ett sätt att vara med hästar ?!
Varför träna, det räcker ju med grundläggande fostran på ett sätt som hästen förstår i den åldern. Att träna hästar enl "NH" principen borde ju den som handhar hästen ändå ha lite öga o känsla ver hur hästen tar det.

Men jag har hållt på med hästar sen 1971 och jag måste säga att jag aldrig sett hästar backa sina kamrater...putta en sekund kanske, men knappast backa.
Dom som inte fattar poängen med NH tycker jag inte ska hålla på o tramsa med saker dom förstår..

Dom som inte fattar poängen med NH tycker jag inte ska hålla på o tramsa med saker dom förstår..
:bow: :laugh:
För jag antar det skulle varit ... "saker dom inte förstår" eller va?

Till TS!
Natural Horsemanship är en filosofi man lever efter som hästmänniska. Det är inte endast ett sätt att träna hästar med lite annorlunda knep. Hanterar och lär föl gör man från dag ett.

LIA

Jag har inte haft föl på många år. Sist jag höll på med föl så kunde jag ingenting om NH. Mina andra hästar har jag NH-tränat och fått mycket beröm för att dom är så väluppfostrade. Det jag jobbar med är gå undan för tryck, ledövningar m.m. Om det nu är nåt jag har missat i mitt NH-tänkade så är jag tacksam över en uppdatering. Eftersom många anser att man överhantera sina föl så ville jag ha lite hjälp på traven. Kan jag även träna ledövningar på ett föl. Nu menar jag den typen av övning som att dom ska gå lite bakom, stanna när jag sätter upp armbågarna osv. Tacksam för alla seriösa råd.

Ledtränade mitt föl gjorde jag dess andra dag i livet och självklart vill man inte bli översprungen av en häst, oavsett om det är ett föl eller stor häst utan det konsekventa inlärandet ska göras omgående. Man ska alltid behandla hästen likadant, hur ska hästen annars veta varför du säger till den si ena dagen och så andra dagen om den gör samma sak.

Jag tror du tänker rätt, och som sagts ovan, i den dagliga hanteringen kan du lätt börja hantera fölet som de vuxna. Som att de ska hålla en lagom distans, ge efter för tryck osv. Ledövningar och sånt kan man också göra, precis som de vuxna måste ju fölet lära sig detta.
Jag tror att man kan anpassa det så att man inte "lägger fölet i hårdträning" utan man gör det lite mer lekfullt och kul, samt inte så långa stunder.

Jag är emot att överhantera föl, jag tycker inte man ska stå och gosa och gulla och blir en kli-och godisautomat. Jag tycker inte man ska kräva för mycket av dem för tidigt.
Däremot tycker jag att det är viktigt att fölet tidigt lär sig på vilka villkor de ska umgås med människan, annars kan det bli både jobbigt och farligt.

Hantera på rätt sätt, och anpassa det till hur mycket individen "tål". Jag har en häst som har mycket behov att vara för sig själv i hagen, medan den andra bara BER om att få komma med ut och hitta på nått. De här två måste man ju träna lite olika då, om du är duktig ser du säkert om ditt föl blir less och uttråkat.

Martha: Sorry, jag fattade inte att du var ironisk..läste nog lite hastigt..

Vad jag fick lära på clinics för en Nh-lärare var att föl bör uppfostras av hästar och vi kan börja NH-träningen vid 2års ålder. Först då var de tydligen mottagliga för just hans arbete iaf. Han nyttjar löslongering för att skapa ett förhållande/förståelse, inte drag o slit i repgrimma o göra massa specifika övningar som kanske är det vanligaste.

Men skall man hantera ett föl så kan man ju förstå om man måste visa hur man uppför sig! Det är säkert inga konstigheter med att lära fölet gå undan, visa respekt, ledas, lyfta hovar etc. Men ett föl är en bebis så kräva för mycket kan kanske slå tillbaka? Själv gjorde vi allt sån fölets tredje levnadsvecka, sen gick hon i "unghästflock" i princip ohanterad i tre år o det var aldrig några problem när hovslagarn kom, o andra tillfällen då hon fick "komma ut". Nu e hon fem å världens snällaste, tryggaste underbaraste :love:

Kul om man har ett hingstföl som ska gå bakom. En vacker dag blir den könsmogen o om den inte har stått på bakbenen förr så....:bump:

Om man bara hanterar det dagliga så tappar de inte respekten för en.
Låt fölet vara häst o ha lekkamrater till den.

Ett föl är en ung häst, varken mer eller mindre. Den kan, och bör enligt min uppfattning, läras "och formas" med början dag ett. Ju tidigare, desta enklare och säkrare!

Man måste hela tiden ha i huvudet att det inte har den bakgrundskunskap eller förståelse som man hittar hos en äldre häst. Därför tar man allt i små portioner och i den takt som fölet klarar att mentalt svälja det. Dom regler och den uppfostran man vill ha hos den vuxna hästen, grundar man här genom ett övertänkt, planerat hanterande.
Att exempelvis lära hästen vad det innebär att ha grimma på sig, att ledas i denna och i förlängningen stå uppbunden i den är lämpligt att befästa tidigt.
Miljöträning(!) redan nu är ovärderligt, både när det gäller platser, folk, djur och prylar.

Ledövningar läggs också in men i småportioner. Vill man ha hästen gå bakom (självklart för mig) tar man det i små doser där man "på kommando" visar fölet vad man vill. Merparten av "ledtiden" bryr jag mig inte utan låter det gå fritt, men kravet ökar vartefter.
Vill man inte ha den vuxna hästen komma närmare än en meter, stoppar man fölet på en meter. Själv föredrar jag att låta hästen komma ända fram, men med respekt och rätt inställning, vilket givetvis även fölet lär sig. Därmed ser jag inga problem med "övergosning", eftersom fölet lär sig när man gosar och när man inte gör det (dvs när jag säger nej).

"Tryck och släpp" m fl övningar kan man också ta tidigt, men det får aldrig bli korvstoppning eller för mycket för ofta. Fr a, ingen kadaverdiciplin! Fölet ska tycka livet är kul och att samvaron med människan tillhör det roligaste. Annars blir det lätt som i en annan tråd, att hästen går undan när man går till den i hagen. Inte kul!

Min syn på det, alltså. :laugh:

LIA

Senast ändrad:

Tack för det svaret. Det var det jag ville få fram med mina frågor. Förstår också att man inte kan låta fölet göra som det vill och sen helt plötsligt kräva total lydnad av den.

Snälla jag måste bara få korrigera lite... inte "stanna när man sätter upp armbågarna", stanna ska de göra ändå när du stannar, börja med små medel och öka på ifall det inte funkar, aldrig tvärtom! Att "sätta upp armbågarna" kan man göra som korrigeringsåtgärd om hästen upprepade gånger springer förbi dig när du stannar... Vad gäller vilken ålder man kan börja för att det ska ge bäst effekt har jag tyvärr ingen aning om...
Mvh

Jo, jag vet att man inte ska börja med och bara stanna. Det blir alltid lite felformulerat när man skriver. Bra att du kommenterar det så det inte blir helt fel om nån läser mitt inlägg och feltolkar det.Mitt föl är rätt duktigt på att stanna när jag stannar. Det är bara när hon blir lite orolig och vill till dom andra hästarna som hon försöker springa förbi ig.

Låt din häst bli trygg med dig innan du börjar kräva lydnad/NH

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 563
Senast: Piaff
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 049
Senast: Bowman
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 606
Senast: Sel
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka