Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hurraaaa vilken helg jag och Pu haft :love: !

I fredags kom vi på delad 1:a plats i lydnadsklass 2 på aussie-SM med vårt 2:a förstapris i klassen, sen fick hon en godkänd exteriörbeskrivning på kvällen, och så i går blev vi uppflyttade till högreklass spår trots att vi avstod platsen (pga att det varit massa strul på platsliggningarna under helgen, och visst sprang 2 st upp....) och därmed avstod från 50 poäng.

Heja Pu :banana:!
14203274_1097921676964630_3954467968361759504_n.jpg

14192124_1098140153609449_4078071465832463867_n.jpg

Jag är så glad att jag har två så himla duktiga och roliga tränings - och tävlingskompisar :love: !

14184311_10153989950087582_6422703701503914587_n.jpg

I fredags kom vi på delad 1:a plats i lydnadsklass 2 på aussie-SM med vårt 2:a förstapris i klassen, sen fick hon en godkänd exteriörbeskrivning på kvällen, och så i går blev vi uppflyttade till högreklass spår trots att vi avstod platsen (pga att det varit massa strul på platsliggningarna under helgen, och visst sprang 2 st upp....) och därmed avstod från 50 poäng.

Jag är så glad att jag har två så himla duktiga och roliga tränings - och tävlingskompisar :love: !

Grattis!! :bump:

Nu minsann ska jag ut och försöka mig på att spåra med Tinja igen. Ska lägga ett spontanspår och se om hon tar det, men gör hon inte det kommer jag ha med mig godis och trampa upp en godisruta eller tre på olika ställen.

Vill ju egentligen köra sök, men det är ju helt hopplöst att 1. komma med i en sökgrupp och 2. komma med på en kurs och 3. När man väl har kommit med på en kurs, då ställs den in :banghead:

Så - tredje gången gillt nu!

Appelldebut nästa söndag, det ska bli så kul.
Har fått ställa in 2 gånger tidigare pga sjuk hund så nu hoppas jag att vi äntligen kommer till start samt att vi får en härlig höstdag utan regn ;)
Jag kommer att avstå framförgåendet då vi inte kan det, men hoppas på tillräckligt bra poäng på resten så att vi klarar ett uppflytt ändå.

Stort grattis!

Tinja tog faktiskt spontanspåret! Hon spårade såååå fint - i ungefär en, en och en halv meter, och sen vart hon lite för taggad. Nosen åkte upp från marken och hon ville verkligen springa spåret istället för att nosa metodiskt :rofl:

Några tips på hur man får ner nosen?

Tinja tog faktiskt spontanspåret! Hon spårade såååå fint - i ungefär en, en och en halv meter, och sen vart hon lite för taggad. Nosen åkte upp från marken och hon ville verkligen springa spåret istället för att nosa metodiskt :rofl:

Låt spåret ligga längre!

Jag hade gått back to basis och jobbat med rutor :)

Hårda spår. Lär också hunden att följa människovittring och inte annat som tex brutna växtdelar.

Jag hade gått back to basis och jobbat med rutor :)
Fast det här är vår basis, vi har liksom aldrig tränat spår 'på riktigt'. Har läst om de olika metoderna, och tänkte ge godisruta en chans om hon inte tar spontanspåren.

Hoppas dock att hon kommer fungera med spontanspår, tycker det är roligare att jobba utan godis :)

Fast det här är vår basis, vi har liksom aldrig tränat spår 'på riktigt'. Har läst om de olika metoderna, och tänkte ge godisruta en chans om hon inte tar spontanspåren.

Hoppas dock att hon kommer fungera med spontanspår, tycker det är roligare att jobba utan godis :)
Det är ju olika, men jag tycker att spårrutor är toppen som grund. Kan även göras utan godis med tex pyttesmå föremål som ska markeras.
Hade mkt hellre lagt grund med rutor än spontanspår, lättare att lära in ett gott spårarbete då.

Det är ju olika, men jag tycker att spårrutor är toppen som grund. Kan även göras utan godis med tex pyttesmå föremål som ska markeras.
Hade mkt hellre lagt grund med rutor än spontanspår, lättare att lära in ett gott spårarbete då.
Jo, folk som lägger rutor säger det är bäst, folk som lägger spontanspår säger det är bäst. Man blir ju förvirrad :crazy:

Blir det inte för mycket att lära in om man ska lära spårandet OCH markeringen på en gång, på en grön hund? Nä, då tar jag hellre godis. Känns svårt att få henne motiverad att söka en massa random föremål. :D

Jo, folk som lägger rutor säger det är bäst, folk som lägger spontanspår säger det är bäst. Man blir ju förvirrad :crazy:

Blir det inte för mycket att lära in om man ska lära spårandet OCH markeringen på en gång, på en grön hund? Nä, då tar jag hellre godis. Känns svårt att få henne motiverad att söka en massa random föremål. :D
Ja alltså jag ser ju inget problem med godis så jag använder ju det i rutorna. Men skrev om föremål eftersom du tog upp att du inte ville använda godis.

Jag är så sugen att börja träna lite bruks med min hund, är väl framförallt spår och sök, även om vi gärna hade testat skydd också. Jag mailade min bruksklubb, som jag är medlem i och tävlar lydnad för, de tyckte det var såååå roligt att jag var intresserad och det fanns ju både kurser och träningsgrupper jag kunde vara med i:up: Det bad mig berätta lite mer om vad vi gjort osv. Vilket jag gjorde, talade ju då även om att min hund är av sällskapsras, nu har det gått 2-3 veckor utan svar.... Det första svaret fick jag på 5 minuter.

Hur gör jag för att komma igång som total nybörjare på detta med en hund av "fel" sort, några tips?

Jag tänker mig att nästa hund blir av bruksras, men jag vill ju lära mig grunderna med nuvarande hund för att ha lite mer "kött på benen", vilket jag också talade om för brukshundklubben.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka