Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser jättefint ut!

Tack :) ! Hon tycker verkligen att det är skitkul :up: !

Hon börjar bli säkrare och säkrare på korgarbetet också, när hon blir mer balanserad och inte är så sjukt aggressiv :p! Är hon FÖR arg går hon bara i stöt i hasorna på figgen :D! Men när hon är mer samlad så börjar hon kunna gå in och stöta rätt så välplacerat :up:

Tack @Miao @HeddaVovven
Hon var dålig i 2 dagar, men är nu pigg och feberfri. Hostar dock så fort hon anstränger sig så någon ordentlig träning är det inte tal om direkt och åka till klubben får hon inte göra på minst 2 veckor med tanke på smittorisken.
Vi som verkligen skulle ha juli som intensivträning!
Winzi hostar också nu sedan igår, hoppas hon slipper lunginflammation i alla fall.
Jäkla kennelhosta!

Tack :) ! Hon tycker verkligen att det är skitkul :up: !

Hon börjar bli säkrare och säkrare på korgarbetet också, när hon blir mer balanserad och inte är så sjukt aggressiv :p! Är hon FÖR arg går hon bara i stöt i hasorna på figgen :D! Men när hon är mer samlad så börjar hon kunna gå in och stöta rätt så välplacerat :up:

Hahaha söt hon är! Tycker hon är jätteduktig som trycker iväg busen ut i skogen

Tack @Miao @HeddaVovven
Hon var dålig i 2 dagar, men är nu pigg och feberfri. Hostar dock så fort hon anstränger sig så någon ordentlig träning är det inte tal om direkt och åka till klubben får hon inte göra på minst 2 veckor med tanke på smittorisken.
Vi som verkligen skulle ha juli som intensivträning!
Winzi hostar också nu sedan igår, hoppas hon slipper lunginflammation i alla fall.
Jäkla kennelhosta!
Ja det är jäkligt trist att få. Som tur väl är så brukar det ju gå över av sig självt.

Åh, shit, hur är jag funtad egentligen. Nu har jag anmält båda hundarna till varsin appellklass framöver bara för att det var så ont om tävlingar och få anmälda än så länge = kanske chans att komma med. Men det vore ju lite bra om alla momenten var klara också?!
Nu blir det till att lägga spår och köra budföring både bittida och sent under de kommande veckorna!
Samt försöka få till det där förgjordade framförgåendet.

Nu har bebisen ätit ur nappflaska två gånger så då tänkte jag visst att saken är biff och anmälde Rio till högre klass spår om en månad. Har vi tur så hinner vi ut och spåra 6-7 gånger innan dess. Det är ett under om han tar sig igenom hela spåret på tävlingen :laugh:. Och så får vi hoppas att det är många som anmäler sig så han hinner vila länge mellan de olika delarna för han har verkligen noll träningskondis nu. Hela hösten gick åt till rehab, när han blev frisk så fick jag foglossning och sedan kom bebisen... Men är man sugen på att tävla så är man :rofl:

Nu har bebisen ätit ur nappflaska två gånger så då tänkte jag visst att saken är biff och anmälde Rio till högre klass spår om en månad. Har vi tur så hinner vi ut och spåra 6-7 gånger innan dess. Det är ett under om han tar sig igenom hela spåret på tävlingen :laugh:. Och så får vi hoppas att det är många som anmäler sig så han hinner vila länge mellan de olika delarna för han har verkligen noll träningskondis nu. Hela hösten gick åt till rehab, när han blev frisk så fick jag foglossning och sedan kom bebisen... Men är man sugen på att tävla så är man :rofl:
Helt rätt!!

Om du har plats i bilen och det är när jag är ledig så hänger jag gärna på och är hejjarklack!!

Om du har plats i bilen och det är när jag är ledig så hänger jag gärna på och är hejjarklack!!
Hela familjen måste med för jag kan inte lämna bebis så länge än. Men det kommer fler tillfällen i höst och då säger vi inte nej till hejarklack! Troligtvis blir det ett par tävlingar till för Rio och i annat fall siktar jag på att debutera i elit med Sarek i Tollarp i november!

Min hane är egentligen väldigt duktig att spåra men vi får ofta inte så bra upptag. Så de kommande veckorna tänkte jag satsa lite extra på starten. Många korta spår och konsekventa rutiner kring påsläppet så att det börjar rätt, så att han börjar jobba direkt istället för att svassa runt och äta gräs.

Alla tips mottages tacksamt!

Hela familjen måste med för jag kan inte lämna bebis så länge än. Men det kommer fler tillfällen i höst och då säger vi inte nej till hejarklack! Troligtvis blir det ett par tävlingar till för Rio och i annat fall siktar jag på att debutera i elit med Sarek i Tollarp i november!
Låter bra det!

Min hane är egentligen väldigt duktig att spåra men vi får ofta inte så bra upptag. Så de kommande veckorna tänkte jag satsa lite extra på starten. Många korta spår och konsekventa rutiner kring påsläppet så att det börjar rätt, så att han börjar jobba direkt istället för att svassa runt och äta gräs.

Alla tips mottages tacksamt!
Jag har ofta en snusdosa med gotter strax efter upptaget för att det ska bli snabb belöning när hunden väljer rätt håll. Sedan tränar jag sällan 90-graderspåsläpp utan kör nästan alltid lite sneda "tårtbitspåsläpp".

Kom på att du kanske menar direktpåsläpp? Men även där tror jag på snabb belöning så hunden blir motiverad att komma igång med spårandet. Har du någon bra påsläppsritual? En del hundar behöver en tydlig startsignal.

Jag har ofta en snusdosa med gotter strax efter upptaget för att det ska bli snabb belöning när hunden väljer rätt håll. Sedan tränar jag sällan 90-graderspåsläpp utan kör nästan alltid lite sneda "tårtbitspåsläpp".

Kom på att du kanske menar direktpåsläpp? Men även där tror jag på snabb belöning så hunden blir motiverad att komma igång med spårandet. Har du någon bra påsläppsritual? En del hundar behöver en tydlig startsignal.

Tack för många bra frågor och idéer. Vi är ju på väg mot appellklass bara så jag har inte kommit så långt. Jag brukar ta i selen och visa på startpinnen och säga spåååår när det är någon annan som har varit spårläggare. När jag är spårläggare är jag tyvärr ofta slarvigare. Jag hade förut godis i spåret men då gick han förbi pinnarna så jag har jobbat bara med pinnar ett halvår eller så, och då blir han istället mindre motiverad och mera lättstörd av t ex viltspår eller annat som luktar intressant. Måste därför backa rejält i svårighetsgrad har jag kommit fram till.

Jag och Pu har börjat med ljudgivningen, både till brukslydnaden och till söket. Jag trodde att det skulle ta hur lång tid som helst att få henne att skälla, då hon är en rätt så tyst hund (förutom när det behövs, typ i skyddet och när hon vaktar gården :up: ).

Första passen gav mig vatten på min kvarn, då hon även efter massa massa hets bara utstötte några gälla, högoktaviga tjut som mest påminde om kattslagsmål ( :D ). Men så här låter det efter bara 4 korta träningspass, så nu börjar jag få lite hopp om ´et :up: !

Tack för många bra frågor och idéer. Vi är ju på väg mot appellklass bara så jag har inte kommit så långt. Jag brukar ta i selen och visa på startpinnen och säga spåååår när det är någon annan som har varit spårläggare. När jag är spårläggare är jag tyvärr ofta slarvigare. Jag hade förut godis i spåret men då gick han förbi pinnarna så jag har jobbat bara med pinnar ett halvår eller så, och då blir han istället mindre motiverad och mera lättstörd av t ex viltspår eller annat som luktar intressant. Måste därför backa rejält i svårighetsgrad har jag kommit fram till.
Jag brukar fokusera på en grej i taget. Är det pinnarna, så är det inte för svåra spår. Är det själva spårandet, så gör jag pinnarna enkla/har ganska få. Man kan också tänka sig att inte ha några pinnar alls, utan leksaker eller snusdosor med godis när man tränar på själva spårandet. Ett tredje tankesätt är att göra pinnarna så himla roliga att hunden blir riktigt riktigt taggad på att spåra upp dem.

Jag har en hund som börjar pyssla med annat när spåren har varit för lätta ett tag. Han behöver bli utmanad för att spåra bra. Sedan har jag en hund som lätt tappar självförtroendet. Blir det för svårt så kan han börja fråga eller skenspåra ut i ingenstans. Han behöver hela tiden känna att det är lätt och att han är duktig, gör han det så spårar han elitspår utan problem. Men de kräver väldigt olika metod när man tränar. Hur är dina hundar? Är de kaxiga eller osäkra?

Hur är dina hundar? Är de kaxiga eller osäkra?
Svårt att säga vad roten är till problemen. Lite flamsig i upptaget har han varit hela tiden. Han ÄR väldigt duktig med näsan men han behöver också peppas för att inte tappa sugen. Han tycker inte att pinnarna är så jättekul, slutpinnen är mera intressant än småpinnarna. Sen fick vi två gånger den enorma störningen att en hare hoppade upp i spåret. Sedan dess har han inte riktigt kommit igen, han har ett ganska stort viltintresse. Jag tror att han inte är helt säker på vad det är vi letar efter (eftersom vi inte är överens om vilka spår som är viktiga) så därför har jag tänkt att ska behöver öka motivationen för det spår jag visar på även om det finns andra intressanta spår.

En av svårigheterna är att vi inte så ofta har tillfälle att träna med annan spårläggare än mig. Detta påstår folk att hundarna inte brukar ha problem med, men den här hunden har det. När han inte är helt motiverad eller är osäker på vad vi ska göra är det VÄLDIGT mycket svårare när det inte är min doft han ska leta efter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka