Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!
Älskar att läsa i denna tråden, ni är alla så duktiga! Har blivit intresserad av rapport (sporten, inte tv-programmet :p).. Vad jag kan förstå är inte rapport sådär jättepopulärt, som ex lydnad och spår.. Varför är det så tror ni? Någon som tränar/tävlar i rapport och vill berätta mer? Har googlat en del men också roligt att höra mer personliga erfarenheter!
Tack!:bow:

Hej!
Älskar att läsa i denna tråden, ni är alla så duktiga! Har blivit intresserad av rapport (sporten, inte tv-programmet :p).. Vad jag kan förstå är inte rapport sådär jättepopulärt, som ex lydnad och spår.. Varför är det så tror ni? Någon som tränar/tävlar i rapport och vill berätta mer? Har googlat en del men också roligt att höra mer personliga erfarenheter!

Kan tänka mig att det är knepigare att träna "på riktigt" då det ska vara två personer, man måste ha tillgång till långa skogssträckor, skyttar och man är beroende av att ha en träningsgrupp så hunden får lära sig att vänta tyst när andra kör samt springa samtidigt som andra hundar. Det är dock en härlig gren som kräver en hel del av hundarna på högre nivå.

Jag tränar för fullt för att kunna starta Helix högre spår. Om det blir i höst eller nästa vår får vi se.

Ett moment som vi verkligen har jobbat med ett tag nu är krypet. Han ju i vanliga fall mer i luften än på marken så det är en utmaning. På senaste brukstävlingen nollande vi då han skuttade fram med bakdelen och blev hög. Nu har jag jobbar massor med att han ska flytta en baktass i taget.

Är detta godkänt bortsett från när han nästan sätter sig upp:

Jag har fått PM till vår första brukstävling som jag anmälde till bara för jag inte trodde jag skulle komma med. Nu har jag rejält kalla fötter. Lydnaden fixar sig nog men är grymt orolig för spåret (med tanke på de problem jag tidigare skrivit om). Samtidigt är det ju några veckor kvar och med tiken skadad har jag gott om tid att träna.

Är jag dum i huvudet som funderar på att ställa upp bara för att prova, med inställningen att det får gå som det går? Hur ska jag träna spåret för att maxa mina chanser att lyckas när det känns lite skakigt?

Hej!
Jag kör rapport med min kelpie och det är en superkul men svår gren! Det krävs enligt min mening oerhört mycket grundträning och målbildsträning för att hunden ska förstå att den ska springa till någon annan som står 2 km bort (elitklass).

Hur gör ni om ni har en hund som älskar att hitta pinnarna i spåret, men som tycker det här med spår inte är så jäkla intressant? Han är okoncentrerad och springer ur spårkärnan och larvar runt. Hittar han pinnarna blir han överlycklig och slänger sig ner, men däremellan är det fasiken inte så roligt enligt honom.

Hur gör ni om ni har en hund som älskar att hitta pinnarna i spåret, men som tycker det här med spår inte är så jäkla intressant? Han är okoncentrerad och springer ur spårkärnan och larvar runt. Hittar han pinnarna blir han överlycklig och slänger sig ner, men däremellan är det fasiken inte så roligt enligt honom.
Mer näring i spåret?

Jag bara älskar min lilla skithund! :love: Eftersom apporterna strulat i spåret har jag struntat helt i dem och väntat tills jag kunnat ta en lektion för att få hjälp att träna in liggmarkering, så jag inte vabbar till något. Vi hade en timme och det tog 20 min att lägga upp en plan och sedan komma till punkten att Bentley självmant la sig när jag släppt en apport åt honom. Han är så jäkla rolig att träna med! Min tränare har ett gott öga till honom också och det är lite extra kul, eftersom han inte tillhör de klassiska bruksraserna.
Eftersom vi hade tid över pratade vi om hur vi ska lägga upp framförgåendet för att kunna fortsätta med framåtsändandet senare också. Nu har vi en del att pyssla med innan det är dags för nästa start. :)

Jag har sett ut en debut i appellklass för Elvis. I våras tänkte jag att det kanske skulle bli i söket, men efter lite strul så har han haft lite sökvila några veckor så jag tror vi kör på spåret. Han är tillräckligt bra i spåret för att klara appellen utan större problem.

I spåret är störningar vår största fiende ;)
Han har blivit duktig på att komma tillbaka till arbetet efter en störning, men han blir fortfarande väldigt störd och kan behöva lite påminnelse om det dyker upp ngn svår störning. Som häromdagen då vi spårade på en fotbollsplan. Planen var tom när jag gick ut spåret, när vi skulle spåra fick vi dock störning av en fotbollsspelande pojke 2 meter från spåret och en tant som stod och spelade golf PÅ slutpinnen :D
Killen som spelade fotboll var jättespännande, där fixar han inte att bibehålla koncentrationen i spåret men när han väl börjar jobba igen (efter lite diskussion) så går det jättebra. Svår störning så är väl ändå ok.

Lydnadsmässigt så är våra svaga delar framförgående, hopp över hinder, apportering och budföring. Framförgåendet blir bättre och bättre. Han har lite svårt att starta upp om han inte fått retning innan men sen när han väl är igång tågar han på bra.
Hoppet ser inte riktigt ut som min målbild. Jag vill egentligen ha ut honom på längre avstånd efter hindret, men han hamnar helt ok. Dock ofta lite snett och har inte riktigt hindersug tillbaka så nu ska vi jobba på att säkra upp det ordentligt!
Apporteringen i sig gör han bra, men han tycker ingång med apport är ganska svårt fortfarande och tappar därför tempot på tillbakavägen och kan hamna snett väl vid sidan..

Men bara att jobba på! Vi har lite mer än en månad kvar tills tävlingen jag tittar ut så det ska nog lösa sig :)

Hurra vad glad jag blir, Pu har gjort jätteframsteg i ljudgivningen :banana:!

Började med momentet i slutet av juni och hon behövde MASSA hets för att ens få fram nått som kunde liknas vid ett skall :D ! Men efter ett par-tre pass så såg det ut den 3 juli :

Och så här var det igår:

Ännu ett högremoment som är bra på väg :up: !

En fråga om bedömning; hur stort blir avdraget om hunden stannar och vänder på TL's kommando vid saktadelen på framåtsändandet? Räknas det som tjuvstart?

Hurra, nu är Lilla Pu anmäld till sin första lägreklasstävling :love: ! Kommer vi med i lottningen (och inget dumt placerat löp kommer ivägen....) så debuterar hon på lägreklass spår 17/9 :up: !

13895081_1069418593148272_136786505286537299_n.jpg

Tur att jag har semester i augusti, nu ska här tränas! Både för lägreklass och för bruks-SM, det får jag inte glömma :D !

Min duktiga, fina Rio blev uppflyttad till elit spår idag. Vår första brukstävling tillsammans :). Gjorde en jättefin special med fullt på upptag, en pinne bort och 0,5 p avdrag på uppletande för att hans slarviga matte berömde för tidigt vid ett föremål. Orken höll inte riktigt hela vägen genom lydnadsprogrammet men han gjorde sitt bästa och det räckte ju fint :heart

Min duktiga, fina Rio blev uppflyttad till elit spår idag. Vår första brukstävling tillsammans :). Gjorde en jättefin special med fullt på upptag, en pinne bort och 0,5 p avdrag på uppletande för att hans slarviga matte berömde för tidigt vid ett föremål. Orken höll inte riktigt hela vägen genom lydnadsprogrammet men han gjorde sitt bästa och det räckte ju fint :heart
Åh vad roligt, stort grattis!

Grattis :up:!

Jag har ju glömt att skriva hur det gick vid vår debut i appellklass! Jag är sjukt nöjd!

Spåret: upptaget gick bra, första sträckan lite osäker fram till första pinnen, åt gräs och virrade lite. Tog pinnen men första vinkeln var lite vid. Sen gick han klockrent! 8/8,5 fick vi för det.

Platsen Inga problem. Budföringen tog han en extrarunda för att se sig omkring. Men slutförde fint.
Lydnaden kändes bra, härlig attityd och vi klarade framförgåendet. Tyvärr nollade vi hipp över hinder för han satte sig med näsan mot hindret och ville då inte försöka hoppa tillbaka. Om inte det hade hänt hade vi blivit uppflyttade ned god marginal för slutpoängen blev 223,25.... Sura tre fjärdedels poäng. Men jag är supernöjd, det gick långt över förväntan.

Nästa start hamnade vi på reservlistan så det blir till att vänta lite på nästa chans.

Nu till en fråga: jag tänkte börja med krypet. Några förhållningsorder?

Fråga om utrustning i spåret. Får man tävla med halsband och linan mellan benen IPOstyle?
I reglerna står Sele eller dylikt och inget om hur linan ska löpa, bara hur lång den ska vara. Om man inte får ha halsband, är bötchersele ok?
Fick en helt annan hund i spåret när jag fick en lektion utan vanliga selen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka