Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det brukar nog inte vara att man korsar regelrätta vägar men annars kan det vara lite hur som. Tror inte man lägger spår rakt genom ett stort kärr, men kan ju vara blött periodvis.@Milosari m fl, spår lägre igen. Omväxlande terräng står det. Kan det förekomma våtmark, korsande vägar, spår på hårt underlag som berg eller väg, eller hur brukar det vara?
@Milosari m fl, hur blir det med spårupptaget i lägre i praktiken? Kan det ligga pinnar eller vinklar på den sträckan? Börjar spåret på fält så att domarna kan se den första biten eller....?
Skog är ofta lättare än fält.Är det någon som har lust att föreslå en träningstrappa för att ta sig från spår 300 m på fält till 1000 m i skog?
@Milosari m fl, hur blir det med spårupptaget i lägre i praktiken? Kan det ligga pinnar eller vinklar på den sträckan? Börjar spåret på fält så att domarna kan se den första biten eller....?
@Milosari m fl, spår lägre igen. Omväxlande terräng står det. Kan det förekomma våtmark, korsande vägar, spår på hårt underlag som berg eller väg, eller hur brukar det vara?
Jag hade helt sonika kört på med längre spår. Blir hunden trött så bryter du vid en pinne, hunden har ju inte en aning om hur långt det är kvar av spåret. Variera liggtid och klurigheter i spåret. Spetsvinklar har jag kört med nästan direkt. Jag tycker de lär sig bättre hur de ska göra när de tappar bort sig i vanliga vinklar om de tror att det kan vara en spets (ringar bakåt).Tack @MiniLi för bra svar
Jag har lagt ett 600 m skogsspår nu så får vi se. Klart svårt att få till något som liknar räta vinklar eller raka sträckor på den skog jag har tillgång till. Bäst jag skyndar mig ut nu innan alla andra också ger sig ut och knallar.
Hur har ni lärt in framföregående?
Både jag och @Lejonelle har skrivit lite om det för några dagar sedan och har även för mig att @Miao lagt in en film för länge sedan där hon tränar det med sin unga hund.
Jaha, här var besvikelsen stor imorse.
Vår debut i brukset började fint men slutade i pannkaka två minuter senare.
Så tråkigt för er, avbröt du tävlingen eller fortsatte du med lydnaden? Trots allt blir det en träning.
Det är ju så omöjligt för oss människor att veta vad som händer i spåret och vad det var som störde din hund i vinkeln, så jag skulle nästan bara rekommendera att stryka ett streck över alltihop. Men en tanke är att den kanske kom i för hög fart förbi vinkeln och du kunde ha hjälpt den om du backat lite. jag vet inte vad domarna drar för det men jag har gjort så på tävling en gång och inte blivit diskad i alla fall.
Jag är väl mer än lovligt optimistisk av mig men nu har jag anmält min tik till två appellstarter framöver. Hon har kommit igång bra efter sin skada och verkar kunna tåla träning utan att bli sämre, det enda är väl att jag har svårt att våga nöta hopp över hinder utan bara törs göra något enstaka hopp. Och om hon då kommer för nära hindret vill jag inte att hon ska göra återhoppet.
Framförgåendet gick fint idag och mycket annat gick bra också.
Båda hundarna fick också varsitt spår. Tiken ett 300 m Z-format appellspår där hon började jättefint men av någon anledning gick hon över apporterna på mittensträckan där jag hade lagt två stycken lite dumt nära varandra. Om det var det som störde eller något annat. Jättefint arbete av henne annars.
Hanen fick 800 m i skogen, liggtid 70 min, och 8 pinnar. Han gjorde ett väldigt fint upptag och spårarbete faktiskt och det börjar kännas riktigt kul. Skottträning imorgon. Synd bara att det är väldigt ont om LKl tävlingar för jag skulle vilja göra ett försök före årsskiftet om det fortsätter såhär bra med spåret. Kanske kan komma ned till dig i november @Åsa A och använda mitt presentkort samtidigt
Jag är väl mer än lovligt optimistisk av mig men nu har jag anmält min tik till två appellstarter framöver. Hon har kommit igång bra efter sin skada och verkar kunna tåla träning utan att bli sämre, det enda är väl att jag har svårt att våga nöta hopp över hinder utan bara törs göra något enstaka hopp. Och om hon då kommer för nära hindret vill jag inte att hon ska göra återhoppet.
Framförgåendet gick fint idag och mycket annat gick bra också.
Båda hundarna fick också varsitt spår. Tiken ett 300 m Z-format appellspår där hon började jättefint men av någon anledning gick hon över apporterna på mittensträckan där jag hade lagt två stycken lite dumt nära varandra. Om det var det som störde eller något annat. Jättefint arbete av henne annars.
Hanen fick 800 m i skogen, liggtid 70 min, och 8 pinnar. Han gjorde ett väldigt fint upptag och spårarbete faktiskt och det börjar kännas riktigt kul. Skottträning imorgon. Synd bara att det är väldigt ont om LKl tävlingar för jag skulle vilja göra ett försök före årsskiftet om det fortsätter såhär bra med spåret. Kanske kan komma ned till dig i november @Åsa A och använda mitt presentkort samtidigt
Ja! Klart du ska! Jag är gärna behjälplig med träningstips om du vill! Både Tollarp och Åhus har lägre spår i november. Träna mycket fältspår innan i så fall, jag skulle tro att det är rätt tänkbart att det är fältspår på båda tävlingarna.
Hur menar du med backa? Helt sonika backa och dra med hunden i linan?
Om hunden har tappat och börjar cirkla kan det vara så att du står precis i vinkeln. Så ja, backa några meter, du har ju troligen en del lina att gå på. Så får hunden en chans att hitta spåret igen och förhoppningsvis då komma fram till och klara ut vinkeln. Så får domarna bedöma hur mycket ditt agerande ska kosta.