Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag slösar aldrig tid på att träna något jag inte får tävla i... ;) :D !

Sen lite mer allvarligt, det är ju slitsamt och tidsödande nog för figgar att träna hundar som senare ska ut och tävla. Därför skulle jag nog säga att det är på gränsen till omöjligt att få vara med i en skyddsgrupp "just for fun" med en hund som inte får tävla sen :) .

Vet om några som är med i IPO-grupper som inte har raser som får tävla i Sverige, men däremot utomlands (i Sverige får enbart bruksraserna tävla svenskskydd och IPO, utomlands får alla raser tävla IPO). Men de är få de med :) .

Nej jag förstår det!
Var mest som ett skämt såklart, men han är en underbar krutkille lilla Boss :p

En fin helg för oss med tredje försöket på appellklass spår med hanen.

Första försöket missade vi hoppet i lydnaden, andra försöket missade vi spåret men tredje gången gillt, så den här gången blev det 278 p, klassvinst och uppflytt till lägre klass.

Så nu får han en paus med mycket grundträning spår, träning med skott och kryp som vi inte alls börjat med än. Tiken ska få komma igång efter skada, förhoppningsvis kan det bli någon start med henne i oktober i appellklass.

Första försöket missade vi hoppet i lydnaden, andra försöket missade vi spåret men tredje gången gillt, så den här gången blev det 278 p, klassvinst och uppflytt till lägre klass.

Så nu får han en paus med mycket grundträning spår, träning med skott och kryp som vi inte alls börjat med än. Tiken ska få komma igång efter skada, förhoppningsvis kan det bli någon start med henne i oktober i appellklass.

Grattis!

Vi ska debutera på söndag, men jag kommer att avstå framförgåendet då det momenten inte alls sitter. Så det gäller ju att resten av lydnaden går relativt felfritt!

Igår gjorde Sarek debut i elitspår och det gick mycket bättre än jag vågat hoppas på. Lite småmissar i lydnaden (och ganska hård bedömning tyckte jag) men han kändes riktigt fin och taggad. Fria följet var roooligt, normalt sett så känns han lite "meh" när vi startar men gör vad han ska liksom. Igår var han riktigt peppad! Detta trots att det var 26 grader varmt och strålande solsken. Vi ska nog tävla mest på sommaren tror jag :p. Hur som helst så skrapade vi ihop 525,5 p och det är jag så himla nöjd med. Mitt tävlingsmål med hunden var att bli godkända men vi var 0,5 p ifrån certpoäng så nu tror jag att jag får höja ribban lite.

@Wingates var med som groom och passade på att ta lite bilder :)
14231772_10153647280416707_7406737485021367534_o.jpg

14310394_10153647280426707_2819560972847305804_o.jpg

14241601_10153647280586707_7268674956902895093_o.jpg

Vi tävlade två elitspår på GMBK Grand Prix i helgen :).

På lördagen bakspår + alla pinnar, 4 föremål i uppletet och en skön lydnad, vilket tillsammans räckte till 597,75 poäng, SM-poäng, klassvinst av 20 startande och Lyxas 16:e cert :love:
16091213.jpg

16091215.jpg

16091216.jpg
1609122.jpg

På söndagens tävling hade vi samma resultat i specialen, men en lite sämre lydnad. Det räckte till 575,75 certpoäng och en 6:e plats av 20 starter.

Så himla glad över min superduktiga hund som tävlar tre dagar på raken (på fredagen vann vi elitlydnaden :love: ) och är så himla peppig och fin hela tiden!
16091220.jpg

Har börjat lite smått med krypet, ett moment jag aldrig hållt på med, är ju egentligen lydnadsnörd, men Wira gillar att spåra och apellen är klar, så vi satsar på LägreSpår. Men är vi på rätt väg, eller ser det helt för jävligt ut?

Hur har du lärt in framförgåendet?
Känner att jag fastnat lite, tycker inte att det går framåt!

Insåg idag att jag hade en kurs som började samma kväll så idag har jag varit på brukshundsklubben.
Vi är en perfekt grupp med bara 3 personer som kommer träffas varannan vecka.
Och jag kan säga att Ammo gick sitt bästa fria följ ever. Fattade inte vad som hände men jag är mer än nöjd! :D

Insåg idag att jag hade en kurs som började samma kväll så idag har jag varit på brukshundsklubben.
Vi är en perfekt grupp med bara 3 personer som kommer träffas varannan vecka.
Och jag kan säga att Ammo gick sitt bästa fria följ ever. Fattade inte vad som hände men jag är mer än nöjd! :D
Skoj! Vad jag förstod så var det mer praktik och mindre teori den här gången?

Hur har du lärt in framförgåendet?
Känner att jag fastnat lite, tycker inte att det går framåt!

Jag började med riktningspinnar och godis för att få förståelse för "före" och få riktningen i stannandet. Sen har jag försökt lämna pinnarna så tidigt som möjligt eftersom det annars blir drag i kopplet och nosande. Det har gått lite sådär, på tävling har vi fått typ 6-7 poäng, så vår metod är nog inte särskilt bra.

Med tiken har jag fått rådet att gå tillbaka till riktningspinnar eller leksak som hängs upp högt eftersom det blir vingligt annars. Det är ju viktigt att de förstår vad de ska göra. Där är vi inte riktigt än med henne.

Grattis!

Vi ska debutera på söndag, men jag kommer att avstå framförgåendet då det momenten inte alls sitter. Så det gäller ju att resten av lydnaden går relativt felfritt!

Lycka till nu då. Kör framförgåendet, det värsta som kan hända är ju att det blir nolla men min hund förvånade mig första gången då han faktiskt lyckades få poöng på momentet.

Skulle någon vilja kasta lite ljus över lägre klass spår, vad man kan förvänta sig. Jag har förstås läst reglerna och det står "ett flertal" vinklar . Hur kommer spåret se ut i verkligheten, är det räta vinklar eller kan det vara hur som helst, hur många brukar det kunna bli och hur tätt emellan? Ska det vara en pinne på varje sträcka efter vinkel eller kan det vara flera pinnar tätt, eller....? :confused:

Lycka till nu då. Kör framförgåendet, det värsta som kan hända är ju att det blir nolla men min hund förvånade mig första gången då han faktiskt lyckades få poöng på momentet.

Kan prova, men när jag provar på promenader så skuttar hon bara framför mig, tittar på mig och undrar vad vi ska göra sen :D

Tack för svar om inlärningen!

Jag har kört med min lydnadstränares tips att lägga godis i en skål som står gömd, men där hunden i början följer med och lägger ut godiset.
Det fungerar jättebra och även långa sträckor, men så fort jag försöker jobba bort synretningen av att lägga ut godis fattar hon inget. Har dock tränat alldeles för lite under sommaren, knappt något alls, då vi har haft prio på att få till andra moment/grenar.
Vi har en bra lydnad och budföring, spåret går bra på träning men ibland kan det bli lite snabbt och slarvigt så jag vet inte alls hur det blir på tävling.
Bara det fungerar så borde vi kunna få uppflytt med marginal även utan framförgåendet.

Men det behövs ju sen i lägre klass så jag måste börja träna det ordentligt.

Skulle någon vilja kasta lite ljus över lägre klass spår, vad man kan förvänta sig. Jag har förstås läst reglerna och det står "ett flertal" vinklar . Hur kommer spåret se ut i verkligheten, är det räta vinklar eller kan det vara hur som helst, hur många brukar det kunna bli och hur tätt emellan? Ska det vara en pinne på varje sträcka efter vinkel eller kan det vara flera pinnar tätt, eller....? :confused:
Endast räta vinklar, minst 50 m mellan varje "händelse" dvs vinkel eller pinne. Eftersom det är totalt 8 pinnar så kan det inte bli hur många vinklar som helst på 1000 m. Du kan förvänta dig sträckor utan pinne och också sträckor med mer än en pinne.

Har börjat lite smått med krypet, ett moment jag aldrig hållt på med, är ju egentligen lydnadsnörd, men Wira gillar att spåra och apellen är klar, så vi satsar på LägreSpår. Men är vi på rätt väg, eller ser det helt för jävligt ut?

Jag tycker det ser bra ut!

@Milosari m fl, hur blir det med spårupptaget i lägre i praktiken? Kan det ligga pinnar eller vinklar på den sträckan? Börjar spåret på fält så att domarna kan se den första biten eller....?

@Milosari m fl, spår lägre igen. Omväxlande terräng står det. Kan det förekomma våtmark, korsande vägar, spår på hårt underlag som berg eller väg, eller hur brukar det vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka