Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, då är även vi hemkomna från årets Bruks-SM och vilket SM det har varit! Så välarrangerat in i minsta detalj med fantastiska funktionärer som tagit hand om oss tävlande på ett otroligt bra sätt.
Tokas och min insats är väl inget att skryta med. Började med en nolla på uppletandet. Rutan var på sanddyner precis intill havet vilket gjorde att det vinden snurrade extremt mycket och hundarna skvätte upp sand när de sprang och letade. Sedan publik på två sidor om rutan som också blir en svårighet.
Nåväl, på lördagen var det äntligen dags för rapporten. Toka var jätteduktig och kämpade på och sprang sitt allra snabbaste. Hon hade problem att hitta in till c-stationen men annars flöt det på fint. Som några av er kanske vet så är jag också medförare till en annan hund (föraren till den hunden är min mottagare) och de gjorde helt klart den bästa rapporten. Hon var snabbast på alla sträckor och gjorde en helt fantastisk tävling.
Efter det var det dags för platsliggning och det gick bra. Som vi tränat på detta genom åren!
Dagen därpå var det dags för lydnad och det var väldigt nervöst! Mina nerver smittade nog av sig på Toka för vi gjorde ingen bra lydnad poängmässigt, men känslan var där och det är det viktigaste! Det som var bra var fria följet, att hon låg kvar i inkallningen (vill gärna halvsitta), bra känsla i framåtsändandet, farten i metallapporteringen, hoppet och stegen.
Vi slutade på en blygsam tolfteplats men jag är så himla nöjd ändå att vi ändå har genomfört vårt första SM på ett bra sätt!

Roligast var ändå att min rapportkompis med sin supersnabba hund vann hela skiten så jag är faktiskt svensk mästare ändå!

Grattis till er! Vad jag förstod så hade de separat prisutdelning för rapporthundarna? Lite synd att inte ha alla på en gång även om ni var färdiga först...

Ok, så man gör det inte i samband med anmälan?

Nej det ser jag ingen anledning till att du behöver göra.
Att du avstår budföringen kräver ingen större omplanering för tävlingsledaren mer än att du hoppas över i turordningen. Kan vara bra för bakomvarande ekipage i startordningen att veta, så att de kan förbereda sina hundar i tid.

Nej rapporten hade prisutdelning samtidigt som alla andra. Tror de började med IPO och därefter rapporten.
Ok jag blev lite förvirrad för det var bilder ute på facebooksidan innan spårlydnaden var färdig men det kanske inte var prisutdelningen? Hur som helst så grattis igen till resultatet :D. Satsar ni på att komma med nästa år också?

Nu har vi startat sök-appellen för första gången :)
Specialen: sök 9-9, budföring 9-9. Känns riktigt bra :love: smågrejer att fila på bara
Lydnaden gick sämre än väntat, nollade 4 moment :banghead: hade räknat med att nolla framförgåendet för det är som bortblåst, och hoppet (kraschade in i hindret för 2 veckor sen och inte velat hoppa sen dess, men vi jobbar på det på låg höjd och rejält med pepp och belöning), under linförigheten var lilla hundhjärnan nån annan stans och under framförgåendet gick hon klockren fot med superfokus :rofl: Läggandet under gång blev ett fint ställande. :angel:Slutade på 174p och en 2a-plats!

Jag är ändå väldigt nöjd med tanke på omständigheterna, har inte kunnat träna ordentligt de senaste veckorna för jag haft för ont och hon ska börja löpa vilken dag som helst så att få nån fokus i lydnaden öht känns som en vinst :D

Nu har vi startat sök-appellen för första gången :)
Specialen: sök 9-9, budföring 9-9. Känns riktigt bra :love: smågrejer att fila på bara
Lydnaden gick sämre än väntat, nollade 4 moment :banghead: hade räknat med att nolla framförgåendet för det är som bortblåst, och hoppet (kraschade in i hindret för 2 veckor sen och inte velat hoppa sen dess, men vi jobbar på det på låg höjd och rejält med pepp och belöning), under linförigheten var lilla hundhjärnan nån annan stans och under framförgåendet gick hon klockren fot med superfokus :rofl: Läggandet under gång blev ett fint ställande. :angel:Slutade på 174p och en 2a-plats!

Jag är ändå väldigt nöjd med tanke på omständigheterna, har inte kunnat träna ordentligt de senaste veckorna för jag haft för ont och hon ska börja löpa vilken dag som helst så att få nån fokus i lydnaden öht känns som en vinst :D

Grattis till debuten och den fina specialen :up:!

Alltså - vilken metod har ni använt er av för att lära in framförgåendet, och varför?
Jag har försökt med lite allt möjligt, det jag tycker funkat bäst är att "gömma leksak på hyllan i luften".
Sätter hunden, går hela sträckan framåt och visar henne att jag har en leksak med mig när jag går. Låtsas gömma leksaken i luften och smyger istället ner den i fickan, har öppna händer när jag går tillbaka för att visa att jag inte har någon leksak längre.
Hunden får bra retning och går ut framför, vid lämplig punkt stannar jag henne och går framför till punkten där jag "gömde" leksaken och plockar sedan fram den ur luften igen.
Min hund köper inte de flesta andra metoder som går ut på att man "lurar" dem, men detta funkar jättebra.

Sen har vi också jobbat med att gå mot riktningspinne, mot target, mot leksak, kastat godis/leksak över huvudet på henne när hon går framåt och framförallt lagt lite tid på att hon ska titta framåt även när jag grejar bakom henne.

Idag har vi kört spårappellen igen, den här gången på hemmaplan. Med tillräckligt med poäng på specialen så skrapade vi idag ihop till uppflyttninspoängen!
Så här ser protokollet ut för dagen:

Spårning 6,0 / 6,0 42 1+slut–släpper spår, vänder tillbaka, stannar upp, hög näsa
Budföring 10 / 10 20
Summa special 62p

Linförighet 8,5 / 8 –sitter ssn, tränger vid avslut, position ngt långt fram
Framförgående 7,5 / 7 -växlar avstånd, vänder vid avslut
Platsläggande 7 / 7,5 -steg, sakta ner
Inkallning 8,5 / 8 -sväng bakom, dk, tempo
Apportering 5 /5,5 -tempo in, tugg, dk
Hopp över hinder 7,5 / 8 -dk, ssn
Platsliggande 10 /10
Summa lydnad 180,5
Summa total 242,5p UPPFLYTTAD

Nu tränar vi vidare mot start i lägre klass! :bump::bump:

Idag har vi kört spårappellen igen, den här gången på hemmaplan. Med tillräckligt med poäng på specialen så skrapade vi idag ihop till uppflyttninspoängen!

Spårning 6,0 / 6,0 42 1+slut–släpper spår, vänder tillbaka, stannar upp, hög näsa
Budföring 10 / 10 20
Summa special 62p

Platsliggande 10 /10
Summa lydnad 180,5

Grattis! :banana:

Budföring 10 / 10 20
Summa special 62p

Platsliggande 10 /10
Summa lydnad 180,5

Grattis!

Lyxa satte igång att löpa bara några dagar efter SM (är enormt tacksam att hon väntade till efteråt, trots att det inte gick så bra :p ), så nu har vi missat både Rasmästerskapet (och chansen att försvara våra RM-titlar i både elitspår och elitlydnad) och kommer missa GMBK Grand Prix (höstens största och roligaste brukstävling) samt ett elitspår vi kom med på i Karlstad. Baksidan med att ha en tik som tävlingshund, men jag ä int bitter..... :D!

Lite roligare är att Lilla Pu har börjat avancera enormt i sin träning :banana:! Den senaste månaden har hon blivit så mycket mer mogen och mottaglig för träning (och jag har lagt ner lite mer seriös träningtanke på det hela :angel:), så nu börjar vi närma oss en appellstart :D !

Lite klipp:

Från Pus första hela platsliggning med skott, 4 skott och 5 minuter plats i spöregn (så himla skönt med en hund som inte bryr sig alls om skotten :love:)

Från gårdagens appellspår, 300 m, 2+slut, lite drygt 50 min liggtid. Första gången hon tar bägge vinklarna så här super, helt utan övergång eller ringning :love:

Från vårt andra pass med framförgående/saktagående (började igår och körde 2 pass under dagen)

Och så ett sista klipp med ett skick i uppletsrutan, det andra skicket detta pass :)

Det börjar bli en liten brukshund av denna där :love:
img_5016.jpg

Budföring 10 / 10 20
Summa special 62p

Platsliggande 10 /10
Summa lydnad 180,5

Grattis :up:!

Jag har nu börjat klicka in dahlia för att få in ett framförgående.
Tänkte att jag försöker med denna metoden istället för leksak/godis/Target framför osv. Fungerar det inte så får vi prova annat.

Började igår och hon har nu kommit så långt att hon förstår att hon ska ha huvudet/blicken framåt samtidigt som jag står eller rör lite på mig bakom. Hon har även börjat fatta att hon ska ta ett steg framåt.

Fortsätter uppdatera om min duktiga unghund som går från klarhet till klarhet just nu :love:!

Igår fick hon sitt första spår på stubbåker med massa nya utmaningar på en gång!

• Första gången det underlaget
  • Helt okänd spårläggare
  • Pinnar som använts av annan hund
  • Pinnar som inte hade doft av vare sig mig eller Andreas
  • Publik/fotograf

Jag fick skicka ut henne två gånger för att hon inte riktigt fattade att det var ett spår första gången, sen fäste hon fint i det! Ringade i bägge vinklarna men klarade ut dem själv, markerade alla pinnarna tydligt med att stanna vid dem och titta på mig (men lite trög att plocka in dem) och tog oss runt hela spåret. Duktig Pu :love:!

spc3a5r2.jpg

spc3a5r3.jpg

spc3a5r5.jpg

spc3a5r8.jpg

1509138.jpg

Sen åkte vi till klubben och tränade, och Pu gjorde framsteg i alla apellmomenten :up:! Det här passet sa mig att vi VERKLIGEN är på väg åt rätt håll nu :banana:!! Så himla fin budföring, så otroligt pepp och fin i linförigheten, härliga lägganden under gång, snabb inkallning, snabb utveckling i framförgåendet (tredje eller fjärde passet)... SÅ DUKTIG :love:!!

Känns bra att det går framåt, vi är anmälda till vår appelldebut den 24/10 :nailbiting:!! 40 dagar kvar!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka