Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ok... I vilket fall som helst så skadar det ju inte att ta tempen på henne så man vet att det inte är något annat hon spyr av.

Jag ska göra det ikväll eller imorgon.
Jag drar mig lite för det, tycker inte om det.:(

:rofl:Nej visserligen inte:crazy:, ska göra det ikväll.
Kan man göra det själv eller ska jag be maken hjälpa till att hålla henne?

Det beror på hur snäll hon är, men det underlättar alltid med lite hjälp så man kan koncentrera sig på vad man gör.

Ja då är det ju bara drygt en gång i veckan men det är ändå för mycket. Dessutom ska hon inte vara spänd där bak och du borde vid det här laget definitivt känna fosterrörelser. Ska du ändå inte kontakta veterinär? Det hade jag nog gjort om jag hade varit som du.

Men innan var det ngn som skev att det var normalt att inte känna rörelser förrens 54 dygn??
Därför har jag inte oroat mig.
Ska beställa tid för ultraljud.

Jag vet inte vem det var som skrev det. Men är man van kan man känna det långt, långt tidigare. Hur långt gången är det hon är? Jag brukar känna det på mina honor kring 42-45 dagen så där.

Det är en bra idé att ta ultraljud men det är väldigt dyrt och täcks inte av försäkringen vad jag har förstått.

Kostar 600kr i Helsingbord jag har ringt och kollat.:)

Men alltså hon är pigg och glansig i pälsen,hon äter och dricker bra.
Hon har gått upp bra i vikt hitills tycker jag och hon har ju jättestora tuttar+att pälsen lossnat kring dem så jag tvivlar inte på om hon är dräktig.

Bör hon undersökas ändå?Vad kan vara fel isåfall?

Nä kanske kan du avvakta. Jag bara tänker på någon som skrev här som inte heller kände fosterrörelser och det visade sig sedan att det bara fanns blåsorna och inga foster. Om du passar på när hon sover och lägg handen försiktigt på magen så ska du se att du känner en liten spark eller något....men du måste ha tålamod.:laugh:

Förklaringen kan ju också vara att det kanske bara finns en kattunge och då kan det nog vara svårt att känna fosterrörelser. Hur mycket har hon gått upp tills idag? Min hona som ska ha vilken dag som helst har gått upp 1,6 kilo....Man brukar ju räkna 250 gr per u nge. Man kan också om man vet precis vilken dag honan har blivit dräktig räkna ut vad hon gick upp mellan fjärde och femte veckan av dräktigheten. Gick hon t ex upp 20 gram så delar man det med 5 och det blir 4 ungar. Det där har alltid stämt på mina, både det sistnämnda och det första.

Förklaringen kan ju också vara att det kanske bara finns en kattunge och då kan det nog vara svårt att känna fosterrörelser. Hur mycket har hon gått upp tills idag? Min hona som ska ha vilken dag som helst har gått upp 1,6 kilo....Man brukar ju räkna 250 gr per u nge. Man kan också om man vet precis vilken dag honan har blivit dräktig räkna ut vad hon gick upp mellan fjärde och femte veckan av dräktigheten. Gick hon t ex upp 20 gram så delar man det med 5 och det blir 4 ungar. Det där har alltid stämt på mina, både det sistnämnda och det första.

Fast sådana där räkneregler ska man ta med en näve salt. Jag känner till en drös honor som gått upp runt 1,5 kg och ändå bara fått en kattunge. Min första avelshona ökade inte i vikt alls de första 5 veckorna, men i vecka 6 började hon öka kopiöst. 5 kattungar blev det till slut.

Nej det stämmer säkert inte alltid. Men jag har haft ca 20 kullar i min avel och det har stämt exakt. Jag har också flera uppfödarkolleger som det också gjort det för. Men klart finns det undantag. Jag vet inte hur stor inverkan det har att pappan till de här kattungarna som vi pratar om är perser. Dessa brukar ju inte få särskilt många ungar.

Nä, funkar nog inte riktigt på mina katter. Då gammelkatten får STORA kattungar och hennes dotter är rätt liten och får små små bebisar. Förra gången skiljde det 100 gram på dem!

Så länge hon inte mår dåligt så tycker jag ett ultraljud är onödigt, jag ultraljudade ju min för att hon fick lite flytningar och då visade det sig att fostren dött/absorberats, honan mådde prima i övrigt hela tiden. Men tempar du henne så får du ju iaf en liten aning om ifall något kan vara fel.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 979
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 561
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Min sista kvarvarande seniorkisse åker förmodligen till katternas himmel efter veterinärkoll på onsdag :cry: . (finns ingen anledning...
Svar
10
· Visningar
1 454
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama