Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon ska vi på spårkurs en heldag i skogen 9-16!
Jag hoppas få göra många bra övningar inför appelldebuten i maj :)
Vädet ser dock inte lovande ut så underställ, mössa, vantar och regnställ har åkt fram. Så länge vi slipper regn blir jag nöjd!

Årspremiär på brukstävling i helgen, två elitspårstävlingar :) !

Lördagens tävling gick rätt så toppen, bl.a 10 på upptag och 10 på spår. Sammanlagt 596,5 poäng, klassvinst, Lyxas 12:e cert och något putsade SM-poäng :love: !

1604253.jpg

16042522.jpg

1604256.jpg

Sen tog vi husvagnen och drog och övernattade på nästa brukshundsklubb. Nästan lika bra i spåret, 10 på upptag men en liten uschlig pinne bort i skogen så bara 9 där.
16042521.jpg

Sen en liten jobbig känsla på lydnaden och uppletet, Lyxa kändes lite trög och trött (3 föremål på uppletet men knappt styrfart ibland). Jag hade inte reagerat så himla mycket på det (första tävlingshelgen för året, två tävlingar på två dagar) om det inte hade varit för att hon kändes slö i fotgåendet. Lyxa ÄLSKAR fotgående, och om nått så kan hon gå upp i varv, ligga långt fram och ljuda. Inte som nu kännas trög. Så hönsmamman i mig har redan bokat tid hos vet i morgon för att ta blodprover för att se så det inte ligger något i bakgrunden och stör henne och håller tummarna att hon bara hade en lite dålig dag. Man ska lyssna på magkänslan, och jag betalar gärna "onödiga" blodprover bara för att veta att hon är frisk.

Men trots den feelingen så visar hon vilken grymt bra lägstanivå hon har, vi hamnade med en pinne (21 poäng bort) på 568,5, certpoäng och en 5:e plats av 15. Bästa hunden :love: !

16042520.jpg

Jag ska tävla bruks för första gången på jättelänge på lördag! Ila och jag ska försöka oss på lägre spår, känns kul! Jag hoppas att vi kan få till ett bra spårarbete och sen en skaplig lydnad. Hon är skottberörd så vi kommer inte vara med på budföring eller platsliggning så jag har inte så mkt förhoppningar om uppflytt.. Men ska bli roligt iaf!

Jag ska tävla bruks för första gången på jättelänge på lördag! Ila och jag ska försöka oss på lägre spår, känns kul! Jag hoppas att vi kan få till ett bra spårarbete och sen en skaplig lydnad. Hon är skottberörd så vi kommer inte vara med på budföring eller platsliggning så jag har inte så mkt förhoppningar om uppflytt.. Men ska bli roligt iaf!
Lycka till!

Årspremiär på brukstävling i helgen, två elitspårstävlingar :) !

Lördagens tävling gick rätt så toppen, bl.a 10 på upptag och 10 på spår. Sammanlagt 596,5 poäng, klassvinst, Lyxas 12:e cert och något putsade SM-poäng :love: !

1604253.jpg

16042522.jpg

1604256.jpg

Sen tog vi husvagnen och drog och övernattade på nästa brukshundsklubb. Nästan lika bra i spåret, 10 på upptag men en liten uschlig pinne bort i skogen så bara 9 där.
16042521.jpg

Sen en liten jobbig känsla på lydnaden och uppletet, Lyxa kändes lite trög och trött (3 föremål på uppletet men knappt styrfart ibland). Jag hade inte reagerat så himla mycket på det (första tävlingshelgen för året, två tävlingar på två dagar) om det inte hade varit för att hon kändes slö i fotgåendet. Lyxa ÄLSKAR fotgående, och om nått så kan hon gå upp i varv, ligga långt fram och ljuda. Inte som nu kännas trög. Så hönsmamman i mig har redan bokat tid hos vet i morgon för att ta blodprover för att se så det inte ligger något i bakgrunden och stör henne och håller tummarna att hon bara hade en lite dålig dag. Man ska lyssna på magkänslan, och jag betalar gärna "onödiga" blodprover bara för att veta att hon är frisk.

Men trots den feelingen så visar hon vilken grymt bra lägstanivå hon har, vi hamnade med en pinne (21 poäng bort) på 568,5, certpoäng och en 5:e plats av 15. Bästa hunden :love: !

16042520.jpg
Grattis!

Idag blev Helix uppflyttad till högre klass spår :D

Dagens poäng:

Poäng special:
Påsläpp på spår 10-10
Spårning 9-9 (1 pinne bort i skogen)
Budföring 6-7 (skall, lov bakom föraren) (startskall, skall hos mottagare)
Totalt special: 265 poäng

Poäng lydnad:
Platsliggande med skott: 10-10
Linförighet: 6,5 -7 (Pendlar, hoppar) (Tränger ngt, piper, studsar)
Framförgående: 6-7 (stretar, dålig transport, nosar) (Stretar, piper, nosar ngt)
Platsläggande 9- 9 (dålig framföring)(tränger)
Inkallande 10- 9 (bra tempo)(studsar mot föraren, stöter till)
Krypande 0-0 (luft, lättar)(lättar fram)
Apportering 7-8,5 (omtag, släpper ej)(stöter till föraren)
Hopp 6,5- 7(skall)(skäller)
Totalt lydnad: 199,25 poäng

Totalt 464,25 poäng och uppflytt

Inte så stor marginal på lydnaden och några turpoäng men ibland ska man ha det också. Skönt att även han är så spårsäker men det där med pinnar måste vi träna på. Idag gick vi spåret (ca 1 km) på 10 minuter!

Debut med platsliggning med skott på tävling idag och det gick riktigt bra. Lite otåligt sista minuten, vi måste träna mer på långa platsliggningar överlag.

Lydnaden är som den är och vi har massor att träna på. Han är så otroligt gasad vilket jag föredrar framför en hund som går ner sig men vid måste hitta lite mer ramar och jobba bort ljuden.

Nu får vi träna inför start i högre någon gång i framtiden, vi har inte bråttom. Han är bara 22 månader gammal.

Film från dagens galna lydnadsprogram:

Idag blev Helix uppflyttad till högre klass spår :D

Dagens poäng:

Poäng special:
Påsläpp på spår 10-10
Spårning 9-9 (1 pinne bort i skogen)
Budföring 6-7 (skall, lov bakom föraren) (startskall, skall hos mottagare)
Totalt special: 265 poäng

Poäng lydnad:
Platsliggande med skott: 10-10
Linförighet: 6,5 -7 (Pendlar, hoppar) (Tränger ngt, piper, studsar)
Framförgående: 6-7 (stretar, dålig transport, nosar) (Stretar, piper, nosar ngt)
Platsläggande 9- 9 (dålig framföring)(tränger)
Inkallande 10- 9 (bra tempo)(studsar mot föraren, stöter till)
Krypande 0-0 (luft, lättar)(lättar fram)
Apportering 7-8,5 (omtag, släpper ej)(stöter till föraren)
Hopp 6,5- 7(skall)(skäller)
Totalt lydnad: 199,25 poäng

Totalt 464,25 poäng och uppflytt

Inte så stor marginal på lydnaden och några turpoäng men ibland ska man ha det också. Skönt att även han är så spårsäker men det där med pinnar måste vi träna på. Idag gick vi spåret (ca 1 km) på 10 minuter!

Debut med platsliggning med skott på tävling idag och det gick riktigt bra. Lite otåligt sista minuten, vi måste träna mer på långa platsliggningar överlag.

Lydnaden är som den är och vi har massor att träna på. Han är så otroligt gasad vilket jag föredrar framför en hund som går ner sig men vid måste hitta lite mer ramar och jobba bort ljuden.

Nu får vi träna inför start i högre någon gång i framtiden, vi har inte bråttom. Han är bara 22 månader gammal.

Film från dagens galna lydnadsprogram:
Grattis!

Vi var på samma tävling som @WildWilma och lyckades med målet som var ett godkänt resultat!
Första gången för både mig och Ila i lägre, bra erfarenhet! Roligt var det också!

Ila spårade fint. Hon kan ibland kännas en aning virrig men nu kändes hon ganska samlad och noga. Jag känner så tydligt i linan om hon går i spåret eller ej och det här var klockrent! Dock var hon desto slarvigare med pinnarna.. Hon markerade 2+slut och så hann jag se ytterligare 2 som hon gick över. Resterande 3 blev kvar i skogen.
Såhär i efterhand tänker jag att jag skulle ha hanterat en slarvig/obefintlig markering precis som på träning, jag såg ju när hon gick över spårets andra pinne och skulle nog dragit igång lite konkurrens om pinnen precis som jag brukar. Nu ville jag inte greja eftersom det var tävling och stoppade bara ner pinnen i fickan. Tror dock att hon hade kunnat skärpa till sig om jag hade gjort så. Lärdom till nästa gång!
Även för oss gick det fort, drygt 11 minuter i rejält kuperad terräng. Jag höll på att dö flera gånger om för jag blev så jäkla trött. Tror den här föraren behöver börja fysträna :angel:

Budföring och platsliggning avstod vi eftersom hon är skottberörd så jag visste redan efter spåret att vi inte hade chans på uppflytt med 10-10 på upptag och 7-7 på spåret.
Lydnaden gick på ett sätt bättre än jag hoppats på, iaf känslomässigt. Ila kan bli så himla uppstressad på tävling (mina nerver brukar spöka för mkt och hon kan uppleva tävlingssituationen som lite jobbig) men nu var hon verkligen med mig och kändes jättefin!
Vi hade lite missar så även lydnadsmässigt saknade vi en del för vad vi behöver nå om vi ska kunna få uppflytt, nollade krypet (blev lite stressigt så hon blev hög) och hoppet (hon sprang och hälsade på skrivaren som satt bredvid hindret och glömde resten av momentet :banghead::D) men i övrigt tycker jag att programmet var helt ok!

Har anmält till lägre igen på hemmaplan i maj, ska bli kul att försöka igen!

Vi var på samma tävling som @WildWilma och lyckades med målet som var ett godkänt resultat!
Första gången för både mig och Ila i lägre, bra erfarenhet! Roligt var det också!

Ila spårade fint. Hon kan ibland kännas en aning virrig men nu kändes hon ganska samlad och noga. Jag känner så tydligt i linan om hon går i spåret eller ej och det här var klockrent! Dock var hon desto slarvigare med pinnarna.. Hon markerade 2+slut och så hann jag se ytterligare 2 som hon gick över. Resterande 3 blev kvar i skogen.
Såhär i efterhand tänker jag att jag skulle ha hanterat en slarvig/obefintlig markering precis som på träning, jag såg ju när hon gick över spårets andra pinne och skulle nog dragit igång lite konkurrens om pinnen precis som jag brukar. Nu ville jag inte greja eftersom det var tävling och stoppade bara ner pinnen i fickan. Tror dock att hon hade kunnat skärpa till sig om jag hade gjort så. Lärdom till nästa gång!
Även för oss gick det fort, drygt 11 minuter i rejält kuperad terräng. Jag höll på att dö flera gånger om för jag blev så jäkla trött. Tror den här föraren behöver börja fysträna :angel:

Budföring och platsliggning avstod vi eftersom hon är skottberörd så jag visste redan efter spåret att vi inte hade chans på uppflytt med 10-10 på upptag och 7-7 på spåret.
Lydnaden gick på ett sätt bättre än jag hoppats på, iaf känslomässigt. Ila kan bli så himla uppstressad på tävling (mina nerver brukar spöka för mkt och hon kan uppleva tävlingssituationen som lite jobbig) men nu var hon verkligen med mig och kändes jättefin!
Vi hade lite missar så även lydnadsmässigt saknade vi en del för vad vi behöver nå om vi ska kunna få uppflytt, nollade krypet (blev lite stressigt så hon blev hög) och hoppet (hon sprang och hälsade på skrivaren som satt bredvid hindret och glömde resten av momentet :banghead::D) men i övrigt tycker jag att programmet var helt ok!

Vad roligt att det gick så bra! Och som du säger är det bra erfarenhet för framtiden.

Härligt @MiniLi :)!!

Vi har bruksat med spår och skyddsträning i helgen. Lilla Pu går från klarhet till klarhet i skyddet och fick bl.a. börja gå i ärm istället för bitkudde, jobba utan lina, börja med bevakningar, börja på bita-släppa-bita träning... och så fick vi munkorgen inpassad och godkänd av de som sett lite fler skyddskorgar än jag i sina dar :D !

img_4775.jpg

Vi har även fått skyddslicensansökan påskriven och ska skicka in den i morgon, samt fått kallelse till vår grundkurs i svenskskydd som vi är anmälda till :up: !

Spåren idag blev goda och HETA, första spåren i år i bara linne :banana: ! 630 m 6+slut för Pu och 820 m 6+slut (med några betsade mini-glasspinnar) för Lyxa :up: !

img_4799.jpg

img_4816.jpg

img_4802.jpg

img_4801.jpg

img_4841.jpg

img_4847.jpg

Efter en period med väldigt mycket annat som tagit tid från hundträningen så fick då äntligen Wissla spåra igen ikväll.

1000m, dryga timmen liggtid, 8 mycket lite hanterade och väl gömda apporter och i bökig terräng med mycket ris och nedhuggna träd, högt blåbärs, alltså terräng som är jobbig för liten kelpieWissla.

Hon skötte sig exemplariskt! :love:
7 apporter med hem, hon missade första som låg efter drygt 50m men övriga letade hon intensivt efter.
Skulle önska lite mer metodiskt arbete i vinklarna och inte fullt så mycket spring och ringande men hon löser det och tar sig vidare.

Nu ska vi bara få till några ickeförarlagda spår till innan lägredebuten om 2 veckor så hoppas jag att vi är så väl förberedda som vi bara kan bli!

En regelfråga. Det står under Olämpligt uppförande att hund som förföljer vilt avstängs från tävling. Menas med det även en hund som reagerar på vilt när den är i spåret? Det är ju lätt hänt att en hare hoppar upp och de flesta hundar reagerar väl på det på något sätt men när den är i lina kommer den ju inte så långt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka