Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig känns det som att allt går skit just nu. Är anmäld till appelldebut 16e och 17e april, dvs jättesnart och verkligen ingenting funkar.
Precis när vi skulle dra igång utesäsongen (för två veckor sedan) så gjorde hon illa en trampdyna så det har varit vila, sko och tratt som gällt. Har missat två kurstillfällen och givetvis inte kunnat gå några spår.

Nu är hon ohalt och vi har kört ett kort pass inomhus som iofs var rätt ok men eftersom vi inte tränat på så länge körde vi bara repetition på det vi redan kan.
Idag la jag ett appell likt spår på ett mjukt fält och det gick väl sådär. Hög näsa, hög fart och alltför kraftigt bett i pinnarna. Hon hittade dem ju men det var nog mer för att jag visste hur spåret gick.

Nu vet jag inte hur jag ska göra, avanmäla och låta någon som är mer "färdig" ta vår plats eller hålla planen och starta för att ha debuten avklarad. På lördagen är det på hemmaklubben så det känns som att lydnaden kan funka ok med undantag från framförgåendet.

För mig känns det som att allt går skit just nu. Är anmäld till appelldebut 16e och 17e april, dvs jättesnart och verkligen ingenting funkar.
Precis när vi skulle dra igång utesäsongen (för två veckor sedan) så gjorde hon illa en trampdyna så det har varit vila, sko och tratt som gällt. Har missat två kurstillfällen och givetvis inte kunnat gå några spår.

Nu är hon ohalt och vi har kört ett kort pass inomhus som iofs var rätt ok men eftersom vi inte tränat på så länge körde vi bara repetition på det vi redan kan.
Idag la jag ett appell likt spår på ett mjukt fält och det gick väl sådär. Hög näsa, hög fart och alltför kraftigt bett i pinnarna. Hon hittade dem ju men det var nog mer för att jag visste hur spåret gick.

Nu vet jag inte hur jag ska göra, avanmäla och låta någon som är mer "färdig" ta vår plats eller hålla planen och starta för att ha debuten avklarad. På lördagen är det på hemmaklubben så det känns som att lydnaden kan funka ok med undantag från framförgåendet.
Jag hade kört på. Låter osannolikt att någon skulle bli bortlottad på ett appellspår?

[QUOvar="Milosari, post: 17474493, member: 2897"]Jag hade kört på. Låter osannolikt att någon skulle bli bortlottad på ett appellspår?[/QUOTE]
Det var lottning på båda tävlingarna. Vet att det var tre som inte fick plats på söndagen men inte hur många på lördagen.

Efter att ha haft en privatlektion med min lydnadstränare har vi nu fått jättebra tips och övningar för budföringen och framförgåendet.
Budföringen fattade hon jättesnabbt, och klarar även ingång hos mottagaren. Nu gäller det bara att nöta på, länga avståndet och träna med kända och okända.

Framförgåendet fungerar fint så länge jag har gömd skål med godis, vi kan gå riktigt långa sträckor och har börjat lägga in halter också. Däremot förstår hon inte riktigt om jag tar bort godisskålen (provade bara för att testa häromdagen men då förstod hon inte vad som skulle göras). Så det är väl bara att traggla på. Vi har inte sikte på någon 10:a här, då momentet ju försvinner sen om man skulle få för sig att tävla högre, och efter regelrevideringen blir även koefficienten lägre.
Hade inplanerat en debut den 14/5 på hemmaklubben men börjar bli osäker, kanske ska vänta ändå...

Hade ett gött peppigt brukslydnadspass med tjejerna igår, Pus första "riktiga" lydnadspass sen typ december. Hon var så bra :love: ! Inkallning, ingångar, apport, tungapport och kryp hann vi med, krypet kom allra sist på träningspasset så det var gött att se att hon kunde samla ihop sig även om hon var tröööött :D !

Även om det inte är 100% korrekt i alla moment så är delarna förbannat bra :up: !

Lyxa fick köra framåtsändande, skall, uthopp, kryp, tungapport och fotgående. Vi har ÄNTLIGEN kommit med på elitspår (och nu inget löp som kan sätta käpparna i hjulet :D ) så den 24/4 kör vi :up: !!

https://youtu.be/5tWT6iMn0wc

Mina duktiga, roliga arbetstöser :love:
1604052.jpg

900m spår, 1timmas liggtid i typ storm. 9 mycket lite hanterade och väl gömda apporter och Wissla skötte sig exemplariskt!
Nöjd spårhund!
12321194_10153380000781604_3763169540690647949_n.jpg

Att vi tar oss runt ett lägrespår utan hjälp av vare sig snitslar eller gps/dogtrack/runkeeper eller dyligt det trodde jag aldrig i höstas. Den här hunden har alltså hittat på allt annat i spåret än just spårat, när hon inte har skenspårat eller spårat vilt förstås ;)

Just nu känns det faktiskt som att det är lönt att anmäla till tävling om en månad! :bump::bump:

Nu är det en vecka kvar till planerad debut (x2) och Jackie har börjat tveka i spåret på så sätt att hon ibland vänder och bakspårar någon meter för att sedan gå på igen. Om hon gör så på tävling, hur gör jag då? I träning stannar jag bara och låter henne lösa det (vilket hon hittills har gjort) men på tävling ska jag ju hålla 10m och det blir svårt om hon vänder.
Bläää, är så otaggad just nu, vi tappade en massa träning först pga sjukt barn och sedan en skadad trampdyna på Jackie.

Nu är det en vecka kvar till planerad debut (x2) och Jackie har börjat tveka i spåret på så sätt att hon ibland vänder och bakspårar någon meter för att sedan gå på igen. Om hon gör så på tävling, hur gör jag då? I träning stannar jag bara och låter henne lösa det (vilket hon hittills har gjort) men på tävling ska jag ju hålla 10m och det blir svårt om hon vänder.
Bläää, är så otaggad just nu, vi tappade en massa träning först pga sjukt barn och sedan en skadad trampdyna på Jackie.
Jag hade avvaktat och stått still bara om hunden kollar av spåret. Man får komma närmare hunden sporadiskt, bara du väntar ut 10 meter när ni börjar gå framåt igen!

Jag hade avvaktat och stått still bara om hunden kollar av spåret. Man får komma närmare hunden sporadiskt, bara du väntar ut 10 meter när ni börjar gå framåt igen!

Vad bra, hon söker ju inte upp mig utan verkar mer som att hon checkar åt båda håll innan hon bestämmer sig för vad som är rätt.
Idag kändes det iallafall lite bättre och ja vet att lördagstävlingen går i skogen och det är en fördel för oss.

Vi har kommit med på två elitspår :banana: ! Och nu är löpet klart så inget sånt kan strula till det heller :p ! Helgen 23-24/4 börjar brukssäsongen för mig och Lyxa, så nu ska vi lägga i en extra växel :up: ! Efter god brukslydnadsträning igår så körde vi spårupptag, och Lyxa visade upp ett upptag som är precis som min målbild ser ut: Snabb avcheckning och analys av bakspåret och sen aktivt val av framspår :love: !

Lilla Pu smyger igång lydnaden mer och mer efter lydnadspausen, igår kollade vi igenom lägremomenten. Även om det är massor kvar så har vi en mycket finare grund att jobba ifrån än vad jag trodde efter att inte ha tränat på flera månader :up: . Fick filmat ett par delar :)

Känns inte alls omöjligt med en lägrestart spår framemot sensommaren eller så :) .

Och så har vi anmält oss till vår första grundkurs i svenskskydd :bump: . Känns bra att gå kurs även om vi redan har en riktigt bra träningsgrupp och en superbra figge som har hjälpt oss komma igång med grunderna och som vi kommer fortsätta träna så ofta vi kan med.

Jag har beställt en munkorg, ska gå licensteorin på söndag, och sen satsar vi på lägrestart 2017 :up:

13000076_10153641233412582_1287354166133179019_n.jpg

Var skrivare under lördagens lydnadsmoment för elitspår på hemmaklubbens tävlingar, lärde mig massor på bara ett par timmar! Har haft ett riktigt osug när det gäller allt vad träning heter en period nu, men nu blev jag minsann lite peppad igen!

Jag har tagit beslutet att starta på lördag. Intalar mig själv att det är ett ypperligt tillfälle att öva på ett icke förarlagt spår under ordnade former.
Blir vi inte utslängda efter spåret avstår jag budföringen och framförgåendet och ser det som ett träningspass med de övriga momenten.
Sen bestämmer jag efter det hur jag gör med söndagstävlingen.

Idag var första gången Dahlia tränade budföring med en helt främmande person och hon var så duktig! Jättefint tempo både bort och tillbaka och hon gjorde självmant en ingång hos mottagaren :love: avstånden var uppskattningsvis 30 meter.
Så duktig vovve och hade inte trott att hon skulle springa på självsäkert till ny person.
Har dock inte provat detta på någon man ännu, speciellt tjocka gubbar med mörk röst kan jag tänka mig att hon tycker är lite otäcka att springa snabbt till :o

Inte i appellen men i övriga klasser är det så ja

Vad skönt, då jobbar jag vidare på att hitta känslan av att vi bara ska tränas oss igenom en hel tävlingsdag.
Nu skulle jag bli extremt förvånad om vi nollade spåret men man vet ju aldrig när madame får för sig att pinnarna är oviktiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka