Jag har sett ut en debut i appellklass för Elvis. I våras tänkte jag att det kanske skulle bli i söket, men efter lite strul så har han haft lite sökvila några veckor så jag tror vi kör på spåret. Han är tillräckligt bra i spåret för att klara appellen utan större problem.
I spåret är störningar vår största fiende
Han har blivit duktig på att komma tillbaka till arbetet efter en störning, men han blir fortfarande väldigt störd och kan behöva lite påminnelse om det dyker upp ngn svår störning. Som häromdagen då vi spårade på en fotbollsplan. Planen var tom när jag gick ut spåret, när vi skulle spåra fick vi dock störning av en fotbollsspelande pojke 2 meter från spåret och en tant som stod och spelade golf PÅ slutpinnen
Killen som spelade fotboll var jättespännande, där fixar han inte att bibehålla koncentrationen i spåret men när han väl börjar jobba igen (efter lite diskussion) så går det jättebra. Svår störning så är väl ändå ok.
Lydnadsmässigt så är våra svaga delar framförgående, hopp över hinder, apportering och budföring. Framförgåendet blir bättre och bättre. Han har lite svårt att starta upp om han inte fått retning innan men sen när han väl är igång tågar han på bra.
Hoppet ser inte riktigt ut som min målbild. Jag vill egentligen ha ut honom på längre avstånd efter hindret, men han hamnar helt ok. Dock ofta lite snett och har inte riktigt hindersug tillbaka så nu ska vi jobba på att säkra upp det ordentligt!
Apporteringen i sig gör han bra, men han tycker ingång med apport är ganska svårt fortfarande och tappar därför tempot på tillbakavägen och kan hamna snett väl vid sidan..
Men bara att jobba på! Vi har lite mer än en månad kvar tills tävlingen jag tittar ut så det ska nog lösa sig