Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min fantastiska hund :love: I lördags tävlade vi elitspår igen, och då tog hon (trots bakspår) en klassvinst av 12 startande och tog sitt 14:e spårcert på 593,25 poäng :love: !!!

13179122_10153712633972582_2714114901223684751_n.jpg

1605166.jpg

Allra gladast är jag för vårt fantastiska fall framåt i uppletet, vi har haft lite strul i det på tävling men i lördags bara det släppte på och hon gjorde det så fint som jag vet att hon kan :up: ! Lite tugg tog ner oss en enhet men hon var sååå bra :love: !
Grattis!

Ila är anmäld till ytterligare ett lägrespår på hemmklubben nu på lördag. Har haft tankar på att stryka oss efter att hon spårade helt USELT i helgen, och jag har dessutom inte hunnit fila så mkt på lydnaden. Men igår hann jag med ett spår (visserligen kort liggetid) i fullängd som hon skötte jättefint och senare på kvällen tränade vi finfin brukslydnad också!

Ska försöka banka in i mitt huvud att jag inte behöver vara tävlingslydnadsstrikt för att få poäng i brukset.. Hellre lite avdrag än nollor i protokollet, och jag har insett att många bruksdomare släpper igenom bra mkt mer än vad tävlingslydnadsdomare gör.

Fråga - hur böjd kan man gå i krypet för att fortfarande få poäng? Förutsatt att hunden kryper bra.

Ila är anmäld till ytterligare ett lägrespår på hemmklubben nu på lördag. Har haft tankar på att stryka oss efter att hon spårade helt USELT i helgen, och jag har dessutom inte hunnit fila så mkt på lydnaden. Men igår hann jag med ett spår (visserligen kort liggetid) i fullängd som hon skötte jättefint och senare på kvällen tränade vi finfin brukslydnad också!

Ska försöka banka in i mitt huvud att jag inte behöver vara tävlingslydnadsstrikt för att få poäng i brukset.. Hellre lite avdrag än nollor i protokollet, och jag har insett att många bruksdomare släpper igenom bra mkt mer än vad tävlingslydnadsdomare gör.

Fråga - hur böjd kan man gå i krypet för att fortfarande få poäng? Förutsatt att hunden kryper bra.

På vilket sätt behöver det inte vara lika strikt? Tanken är att starta appellen nästa år så lite nyfiken

På vilket sätt behöver det inte vara lika strikt? Tanken är att starta appellen nästa år så lite nyfiken

I ettan jämfört med appellen är det väl ingen jättesskillnad i bedömning (är min känsla), mer då i själva momenten där t.ex. Läggande under gång bedöms inte återgången i appellen. Däremot i elitklass är ju tävlingslydnaden mycker mer petig och strikt (med all rätt) än brukslydnaden.

I ettan jämfört med appellen är det väl ingen jättesskillnad i bedömning (är min känsla), mer då i själva momenten där t.ex. Läggande under gång bedöms inte återgången i appellen. Däremot i elitklass är ju tävlingslydnaden mycker mer petig och strikt (med all rätt) än brukslydnaden.
Och @nella84
Jag tycker absolut det är skillnad. Bruksdomare drar inte alls lika mkt (om alls ngt) för kroppshjälper och DK och det krävs inte alls samma precision som i tävlingslydnaden. Även om bedömningen i tävlingslydnad såklart inte är lika strikt i klass 1 som i elit så krävs ju ändå ofta precision.
Jag tänker ändå att jag alltid tränar för att kunna ha samma precision, men om man vet med sig att man har svagheter så kan man kosta på att hjälpa hunden mer i brukset jämfört med i lydnaden.

Lägrespår idag igen! Med tanke på att jag övervägde att stryka oss förra helgen då hon verkade ha glömt hur man spårar så gick det ändå ganska bra.. Men inte tillräckligt bra för uppflytt. Vi ligger verkligen på marginalerna utan plats och budföring (skottberörd) och har inte råd med missar..

Fullt på upptag och 8 på spåret (2 pinnar bort) och sen en helt ok lydnad med både fina delar och saker som vi definitivt behöver jobba mer på. Framförallt måste vi försöka hitta ett sätt att få krypet att funka på tävling, hon går upp i varv så mkt att hon blir jättehög = 0 poäng.
Idag saknade vi drygt 30 poäng på lydnaden för uppflytt, hade tillräckligt på specialen. Med ett ok kryp och lite annan finslipning borde vi kunna få till det någon gång :)

Idag är hon dyr min lilla kelpiestjärna :love:
Uppflyttade till högre spår med klassvinst! :D

Struligt påsläpp på spåret men fäste bra efter 40-50m, 6+slut fick vi med oss och runt kom vi på 12min, svettiga och trötta!
Sprang i tokfart båda sträckorna på budföringen men studsade omkring hos mottagaren och satt nästan framför henne efter hanteringen.

Till lydnaden var hon trött i värmen men kändes ändå peppig och glad. Många fina bitar, bl.a. bra tempo i inkallningen, fina sträckor i framförgåendet och kanonfint hopp. Men ett sämre läggande med dålig framföringen, i krypet fick jag hjälpa henne med många ek:n men det jag tar med mej idag är att hon var riktigt glad på lydnaden. Hon ville verkligen jobba vidare och gjorde sitt yttersta!

Underbara lilla bruna hund! :love::love::love:

Struligt påsläpp på spåret men fäste bra efter 40-50m, 6+slut fick vi med oss och runt kom vi på 12min, svettiga och trötta!
Sprang i tokfart båda sträckorna på budföringen men studsade omkring hos mottagaren och satt nästan framför henne efter hanteringen.

Till lydnaden var hon trött i värmen men kändes ändå peppig och glad. Många fina bitar, bl.a. bra tempo i inkallningen, fina sträckor i framförgåendet och kanonfint hopp. Men ett sämre läggande med dålig framföringen, i krypet fick jag hjälpa henne med många ek:n men det jag tar med mej idag är att hon var riktigt glad på lydnaden. Hon ville verkligen jobba vidare och gjorde sitt yttersta!

Åh vad kul, stort grattis!

Grattis :)!

I lördags var vi och tävlade elitspår igen. Fullt på upptag, fullt på spår, 4 föremål i uppletet :love: ! Tyvärr en totalfalerad inkallning (som vanligtvis är ett tokbra moment för Lyxa) som förstörde chansen till riktigt fina SM-poäng.

Men vi slutade på klassvinst, 598,75 poäng och Lyxa tog sitt 15:e spårcert :love: !
1605234.jpg

Jag och Lilla Pu har - utöver träningen med vår underbara skyddsgrupp :love: - även börjat en grundkurs i svenskskydd :) ! Första tillfället var igår, och jag är supernöjd med kursen och jätteglad över de fina ord som Pu fick från både figge och medinstruktören på kursen :up: !

1605301.jpg

På lördag kör jag och Lyxa vårt sista elitspår för kvalsäsongen. Vi har ju haft lite stolpe ut de senaste tävlingarna och har inte nått de där riktigt fina SM-poängen (har hamnat på 593,25 och 598,75 de senaste tävlingarna) så vi hoppas på en fullträff på lördag för att vara säkra på en SM-plats (ligger på plats 24/30 just nu).

Men kommer vi inte med så kommer vi inte med, även om det är bittert så vill/orkar jag inte jaga runt och stressa för poängen, utan jag vill vara nöjd med det vi presterar oavsett poäng :). Så får man tänka att det finns ett SM nästa år med, håller sig Lyxa i sån form hon är nu så har vi nog både en och två kvalsäsonger till där vi kan vara med och fajtas, särskilt nu när hinderhöjd och tungapportvikt sänks för oss till nästa år :up: !

Längesen min "lilla"pingla fick ett spår nu så vi får få till det under veckan :) Nu när våra åkrar är gödslade och gräset håller på att växa till sig så får det bli i skogen.

Mamma ska starta upp oss i lydnadsmomenten. Hon frågade förut om vi tänkt tävla något. Jag bara "Öööööö jag vet ju inte vad det innebär ens ju" :o:p Så hon får lov att ha träningsdater med oss först ;) Om det blir tävling vette fasen, men träna ska vi göra!

Var och tränade igår i 30+ värme och jag är SÅ nöjd med Lilla Pu :love: ! Vi blandade lydnadslydnad och brukslydnad, och i slutet av passet visade hon upp att hennes kryp håller på att bli sanslöst bra :D !! Älskar hennes teknik, och hon håller den ju fint trots att det är det sista vi gjorde på passet och det var stekhett :) .

Sen lyckades vi även (tror för första gången :p ) få till ett uthopp med sättande direkt (annars brukar hon ha en väntetid på ett par sekunder upp till många sekunder ;) )

Tränade lydnad igår tillsammans med två andra bruksgalningar. En har Freddies lillebror så det gör ju att det blir extra kul! Vi körde inkallning med försök till ställande :), framåtsändande (nybörjarövningar), fritt följ och skall. Freddie gjorde sitt bästa och skötte sig bra. Vi är ju i startgroparna på många moment så det blir mycket hjälper för att grunda ordentligt och få det som jag vill ha det.
Så härligt med ljusa sommarkvällar för jag var inte hemma förrän kl 23!

Tränade lydnad igår tillsammans med två andra bruksgalningar. En har Freddies lillebror så det gör ju att det blir extra kul! Vi körde inkallning med försök till ställande :), framåtsändande (nybörjarövningar), fritt följ och skall. Freddie gjorde sitt bästa och skötte sig bra. Vi är ju i startgroparna på många moment så det blir mycket hjälper för att grunda ordentligt och få det som jag vill ha det.
Så härligt med ljusa sommarkvällar för jag var inte hemma förrän kl 23!

Visst är det uuuuuuuuuunderbart med de här kvällarna :love: !!!!

Vi debuterade i appellspår idag men bröt efter spåret. Bentley var jättetaggad och sög tag i spåret med glad svans, markerade första apporten så att jag kunde plocka upp den men han varken apporterade eller stannade vid den så vi har lite att jobba med. Vinkeln var klockren men någonstans på andra sträckan blev det jobbigt. Han markerade troligtvis apporten lite vagt där också men inte tydligt nog och någonstans vid andra vinkeln hade han tappat spåret. Enligt publiken kämpade han verkligen för att hitta det igen men det var kört. Det var väl inte världens lättaste underlag, allt pollen hade tydligen ställt till det för deltagarna på gårdagens elittävling också, så vi får träna ännu mer på spårsäkerhet och jag får vara nöjd med att han var så motiverad!

Jag funderar lite på att träna in liggmarkering för att få tydligare markeringar, vi har ju ett par månader på oss innan höstsäsongen drar igång och vi får chansen på nästa tävling.

Hur skulle ni tänka kring detta. Nuläget är två unga hundar som tränas för start i appellklass spår. Spåret går skapligt med båda, de spårar fint, den ena kan glömma att markera pinnarna ibland. De flesta lydnadsmomenten ligger på åtminstone nivå 7-8 poäng på tävling (det vet vi eftersom de ju är typ samma som i lydnad klass 1 o 2) förutom framförgåendet som vi knappt börjat med.

Det verkar ont om tävlingar i vårt närområde och svårt att komma med. Om jag ska åka lite längre för att tävla är det bäst under semestern men då är vi kanske inte riktigt klara. Å andra sidan skulle det ju kännas trist om vi inte fick komma till start alls i år (hemmaklubben har lottningsförtur för medlemmar men bara en tävling och jag har ju två hundar). Hur skulle ni tänka?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka