Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
T ex är det tre tävlingar på pendlingsbart avstånd samma dag. Ska man anmäla till alla tre då? Eller ska man anmäla båda hundarna till samma tävling och fördubbla sina chanser i lottningen?

Hur skulle ni tänka kring detta. Nuläget är två unga hundar som tränas för start i appellklass spår. Spåret går skapligt med båda, de spårar fint, den ena kan glömma att markera pinnarna ibland. De flesta lydnadsmomenten ligger på åtminstone nivå 7-8 poäng på tävling (det vet vi eftersom de ju är typ samma som i lydnad klass 1 o 2) förutom framförgåendet som vi knappt börjat med.

Det verkar ont om tävlingar i vårt närområde och svårt att komma med. Om jag ska åka lite längre för att tävla är det bäst under semestern men då är vi kanske inte riktigt klara. Å andra sidan skulle det ju kännas trist om vi inte fick komma till start alls i år (hemmaklubben har lottningsförtur för medlemmar men bara en tävling och jag har ju två hundar). Hur skulle ni tänka?

Jag skulle anmäla utefter om hundarna är redo eller ej, istället för att tvunget ha som mål att starta i år.
Om båda hundar känns redo (antar att du kommer skippa framförgående om ni inte börjat med detta) så skulle jag anmäla båda två till hemmaklubben. Det stämmer att man har förtur då.

Jag skulle anmäla utefter om hundarna är redo eller ej, istället för att tvunget ha som mål att starta i år.
Om båda hundar känns redo (antar att du kommer skippa framförgående om ni inte börjat med detta) så skulle jag anmäla båda två till hemmaklubben. Det stämmer att man har förtur då.

Om vi skulle starta idag skulle vi få avstå framförgåendet men på en sommar borde man ju kunna få till det. Hemmaklubben har bara en tävling kvar och den är rätt sent på säsongen så egentligen skulle jag vilja ha den som reserv om någon hund har misslyckats eller inte kommit med. Men kanske det blir enda chansen att få komma till start med åtminstone en av dem.

T ex är det tre tävlingar på pendlingsbart avstånd samma dag. Ska man anmäla till alla tre då? Eller ska man anmäla båda hundarna till samma tävling och fördubbla sina chanser i lottningen?

Jag kan ha fel, men eftersom man bara får tävla en hund per dag på brukstävling, så tror jag inte ens att du kommer få vara med i lottningen med bägge två. Så dubbelanmälning till samma tävling tror jag inte att du kommer vinna någonting på det eftersom en anmälan kommer plockas bort :).

Jag vet en som skulle anmäla två hundar till samma tävling (olika klasser) för att kunna komma med med en av dem, klubben hörde av sig till henne och sa att hon fick ta bort en anmälan.

Igår hade vi en härlig bruksig nationaldag, jag och Pu :) ! Tillsammans med 3 andra ekipage körde vi en heldag mellan 10-18 med spår, upplet, lydnad och skydd, som på en skyddstävling :) ! Jättenöjd med i stort sett allt som Pu gjorde, kändes toppen :up: !

1606072.jpg

1606073.jpg

1606074.jpg

1606076.jpg

Så himla bra träning att få köra en heldag, ex se så att hundarna kan vila mellan passen i bilarna och ladda om mellan de olika delarna, och få andra hundar som går i uppletet innan :up: !

Idag har Millie gjort sin sökdebut på kursen vi går.
Dagen till ära hade hennes tjänstetecken kommit. Lite stort än men det växer vi snart i :D

Hon har inte suttit så länge ensam i bilen heller, men inte ett ljud sa hon och när vi kom tillbaka efter sista hunden sov hon gott.

4 skick med målbild blev det. ca 30m ut.
Hon var super-faschinerad av alla spår i rutan och ville spåra spåra spåra.

Hon sprang rakt ut när jag skickade henne, ingen tvekan bara rakt ut. Rask trav som övergick till galopp :laugh: De första skicken hade hon nosen i backen mest men det sista såg riktigt fint ut. Åt glatt av godiset ute hos figgarna, svansen gick som en propeller :D

Allt var så superkul och spännande att hon hade svårt att fokusera på figgarna när vi gick ut, inte konstigt när man är 5 mån gammal. Det kommer så småningom, det är jag övertygad om!

Det var jag som gjorde lite fel och stannade lite för långt från där figgen gömde sig så hon fick inte en riktigt klar målbild på de första skicken. Det var troligen därför hon försökte spåra upp dom istället för att vinda.

Så himla duktig hon är lilltjejen! Jag är supernöjd och stolt över henne! :love:

Jag har börjat göra upp lite tävlingsplaner för mina tjejer nu :)!

Lyxa har brukstävlingssemester fram till augusti, ska endast tävla agility under juni-juli, och träna på med kondition och detaljer för att försöka toppa formen till SM (två helger kvar av tävlingar innan vi vet om vi kommer med som ordinarie eller ej :nailbiting:). Sen blir det nog nått elitspår i början av augusti för att checka av, sen ALL IN på SM, och sen tävlar vi på och försöker plocka SM-poäng till 2017 :) !

Lilla Pu är planerad att göra lägrespårsdebut i september. Går allt som det ska där så blir vi uppflyttade, och ska då börja lägga ännu mer krut på de högremoment som vi inte har klara än (framåtsändande, skall, inkallande med ställande, spårupptag). Får vi till det under vintern så blir det högrespår till våren 2017, annars tar vi det till hösten :).

Sen planerar vi start i lägreklass skydd våren/sommaren 2017 , och det ska bli så himla kul och spännande att gå ut och köra nått totalnytt :bump:! Sen sätter skyddsgruppen snart igång med sökträning, så förhoppningsvis blir det lägreklass sök hösten 2017 :up:

Hur ser det ut för er andra :)?

Vi ska starta sök-appellen igen efter sommaren, fick godkänt sist. Ska försöka lägga krut på framförgåendet som är det moment som fortfarande inte sitter. Blir bli uppflyttade fortsätter vi med lägre klass om det finns nån passande tävling. Krypet tränar vi på och det sitter ganska bra och plats och budföring med skott är inga problem :)

För min lilla skrutta är planen att köra appellen nån gång i vår om det fortsätter som det gör nu, om det blir spår eller sök får vi se.

Ganska lösa planer men det är svårt att bestämma mer än så för tillfället.

Ni verkar ha planer långt fram :)

Vi har mer förhoppningar. Just nu är de att kunna starta Helix i högre spår i höst och att Kiro börjar fungera på lydnadsplanen igen men det är inte troligt att han kommer tävla än på länge om någonsin igen i brukset.

Ni verkar ha planer långt fram :)

Vi har mer förhoppningar. Just nu är de att kunna starta Helix i högre spår i höst och att Kiro börjar fungera på lydnadsplanen igen men det är inte troligt att han kommer tävla än på länge om någonsin igen i brukset.

Jag behöver ha planer för att bli lite taggad och strukturerad i träningen :D ! Planer kan alltid ändras, men finns de inte alls så lallar jag bara runt :p !

Varför ingen tävling på länge med Kiro, är han skadad :( ?

För närvarande ligger brukset nere för Toka. Vi kör endast lydnadslydnad för tillfället och drömmen om ett lydnadschampionat innan året är slut lever ännu :)
När Bruks-SM närmar sig så lägger vi förstås krutet på rapporten och allt som hör till (uppletande och brukslydnad). Efter det tror jag att Toka gjort sitt inom brukset och vi satsar nog för fullt på lydnaden.
För Freddie väntar start i lägre skydd och troligtvis lägre sök till hösten. Till våren 2017 hoppas jag på högre skydd. Vårt stora mål är att vara med på skydds-SM 2018 som går i Ronneby. Skulle vara grymt kul då det lär bli en jättefest utan dess like!

Här fick vi tyvärr ställa in appelldebuten i maj då Dahlia blev akut sjuk.
Riktigt synd då det var hemmaklubb och allt. Hittade en enda tävling i närheten som passade i juli som vi anmält till, dock lite tveksam om det är så smart. Kan ju vara väldigt varmt :down:
Kanske inte ens kommer med.
Annars blir det i september då nästa möjlighet kommer. Tråkigt när det finns så få tävlingar!
Vårat mål är att starta appellen innan året är slut, med uppflytt. Om det går bra kanske det blir lägre spår till hösten 2017.

Jag behöver ha planer för att bli lite taggad och strukturerad i träningen :D ! Planer kan alltid ändras, men finns de inte alls så lallar jag bara runt :p !

Varför ingen tävling på länge med Kiro, är han skadad :( ?

Ja det är bra med planer för att strukturera träningen. Det är väl så jag gör också normalt men nu är det lite för mycket annat i livet för att kalla förhoppningarna för planer.

Kiros sociala osäkerhet har tyvärr slagit igenom rejält i träningen så han vill knappt göra något alls på lydnadsplanen i momenten som är nära föraren och ser ut som han ska få stryk ofta när man vill belöna honom då. Vi har jobbat massor med att lyfta och peppa honom men det har inte gett något vidare resultat. Nu satsar jag på konsekvent och tydlig träning och ser om det kan göra honom säkrare och jämnare igen. Han har dock fortfarande en del fina stunder i träningen men det är när det är enligt hans egna preferenser.

Det är svårt för mig att ställa om mellan två så olika hundar men jag får träna på det.

Jag få väl presentera oss lite grann då tanken är att vi ska köra bruks, spår.
Hund: Elsa, vit herdehund 15 månader
Bakgrund: tävlat rallylydnad och är uppflyttad till fortsättningklassen. Gick tävlingslydnadskurs nu i våras som gick riktigt bra!
Gren/klass: lite sugen på sök men tror det få bli spår då det känns mer tillgängligt att kunna träna just nu så vi sikta på start i appellen när vi känns mer redo
Tränar vi mest på nu: pinnarna som nu börja lossna, ska ta tag i lydnaden med. Apporteringen är inte helt hundra men många moment känns hyfsade med lite finslipning!
Håller till: På Öland
Kortsiktigt mål:starta appellen
Långsiktigt mål: våga jag inte ens tänka på än...Matte är nybörjare i bruks så glad om vi våga oss ut på tävling överhuvudtaget ;)

Ja det är bra med planer för att strukturera träningen. Det är väl så jag gör också normalt men nu är det lite för mycket annat i livet för att kalla förhoppningarna för planer.

Kiros sociala osäkerhet har tyvärr slagit igenom rejält i träningen så han vill knappt göra något alls på lydnadsplanen i momenten som är nära föraren och ser ut som han ska få stryk ofta när man vill belöna honom då. Vi har jobbat massor med att lyfta och peppa honom men det har inte gett något vidare resultat. Nu satsar jag på konsekvent och tydlig träning och ser om det kan göra honom säkrare och jämnare igen. Han har dock fortfarande en del fina stunder i träningen men det är när det är enligt hans egna preferenser.

Det är svårt för mig att ställa om mellan två så olika hundar men jag får träna på det.

Tråkigt att läsa :( ! Hoppas det går till sig så han blir jämn och tävlingsbar igen!

Jag planerar att försöka klara BH prov nästa höst eller så, plus starta lydnadsklass 1 (eller blir det startklass redan nästa år? Har dålig koll.."
Tanken är väl på hösten isf med båda, känns lite för kort tid att bli klar med saker redan till i vår,

Jag planerar att försöka klara BH prov nästa höst eller så, plus starta lydnadsklass 1 (eller blir det startklass redan nästa år? Har dålig koll.."
Tanken är väl på hösten isf med båda, känns lite för kort tid att bli klar med saker redan till i vår,

Så det är IPO som gäller för er sen :)?

Med lydnaden så vet nog fan inte nån hur det blir ännu :D ! Senaste är väl att de nya reglerna SKA börja gälla 2017, men det pratas ju om att det ska skjutas till 2018... Tycker de borde bestämma sig snart, eftersom några officiella elittävlingar redan gått med de internationella reglerna :p !

Så det är IPO som gäller för er sen :)?

Med lydnaden så vet nog fan inte nån hur det blir ännu :D ! Senaste är väl att de nya reglerna SKA börja gälla 2017, men det pratas ju om att det ska skjutas till 2018... Tycker de borde bestämma sig snart, eftersom några officiella elittävlingar redan gått med de internationella reglerna :p !
Eh, jag har inte bestämt mig om jag ska vara helt ärlig - har inte ens testat IPO:t än (men vi ska köra i sommar) men tänker att BH prov aldrig är fel att klara sas. En lagom merit liksom och ett bra mål.

Haha men då är det inte bara jag som är förvirrad liksom ;)

Jag ringde nyss för mer info för att utbilda till räddningshund med, så du ser ju hur organiserad jag är i mina planer..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka