vid kattköp...

GotAsecret

Trådstartare
jag går i tankarna på att skaffa katt och ska ev titta på en efter helgen...
det jag funderar på är vad som behövs köpas? förutom:
  • klösbräda
  • låda
  • sand
  • foder
  • ev leksaker?
  • mat o vattenskål

"behöver" den både blöt och torrfoder?
är det nåt mer som behövs sådär direkt?

Sv: vid kattköp...

Lite leksaker är alltid kul, satsa gärna på små pälsklädda möss, de gillar de flesta.
Någonstans att sova kan ju vara bra, en plats att bli trygg på nära värme.
Vad den äter är ju bäst att fråga uppfödaren, jag brukar skicka med mat för den första tiden.
Det är bra om katten får samma mat hos dej i början, dels för att den känner igen maten och vågar äta och dels för magens skull.
Om du vill byta foder så blanda nytt och gammalt några dagar så att du byter sakta.

Börja med att ge katten det foder som den är van vid, och sedan kan du fasa in på det fodret du vill ge.
Kul att du ska bli med katt. :D

hur funkar budget foder? alltså såna riktigt billiga? vet att vi gav fd sambons katt nåt billigt och det resulterade i att han glufsade i sig det...och sen diverse annat han hittade, något han ALDRIG gjort annars, tvärtom...så det kanske inte var nån höjdare?

De äter mindre av bättre foder = blir inte så mkt dyrare och så blir det mindre bajs i lådan :D

Och bädd... Mina har två element-hammockar men föredrar sängen, soffan eller de handdukar som ligger i fönstren.

smart :D:bow:
sängen får den gärna sova i förstås:)
Reyk - ja det blir kul om det går vägen :) den kissen jag ska titta på var så sjukt söt! :love::love::love:

Det viktigaste är att kolla på innehållet i foder, inte priset.
RC är ett foder som anses bra av många, men jag skulle nog inte ens ge mina katter det om jag så fick betalt för det. Det finns billigare foder som är betydligt bättre!
Det gäller att lära sig läsa innehållsförteckningar och näringsinnehåll. :D
Vill du ge blötfoder så har vi ett helt fantastiskt, svensktillverkat alternativ i Mjau. Enbart kött, inte en massa spannmål och skit.

Vill du ge torrfoder, eller en kombination av både våt och torrfoder så kan jag tipsa om www.olivers-petfood.se

Fattar inte hur man kan komma på tanken att åka utan? Har två nykastrerade flickor hemma och det enda de ställde till med på bussen var att bajsa (i buren, som vanligt, trots svält).

Ett tips! Ju enklare leksaker desto bättre! Jag har köpt på mej en massa dumt genom åren och de enda leksaker som funkat bäst har varit 10 kronors möss från en djuraffär och påsklämmor. Så köp inte på dej en massa bollar, mysdjur och sånt. Oftast funkar udda saker bättre ;)

Köp hellre ett vettigt foder ist för de billigare du hittar i matvaruaffären och var noga med att det ska innehålla så lite aska som möjligt. RC som nån nämnde är ett helt ok foder (jag använder RC Sterilized). Olivers har jag också provat men mina katter kunde inte äta det då pelletsarna var alldeles för små för att de skulle kunna få upp det i munnen. Kolla med förre ägaren och se vad den äter nu. Kanske den ska gå kvar på den maten?

Köp en billig korg & en mjuk dyna på typ Ikea och vips har du en kattsäng!
Och framför allt, njut av din nya familjemedlem!

Aska? i kattmat? hua...hur ser man det? är det nån speciell beteckning på det?
jag ska försöka ha den kvar på samma foder om det är möjligt, ska prata med ägaren och se om hon kanske kan skicka med lite från sitt, fick för mig att det kanske inte blir riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiktigt samma sak om jag köper nytt fast samma sort :angel:

edit: fick tips från en att hennes katt gillar att leka med tops...:p

förresten, kan man döpa om en 1,3 åring?

Aska? i kattmat? hua...hur ser man det? är det nån speciell beteckning på det?
jag ska försöka ha den kvar på samma foder om det är möjligt, ska prata med ägaren och se om hon kanske kan skicka med lite från sitt, fick för mig att det kanske inte blir riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiktigt samma sak om jag köper nytt fast samma sort :angel:

edit: fick tips från en att hennes katt gillar att leka med tops...:p

förresten, kan man döpa om en 1,3 åring?

Framförallt ska foder innehålla så mycket kött som möjligt. ;) Det är ingen större skillnad på RC och Mjau torrfoder, som finns i affären. Förutom priset då. Det viktigaste är som sagt att lära sig läsa på innehållsförteckningen och bilda sig en uppfattning. RC är väldigt duktiga på att skapa ett behov, och så har de ju fina dyra påsar.

Passa dig för tops! Mina älskar också tops men får bara leka med dem övervakat, de äter nämligen upp dem annars och det är ju ganska farligt.

Tror inte det skulle vara något problem att döpa om katten, mina heter en massa olika grejor varje dag. :angel:

denna hjälpen är ovärderlig för mig! :bow:
jag hoppas det blir denna katten, den är så förbaskat söt och bor jättenära redan :)
ja jag vet inte om jag skulle våga låta den leka med tops...vore lätt hänt att den fastnade i halsen :cry:

var noga med att det ska innehålla så lite aska som möjligt.

Varför? Mängden aska är ju mineralhalten i fodret. Det kallas aska på innehållsförteckningen på grund av tillvägagångssättet då man mäter mineralinnehållet - eftersom mineraler och spårämnen inte förgasas då kattmaten förbränns, är askan som blir kvar efter förbränning = mineralhalten. Aska är alltså ingen tillsats.

Mineraler behövs för en balanserad kost, så indirekt kan väl aska sägas vara en bra grej. Sen ska ju mineralbalansen vara rätt, och det säger nog inte halten aska så mycket om egentligen. Det är ju som sagt inte någon faktisk aska i maten, utan bara ett mått på hur mycket aska det skulle bli om man brände den, dvs hur hög halt av ej brännbara mineraler den innehåller.

Ett litet tillägg: om halten aska är hög, kan man misstänka att salthalten är hög, men om tillverkarna inte förtydligar vilka mineraler som ingår samt i vilka mängder och proportioner (vilket många tillverkare inte verkar göra), går det inte att veta säkert.

Det bästa i alla händelser är precis som Reykur skriver en så hög kötthalt som möjligt. Mina egna äter mest Mjau blötmat.

Sen skulle jag vilja tipsa om att tänka stort vad gäller klösbräda - ett klösträd är aldrig fel. Mina har ett takhögt som de tillbringar mängder av tid i - de både klöser, leker och sover i det. Köpt från tyska eBay för 800 kr, inklusive frakt direkt hem till dörren. :laugh:

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 551
Senast: cirkus
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 297
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV