Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det var ganska luddigt kort de jag skrev. ;)
Jag är ganska flexibel gällande storlek, hårlag och utseende. Min hund är 67cm så stor hund är jag van vid men jag vill inte ha någon jätte liten hund så mycket vet jag i alla fall. :) Jag har en vaktande hund idag så det är jag ju van vid. Jag vill gärna ha en hund som gillar främlingar och gärna vill hälsa ( vid ett okej från mig ;) ). Jag vet inte jätte mycket om bruks utan bara varit med vid någon tävling och gått en kombinerad lydnads/brukskurs som inte vad mycket att hänga i julgranen men där fick vi testa budföring och spår bla och det var kul. :) Jag har fått upp ögonen för dobermann på senare tid men är lite rädd att de är för mycket hund efter vad jag har hört och att det är svårt att hitta en bra sådan.
Vet inte om de där var mycket till svar men kanske lite. ;)

Jag tycker det låter som att du behöver tänka lite på det här ett tag så att du verkligen köper hunden du vill ha. En del hundar är som arbetshästar, alltså pålitliga och stabila men kanske inte raketsnubba. Andra hundar kräver konstant närvaro och snabba beslut av sin ägare, de kan vara riktigt häftiga men det kan också få fort utför om man inte vet vad man gör. En del hundar är känsliga och mycket lättstyrda men de står kanske inte emot belastningar och förarfel lika bra som arbetshästarna.

Ovanpå detta kommer sjukdomsanlag. Köper du Dobermann så är risken för DCM jättestor. Det är en hjärtsjukdom som förvisso inte är plågsam men som leder till ett förkortat liv. Hunden dör kanske när den är 6 år och på topp. Tror det är nästan 50 % i rasen som drabbas. Få raser är helt utan hälsoproblem men för mig personligen är detta en allt för hög siffra för att jag skulle våga chansa.

Du behöver dessutom inte begränsa dig enbart till bruksraserna om du inte ska tävla skydd. Det finns många andra raser att välja på!

Ja det var ganska luddigt kort de jag skrev. ;)
Jag är ganska flexibel gällande storlek, hårlag och utseende. Min hund är 67cm så stor hund är jag van vid men jag vill inte ha någon jätte liten hund så mycket vet jag i alla fall. :) Jag har en vaktande hund idag så det är jag ju van vid. Jag vill gärna ha en hund som gillar främlingar och gärna vill hälsa ( vid ett okej från mig ;) ). Jag vet inte jätte mycket om bruks utan bara varit med vid någon tävling och gått en kombinerad lydnads/brukskurs som inte vad mycket att hänga i julgranen men där fick vi testa budföring och spår bla och det var kul. :) Jag har fått upp ögonen för dobermann på senare tid men är lite rädd att de är för mycket hund efter vad jag har hört och att det är svårt att hitta en bra sådan.
Vet inte om de där var mycket till svar men kanske lite. ;)
Jag är inne på min andra dobermann om du är intresserad av rasen och har frågor.
Men ja, det beror ju på vad du vad du vill göra med din hund.

Jag tycker det låter som att du behöver tänka lite på det här ett tag så att du verkligen köper hunden du vill ha. En del hundar är som arbetshästar, alltså pålitliga och stabila men kanske inte raketsnubba. Andra hundar kräver konstant närvaro och snabba beslut av sin ägare, de kan vara riktigt häftiga men det kan också få fort utför om man inte vet vad man gör. En del hundar är känsliga och mycket lättstyrda men de står kanske inte emot belastningar och förarfel lika bra som arbetshästarna.

Ovanpå detta kommer sjukdomsanlag. Köper du Dobermann så är risken för DCM jättestor. Det är en hjärtsjukdom som förvisso inte är plågsam men som leder till ett förkortat liv. Hunden dör kanske när den är 6 år och på topp. Tror det är nästan 50 % i rasen som drabbas. Få raser är helt utan hälsoproblem men för mig personligen är detta en allt för hög siffra för att jag skulle våga chansa.

Du behöver dessutom inte begränsa dig enbart till bruksraserna om du inte ska tävla skydd. Det finns många andra raser att välja på!

Jag börja kolla runt redan nu får jag får kött på benen inför framtida köp. :) Vilken hund de en blir har jag hittat en tjej som har stor erfarenhet och använder en positivt sätt vilket tilltalar mig. Hos henne kommer jag gå kurser :)
Sjukdomarna har jag läst om gällande dobermann så dom är jag medvetna om. :) Vilken hundras man en väljer så kommer jag gå genom stamtavlan och uppfödarna ordentligt för man vill att ens kompis ska vara med så länge som möjligt. :)
Har du någon idé på ras? :)

Jag börja kolla runt redan nu får jag får kött på benen inför framtida köp. :) Vilken hund de en blir har jag hittat en tjej som har stor erfarenhet och använder en positivt sätt vilket tilltalar mig. Hos henne kommer jag gå kurser :)
Sjukdomarna har jag läst om gällande dobermann så dom är jag medvetna om. :) Vilken hundras man en väljer så kommer jag gå genom stamtavlan och uppfödarna ordentligt för man vill att ens kompis ska vara med så länge som möjligt. :)
Har du någon idé på ras? :)

Det är jättesvårt att ge tips om ras när kraven är så lågt ställda. I princip alla bruksraserna och ett helt gäng andra raser (som retrievers) passar in på din beskrivning.

Jag vet val inte om DCM skulle klassas som smartfri. Kan inte vara jattekul att inte orka, tappa lyften och fylla lungorna med vatska (vid tex congestive heart failure vilket finns hos de flesta gamlingar i nagot utforande men jag antar att det ar mkt starkt kopplat till DCM.)

Det ar ovanligt manga riktigt fina parningar pa g av bruks dobbisar i Sverige just nu, jag ar saaa sugen!

Jag vet val inte om DCM skulle klassas som smartfri. Kan inte vara jattekul att inte orka, tappa lyften och fylla lungorna med vatska (vid tex congestive heart failure vilket finns hos de flesta gamlingar i nagot utforande men jag antar att det ar mkt starkt kopplat till DCM.)

Inte nödvändigtvis, en del dobbar får ett långsamt och otrevligt förlopp men inte särskilt många tror jag? Det vanligaste är nog att man inte märker något, eller att man märker av att hunden blir lite tröttare sista två-tre veckorna. Dobben här dog knall och fall på gräsmattan i våras, inte antydan till ett problem förrän han segnade ner mitt i steget och var borta. (Jag skulle aldrig skaffa en dobbe så länge DCM är så ohyggligt vanligt, men just lider tror jag inte de flesta gör.)

Inte nödvändigtvis, en del dobbar får ett långsamt och otrevligt förlopp men inte särskilt många tror jag? Det vanligaste är nog att man inte märker något, eller att man märker av att hunden blir lite tröttare sista två-tre veckorna. Dobben här dog knall och fall på gräsmattan i våras, inte antydan till ett problem förrän han segnade ner mitt i steget och var borta. (Jag skulle aldrig skaffa en dobbe så länge DCM är så ohyggligt vanligt, men just lider tror jag inte de flesta gör.)
Detta är min uppfattning med efter att ha pratat med dobbisfolk.

+ wingates

Jag tycker snarare det ar ratt vanligt att hora om hundar (av varierande raser) som kakar / kakat medicin for hjartat bra lange och visat viss paverkning under (i vissa fall) flera ar. Grannens boxer dog av hjartat i somras och han madde definitivt inte bra sista manaden. Vets kommentar i det fallet var att "de brukar halla ihop langre".
Knall och fall vet jag hander ocksa men ar det verkligen vanligare an att de medicineras mot det? Kan visserligen vara annorlunda harover. Tycker i allmanhet folk hellre medicinerar / behandlar an avlivar for en rad olika akommor. (tyvarr ofta inte till fordel for hunden)

Sjalvklart suger sjukdomen men ar man kar sa ar man.
Sen har jag ocksa hamnat i den dar sitsen dar jag kanner att det ar "ratt" i det stora hela att supportra de med bra avel och faktiskt forsoka halla rasen vid liv (no pun intended...) an att sla dovorat till.

+ wingates

Jag tycker snarare det ar ratt vanligt att hora om hundar (av varierande raser) som kakar / kakat medicin for hjartat bra lange och visat viss paverkning under (i vissa fall) flera ar. Grannens boxer dog av hjartat i somras och han madde definitivt inte bra sista manaden. Vets kommentar i det fallet var att "de brukar halla ihop langre".
Knall och fall vet jag hander ocksa men ar det verkligen vanligare an att de medicineras mot det? Kan visserligen vara annorlunda harover. Tycker i allmanhet folk hellre medicinerar / behandlar an avlivar for en rad olika akommor. (tyvarr ofta inte till fordel for hunden)

Sen har jag ocksa hamnat i den dar sitsen dar jag kanner att det ar "ratt" i det stora hela att supportra de med bra avel och faktiskt forsoka halla rasen vid liv (no pun intended...) an att sla dovorat till.

Jo, det hör jag med om. Men de flesta brukar mest få problem i slutskeden isf tycker jag. Det är naturligtvis ingen trevlig sjukdom alls och jag hoppas vi blir av med den snartast men ur hundperspektiv tycker jag nog den är ganska "mild" (i lidande synpunkt för att vara en sjukdom med dödlig utgång alltså).

Ja jag tycker det med, hur ska man annars bli av med det liksom? Men det gäller ju att folk väljer rätt avel och inte slarvar..

"Problemet" med Dobs ar ju att det finns sa manga saker att bena I.
Personligen ser jag I dagslaget att DCM och temperament ar de tva storsta. Tyvarr ar det sa himla svart att hitta de dar guldkornen bland allt skrap. Sarskilt om man dessutom maste ducka undan plastic kirurgin dessutom.

Nog OT nu - sorry!

+ wingates

Det finns väl fler anledningar till hjärtsvikt än DCM? Olika hjärtsjukdomar kan ha olika förlopp. Vi har DCM på kelpie också men där verkar förloppet vara något segare. Har dessutom träffat kelpies med hjärtsvikt som INTE varit DCM. Och en DSG jag kände åt hjärtmedicin halva sitt liv. Han fick vätska i lungorna på äldre dar och fick medicin för det. Det funkade så bra att han levde lika många år till och dog vid 17 års ålder. Så det är lite lurigt det där vad det beror på. Men vad jag har förstått så är det DCM så lever de inte i många månader till.

Vi har spårat idag och i måndags :) ! -5 i måndags och -12 idag :D! Men duktiga hundar överväger kalla grader och hår som fryser ;)!

En pinne bort för Lyxa idag, annars helt suveränt spårarbete. Och Lilla Pu briljerade med att klara av ett gäng svårigheter som ex längsta liggtid (1,5 tim) och längsta spåret (666 m), flera vinklar och nästan spetsvinkel, trappsektion med bara 20 m sträckor, blandning av vanliga o naturpinnar, en granne som kom med sin hund och stod och pratade med oss mitt i spåret, förledningsspår från mig (var tvungen att korsa mitt egna spår för att komma hem :p ), viltspår och grannen med hunden som gått över spåret. Duktig liten Pu :up: !
img_87301.jpg

img_8753.jpg

img_8803.jpg

Är så himla kul att ha två duktiga spårhundar, en gammal i gemet och en under utveckling :love:
Åh, vart har du köpt spårlinorna? :love::love: Kan ju fråga om selarna också då när jag ändå är igång.

Vad är det för app du använder? Är du nöjd med den? Lättanvänd?

Sist: så fina och duktiga hundar du har!

Åh, vart har du köpt spårlinorna? :love::love: Kan ju fråga om selarna också då när jag ändå är igång.

Vad är det för app du använder? Är du nöjd med den? Lättanvänd?

Sist: så fina och duktiga hundar du har!

Spårlinorna är köpta från Jami, iaf den ljusrosa. Den ljusrosa selen är en Björkis och den mörkrosa är från ReDog :) .

Appen är Dog Tracks, och hittills är jag skitnöjd :up: ! Älskar särskilt att någon annan kan gå ut ett spår, och sen maila det till mig! Antingen en karta över hela spåret, eller bara en startpunkt :)

Igår var det en riktigt kul dag! Började med sök i ny ruta som gick bra. Första skicket på vänster sida var lite tveksamt så där behövde vi lite hjälp men sen flöt det på riktigt bra.
Sen blev det pizza och många skratt innan det var dags för skydd. Freddie har ju inga släppanden alls (har inte tränat det) men igår hittade vi rätt knapp att trycka på så det ska vi nog få till. Vi körde också fasttagande i lina och det gör han så himla bra! Perfekt träff på figgen mitt mellan skuldrorna. Transporterna är inget stort problem men sånt där man ändå alltid får pilla med så det körde vi också. Provade stillastående överfall i arm och där släppte han så fint så och var fort tillbaka vid min sida. Så nöjd över min lille kille! ♡

Träna med unghund känns ibland svårt. Vet inte om han blir trött eller om det är jag som begär för mycket vissa gånger. Vi sliter på fritt följ-delen, ibland känns det som om poletten trillat ner och han följer med jättefint flera steg hemma/när vi tränar själva. Men på kursen i torsdag betedde han sig som om vi aldrig tränat momentet övh. Skämdes nästan inför min tränare och kunde inte låta bli att bli lite irriterad. Det var fokus på allt annat än mig och han blir verkligen störd av skällande hundar. Nåja, bara fortsätta traggla...

En del hundar är som arbetshästar, alltså pålitliga och stabila men kanske inte raketsnubba. Andra hundar kräver konstant närvaro och snabba beslut av sin ägare, de kan vara riktigt häftiga men det kan också få fort utför om man inte vet vad man gör. En del hundar är känsliga och mycket lättstyrda men de står kanske inte emot belastningar och förarfel lika bra som arbetshästarna.

Ovanpå detta kommer sjukdomsanlag.
Mkt bra beskrivet. Så viktigt att hitta rätt ras och rätt individ till rätt ägare.

Skogsspår för Freddie idag. Ca 600 meter gissar jag på. Blandat med pinnar och kampduttar i spåret. Bitkudde som slut. Började bra men i ett jäkla tempo. Hade problem i en vinkel men annars bra. Alla föremål med in. Han är så jäkla het bara så det är förenat med livsfara att spåra i skog. På äng är det enklare att hålla emot och där använder jag näring så tempot blir lägre. I skogen tar han ingen näring så det funkar inte där. Tips?

I väntan på spåret fick Toka köra uppletande. Fyra föremål första vändan och tre andra. Hade problem med attt hitta en gummislang men annars gick det bra.

Igår kom jag hem till en present från min älskade make, ROSA tungapporter :love: !

img_9938.jpg

Nu längtar jag extra mycket tills brukssäsongen sätter igång på allvar för oss :D !

Jag längtar så himla mycket efter att gå ett ordentligt spår! Särskilt när man läser om kompisarnas statusuppdateringar på Facebook... Undrar hur snabbt man kan ha bebis i sele på magen så man kan komma igång med spårandet? Vad tror du @Jenka ? Ska du också fostra din till att bli hundnörd? :D

Jag längtar så himla mycket efter att gå ett ordentligt spår! Särskilt när man läser om kompisarnas statusuppdateringar på Facebook... Undrar hur snabbt man kan ha bebis i sele på magen så man kan komma igång med spårandet? Vad tror du @Jenka ? Ska du också fostra din till att bli hundnörd? :D

Min sele är från 3,5 kg :) har inte testat än, kroppen blir trött fort av även korta promenader den här veckan!
Men visst ska det bli en hundnörd. Han har ju redan ett gäng fyrbenta barnvakter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka