Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett sätt att starta upp spårträningen bara. Jag gillar det, passar mig. Men för tex Ila som spårade så hetsigt/stressigt så var det kanon! Hjälpte henne att bli lugnare och mer metodisk.

Dahlia är ju också hetsig i spåret och jag skulle gärna få ner både tempo och nos.
Började du med rutor till Ila då och gick sedan över till att lägga godis i ett spår istället? Hur gör man i en vinkel?

Dahlia är ju också hetsig i spåret och jag skulle gärna få ner både tempo och nos.
Började du med rutor till Ila då och gick sedan över till att lägga godis i ett spår istället? Hur gör man i en vinkel?
Skrev kort i ett inlägg häromdagen här. Går ut spår från trekant och gör små trekanter i hörnen sen när man kommit dit.

Jag har inga tävlingar inplanerade så jag ligger lite lågt med träningen. Har dessutom klämt fingrarna i bildörren så jag är lite handikappad just nu :)
Annars har jag tänkt få till en brukstävling till i höst. Antingen i rapport eller sök.

Vi har bruksat rätt mycket det senaste :up: !

Lyxa håller på med "gör om, gör rätt" för att förhoppningsvis få till en bättre procent av framspår på tävling! Vi har backat bandet till grundläggande övningar och hoppas att det ska fungera :) ! Annars har hon fått mycket uthållighetsövningar i uppletet, allt från 10 föremål i rutan till endast 1 och sen 15-20 tomskick, och det blir bara bättre och bättre känns det som!

14495385_1116171095139688_5164168417221258759_n.jpg

14440791_1115211108569020_8011670848650605848_n.jpg

Och Pu... den hunden går från klarhet till klarhet i brukset :love: ! De senaste gångerna har hon gjort elitupplet som skulle hamna på 9-10 i betyg, hon har fått testa på spontanupptag av spår och har än så länge endast valt framspår, och hon spårar med ett härligt tryck i linan varje gång vi spårar! Hon har även fått sin första spetsvinkel i spår, och den löste hon galant :up: !

Och i dag var jag kaxig och bestämde att jag och Pu skulle länka högrelydnaden tävlingsmässigt för första gången.

Vi har inga perfekta moment, det är massa detaljer som behöver putsas till sen i elitklass, men herregud vad hon är ball och vilka framsteg hon gör!! Fria följet känns som att det sakta men säkert blir bättre :) !

Och titta liksom på framåtsändandet! Hon har tränat framåtsändande TVÅ pass med leksaker vid brytpukten och ytterändarna av sträckan. Aldrig med grupp, aldrig sammansatt. Och det ser ju ändå nästan ut som ett moment redan :heart !!

Inkallningen behöver vi ta tillbaka reaktionen i starterna, men ställandet är assnyggt! Och förutom uppsättandet, så är jag även sanslöst nöjd med hennes kryp :up: ! Skallet tar sig så snart behövs nog inte lika mycket DKn, hon seglar ju lätt över hoppet trots att det är första gången på den höjden, och tungapporten behöver bara lite uppstärkning av ingången för att vara good enough för högreklass.

Och att avsluta det här med att jag på plats med skott bara sonika gick och gömde mig så hon körde en tävlingsmässig dold plats.... Ja hon är allt bra duktig den där Pu :love: !

Hänt sen sist i vår hörna av världen; tiken har debuterat appellklass och gjort riktigt bra ifrån sig med undantag av att hon nollade platsen genom att vrida och vända sig, resa sig och krypa minst tre meter.. ja det var en rättvis nolla minst sagt. Men rätt oväntad, för hon har ju alltid varit stadig förut. Det slog mig.. hur länge sen är det vi tränade plats tävlingsmässigt egentligen??? Förmodligen ett bra tag sen. Skyll mig själv.
Nu kör vi hårt och hoppas på bättre stabilitet vid nästa tävling.

Min prins fick idag ett typ-lägreklass-spår 1000 m i skog och 8 pinnar, gjorde jättebra ifrån sig. Han fick också för första gången ligga plats med skott. Jag stod på 3-4 m och han var lugn och obesvärad. Vi jobbar på med krypet. Kanske blir det debut i lägre klass före årsskiftet trots allt, om jag lyckas komma med på någon tävling. Detta verkar iofs inte vara det lättaste...

Hur många gånger tycker ni att man ska ha lagt plats med skott i träning innan man försöker göra det på tävling? Budföringen med skott tycker jag verkar otäck också.

Idag blev det inte en enda pinne. Usch så tråkigt när jag vet hur duktig hon är annars.
Kändes fel från första början, inte alls samma tryck i linan som vanligt och hon gick ca 0,5 meter vid sidan av spåret. Första apporten missades, evtl markerade hon försiktigt på den för hon stannade upp och nosade men apporterade inte som hon brukar och jag såg inte heller någon apport där när vi gick förbi.
Sen trodde domaren att hon fick viltstörning strax innan vinkeln för där började hon ringa och drog sedan åt fel håll...känns så himla trist!
Kommer i alla fall fullfölja resterande delar idag, sist åkte jag hem efter spåret.

Hur många gånger tycker ni att man ska ha lagt plats med skott i träning innan man försöker göra det på tävling? Budföringen med skott tycker jag verkar otäck också.
Ju fler gånger desto bättre, mängdträning gäller för att få en trygg hund, (och lugn förare!). Det stora problemet med platsliggningen i lägre tycker jag är att 50 meter är väldigt, väldigt långt bort från hunden. Det känns som det är enklare att stå dold bakom det där planket som oftast ligger mycket närmare tillsammans med högre- och elitförarna.

Alltså skulle jag träna plats på långa avstånd, kanske upp emot 75 meter utan skott, med tider på 6-10 minuter varje dag, så att 50 meter känns som det är nära för hunden. Och sedan förstås åka på varenda skott-träning i närområdet där jag skulle stå nära i början.

Beträffande budföringen med skott tycker jag att den är enklare än platsen. Hunden har en konkret uppgift och får arbeta med musklerna. Förutsättningen är förstås att hunden är säker på hur momentet ser ut. Jag började mycket tidigare med tävlingsmässig budföring med skott, än tävlingsmässigt platsliggande med skott, (hunden blev förstås rejält belönad efter momenten).

Beror helt på hunden tycker jag. Är den "skottdöv" och lugn behöver man nog inte träna särskilt många gånger innan tävling. Viktigt är dock att få träning på till tiden och avståndet till föraren så hunden inte blir fundersam över det. Budföringen är sällan några problem då hunden är upptagen med någon den säkert tycker är väldigt kul. Men mina mycket pigga hundar har jag fått lära mig att inte träna så mycket budföring med skott då de tar med sig lite för mycket förväntan till platsliggningen och kan ljuda då.

Säg till om du vill köra lite skotträning. Vi brukar göra det hyffsat regelbundet, oftast på Korpvallarna.

Lägger in en liten film här. Vi tränar framförgående för fullt och jag är nöjd med framstegen. Vi har dock en hel del kvar att träna med avsaktningar och att hålla det lägre tempot i saktadelen. Någon som har några bra tips?

Vi bruksar vidare här hemma!

Lyxa får i stort sett bara skogsarbete, mycket analyseringsträning och upptagsträning, och så upplet. Hon har fått ett mycket högre driv att hitta föremål snabbt i rutan nu sen vi började köra lite tillkrånglade grejer :up: ! Får se om vi har en tävling till i år (över 30 anmälda och tiden är inte ute än :p ) eller om vi satsar helt på vårterminen 2017 :)

14516574_1130233860400078_3578859005977329980_n.jpg

Pu tränar vidare mest på högremomenten i lydnaden. Framåtsändandet, skallet och fria följet har fått mest fokus och börjar sakta men säkert falla mer och mer på plats, även inkallningen och tungapporten börjar kännas helt OK :) .

14690975_1130253980398066_1063890538705069794_n.jpg

Sen så lägger vi mycket tid på skyddsträningen också :up: ! Håller tummarna för att hon inte börjar löpa den närmsta veckan, för hon har en jättefin attityd och går riktigt fint i korgen nu, och det är debut på hemmaklubbens skyddstävling nästa söndag :) .

Sen är vi även anmälda till 2 högrespår senare i höst, och har bl.a spårat svårt spår på blåsig stubbåker som hon löste finfint, problemen som uppstod löste hon helt själv :up: !

14522764_1128505670572897_2593360504162915812_n.jpg

Lasse och jag spenderade några dagar på bruksläger förrförra veckan. Vi tränar ju inför appellspåret, och har inte varit på fält mer än ett par gånger med dåligt resultat. Även nu gick det dåligt - det blåste storm första dagen och där vi lagt första spåret var det så mycket sork att han skiftade fokus. :down: Vi fick börja om från början med motivationsspår för att höja intresset. Sista dagen tog han ett mindre spår fint med två vinklar och leksaker utlagda istället för pinnar.

Han har ju spårat fint i skogen, så jag trodde inte alls att vi skulle få så här stora bekymmer med fälten. Vi är anmälda till appellstart i november men det blir nog en garanterad strykning så som läget är nu. :crazy:

Apporten är också en sak vi inte får ordning på. Han vill inte hålla fast den, och vi får jobba med hans ägandebehov hela tiden. Platsen som tidigare varit vårt paradmoment men nu bara är kantat av bekymmer går sakta, sakta framåt. Blargh. :wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka