Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Milosari m fl, spår lägre igen. Omväxlande terräng står det. Kan det förekomma våtmark, korsande vägar, spår på hårt underlag som berg eller väg, eller hur brukar det vara?
Det brukar nog inte vara att man korsar regelrätta vägar men annars kan det vara lite hur som. Tror inte man lägger spår rakt genom ett stort kärr, men kan ju vara blött periodvis.
Kan korsa mindre skogsväg och är nog vanligt att det är lite på berg.

Hur marken ser ut beror mkt på geografin. Olika ställen i landet har ju olika slags mark.

@Milosari m fl, hur blir det med spårupptaget i lägre i praktiken? Kan det ligga pinnar eller vinklar på den sträckan? Börjar spåret på fält så att domarna kan se den första biten eller....?

Det får inte vara pinne eller vinkel på första sträckan, står tydligt i reglerna när första får vara.
Spåret börjar i den terräng man sen ska spåra i, domarna ser ändå!
Är ju oftast inte typ tät granplantering utan vanlig mossig skog :)

Är det någon som har lust att föreslå en träningstrappa för att ta sig från spår 300 m på fält till 1000 m i skog?
Skog är ofta lättare än fält.
Ang sträckan beror det ju på hunden hur mkt man kan öka i taget.. Men de flesta hundar med lite spårvana fixar ju iaf 500 meter. Testa där och sen öka successivt? Går det dåligt är det ju inte värre än att korta ner igen.

Och samma sak med liggetiden.

Tack @MiniLi för bra svar :)
Jag har lagt ett 600 m skogsspår nu så får vi se. Klart svårt att få till något som liknar räta vinklar eller raka sträckor på den skog jag har tillgång till. Bäst jag skyndar mig ut nu innan alla andra också ger sig ut och knallar.

@Milosari m fl, hur blir det med spårupptaget i lägre i praktiken? Kan det ligga pinnar eller vinklar på den sträckan? Börjar spåret på fält så att domarna kan se den första biten eller....?
@Milosari m fl, spår lägre igen. Omväxlande terräng står det. Kan det förekomma våtmark, korsande vägar, spår på hårt underlag som berg eller väg, eller hur brukar det vara?

Domarna följer spåret 50 m, då går det bara rakt fram. Den sträckan ser man ganska bra i öppen skog. Efter 50 m kan det komma vinkel eller pinne men oftast dröjer det nog 100-150 m innan första pinnen. Jag tror inte det finns några förhållningsregler om hur underlaget ska vara (mer än att det inte får vara för mycket snö), men tävlingarna arrangeras ju oftast på klubbarnas träningsmark och av folk som tränar och tävlar själva. Är det hopplösa spår så sprider sig ryktet och då vill ingen tävla där mer. Inte bra för klubben! Men på Revingefältet t ex, där ordnas massor med tävlingar och där är det ibland jättesvårt. Det har funnits tävlingar när inte ett enda ekipage kommit runt spåret och nu sist när jag tävlade där så var det 8 av 13 elithundar som kom runt. Trots att det "på pappret" var idealiska förhållanden. Jag har också en bekant som hade sällskap av simmande ankor i sitt spår en gång, så mycket vatten var det. Men det normala är nog skog :p.

Tack @MiniLi för bra svar :)
Jag har lagt ett 600 m skogsspår nu så får vi se. Klart svårt att få till något som liknar räta vinklar eller raka sträckor på den skog jag har tillgång till. Bäst jag skyndar mig ut nu innan alla andra också ger sig ut och knallar.
Jag hade helt sonika kört på med längre spår. Blir hunden trött så bryter du vid en pinne, hunden har ju inte en aning om hur långt det är kvar av spåret. Variera liggtid och klurigheter i spåret. Spetsvinklar har jag kört med nästan direkt. Jag tycker de lär sig bättre hur de ska göra när de tappar bort sig i vanliga vinklar om de tror att det kan vara en spets (ringar bakåt).

Spåret gick bra, det blev 590 m och 7 pinnar och lite olika klurigheter. 60 min liggtid. Väldigt nöjd med spårarbetet, tyvärr gick han över de första två pinnarna och jag hade inte snitslat och hade fullt upp att hinna med så kunde inte ha Dog tracks uppe. Han blev rätt trött så kanske det var i längsta laget. Jag hade inte heller med mig något vatten ut, det behöver man nog ha, eller vad säger ni?

Jaha, här var besvikelsen stor imorse.
Vår debut i brukset började fint men slutade i pannkaka två minuter senare.

Superfin spårstart, klockrent spårande till första pinnen som hon apporterade jättefint. Sedan fortsatte vi i en bra takt och sen kom vi till vinkeln och där tog det stopp. Hunden irrar runt, runt och letar förgäves efter spåret men hittar det inte. Jag bröt samtidigt som domarna bad mig komma tillbaka. Så ledsamt!
Jag vet inte vad som hände. Spårväder var utomordentligt men det var höga växter på ängen så hunden syntes knappt. De andra hundarna fick gå på klippt gräsåker så de fick det lättare men även där var det bara ett enda ekipage som tog alla pinnar.

Jag tycker att vinklarna har suttit fint på träning. Ibland har hon ringat runt ett tag i någon vinkel men då står jag ofta kvar och håller i linan tills hon hittar rätt, för det mesta sitter dock vinklarna bra. Då har vi lagt både i högt gräs och mycket kortklippt gräsmatta och allt där emellan.

Har ni några tips på övningar vad gäller vinklar? Har anmält till ett nytt försök om två veckor samt ett tredje om en månad ifall det skulle skuta sig men vill gärna träna upp detta innan nästa gång.

Jaha, här var besvikelsen stor imorse.
Vår debut i brukset började fint men slutade i pannkaka två minuter senare.

Så tråkigt för er, avbröt du tävlingen eller fortsatte du med lydnaden? Trots allt blir det en träning.
Det är ju så omöjligt för oss människor att veta vad som händer i spåret och vad det var som störde din hund i vinkeln, så jag skulle nästan bara rekommendera att stryka ett streck över alltihop. Men en tanke är att den kanske kom i för hög fart förbi vinkeln och du kunde ha hjälpt den om du backat lite. jag vet inte vad domarna drar för det men jag har gjort så på tävling en gång och inte blivit diskad i alla fall.

Jag är väl mer än lovligt optimistisk av mig men nu har jag anmält min tik till två appellstarter framöver. Hon har kommit igång bra efter sin skada och verkar kunna tåla träning utan att bli sämre, det enda är väl att jag har svårt att våga nöta hopp över hinder utan bara törs göra något enstaka hopp. Och om hon då kommer för nära hindret vill jag inte att hon ska göra återhoppet.

Framförgåendet gick fint idag och mycket annat gick bra också.
Båda hundarna fick också varsitt spår. Tiken ett 300 m Z-format appellspår där hon började jättefint men av någon anledning gick hon över apporterna på mittensträckan där jag hade lagt två stycken lite dumt nära varandra. Om det var det som störde eller något annat. Jättefint arbete av henne annars.

Hanen fick 800 m i skogen, liggtid 70 min, och 8 pinnar. Han gjorde ett väldigt fint upptag och spårarbete faktiskt och det börjar kännas riktigt kul. Skottträning imorgon. Synd bara att det är väldigt ont om LKl tävlingar för jag skulle vilja göra ett försök före årsskiftet om det fortsätter såhär bra med spåret. Kanske kan komma ned till dig i november @Åsa A och använda mitt presentkort samtidigt :)

Träning av krypet - en fråga. Krypet är ju inte så jobbigt för mig. Däremot för hunden. Och därför finns risken att jag som är träningsnarkoman jobbar alldeles för intensivt med krypet och överanstränger min hunds knän. Det vore dumt.
Så hur ofta kan man träna kryp och hur mycket?
Vad säger @Miao och ni andra? Vilka misstag ska man undvika?

Så tråkigt för er, avbröt du tävlingen eller fortsatte du med lydnaden? Trots allt blir det en träning.
Det är ju så omöjligt för oss människor att veta vad som händer i spåret och vad det var som störde din hund i vinkeln, så jag skulle nästan bara rekommendera att stryka ett streck över alltihop. Men en tanke är att den kanske kom i för hög fart förbi vinkeln och du kunde ha hjälpt den om du backat lite. jag vet inte vad domarna drar för det men jag har gjort så på tävling en gång och inte blivit diskad i alla fall.

Jag bröt, blev så besviken där i stunden. Förutom framförgåendet så kan hon ju lydnaden i och med att det är samma som i klass 2 i princip. Budföringen hade i och för sig varit kul att se men varje gång jag testat på helt främmande person har det gått klockrent så jag tvivlar på att det kommer bli ett problem.

Det är så sant som du säger. Jag kommer nog hinna lägga 2-3 spår innan nästa tävling och ska försöka bromsa in ytterligare när vi börjar närma oss vinkel. I apellen vet man ju att vinklarna kommer efter ca 100 meter. Hur menar du med backa? Helt sonika backa och dra med hunden i linan?
Problemet idag var nog att jag inte var helt säker på exakt när vinkeln kom och när hon började tappa bort sig, men att backa ska jag också ta och prova på träning och se vad som händer.
Hon blir så himla snabb och skuttar ibland fram i spåret (när gräset är högre) och då blir det ju också lättare för henne att missa. Hon tycker att det är så kul och blir för hetsig när det är "lätt" i hennes ögon dvs korta liggtider (1 timme är kort för henne).

Jag är väl mer än lovligt optimistisk av mig men nu har jag anmält min tik till två appellstarter framöver. Hon har kommit igång bra efter sin skada och verkar kunna tåla träning utan att bli sämre, det enda är väl att jag har svårt att våga nöta hopp över hinder utan bara törs göra något enstaka hopp. Och om hon då kommer för nära hindret vill jag inte att hon ska göra återhoppet.

Båda hundarna fick också varsitt spår. Tiken ett 300 m Z-format appellspår där hon började jättefint men av någon anledning gick hon över apporterna på mittensträckan där jag hade lagt två stycken lite dumt nära varandra. Om det var det som störde eller något annat. Jättefint arbete av henne annars.

Hanen fick 800 m i skogen, liggtid 70 min, och 8 pinnar. Han gjorde ett väldigt fint upptag och spårarbete faktiskt och det börjar kännas riktigt kul. Skottträning imorgon. Synd bara att det är väldigt ont om LKl tävlingar för jag skulle vilja göra ett försök före årsskiftet om det fortsätter såhär bra med spåret. Kanske kan komma ned till dig i november @Åsa A och använda mitt presentkort samtidigt :)

Jättekul att du anmält! Du får testa och se helt enkelt. När du tränar kan du ju träna på väldigt låga hinder och bara höja emellanåt?

Ja! Klart du ska! Jag är gärna behjälplig med träningstips om du vill! :) Både Tollarp och Åhus har lägre spår i november. Träna mycket fältspår innan i så fall, jag skulle tro att det är rätt tänkbart att det är fältspår på båda tävlingarna. ;)

Ja! Klart du ska! Jag är gärna behjälplig med träningstips om du vill! :) Både Tollarp och Åhus har lägre spår i november. Träna mycket fältspår innan i så fall, jag skulle tro att det är rätt tänkbart att det är fältspår på båda tävlingarna. ;)

Kan det vara 1000 m fältspår alltså i lägre klass??
Det står omväxlande terräng i reglerna och trodde det brukade vara skog..

Hur menar du med backa? Helt sonika backa och dra med hunden i linan?

Om hunden har tappat och börjar cirkla kan det vara så att du står precis i vinkeln. Så ja, backa några meter, du har ju troligen en del lina att gå på. Så får hunden en chans att hitta spåret igen och förhoppningsvis då komma fram till och klara ut vinkeln. Så får domarna bedöma hur mycket ditt agerande ska kosta.

Om hunden har tappat och börjar cirkla kan det vara så att du står precis i vinkeln. Så ja, backa några meter, du har ju troligen en del lina att gå på. Så får hunden en chans att hitta spåret igen och förhoppningsvis då komma fram till och klara ut vinkeln. Så får domarna bedöma hur mycket ditt agerande ska kosta.

Den tanken har verkligen inte slagit mig! Vilket bra tips. Det ska jag prova :) tack! Hellre lite avdrag för att man kanske hjälper hunden för mycket en ett nollat spår känner jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka