Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar inte skriva inlägg här på Buke, däremot läser jag mycket i trådarna och tycker verkligen att det är mycket kunnigt hundfolk som håller till här!
Har nämligen också ett apporteringsproblem som någon kanske kan hjälpa mig med. Hunden kan gripa apporten fint när han sitter vid sidan och han har inga problem med att springa och hämta apporten. MEN jag får inte till avslutet! Säger jag "fot" när han håller apporten spottar han ut den på en gång. Har fått jobba jättemycket med att han ska kunna lyssna på enkla kommandon som "sitt" med apporten i munnen. Det är som att han inte göra två saker samtidigt ;) Har ni sett eller varit med om ett liknande problem? Vad kan man göra?

Jag brukar inte skriva inlägg här på Buke, däremot läser jag mycket i trådarna och tycker verkligen att det är mycket kunnigt hundfolk som håller till här!
Har nämligen också ett apporteringsproblem som någon kanske kan hjälpa mig med. Hunden kan gripa apporten fint när han sitter vid sidan och han har inga problem med att springa och hämta apporten. MEN jag får inte till avslutet! Säger jag "fot" när han håller apporten spottar han ut den på en gång. Har fått jobba jättemycket med att han ska kunna lyssna på enkla kommandon som "sitt" med apporten i munnen. Det är som att han inte göra två saker samtidigt ;) Har ni sett eller varit med om ett liknande problem? Vad kan man göra?

Kika in i apporteringstråden där får du massor med tips. Träna ingångar och att hämta apporten för sig. Som två olika moment :)

Klickade in apporterna till spåret igår kväll och idag la jag ett spår som i apellklassen på okänd mark. 300 m, 50 min liggtid, 2 vinklar och 3 apporter.
Det gick över förväntan! :)
Lite ringning innan hon hittade spårets riktning men sen var hon igång i ett rasande tempo så jag var tvungen att hålla emot. Lite övertaggad tjej ;)
Trots detta hittade hon alla 3 apporter utan problem och markerade jättefint med att stanna, tokvifta på svansen och sen plocka upp apporten med munnen.

En fråga angående terrängen: nu gick vi på ett fält med gräs som gick lite upp över mina knän. Så hon hoppade i princip fram stora delar av spåret. Inga problem för henne men kan tänka mig att det tröttar ur rejält vid längre och svårare spår. Hur brukar marken vara på tävling? Jag har aldrig tittat på en tävling någonsin så är helt novis.

Klickade in apporterna till spåret igår kväll och idag la jag ett spår som i apellklassen på okänd mark. 300 m, 50 min liggtid, 2 vinklar och 3 apporter.
Det gick över förväntan! :)
Lite ringning innan hon hittade spårets riktning men sen var hon igång i ett rasande tempo så jag var tvungen att hålla emot. Lite övertaggad tjej ;)
Trots detta hittade hon alla 3 apporter utan problem och markerade jättefint med att stanna, tokvifta på svansen och sen plocka upp apporten med munnen.

En fråga angående terrängen: nu gick vi på ett fält med gräs som gick lite upp över mina knän. Så hon hoppade i princip fram stora delar av spåret. Inga problem för henne men kan tänka mig att det tröttar ur rejält vid längre och svårare spår. Hur brukar marken vara på tävling? Jag har aldrig tittat på en tävling någonsin så är helt novis.
Underlaget kan vara olika men oftast hagmark med kort gräs.

Första tävlingen efter vårt SM-fail idag, och jag är SÅ GLAD :love:!

10-10 på upptag, 9-10 på upplet och härliga 283,5 poäng på lydnaden! Synd att vi för ovanlighetens skull lämnade 2 pinnar i skogen, annars hade det varit SM-poäng som hette duga :p ! Men jag är så lycklig över Lyxas FENOMENALA jobb i uppletet så det övervinner lätt pinnbitterheten :love:.

Trots de 42 poängen bort så slutade vi på 588,5, tog en tredjeplats och vårt 11:e cert :) !

1510047.jpg

Första tävlingen efter vårt SM-fail idag, och jag är SÅ GLAD :love:!

10-10 på upptag, 9-10 på upplet och härliga 283,5 poäng på lydnaden! Synd att vi för ovanlighetens skull lämnade 2 pinnar i skogen, annars hade det varit SM-poäng som hette duga :p ! Men jag är så lycklig över Lyxas FENOMENALA jobb i uppletet så det övervinner lätt pinnbitterheten :love:.

Trots de 42 poängen bort så slutade vi på 588,5, tog en tredjeplats och vårt 11:e cert :) !

1510047.jpg
Duktiga ni är. 11 cert är inte illa ☺

Hade en träningsdag i söndags med goda vänner till mig och syskon till Freddie. Det blev uppletande och lydnad, mer hann vi inte med när det är många som vill köra.
I uppletandet har Freddie verkligen en helt egen agenda ☺. Hade lagt fyra föremål på rad. Han rusar ut i ett rasande tempo och fångar upp det yttersta föremålet i farten och sedan fortsätter han utåt! Hahaha. Han kommer såklart när man ropar men ändå! Jäkla hund alltså...
Lydnaden gick bra. Körde igenom lägre klass. Lite ofokuserad i linförigheten och tjuvade i framförgåendet men annars bra!

På lördag ska jag och Lilla Pu debutera i tävlingssammanhang med en spårappell :D!
1510211.jpg

Nerverna är all over the place på mig känns det som ;)! Men Lilla Pu börjar kännas mer och mer redo, hon har spårat jättefint, gör fina budföringar, har en trygg och fin platsliggning och ett helhetsmässigt bra lydnadsprogram. Så om det inte händer nått helt galet så känns det väldigt bra :up:!

Ett litet klipp från igår på Pus första ridhusträning, där vi bl.a körde igenom appellens linförighet. Detaljer som behöver förbättras givetvis, men helheten tycker jag ser riktigt trevlig ut :) !

I tisdags tränade vi skydd, i onsdags vart det spår på kortklippt gräs, i torsdags lydnad och uppletande, idag blir det troligtvis spår igen, imorgon blir det sök och lydnad och sen börjar veckan om igen. Är inne i ett bra träningsflyt nu!

Lilla Pu är numera en lägrehund :love:!

Ett jättefint spårarbete, en bra sammanhängande lydnad med bara detaljmissar, toppenattityd till tävlandet (hon tyckte det var KUL :love: ) och en trygg och bra plats :up:! Sen märkte man hennes oerfarenhet av tävlande för i slutet tog hjärnan slut, hon tappade uppgiften och nollade både hopp och budföring för hon sprang och skulle se gullig ut för domare och publik istället :p !

Men i det stora hela räckte det till uppflytt till lägreklass, wiiiie :banana:!

1510241.jpg

1510242.jpg

1510244.jpg

Ett jättefint spårarbete, en bra sammanhängande lydnad med bara detaljmissar, toppenattityd till tävlandet (hon tyckte det var KUL :love: ) och en trygg och bra plats :up:! Sen märkte man hennes oerfarenhet av tävlande för i slutet tog hjärnan slut, hon tappade uppgiften och nollade både hopp och budföring för hon sprang och skulle se gullig ut för domare och publik istället :p !

1510241.jpg

1510242.jpg

1510244.jpg
Grattis!

1510241.jpg

1510242.jpg

1510244.jpg
Noterar kennelkompisen på förstaplats!!! Kul, visste inte att det var du som var tvåa. Såg bilden på loggen hos förstaplatsvinnaren. :)

Så himla duktig liten Pu @Miao :up::up::up:

Jag blir också tävlingssugen! Vi har dock lite kvar att jobba på innan det är dags, men Elvis visar upp så mycket fint i både spåret och söket just nu så jag har gott hopp inför våren :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka