Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag och @Lejonelle varit i skogen och spårat med våra odjur. Jag är jättenöjd med min grabb som gick ett långt spår på ett jättefint sätt. Andra spåret var han väldigt trött i huvudet men löste det bra till slut. Har en trött hund nu! Jättekul och nyttigt med ny spårläggare och att öva sig på att lägga spår till andra. Kul förmiddag i skogen!

Ja det var verkligen kul, ett stort tack till dig @inverterad ! Och ber om ursäkt att jag gav mig av hals över huvud - jag hann faktiskt både duscha och äta lunch, men tänk att tiden alltid går så fort när man är i skogen!

Min hane fick först ett kort lätt spår med godisburk i slutet som han tog väldigt enkelt så vi gick direkt på det lite längre spåret. Där startade det bra men sen virrade vi till det vilket senare fick sin förklaring när vi gick rakt på en familj som höll på att hämta sig en gran precis vid spårslutet.

Jippie fick ett lite längre spår med längre liggtid och jag hade expanderlina på henne vilket nog mer förvirrade än hjälpte. Bättre att låta henne gå ut i hela linan. Hade leksak på mitten och det ska vi inte heller ha, för då trodde hon att det var klart. Lite krångel där men sen kom hon på det igen och hittade sitt lammben på slutet.

Väldigt nöjd med båda hundarna som nu får ligga hemma och gotta sig medan jag är på mitt jobb och sjunger adventskonsert.

Vad kul att du ska gå kurs!

Budföring är ett roligt moment! Vi har bara precis börjat nosa på det. Gillar hunden folk och att springa (och är lite självständig dvs vågar lämna sin förare) så tror jag inte det är det svåraste momentet. Vi har övat med en okänd person, men man kan ju ta hjälp av nån hunden känner också. I början har vi fokuserat bara på springandet och att leka med mottagaren, inte göra korrekta ingångar, det kan man nog öva efteråt. Men vi har som sagt bara börjat nosa lite på momentet. :)

Så det bästa är egentligen att bara öva att han ska springa fram och tillbaka mellan mig och en annan person? Belöning och så tillbaka till mig - klart?

Så det bästa är egentligen att bara öva att han ska springa fram och tillbaka mellan mig och en annan person? Belöning och så tillbaka till mig - klart?

Som jag förstått det är det så man ska börja. På kommando ska han springa ut, i full kareta, till mottagaren, leka och ha suuuuperskoj, och så på samma kommando springa tillbaka till dig. Han får inte själv välja när han ska sticka tillbaka. Sträckan ska vara 30 m. Sen utökar man med att han ska sitta fot vid mottagarens sida innan han får rusa, men det är nog bättre att börja med längre fram.

Som jag förstått det är det så man ska börja. På kommando ska han springa ut, i full kareta, till mottagaren, leka och ha suuuuperskoj, och så på samma kommando springa tillbaka till dig. Han får inte själv välja när han ska sticka tillbaka. Sträckan ska vara 30 m. Sen utökar man med att han ska sitta fot vid mottagarens sida innan han får rusa, men det är nog bättre att börja med längre fram.

Tack för tips!

Såhär kan man börja träna budföring :). Detta är Pus andra gång med budföringsträning.

Här backar jag undan efterhand så att vi ska få längre och längre sträcka emellan oss :) . Det viktigaste är att hunden tycker det är kul att springa (eller att den har en belöning som den tycker att det är värt att springa för ;) ). När springdelen är klar lägger jag på ingång/stadga (fast man ska inte vänta FÖR länge med det, då kan man få problem med tjuvstarter :p !

Snyggt att hon rör sig så rakt i kroppen. Jag hade gjort det lite svårare och provat att ha godiset på olika ställen för att se till att hon fortfarande följer så bra utan att ha "godiset framför näsan". Exempelvis på utsidan av huvudet som ett omvänt lockande, i andra handen eller inte i någon hand alls. dvs att du tar en bit först när hon ska få belöning.
Tack för svaret! Ska testa det, måste bara hämta in en ny planka för den där gick åt när vi reglade upp i köket häromdagen :D

Såhär kan man börja träna budföring :). Detta är Pus andra gång med budföringsträning.

Här backar jag undan efterhand så att vi ska få längre och längre sträcka emellan oss :) . Det viktigaste är att hunden tycker det är kul att springa (eller att den har en belöning som den tycker att det är värt att springa för ;) ). När springdelen är klar lägger jag på ingång/stadga (fast man ska inte vänta FÖR länge med det, då kan man få problem med tjuvstarter :p !

Haha åh så söt! :love:
Tack för tips! Har du lärt in ordet "marsch" innan, eller är hon så duktig redan efter en gång?

Haha åh så söt! :love:
Tack för tips! Har du lärt in ordet "marsch" innan, eller är hon så duktig redan efter en gång?

Ja visst är hon göllig :D !

Jag har bara lärt in ordet "marsch" genom att säga det när hon sprungit ifrån mig (hetsat henne mot mottagaren och när jag släppt henne sagt marsch) så satte det sig "av sig självt" :)

Tränade lydnad med Freddie idag. Han har fått vila en vecka av olika anledningar så han var "ganska" laddad. Kändes ta mej fan som att träna en atombomb ☺! Vi körde inkallning, apportering både trä och metall lägganden, fritt följ, kryp och platsliggning. Vi var i en för oss ny hall men han var faktiskt inte alls så störd av miljön som han brukar vara på nya ställen.

Nu när det är mörkt när man åker till jobbet och mörkt när man kommer hem, plus stormar som välter träd på helgen så blir det tyvärr väldigt lite skogsarbete :p !

Men vi jobbar vidare med brukslydnaden inomhus iaf :up:. Pu utvecklas väldigt fint i både saktagående och kryp. Detta är hennes 4 pass med saktagående, och jag är jättenöjd med hur fort hon greppar det så man kan ta ut avståndet på sträckan :)

I krypet älskar jag hennes lugn och teknik :love: ! Bara att jobba vidare med säkerhet i sträckor och få till att jag kan gå helt upprätt :D

Lyxa fick köra skall, metallapport och kryp. Överlag är krypet ett fint moment, men hon blir lätt lite exalterad och har lite väl hög energinivå. Jag fattar inte att det kan vara så kul med kryp :D!

Lagom tills jag börjar bli handikappad av min stora mage och foglossning så börjar Rio kunna jobba allt mer. Spårat har vi gjort ett tag, och vilan har gjort honom gott. Han är mycket mer motiverad att spåra även på Revingefältet och reder ut problemen själv istället för att söka stöd. Jag har haft lite godis i spåret de sista gångerna för att skona min rygg -han ligger på rätt bra i linan...

I tisdags var det dags för första riktiga lydnadsasset med träningsgruppen, min framåtsändandegrupp bestod av 2 pers varav en med valp. Det märkte han nog inte ens. Trodde inte han skulle minnas brytpunkten och hade satt ut godishållare men han höll på att missa dem för han bröt av tidigare promenerade nästan förbi :p. Duktiga duktiga vovve! Idag har han fått gå sitt första sökpass, eller det var väl mest fråga om lite markeringsövningar. Även detta mindes han, fast han hade allt lite myror i brallan och våldförde sig lite på figgen... Köpte att jag satte en kompis som ankare på påviset, jag kan inte riktigt hålla honom nu när jag är så svag i ryggen.

Mitt monster (:love:) har gått från att totaldissa spårapporterna till att totalmassakrera dem. Inte nödvändigtvis genom att tugga (bara liiite....) men hon har ett rejält bett när hon plockar upp dem. Hon har klyvt några vid det här laget.

Känner att jag nog måste träna in en liggmarkering istället men hur gör jag det på bästa sätt? Vi har aldrig använt klicker men jag är inte emot att göra det, bara okunnig.

Mitt monster (:love:) har gått från att totaldissa spårapporterna till att totalmassakrera dem. Inte nödvändigtvis genom att tugga (bara liiite....) men hon har ett rejält bett när hon plockar upp dem. Hon har klyvt några vid det här laget.

Känner att jag nog måste träna in en liggmarkering istället men hur gör jag det på bästa sätt? Vi har aldrig använt klicker men jag är inte emot att göra det, bara okunnig.

Jag hade tillfälligtvis liggmarkeringar på min hund när han var nyopererad. Tog typ 3 tillfällen att lära in, jag sa bara ligg när han hittade pinnen i spåret. Tillät dock att han plockade upp pinnen först och sedan la sig. Men annars hade jag gjort några "pinnstigar" med kort lina och markerade pinnar där du kan kommendera ligg inför varje pinne. I början hade jag fokuserat på själva läggandet för att sedan kombinera med kvarliggande -du ska ju hinna fram! Om hunden gillar att bita sönder pinnarna så blir ju det en rolig belöning, på tävling har du helt enkelt med dig reservpinnar som hunden får massakrera.

Tack! Känns som det går för sakta framåt bara. Har nog inte hänt så mycket sen i somras ... ;)

Nog känns det som att det går sakta framåt alltid, två steg fram och ett bak snarare. Iaf för oss! ;)
Krypet har ju gått framåt massor, det var ju bara påbörjat sist jag såg er.
Hoppet ser himla bra ut också, väldigt avis på det då vårt har fallerat totalt sista veckorna ;)

;)
Lagom tills jag börjar bli handikappad av min stora mage och foglossning så börjar Rio kunna jobba allt mer. Spårat har vi gjort ett tag, och vilan har gjort honom gott. Han är mycket mer motiverad att spåra även på Revingefältet och reder ut problemen själv istället för att söka stöd. Jag har haft lite godis i spåret de sista gångerna för att skona min rygg -han ligger på rätt bra i linan...

I tisdags var det dags för första riktiga lydnadsasset med träningsgruppen, min framåtsändandegrupp bestod av 2 pers varav en med valp. Det märkte han nog inte ens. Trodde inte han skulle minnas brytpunkten och hade satt ut godishållare men han höll på att missa dem för han bröt av tidigare promenerade nästan förbi :p. Duktiga duktiga vovve! Idag har han fått gå sitt första sökpass, eller det var väl mest fråga om lite markeringsövningar. Även detta mindes han, fast han hade allt lite myror i brallan och våldförde sig lite på figgen... Köpte att jag satte en kompis som ankare på påviset, jag kan inte riktigt hålla honom nu när jag är så svag i ryggen.
Kul att Rio är bättre!

Nog känns det som att det går sakta framåt alltid, två steg fram och ett bak snarare. Iaf för oss! ;)
Krypet har ju gått framåt massor, det var ju bara påbörjat sist jag såg er.
Hoppet ser himla bra ut också, väldigt avis på det då vårt har fallerat totalt sista veckorna ;)
Det är nog inte så farligt! Brukar kännas värre än vad det är :)

Pus saktagående utvecklas snabbt :up:!

Krypet blir bara bättre och bättre, vi har börjat med tungapporten (2 kg) och apporteringarna får bättre gripanden hela tiden :) !

Och på platsliggning med skott fortsätter hon att vara typ döv :)

Vi behöver bara få till lite mer helger där det går bra att spåra för att få upp längden på spåren/spårkondisen, sen känns det som att vi verkligen ligger i fas inför lägrestart i vår :up!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka