Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade en diskussion om detta med en vän och hade för mig att jag hade fel då (trodde inte det var skott), men minns nog fel!

Ur reglementet:

I samtliga klasser (utom appellklass) ska ca 30 m vid sidan av rapportsträckan nnas två skyttar utplacerade. Då hunden passerar ska de avlossa ett skott vardera. Skyttarna måste under hela provet vara placerade på sträckan A-B.

:up:!

Vi hade ett så GRYMT pass igår :love: !

Körde igenom alla elitbrukslydnadsmoment med Lyxa, och JÄVVLAR vad bra hon var!! Har nu anmält till årets första elitspår, hoppas formen fortsätter vara såhär om vi kommer med :D !

img_0774.jpg

Pu fick köra bitarbete + lite minilydnad. Hon utvecklas hela tiden i skyddet, och får fint beröm från våra "skyddsveteraner" till träningskompisar. Det är verkligen hur roligt som helst tycker vi bägge två!

img_0781.jpg

Har ju köpt en present till Pu som ska komma i nästa vecka, tror hon kommer bli helnöjd :D !
12783660_10153507810387582_1732754397554087066_o.jpg

Nu har jag bokat in en timme privatträning med min lydnadstränare. Hon ville mer än gärna ställa upp och hjälpa mig få till en bra budföring och ett bra framförgående så att jag förhoppningsvis kan uppnå mitt mål och starta i apellen i år!
Resten av momenten sitter bra eller behöver bara finslipas lite eftersom det mesta liknar ettan och tvåans tävlingslydnad :)

Jag hoppas också på appelldebut iår! Elvis går så jäkla bra i söket och bara vi snart får till markering med fastrulle så borde vi kunna vara väl förberedda i alla fall till hösten! Han kan inte alla lydnadsmoment i appellen.. Och budföring har vi inte kört på länge. Men snart så!

Ila ska förhoppningsvis starta lägre spår i år, ska bli roligt!

Jag hoppas också på lägrestart i spår i år med Wissla.
Spårandet börjar falla på plats mer och mer och fortsätter utvecklingen som sista veckorna hoppas jag att vi kan starta på hemmaklubben i maj. Måste få till massa skotträning bara, och platsliggning på låååååångt avstånd :)

Men, ni skulle ju komma och tävla på Guldhunden så jag fick se er igen! Fy på er och överge på det sättet :o:p

Jag veeeet, planen var bruks - och lydnadstävlingshelg i Kalmar!! Men så la mitt jobb in en obligatorisk utbildning, så vår sen länge planerade helg försvann :down:! Då får man göra det bästa av situationen hemmavid istället :D !

Jag veeeet, planen var bruks - och lydnadstävlingshelg i Kalmar!! Men så la mitt jobb in en obligatorisk utbildning, så vår sen länge planerade helg försvann :down:! Då får man göra det bästa av situationen hemmavid istället :D !

Okej då, godkänner den förklaringen! ;)
Ser ut som att ni har haft en kanondag ändå!

Vi har spårat på Alvaret på Öland idag.
Sjukt fint väder (första vårbrännan på kinderna -japp :love: ) och sjukt duktiga hundar!

12800273_10153277681811604_7766357009161513934_n.jpg

Wissla går verkligen från klarhet till klarhet i spåret och blir bara mer och mer självständig och säker på sig själv! Och jag kan börja lita på att hon faktiskt tar oss runt spåret och tillbaka igen, inte lite vart som helst och vilse som det var för några månader sedan.
Jag menar ett 1100m långt alvarsspår med 2 timmars liggtid är väl inte så illa? :cool::love::love:

Vi har haft ännu en härlig bruksträningsdag idag med :) ! Idag var det bitarbete och brukslydnad som stod på schemat!

Pu gjorde ett grymt fint bitarbete med snabbt och fast grepp i den hårda bitstocken, och sen gjorde hon en fin budföring med skott och en platsliggning med 3 skott. Duktig tjej!

img_1231.jpg

Lyxa fick träna framåtsändande, skall, kryp och fotgående med jättefint resultat och grym pepp. Kändes toppen :love:

img_1235.jpg

Sen fick jag testa att figga för en kompis skyddshund. Det var spännande och intressant :D !

img_1279.jpg

img_1277.jpg

img_1274.jpg

Han var en riktig gentleman mot en nybörjarfigge som jag :love:

Hundträning för oss också igår. Sök lydnad och skydd för Freddie, lydnad för Toka. Inga bilder som vanligt :).
Freddie går från klarhet till klarhet i skyddet. Fasttagande, transport med överfall i korg och bevakning i ärm tränade vi på idag.
Söket tar sig men vi har fortfarande en del att jobba på med uthålligheten.
Lydnaden gick bra. Körde inkallning, skall, tungapportering, metallapportering, fritt följ, stegförflyttningar, kryp och saktagående.
Toka var superladdad och fick köra fritt följ, tungapportering, metallapportering, skall, kryp, inkallning med ställande och läggande och saktagående. Typ samma som Freddie alltså men hon kan ju momenten och är klar på ett annat vis.

I lördags körde jag platsliggning med skott med Freddie och det var inga problem.

Idag blev det 700 meters fältspår för Freddie. Han är ju ingen fena på att spåra på öppen mark men han tragglade sig igenom utan alltför stora missar. Inget kanonspår men helt ok. Imorgon blir det lydnad och förhooppningsvis uppletande med ett härligt gäng :)

I helgen var vi iväg på sökkurs, och det var SÅÅÅÅÅ kuuuul :love: !

160307-13.jpg

Vi var 4 nybörjarekipage som körde två pass var lör-sön, och hade nya rutor varje gång. Pu var asduktig, gick ut rakt och fint på figgar, markerade fint (ibland lite trög på att ta lösrulle från figge, men det är typ andra gången vi tränar med rullar :p ) gjorde jättefina framslag hela tiden och gjorde fina påvis :love: ! Det hon var "sämst" på var som sagt att ta lösrullen direkt, och att hålla dem hela vägen in till mig. Inte precis stora problem alltså, så himla skönt när helheten är bra och det bara finns detaljer som behöver bli bättre :up: ! Och fjärde och sista passet på helgen så höll hon rullen ända in i hand alla fyra skicken :love: !

Vi fick tredje passet (alltså gårdagens första pass) filmat nästan allt :) . Sökfilmer rätt ut i tät terräng är kanske inte det det mest spännande att titta på, men jag tycker det är skitkul att se lite av hur Pu jobbar, och så kan man ju njuta av att titta på älvlika jag som så himla lätt och nätt skuttar fram i terrängen på påvisen.... Eller inte :D ! Det är även detta pass hon får sin första heldolda figge i låda och klarar det galant :love:

160307-12.jpg

GUD vad sök är KUL!!

I helgen var vi iväg på sökkurs, och det var SÅÅÅÅÅ kuuuul :love: !

160307-13.jpg

Vi var 4 nybörjarekipage som körde två pass var lör-sön, och hade nya rutor varje gång. Pu var asduktig, gick ut rakt och fint på figgar, markerade fint (ibland lite trög på att ta lösrulle från figge, men det är typ andra gången vi tränar med rullar :p ) gjorde jättefina framslag hela tiden och gjorde fina påvis :love: ! Det hon var "sämst" på var som sagt att ta lösrullen direkt, och att hålla dem hela vägen in till mig. Inte precis stora problem alltså, så himla skönt när helheten är bra och det bara finns detaljer som behöver bli bättre :up: ! Och fjärde och sista passet på helgen så höll hon rullen ända in i hand alla fyra skicken :love: !

Vi fick tredje passet (alltså gårdagens första pass) filmat nästan allt :) . Sökfilmer rätt ut i tät terräng är kanske inte det det mest spännande att titta på, men jag tycker det är skitkul att se lite av hur Pu jobbar, och så kan man ju njuta av att titta på älvlika jag som så himla lätt och nätt skuttar fram i terrängen på påvisen.... Eller inte :D ! Det är även detta pass hon får sin första heldolda figge i låda och klarar det galant :love:

160307-12.jpg

GUD vad sök är KUL!!
Jag har ju sagt hela tiden att sök är bäst :D
Så kul att ni kör! Pu är naturtalang på allt! :up:

Hur kommer det sig att ni kör med rulle så tidigt?
Kanske är vanligt i andra trakter än mina. I "mina kretsar" eller hur man ska säga väntar man tills hunden har grundats ganska länge i själva sökarbetet innan man lägger på någon markering :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka