Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft en fantastisk träningshelg med härliga människor och hundar!
Vi började fredag efter lunch med sök i en brant ruta och mycket snö. Riktigt tuff fysiskt alltså. Tänkte att Freddie som det inte riktigt har lossnat för i söket kommer få problem men där hade jag helt fel. Han gick bättre än någonsin och det gick som tåget. Vissa hundar går ju bättre när det tar emot för det triggar kamplusten men trodde inte det gällde honom. Körde sju skick med en liten synretning på sista där jag såg att han var trött. Några skall hos figgarna också innan belöning.
Sedan var det dags för lydnad och skydd. Toka fick börja med lydnad men hon var så överladdad så det blev ingen ordning alls. Fartmomenten gick bra men missade detaljer här och där.
Freddie gör framsteg hela tiden och i skyddet kör vi bara lägre momenten just nu för att kunna få till en tävling till höst.
På lördagen blev det sök igen och Freddie gjorde ett lika fint sökarbete som på fredagen.
Efter lunch var det lydnad och skydd igen. Toka gick bättre idag. Hon var superladdad men höll ihop bättre. Freddie gjorde också en bra lydnad. Höll ihop bra och inga ljud i fria följet.
På söndagen startade vi med lydnad och skydd. Provade att inte hålla i honom i överfallet i korg (håller alltid i honom i selen i vanliga fall så han inte kan stöta om) men där är vi inte ännu för då ville han fram och kladda igen på figuranten. Gör om gör rätt! I ärmbevakningen är ju släppandena ett problem men har funkat bra att byta mot bitkudde. Det blir ännu bättre om vi kastar ut kudden istället så det ska vi fortsätta med. Se om vi också kan byta ut kudden mot en boll såsmåningom. Tidigare har han inte köpt det för armen är så mycket roligare.
Sammanfattningsvis så har helgen varit grym med bra träning, god mat och trevligt umgänge!

Nu kommer jag med en sån där korkad fråga igen :o

Jag har suttit och kollat appelspår på youtube och det verkar som att det alltid är lagt likadant, dvs två högervinklar. Är det alltid så? Eller kan jag förvänta mig vinklar åt olika håll eller vänster- vänster?

Debuten närmar sig och vi har äntligen börjat få så snöfritt att vi kan lägga "riktiga" spår.

Nu kommer jag med en sån där korkad fråga igen :o

Jag har suttit och kollat appelspår på youtube och det verkar som att det alltid är lagt likadant, dvs två högervinklar. Är det alltid så? Eller kan jag förvänta mig vinklar åt olika håll eller vänster- vänster?

Debuten närmar sig och vi har äntligen börjat få så snöfritt att vi kan lägga "riktiga" spår.
Det kan vara höger-höger, vänster-vänster, höger-vänster eller vänster-höger. Reglerna säger 300 m, 2 vinklar och minst 50 m mellan vinklarna. Samt 2 pinnar + slut, och om jag inte minns fel är det också minst 50 m mellan pinne och vinkel.

Det kan vara höger-höger, vänster-vänster, höger-vänster eller vänster-höger. Reglerna säger 300 m, 2 vinklar och minst 50 m mellan vinklarna. Samt 2 pinnar + slut, och om jag inte minns fel är det också minst 50 m mellan pinne och vinkel.

Alla spårfilmer jag har lyckats hitta är det 100m rakt fram, vinkel höger, 100m rakt fram, vinkel höger och sedan avslutande 100m. Pinnar typ vid 80m på varje "ben".
Tyckte det verkade konstigt om det "alltid" skulle vara så. Min hund skulle garanterat lära sig det på ett killevipp och sluta spåra och springa rakt på pinnarna.

Vi har hittills mest spårat i skogen men nu är det dags att göra en mer seriös satsning på fältspår och då ska jag vara noga med att lägga vinklara åt alla möjliga håll!

Hund: Chess, Hovawart, 7 månader

Lite bakgrund: Chess är vår första valp (haft omplaceringar innan) och vår första hoffe. Har väl inga tävlingsambitioner just nu men kommer träna spår och lydnad för aktiveringen skull och för att både vi och hon tycker det är roligt! Hon är ju ung men har fått några spår och löser dom galant och tycker det är jättekul!

Gren/Klass: Vet inte. Tränar för skojs skull just nu

Tränar mest på: Vi är nya på detta så vi lär oss om allt sakta med säkert. Men i spåret behöver hon sänka tempot.

Håller till: Västra Värmland

Kortsiktigt mål: Egentligen bara att få en regelbundenhet i träningen och sen utgå från det.

Långsiktigt mål: ?

Hoppar in här för nu är vi träningssugna! Mest spår men kommer även träna lydnad :)

Alla spårfilmer jag har lyckats hitta är det 100m rakt fram, vinkel höger, 100m rakt fram, vinkel höger och sedan avslutande 100m. Pinnar typ vid 80m på varje "ben".
Tyckte det verkade konstigt om det "alltid" skulle vara så. Min hund skulle garanterat lära sig det på ett killevipp och sluta spåra och springa rakt på pinnarna.

Vi har hittills mest spårat i skogen men nu är det dags att göra en mer seriös satsning på fältspår och då ska jag vara noga med att lägga vinklara åt alla möjliga håll!

Jag har bara varit med om höger-höger och vänster-vänster med min gamla hund på tävling, faktiskt. Men det spelar ju egentligen ingen roll, när jag nu tränar min nya förmåga för start i appell så har jag inte en enda gång lagt ett spår som ser ut som ett appellspår. Ibland är det många vinklar, ibland ingen. Ibland massor med pinnar, ibland ingen. Ibland långt, ibland kort.

Hur spåren ligger beror nog mest på terrängen och från vilket håll man kommer med bilarna. Är det ett smalare fält kan det vara sk "blixtspår", alltså höger-vänster eller vänster-höger.
Jag hade blixtspår på min första appelltävling och blev jätteförvirrad :D
Bra att träna på olika varianter innan!

Hur spåren ligger beror nog mest på terrängen och från vilket håll man kommer med bilarna. Är det ett smalare fält kan det vara sk "blixtspår", alltså höger-vänster eller vänster-höger.
Jag hade blixtspår på min första appelltävling och blev jätteförvirrad :D
Bra att träna på olika varianter innan!

Vad menar du med blixtspår?

Inför appellstart, hur mycket har ni tränat på icke-förarlagda spår?

Jag har hittills enbart lagt egna spår, främst för att jag inte känner någon i min närhet som tränar och tävlar spår och inte heller har en sambo jag kan tvinga ut :p

Vad menar du med blixtspår?
Tänkt dig formen av en blixt. Alltså en vinkel åt varje håll.
Typ som:
Blixt.jpeg

Jag har också svårt att hitta någon som kan lägga åt mig och i söndags när jag fick hjälp tog hon visserligen spåret ok (tills det hoppade upp en hare och förstörde allt!) men hon totaldissade pinnarna som han lagt. Den sista såg jag att hon nosade på men sprang sen förbi.

Idag har vi varit hejaklack på elitspårtävling på Öland, fyra av våra tränings/klubbkompisar var med.
Passade på att träna plats med skott. Gick hur bra som helst! Hon låg hela platsen, 5 minuter och de 4 skotten utan problem! Visserligen på kort avstånd men vi måste börja nånstans! :)

Vi var iväg och tränade brukslydnad (och liiite lydnadslydnad ;) ) i nästan 7 timmar idag :D ! Fyra människor, sju hundar och strålande solsken :up:!

Lyxa fick köra igenom elitbrukslydnaden med några belöningar. Lite småfel, men mestadels GOTT jobb :love:

Lilla Pu fick smyga igång med lite, lite lydnadsträning efter vår lydnadspaus, och fick köra grundläggande dirigeringsövningar, runda pinne, fotgående, hopp-sitt-hopp, kryp och apportering. Supernöjd, särskilt med att kryptekniken fortfarande var superfin även efter vår paus :up:

Sen fick hon göra budföring med skott på återspringandet till mig, samt ligga 2x platsliggning med 3 skott på 30 m avstånd (utan belöningar) och 1st 3 minuters lydnadsplats på ca 10 m med några belöningar. Jag är jättenöjd :love:

(lite ointressant film pga avståndet, men ändå film :D )

Elvis har nu uppgraderats till sökhund på riktigt! Idag har han för första gången tagit sin fasta rulle helt utan hjälp från figge, och supersäkert dessutom!
Nu ska vi "bara" öka upp mängden tomslag och köra lite tävlingsfiggar, sen är han nog redo för debut! :banana:

Film på dagens korta pass. Vi körde systemsök på fält eftersom dagsljuset fortfarande inte riktigt räcker till för en hel sökträning på kvällen..

Jag har bestämt mig för att starta lägre spår med Ila, vi håller på att försöka få till lydnaden så bra som möjligt nu. Just för tillfället bråkar krypet med mig. Hon har tidigare fräst iväg som en raket så fort jag sagt "kryp" så vi har fått jobba med stadgan, nu låser hon sig istället :banghead:
Jäkla svårt moment!

Lilla Pu har haft en bruksig påskhelg innan jag blev sjuk i måndagskväll :p !

Hon har fått träna kryp (ett av de första passen efter vår totallydnadspaus på ett par månader):

Hon har fått sitt första spår på över 1000 m och hon skötte det GALANT och markerade alla spårpinnar (både vanliga och naturpinnar) klockrent :love:
img_2985.jpg

img_2991.jpg

img_3027.jpg

img_3113.jpg

Sen var vi iväg och tränade skydd tillsammans med 15 andra mallar, holländare och schäfrar :)

Och så avslutade vi helgen med budföring med skott, upplet och platsliggning med skott (första platsliggningen där hon fått ha ryggen mot skytten). Så HIMLA duktig var hon i allt vi gjorde :love: !

img_3183.jpg

Lyxa har under påskhelgen fått ett kortare men svårt spår på jätteblåsigt kalhygge med natur - och miniapporter (kortare för att vi skulle åka och tävla lydnad två timmar senare, men hundrackarn satte igång att löpa :p !), ett längre spår som hon tog med min man, lite upplet och så skojtränade vi även krypet igår för att se om kommandot satt som det skulle även om jag var ur position. Det gjorde det :D !

img_2774.jpg

img_2818.jpg

img_2852.jpg

Vi har haft väldig otur med lottningarna till elitspåren med massa reservplatser, och de enda två vi kommit med på hittills så hamnade de inom löpet.... vi håller tummarna att SNART få komma ut på tävlingsbanan igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka