Ja det var ganska luddigt kort de jag skrev.
Jag är ganska flexibel gällande storlek, hårlag och utseende. Min hund är 67cm så stor hund är jag van vid men jag vill inte ha någon jätte liten hund så mycket vet jag i alla fall. Jag har en vaktande hund idag så det är jag ju van vid. Jag vill gärna ha en hund som gillar främlingar och gärna vill hälsa ( vid ett okej från mig ). Jag vet inte jätte mycket om bruks utan bara varit med vid någon tävling och gått en kombinerad lydnads/brukskurs som inte vad mycket att hänga i julgranen men där fick vi testa budföring och spår bla och det var kul. Jag har fått upp ögonen för dobermann på senare tid men är lite rädd att de är för mycket hund efter vad jag har hört och att det är svårt att hitta en bra sådan.
Vet inte om de där var mycket till svar men kanske lite.
Jag tycker det låter som att du behöver tänka lite på det här ett tag så att du verkligen köper hunden du vill ha. En del hundar är som arbetshästar, alltså pålitliga och stabila men kanske inte raketsnubba. Andra hundar kräver konstant närvaro och snabba beslut av sin ägare, de kan vara riktigt häftiga men det kan också få fort utför om man inte vet vad man gör. En del hundar är känsliga och mycket lättstyrda men de står kanske inte emot belastningar och förarfel lika bra som arbetshästarna.
Ovanpå detta kommer sjukdomsanlag. Köper du Dobermann så är risken för DCM jättestor. Det är en hjärtsjukdom som förvisso inte är plågsam men som leder till ett förkortat liv. Hunden dör kanske när den är 6 år och på topp. Tror det är nästan 50 % i rasen som drabbas. Få raser är helt utan hälsoproblem men för mig personligen är detta en allt för hög siffra för att jag skulle våga chansa.
Du behöver dessutom inte begränsa dig enbart till bruksraserna om du inte ska tävla skydd. Det finns många andra raser att välja på!