Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tråkigt med dålig information @toughcookie. Det har varierat en hel del på de spårtävlingar vi har varit på men det är ju lite extra jobbigt när de informerar när man gör sin första tävling. Hoppas det blir en bättre tävling nästa gång.

Kl. Dagens debut i lägre spår gick som väntat och vissa saker till och med lite bättre. Efter ett lite struligt påsläpp så gick spåret riktigt bra. En pinne bort annars var han superduktig. Budföring med skott för andra gången någonsin gick men avdrag pga. att han inte bromsar i tid i ingångarna och skällde vid mottagaren. Ungefär som på träning alltså :angel:

Platsliggningen avstod vi. Vi passade på att träna en bit bort istället och det kändes bra. Har problem med att han ljudar när han är stilla/har tråkigt och det blir "värre" med skotten men det blir långsamt bättre tycker jag. Han är inte ett dugg rädd eller berörd men väldigt taggad och pratsam som i alla träningssituationer.

Lydnaden gick också som väntat, en hel del fina delar och en toppen attityd och sen en del väntade fel. Mindre väntat var att han inte skulle hoppa hindret utan var på väg till TL istället som ju verkade himla kul. Så där blev det omdirigering och en nolla.

Supernöjd med dagen och fick ett godkänt resultat (över 300 poäng med minst 150 på specialen, eg. löjligt lätt bara man tar sig runt spåret hyffsat...) :D
Grattis till en bra tävling!

Hur gick det idag? :)

Jodå, ibland lönar det sig att bita ihop och bara genomföra :angel:

Skultuna.jpg

Och nej, det gick inte så bra som bilden visar, vi var bara minst dålig av de sämsta :o!
Idag plockade vi med oss första pinnen med en jättefin markering, det tar jag med mig liksom att hon sket fullkomligt i domare och tävlingsledare med regnrockar o paraplyer osv (det spöregnade verkligen).
Hon jobbade på jättefint även om hon inte kunde motstå ett litet dopp på vägen men det gjorde förmodligen att vi gick förbi pinne två. Slutpinnen letade hon efter länge och väl men när hon började söka kontakt med mig för hjälp valde jag att avbryta.

I platsen hamnade vi bredvid en liten terrier som efter ca 30 sek gick upp och började gå mot henne på styva ben (snacka om hjärtat i halsgropen på mig), den matten vrålade i så han la sig igen men då satte Jackie sig upp och då var det min tur att vråla. Sen låg terriern och stirrade ut min hela tiden så typ 10 sekunder kvar så satte hon sig igen och ville till mig.
Trots detta är jag sjukt stolt över henne, när hon gick upp ville hon till mig och inte döda terriern. För ett år sedan hade hon klippt honom utan pardon som han stirrade.

Jag fick henne ju för två år sedan pga hennes hundaggresivitet så det här var verkligen ett kvitto på hur långt vi har kommit med den biten :love:.

I lydnaden tror jag att vi var på helt olika planeter, men vi tar med os 9 och 9,5 på inkallningen, det är ingången som fortfarande behöver justeras.
En i publiken kom fram efteråt och berömde mig för att jag hela tiden var så glad med min hund även när det sket sig och hon var övertygad om att jag gett min hund en bra upplevelse att ta med sig till nästa gång.

Nu ska jag se till att hitta någon som vågar stå mottagare i budföringen, tror det är en bra grej att hon fått vara in på planen och blåsa ur lite energi innan platsen och även inför lydnaden då det är väldigt spännande att vara utomhus.

Helgen har gjort oss många erfarenheter (och en oförtjänt pokal) rikare och nu är jag laddad inför kommande utmaningar!

Jag och Pu fortsätter vår skyddsträning :up: ! Munkorg är beställd, i söndags gick jag licensteorin, och nu ska jag bara få träningsansvariges underskrift, sen skickar jag efter skyddslicens för första gången :D!

12998454_10153657377717582_6929444663435079171_n.jpg

Jag har även tränat upplet (med bägge tjejerna) samt spår och spårupptag (med Lyxa) det senaste.

img_4124.jpg

14062310-upplet.jpg

Har två elitspår i helgen där vi hoppas på bra resultat, det känns väldigt bra just nu och det är ju ett toppenutgångsläge iaf :)

Jag och Lilla Pu har haft kampanj på ingångar i uppletet (jag har försökt med massa metoder för avlämningar, men alla har inneburit att Pu spottar föremålet 1-3 m framför mig. Så nu kör vi på att det alltid ska vara en ingång innan man får lämna ifrån sig föremålet. Ingångarna behöver jobbas igenom mer, men det är på väg nu :up: !

Igår fick hon hämta 7 föremål i rutan :)

1604193.jpg

De sköter sig himla fint mina fina bruksaussies :love:

1604194.jpg

Vår lägrepremiär har blivit framflyttad, tävlingen inställd pga brist på spårmarker.
Hur ofta händer det?
Att man blir bortlottad, fine, men att tävlingen blir inställd..

Jaja, anmält till nästa tävling 1v fram i tiden.

Vår lägrepremiär har blivit framflyttad, tävlingen inställd pga brist på spårmarker.
Hur ofta händer det?

Åh så tråkigt!

Tyvärr har jag sett sånt hända ett par gånger, markägare som helt plötsligt skövlar skogen eller bara säger nej till att klubbar får låna marken, ibland bara några dagar innan tävling... :(. Det blir svårare och svårare att hålla på med brukssporten när man behöver tillgång till mark :(

Åh så tråkigt!

Tyvärr har jag sett sånt hända ett par gånger, markägare som helt plötsligt skövlar skogen eller bara säger nej till att klubbar får låna marken, ibland bara några dagar innan tävling... :(. Det blir svårare och svårare att hålla på med brukssporten när man behöver tillgång till mark :(

Trodde knappt det förekom.

Jag förstår att det är ett problem. Håller på att planera och rodda en elittävling just nu och nog för att vi har bra markägare men de avverkar de också. På 2 år har vi gått från 15 elitspår till att knappt få ihop 10spår till den här tävlingen. :(

Hur ofta händer det?

Trist :(. I Sydvästra Skåne delar vi mark med militären och de har varit lite anti SBK ibland och vägrat dela med sig. Här finns inte mycket alternativ och även om klubbarna hjälps åt så blir det svårt utan Revinge.

Trist :(. I Sydvästra Skåne delar vi mark med militären och de har varit lite anti SBK ibland och vägrat dela med sig. Här finns inte mycket alternativ och även om klubbarna hjälps åt så blir det svårt utan Revinge.

Förstår att ni får problem om ni inte har tillgång till Revinge. Är de fortfarande lika anti eller har det blivit bättre?

Jag är avundsjuk :D ! Medförare i rapporten är typ det enda min man inte vill göra med hundarna :p ! Fast jag får väl vara nöjd med att han är agilityförare, spårläggare, spårtagare, sök/skyddsfigge, trimmare, PT, myspappa etc :D ;).
Ett och annat spår har jag fått honom att gå ut förutom att vara mottagare i rapporten men sen tar det stopp!

Jag är avundsjuk :D ! Medförare i rapporten är typ det enda min man inte vill göra med hundarna :p ! Fast jag får väl vara nöjd med att han är agilityförare, spårläggare, spårtagare, sök/skyddsfigge, trimmare, PT, myspappa etc :D ;).
Har stora planer för min pojkvän - han vet bara inte om det än :angel::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka