Sv: Vid vilken ålder kan man börja NH-träna?
Ett föl är en ung häst, varken mer eller mindre. Den kan, och bör enligt min uppfattning, läras "och formas" med början dag ett. Ju tidigare, desta enklare och säkrare!
Man måste hela tiden ha i huvudet att det inte har den bakgrundskunskap eller förståelse som man hittar hos en äldre häst. Därför tar man allt i små portioner och i den takt som fölet klarar att mentalt svälja det. Dom regler och den uppfostran man vill ha hos den vuxna hästen, grundar man här genom ett övertänkt, planerat hanterande.
Att exempelvis lära hästen vad det innebär att ha grimma på sig, att ledas i denna och i förlängningen stå uppbunden i den är lämpligt att befästa tidigt.
Miljöträning(!) redan nu är ovärderligt, både när det gäller platser, folk, djur och prylar.
Ledövningar läggs också in men i småportioner. Vill man ha hästen gå bakom (självklart för mig) tar man det i små doser där man "på kommando" visar fölet vad man vill. Merparten av "ledtiden" bryr jag mig inte utan låter det gå fritt, men kravet ökar vartefter.
Vill man inte ha den vuxna hästen komma närmare än en meter, stoppar man fölet på en meter. Själv föredrar jag att låta hästen komma ända fram, men med respekt och rätt inställning, vilket givetvis även fölet lär sig. Därmed ser jag inga problem med "övergosning", eftersom fölet lär sig när man gosar och när man inte gör det (dvs när jag säger nej).
"Tryck och släpp" m fl övningar kan man också ta tidigt, men det får aldrig bli korvstoppning eller för mycket för ofta. Fr a, ingen kadaverdiciplin! Fölet ska tycka livet är kul och att samvaron med människan tillhör det roligaste. Annars blir det lätt som i en annan tråd, att hästen går undan när man går till den i hagen. Inte kul!
Min syn på det, alltså.
LIA