Jaha, då är även vi hemkomna från årets Bruks-SM och vilket SM det har varit! Så välarrangerat in i minsta detalj med fantastiska funktionärer som tagit hand om oss tävlande på ett otroligt bra sätt.
Tokas och min insats är väl inget att skryta med. Började med en nolla på uppletandet. Rutan var på sanddyner precis intill havet vilket gjorde att det vinden snurrade extremt mycket och hundarna skvätte upp sand när de sprang och letade. Sedan publik på två sidor om rutan som också blir en svårighet.
Nåväl, på lördagen var det äntligen dags för rapporten. Toka var jätteduktig och kämpade på och sprang sitt allra snabbaste. Hon hade problem att hitta in till c-stationen men annars flöt det på fint. Som några av er kanske vet så är jag också medförare till en annan hund (föraren till den hunden är min mottagare) och de gjorde helt klart den bästa rapporten. Hon var snabbast på alla sträckor och gjorde en helt fantastisk tävling.
Efter det var det dags för platsliggning och det gick bra. Som vi tränat på detta genom åren!
Dagen därpå var det dags för lydnad och det var väldigt nervöst! Mina nerver smittade nog av sig på Toka för vi gjorde ingen bra lydnad poängmässigt, men känslan var där och det är det viktigaste! Det som var bra var fria följet, att hon låg kvar i inkallningen (vill gärna halvsitta), bra känsla i framåtsändandet, farten i metallapporteringen, hoppet och stegen.
Vi slutade på en blygsam tolfteplats men jag är så himla nöjd ändå att vi ändå har genomfört vårt första SM på ett bra sätt!
Roligast var ändå att min rapportkompis med sin supersnabba hund vann hela skiten så jag är faktiskt svensk mästare ändå!
Grattis till er! Vad jag förstod så hade de separat prisutdelning för rapporthundarna? Lite synd att inte ha alla på en gång även om ni var färdiga först...