Vid vilken ålder kan man börja löshoppa?

Sv: Vid vilken ålder kan man börja löshoppa?

Vi har börjat med våra genom att fölet fått följa med mamman in i paddocken och småskutta lite över bommar (nu talar vi om smååå skutt). Exakt ålder är svårt att säga, det är så olika. Den yngsta har väl varit kring fem månader. Som sagt, mest gå omkring, känna på miljön, bekanta sig med bommar, leka och ha kul. Mer riktig löshoppning kommer senare, vid ett år och framåt. (Vi föder upp kallblodstravare, kanske är intressant att veta?) Jag tycker att löshoppning är en bra träningsform. De lär sig att tänka efter, de blir välbalanserade och får en rolig och varierad träning.

Svårt att säga, men jag ingen emot att föl och mamma går in i ridhuset och busar runt lite över bommar nån gång ibland. Det tycker jag bara är bra. :)
Mitt 3åriga sto hoppade vi första gången när hon var 1,5. ca 50-60 eller nåt. gjorde det två gånger innan hon fyllde två. sen precis innan hon gick ut på 2års bete, hoppade vi lite högre, ca 70-80.
Från och med oktober förra året till februari hoppade vi henne 1 gång månad. ca 80-100. mellan slutet av februari- april hoppades hon 2 gånger månad upp till 120, inför testet den 6 maj. Det fungerade bra för henne iaf. :)
Lycka till!

Mij ponny börajde löshopaps väldigt sent, vid 9 års ålder, p.gr av att förra ägaren inte hade tillgång till paddock eller så, hon ahr nu hopapt cirka 3-4 ggr. och hoppar 1 m.

Vi har börjat lös"hoppa" Sam nu, han är 10 månader. Men hoppa är väl att ta i, det handlar om bommar på typ 20-30 cm ovan marken. :D

Men när han var liten så sprang han med mamma i paddocken när vi red henne över bommar osv.

Vid ca ett års ålder men man kan nog börja gå över bommar och cavaletti tidigare.

Jag provar återanvända min egen tråd för jag har en fråga.

Då vi skulle försöka löshoppa min lilla för första gången för någon vecka sen så bygde vi upp en gång mot hindret med hinderstöd och bommar (hade inget annat). Själva avspärrningen var högre än hindret Det fungerade bra för den andra unghästen men min lilla tös hoppade ut åt vänster nästan varenda gång.
Tips på vad man kan göra åt det?
Om man sätter upp linor känns det som att hon kommer att springa/gå rakt igenom dom.
Hon är inte rädd eller stressad, inget kan nog få henne rädd eller stressad, nästan för sävlig.

Vår bebis (1år) har skuttat över hinder några gånger. Hon hoppade redan första veckan ut från stallet (liten upphöjning) :angel:
Har gått över bommar, varit med påen CR "hoppning" (med bara bommar) och en gång hoppat ett kryss, ca 20 cm i mitten. :D

Jag provar återanvända min egen tråd för jag har en fråga.

Då vi skulle försöka löshoppa min lilla för första gången för någon vecka sen så bygde vi upp en gång mot hindret med hinderstöd och bommar (hade inget annat). Själva avspärrningen var högre än hindret Det fungerade bra för den andra unghästen men min lilla tös hoppade ut åt vänster nästan varenda gång.
Tips på vad man kan göra åt det?
Om man sätter upp linor känns det som att hon kommer att springa/gå rakt igenom dom.
Hon är inte rädd eller stressad, inget kan nog få henne rädd eller stressad, nästan för sävlig.

Men varför satte ni inte bommar så hon inte kunde smita då? :confused:
Det är ju inte så bra att de lär sig sånt redan från början :crazy:

Jamen det var ju det vi gjorde/försökte men hon hoppade ut där ändå.
Det var ingen låg avspärrning.

Hur stor är din bebis egentligen? :p
(Eller hur extremlåga hinderstöd har ni? :D )

Hon är väl 145-150 och avspärrningen, om jag ska gissa, var kanske 110.
Man skulle förstås gjort ännu högre på en gång men jag tänkte väl aldrig att hon hellre skulle skutta ut där. Knasfia :D

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 609
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 023
Senast: fio
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·
Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 291
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar