Vid omhändertagande av djur

kolblakkur

Trådstartare
Behöver svar snabbt!

Om en djurskyddsinspektör gör bedömningen att hästarna ska omhändertas snarast, och nya (vissa endast tillfälliga) hem finns direkt, vem står då för:

a.) transport av hästarna
b.) uppstallning av hästarna
c.) foder, strö osv
d.) veterinärvård

Det är nämligen så att en kommun i landet ska snart omhänderta ett större antal hästar. De vill slussa ut dem snarast, och tillfälliga hem finns. Men VEM ska stå för kostnaderna?

Sv: Vid omhändertagande av djur

Om det inte är ändrat så kommer det i slutändan vara djurägaren som ska stå för kostnaderna.
Men jag tror att de flesta kommuner "lägger ut" till de som gör jobbet och sedan fakturerar djurägaren i efterhand.

Fast jag vet att i vissa fall kan det vara jobbigt att ta på sig sådant arbete för det har hänt att kostnaden ska gå direkt till djurägaren som kanske inte alltid har pengar till det.

Det är polisen som genomför omhändertagandet o därmed de som tar kostnaderna. Sen får de försöka få in den från djurägaren.
PL

Okej, denna kommunen vill att de som tar över hästarna ska stå för allt själv. Även transport från ägaren. Tycker det är lite konstigt.

Ja det låter konstigt.
Länsstyrelse, kommun el polis beslutar om omhändertagande.
Polis genomför o får sedan använda pengar från ev försäljning till att täcka kostnader.
rekomenderar att kolla upp detta med länsvet.
PL

Det verkar inte som det blev ett omhändertagande, utan snarare att han inte får ha fler än tre hästar och resten måste han göra sig av med snarast.

Det verkar inte som det blev ett omhändertagande, utan snarare att han inte får ha fler än tre hästar och resten måste han göra sig av med snarast.

Då är man ju i ett helt annat läge. Då kommer också den som tar sig en en sådan häst att få stå för kostnaderna. Kanske till och med måste köpa hästen från ägaren för att få hämta den.

Har råkat på ett sådan fall där ägaren som inte fick ha djuren kvar hemma längre utan lämnade ut dem på foder men stod kvar för ägarskapet på dem.

Japp, men läget han ändrats.

Ägaren håller på att sälja/skänka bort nu.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 143
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat