Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja som sagt jag vet inte vad de drar för det, mig kostade det inte så mycket den gången jag gjorde det på tävling men andra domare kan ju ha andra åsikter.

Kan det vara 1000 m fältspår alltså i lägre klass??
Det står omväxlande terräng i reglerna och trodde det brukade vara skog..

Har själv inte tävlat spår här nere ännu men jag tänker mig att varierande terräng kan vara att det går omväxlande på skördat majsfält och vall, eller potatisåker och stubbåker och vall, eller liknande. Kanske även inom något mindre skogsområde men mängden skog här nere är inte direkt imponerande, även om det är mer skog här uppe i nordöstra delarna än tex nere runt Lund/Malmö. Men ändå.... det kryllar inte av tillgång till skog att lägga spår i. Jag vet att när en bekant tävlade i Tollarp för några år sedan så gick det spåret på ett fält där de skördat majs. Så man ska nog vara beredd på att det kan vara mycket fält....

Själv föredrar jag fältspår i alla lägen, men det beror mest på att jag har så svårt att ta mig fram i skogen med trasig fot och trasigt knä samtidigt som jag ska försöka läsa hunden och se till att linan inte trasslar in sig i nåt jäkla träd/snår.... håller ofta på att slå mig halvt fördärvad. Mycket enklare med fältspår, där klarar jag mig mycket bättre. ;)

Träning av krypet - en fråga. Krypet är ju inte så jobbigt för mig. Däremot för hunden. Och därför finns risken att jag som är träningsnarkoman jobbar alldeles för intensivt med krypet och överanstränger min hunds knän. Det vore dumt.
Så hur ofta kan man träna kryp och hur mycket?
Vad säger @Miao och ni andra? Vilka misstag ska man undvika?

Ett av de största misstagen enl mig är om man nöter krypet för mycket med en ung hund. Om hunden inte är färdig i kroppen och man kör för mycket kan det leda till träningsvärk och obehag, så att hunden istället kryper sämre och sämre än bättre och bättre. Det ÄR slitsamt för kroppen att träna kryp, särskilt för en ung, ofärdig hund.

Jag tränar kryp väldigt sparsamt med min yngre hund. Min tanke är att för lägre och högre behöver hunden bara krypa "good enough" på tävling för uppflytt, det perfekta krypet behöver man inte ha förns i eliten :) . Då är hunden troligtvis mer färdig i kroppen och mer mogen för att detaljpilla krypet mer.

Hur har ni lärt in framföregående?
Jag har använt synretning genom att "lägga leksak på hyllan i luften", alltså att man går iväg från hunden och låtsas "gömma" en leksak uppe i luften men istället smyger ner den i fickan. Viktigt att hunden har sett att man gått iväg med leksaken och att man visar upp sina tomma händer när man går tillbaka till hunden. Då brukar de flesta bli lurade och få ett jättefint sug till den punkten där man "gömde" leksaken. Plockar alltid fram leksaken sen från den där gömda hyllan för att verkligen sälja in det ;)

Lite längre fram när man inte längre för retningen tar jag ändå fram leksak från "hyllan" så att hunden ska tänka att den finns gömd där även om den inte sett att leksaken placerades ut.

Har testat mååånga metoder och detta är den jag gillar absolut bäst. Kombinerar med att lära in förberedelse som jag också kan ha på tävling sen.

Jag har använt synretning genom att "lägga leksak på hyllan i luften", alltså att man går iväg från hunden och låtsas "gömma" en leksak uppe i luften men istället smyger ner den i fickan. Viktigt att hunden har sett att man gått iväg med leksaken och att man visar upp sina tomma händer när man går tillbaka till hunden. Då brukar de flesta bli lurade och få ett jättefint sug till den punkten där man "gömde" leksaken. Plockar alltid fram leksaken sen från den där gömda hyllan för att verkligen sälja in det ;)

Lite längre fram när man inte längre för retningen tar jag ändå fram leksak från "hyllan" så att hunden ska tänka att den finns gömd där även om den inte sett att leksaken placerades ut.

Har testat mååånga metoder och detta är den jag gillar absolut bäst. Kombinerar med att lära in förberedelse som jag också kan ha på tävling sen.

Rolig övning! Ska prova den. Tack så mycket! :)

Jag lär främst in kunskapen att gå sakta framför mig på kommando. Jag tänker mer att förbereda inför framåtsändandet än att träna framförgåendet :).

Ett klipp på hur jag tränar saktagåendet:

Åh, superbra med film. Det kommer vi ha svårt för. Här ska det alltid gå i 180! Minst. :)

Hade en härlig bruksdag igår med en kompis. Fick spår utlagt med helt färska pinnar som lille Elvis skötte fint. Sen lite lydnad, mest nöjd med att jag hittade ett jättebra sätt att jobba med våra apporteringsproblem!
Hundar med mycket ägande kan vara kluriga ibland, men min kompis hade ett väldigt enkelt tips som jag direkt märkte effekt av. Riktigt roligt!

Jag har kört rätt mycket med godisrutor som en början på spår ett tag nu. Det märks att Tinja fattar vad som är på gång när jag tar fram spårselen, då är hon riktigt alert och när den väl åker på så drar hon som bara den och letar som en tok efter godisrutan :rofl:

Jag vet inte vad som är bäst; att hon spårar mina steg fram till rutan (jag gör dock ett stort hopp till gränsen av rutan, för att göra det extra tydligt för henne vart rutan slutar) eller att jag går runt och låter henne bara "hitta" rutan.

Sen så söker hon ju huller om buller i rutan och jag är lite fundersam, kommer hon inte fortsätta gå fram och tillbaka även när jag smalnar av rutan och den börjar likna ett spår? Jag kan ju inte ha en hund som snurrar runt i spåret för att hitta godis hon eventuellt missat. Hur går jag vidare?

Jag har kört rätt mycket med godisrutor som en början på spår ett tag nu. Det märks att Tinja fattar vad som är på gång när jag tar fram spårselen, då är hon riktigt alert och när den väl åker på så drar hon som bara den och letar som en tok efter godisrutan :rofl:

Jag vet inte vad som är bäst; att hon spårar mina steg fram till rutan (jag gör dock ett stort hopp till gränsen av rutan, för att göra det extra tydligt för henne vart rutan slutar) eller att jag går runt och låter henne bara "hitta" rutan.

Sen så söker hon ju huller om buller i rutan och jag är lite fundersam, kommer hon inte fortsätta gå fram och tillbaka även när jag smalnar av rutan och den börjar likna ett spår? Jag kan ju inte ha en hund som snurrar runt i spåret för att hitta godis hon eventuellt missat. Hur går jag vidare?
Jag låter inte hunden nosa/spåra alls förrän jag visar på rutan. Första "nostaget" är viktigt, det ska vara lugnt och rakt ner. Hunden får inte kasta sig in i rutan, då håller jag emot och släpper inte förrän den gör rätt.

Och jag hade inte oroat mig för om den snurrar omkring i rutan nu, den kommer lära sig under träningens gång.

Jag har jobbat med rutans storlek (max 1x1m, minska ner mot bara ngr dm), form (gör triangel istället för fyrkant), underlag (alla typer av underlag inkl hårt underlag), väder och vind (i början vill man alltid ha vinden i ryggen, sen variera).
Sen när jag har en mindre trekant börjar jag gå ut en kort sträcka från spetsen. Sen trekanter i vinklarna och öka spårlängden mer och mer.

Jag låter inte hunden nosa/spåra alls förrän jag visar på rutan. Första "nostaget" är viktigt, det ska vara lugnt och rakt ner. Hunden får inte kasta sig in i rutan, då håller jag emot och släpper inte förrän den gör rätt.

Och jag hade inte oroat mig för om den snurrar omkring i rutan nu, den kommer lära sig under träningens gång.

Jag har jobbat med rutans storlek (max 1x1m, minska ner mot bara ngr dm), form (gör triangel istället för fyrkant), underlag (alla typer av underlag inkl hårt underlag), väder och vind (i början vill man alltid ha vinden i ryggen, sen variera).
Sen när jag har en mindre trekant börjar jag gå ut en kort sträcka från spetsen. Sen trekanter i vinklarna och öka spårlängden mer och mer.
Det är så mycket olika man hör.. Visa rutan, visa inte rutan, gör en stor ruta, gör en liten ruta, ha vinden i ryggen, ha inte vinden i ryggen :crazy:

Men hur ska man visa rutan då? Ska man ha gjort ett hopp så att man inte har ett "spår" fram till rutan? Ska man visa med handen, ska man säga något? Om hunden börjar söka kontakt uppåt för att jag håller emot, vad gör jag då?

Jag är HELT grön på spår och blir väldigt förvirrad av allt.

Alltså, jag har nog läst förklaringen förut, men vad är tanken med att man ska göra såna där "spårrutor" :)? Liksom, vad är meningen att de ska göra/hjälpa hunden med? Vilka problem ska de lösa?

Träning av krypet - en fråga. Krypet är ju inte så jobbigt för mig. Däremot för hunden. Och därför finns risken att jag som är träningsnarkoman jobbar alldeles för intensivt med krypet och överanstränger min hunds knän. Det vore dumt.
Så hur ofta kan man träna kryp och hur mycket?
Vad säger @Miao och ni andra? Vilka misstag ska man undvika?
Jag tycker man ska titta på hunden. Min ena kan nog krypa 50 m utan problem. Han har väldigt lätt för krypet, det är inte det minsta ansträngande för honom. De flesta hundar har svårare, särskilt stora hundar brukar tycka att det är lite kämpigt. Och då tycker jag hellre kvalitet än kvantitet. Orkar hunden bara ta 4-5 ordentliga krypsteg så ska man inte hålla på och krypa flera meter där större delen är ett dåligt kryp. Skynda långsamt så hunden får balans och styrka att orka med att krypa ordentligt innan du ökar på sträckorna för mycket. Ta upp hunden mellan varven så den får mjuka upp sig i kroppen.

Alltså, jag har nog läst förklaringen förut, men vad är tanken med att man ska göra såna där "spårrutor" :)? Liksom, vad är meningen att de ska göra/hjälpa hunden med? Vilka problem ska de lösa?

Det undrar jag med! Jag har inte använt mig av sådana och inte hört det innan heller. Kanske tränat fel hel tiden? :p

Sökrutor, är det uppletande du menar? Där är ju rutan eller korridoren mycket större och hunden ska arbeta i högt tempo med hög nos för att hitta föremål.
I en spårruta lägger man ut näring (eller i vissa fall väldigt små föremål) och rutan är mycket mindre typ 1 x1 meter. Syftet är ju att lära hunden att arbeta med låg nos och att doften av människa ger belöning. Utanför rutan finns ingen belöning så där är ingen mening att vara. Detta mynnar så småningom ut till att arbeta med näringsspår. Själv har jag aldrig använt mig av spårrutor utan lagt näringsspår direkt. Detta är en utmärkt övning för att få upp intresset för spår och lära hunden att bli lugn och metodisk och arbeta med låg nos.

Ett sätt att starta upp spårträningen bara. Jag gillar det, passar mig. Men för tex Ila som spårade så hetsigt/stressigt så var det kanon! Hjälpte henne att bli lugnare och mer metodisk.

Det är så mycket olika man hör.. Visa rutan, visa inte rutan, gör en stor ruta, gör en liten ruta, ha vinden i ryggen, ha inte vinden i ryggen :crazy:

Men hur ska man visa rutan då? Ska man ha gjort ett hopp så att man inte har ett "spår" fram till rutan? Ska man visa med handen, ska man säga något? Om hunden börjar söka kontakt uppåt för att jag håller emot, vad gör jag då?

Jag är HELT grön på spår och blir väldigt förvirrad av allt.
Nej du går fram till rutan som vanligt, men när du kommer med hunden så håller du den i halsbandet så den inte kan börja spåra innan.
Om hunden har fattat rutan kommer den nog automatiskt söka sig neråt, annars kan man visa med handen första gångerna.
Jag har alltid lite extra godisar just vid påsläppspunkten.
Annars väntar jag mest ut hunden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka