Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller också på att träna inför appellen med min unghund, en kelpiehane på 15 månader. En otroligt härlig hund som kör fullt ös i allt han gör, lättbelönad och en motor som inte verkar kunna ta slut.

Detta är ju inte enbart enkelt och en sak jag tänkte höra om ni har några bra tips på är att lära honom ett vettigt gripande av apporten. Oavsett om han tar den från marken eller handen griper han med hela munnen direkt och då hamnar apporten så långt bak i munnen att den inte går att hålla still och det blir lätt en himla massa tuggande. Får han väl "rätt" grepp med apporten direkt bakom hörntänderna håller han den stilla men den hamnar inte där när han griper utan jag får "dra" fram den. Kan tillägga att han har ett enormt föremålsintresse och tycker att apporten är ju lika bra som vilken leksak som helst.

Känns som ett lyxproblem med en hund som vill gripa för mycket men jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera det. Någon som har någon idé?

Jag håller också på att träna inför appellen med min unghund, en kelpiehane på 15 månader. En otroligt härlig hund som kör fullt ös i allt han gör, lättbelönad och en motor som inte verkar kunna ta slut.

Detta är ju inte enbart enkelt och en sak jag tänkte höra om ni har några bra tips på är att lära honom ett vettigt gripande av apporten. Oavsett om han tar den från marken eller handen griper han med hela munnen direkt och då hamnar apporten så långt bak i munnen att den inte går att hålla still och det blir lätt en himla massa tuggande. Får han väl "rätt" grepp med apporten direkt bakom hörntänderna håller han den stilla men den hamnar inte där när han griper utan jag får "dra" fram den. Kan tillägga att han har ett enormt föremålsintresse och tycker att apporten är ju lika bra som vilken leksak som helst.

Känns som ett lyxproblem med en hund som vill gripa för mycket men jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera det. Någon som har någon idé?

Om hunden är lätt att gasa på hade jag nog lärt hunden att gripa försiktigt, och gjort det inne när den är lugn. Typ lydnadsettans apportering fast inte vid sidan. När hunden kan gripa rätt är det ju bara att gasa på med belöningen så det går fort också!

Jag hade testat om problemet verkligen är hur han griper eller om det kanske är vilken tanke han har med föremålet. För mycket lektanke?
Jag vill gärna ha ett tydligt uppgiftsfokus i apporteringen. Minska värdet på apporten i sig och ha större fokus på gripa - spring tillbaka fort som fan - belöning.

Jag menar, att han griper långt bak behöver ju inte innebära tugg i sig, utan det kan ju lika gärna vara föremålstanken som gör att han lattjar med apporten?

Om hunden är lätt att gasa på hade jag nog lärt hunden att gripa försiktigt, och gjort det inne när den är lugn. Typ lydnadsettans apportering fast inte vid sidan. När hunden kan gripa rätt är det ju bara att gasa på med belöningen så det går fort också!

Ska bara hitta läget "lugn" på hunden under träning först :p Förstår tanken ska se om vi kan få till det...

Tack för tipset!

Jag hade testat om problemet verkligen är hur han griper eller om det kanske är vilken tanke han har med föremålet. För mycket lektanke?
Jag vill gärna ha ett tydligt uppgiftsfokus i apporteringen. Minska värdet på apporten i sig och ha större fokus på gripa - spring tillbaka fort som fan - belöning.

Jag menar, att han griper långt bak behöver ju inte innebära tugg i sig, utan det kan ju lika gärna vara föremålstanken som gör att han lattjar med apporten?

Helt klart har han fel tanke, hela livet är en lek enligt Helix och apporteringen en av de absolut roligaste. Sen tror jag att det delvis är mitt fel då jag varit så glad över hans väldigt aktiva gripande och belönat detta utan att tänka på vilka problem det kan leda till. Självklart eftersom Kiro hela tiden haft ett så mesigt gripande.

Han är faktiskt väldigt duktig på att gripa och sen komma in fort som attan för belöning. Men han har hela tiden haft svårt att hålla föremål stilla i munnen så jag nu jobbar vi med båda sakerna, gripa så det blir lätt att hålla föremålet stilla och att springa med apporten stilla i munnen. Det senare är lättare att förmedla än det första.

Jag tror det kommer bli lättare att ta en från backen på ett vettigt sätt när han lärt sig att bromsa i tid men han gör precis samma när han sitter still och ska ta apporten som jag håller fram.

Tack för tipsen!

Ska bara hitta läget "lugn" på hunden under träning först :p Förstår tanken ska se om vi kan få till det...

Tack för tipset!

Jag fick ju lära min labbe att hålla vittringspinnen med framtänderna eftersom han var så långsam med att lägga in den rätt -fick kommentaren "omtag" varenda gång vi tävlade. Kunde jag lära min betongskalle till hund att hålla apporten på det sättet så ska det nog inte vara något bekymmer för dig att lära din hund ta den normalt ;)

DSC_0117.jpg

Helt klart har han fel tanke, hela livet är en lek enligt Helix och apporteringen en av de absolut roligaste. Sen tror jag att det delvis är mitt fel då jag varit så glad över hans väldigt aktiva gripande och belönat detta utan att tänka på vilka problem det kan leda till. Självklart eftersom Kiro hela tiden haft ett så mesigt gripande.

Han är faktiskt väldigt duktig på att gripa och sen komma in fort som attan för belöning. Men han har hela tiden haft svårt att hålla föremål stilla i munnen så jag nu jobbar vi med båda sakerna, gripa så det blir lätt att hålla föremålet stilla och att springa med apporten stilla i munnen. Det senare är lättare att förmedla än det första.

Jag tror det kommer bli lättare att ta en från backen på ett vettigt sätt när han lärt sig att bromsa i tid men han gör precis samma när han sitter still och ska ta apporten som jag håller fram.

Tack för tipsen!
Fast vill du verkligen att han ska bromsa inför gripandet?
Helst vill man ju att de griper i full fart! Och aktivt gripande är ju jättebra!

Med Ila har jag jobbat mycket med förväntan i gripandet. Dra upp leksak direkt när hunden griper eller att springa ifrån hunden när den är på väg mot apporten för att gripa. Brukar ge de allra flesta hundar en bättre tanke i uppgiften!

Parallellt kan du ju jobba med att "hålla fast" med omvänt lockande :)

Helst vill man ju att de griper i full fart! Och aktivt gripande är ju jättebra!

Med Ila har jag jobbat mycket med förväntan i gripandet. Dra upp leksak direkt när hunden griper eller att springa ifrån hunden när den är på väg mot apporten för att gripa. Brukar ge de allra flesta hundar en bättre tanke i uppgiften!

Men det tjänar ju inget till att de hugger i farten? Då kommer de ju fortsätta en bit rakt framåt alternativt springer de förbi först och tar den på tillbakavägen. Jag vill att hunden bromsar, griper klokt och sedan drar järnet tllbaka. Att kasta sig över föremålet utan sans och vett kan ju sluta illa på tungapporten t ex.

Den här hunden gör inte en enda överilad rörelse men tänker helt rätt här. Mer behövs väl inte?
10264195_10152495137442150_4124635480522452942_o.jpg

Han måste lära sig att bromsa, det finns inte en rimlig chans till ett bra gripande när han kommer i full fart. Kortar jag ned sträckan så han inte hinner få upp farten så gör han oftats riktigt trevliga gripanden men det fallerar så fort han får upp farten lite.

Funderar på att ett tag lägga apporten bakom något typ en rallyskylt eller liknande så han inte kan attackera den på vägen ut utan måste både bromsa och vända lite innan han tar den så han får in tekniken för det är nog mycket det han saknar, teknik. Vilja och belöningsintresse är det verkligen inget fel på. Egentligen inte uppgiftstänket heller men han har inte fattat att det finns fler kriterier än fart.

Han måste lära sig att bromsa, det finns inte en rimlig chans till ett bra gripande när han kommer i full fart. Kortar jag ned sträckan så han inte hinner få upp farten så gör han oftats riktigt trevliga gripanden men det fallerar så fort han får upp farten lite.

Funderar på att ett tag lägga apporten bakom något typ en rallyskylt eller liknande så han inte kan attackera den på vägen ut utan måste både bromsa och vända lite innan han tar den så han får in tekniken för det är nog mycket det han saknar, teknik. Vilja och belöningsintresse är det verkligen inget fel på. Egentligen inte uppgiftstänket heller men han har inte fattat att det finns fler kriterier än fart.
Vet att en del har en skål med godis bredvid apporten som hunden först får springa och ta innan den griper. Har inte provat själv men kanske funkar för er?

Vet att en del har en skål med godis bredvid apporten som hunden först får springa och ta innan den griper. Har inte provat själv men kanske funkar för er?

Vi har tränat på att springa till en skål och ta en godis och sen springa tillbaka för belöning men inte med apporten. Ska prova, fungerar det så tror jag det kan vara ett bra sätt att få ett mer lämpligt intensitetsläge.

Nu har vi tränat gripande när jag håller fram apporten hemma och det går riktigt bra. Fint och "rätt" gripande 9 gånger av 10. Det är svårare ute där han är lite mer taggad men gick över förväntan där också. Från marken är svårt, mycket varierande då. Jag hoppas vi kan filma lite någon dag framöver.

Woop woop, vi har haft tur i lottningen igen :D ! Nu har vi iaf två elitspårstävlingar kvar det här året, väntar fortfarande på lottningen för den allra sista tävlingen vi är anmälda till. Men två chanser till känns gott :up:!

Sen ska Lyxa få lydnads/brukslydnadsträningsvila mellan november - februari (kanske klämmer in någon lydnadstävling utan träning dock ;) ) och bara få fysträning, agilityträning och skogsarbete när vädret tillåter :)!

Du kan prova ett mellanläge mellan hand och mark också, att apporten ligger på en låda eller några staplade hinderplankor.

Jag försökte detta med min andra hund men det blev aldrig riktigt bra, vet inte vad jag gjorde fel.

Nu har vi filmat lite:

Husse tog en bildserie på det som blev ett av dagens bäsat gripanden men det är 20 bilder s jag hoppas länken fungerar
https://plus.google.com/photos/110611490376361612790/albums/6196320015335105217

Blandad kompott idag, allt från riktigt bra till glappkäft och konstiga gripanden men det känns ändå bättre nu än för en vecka sen.

Jag och Bentley var på spårkurs för ett par veckor sedan, jättenyttigt och roligt! Jag lärde mig massor och tyngdpunkten ett tag framöver kommer att ligga på motivationsspår. Just nu är jag helnöjd med hur han jobbar i spåret. Vi ska snart åka iväg och träna lite.

Vårt stora problem ligger i stället i lydnaden, där hans förväntan slår över i stress och frustration och han börjar skälla. Inte under moment men så fort vi går in på planen börjar han skälla på mig för att något ska hända. Han är dessutom så i gasen att han reagerar på allt annat som händer runtomkring, så om någon annan hund får utföra ett fartfyllt moment, leka eller börjar skälla så går han också igång. Däremot kan han ligga i bilen eller t o m uppbunden vid planen utan att bete sig på det viset. Platsliggning funkar bra även om han behöver mängdträning där.

Jag känner att jag måste hitta rätt strategi för att jobba med problemet för att inte jag ska bli frustrerad också, annars kommer jag bara att undvika lydnadsträningen och det gör ju inget bättre. :(

Jag sitter och läser championatreglerna och känner att jag blir en aning förvirrad.
Klubben skall införa "årets arbetande" osv. och jag skall utforma poängen.
Det finns inte många i min ras som tävlar bruks MEN det finns och då behöver jag ju ha poäng för alla scenarion.
Kan en eurasier tilldelas cert? Kan en eurasier bli SE Bch? Dessa två fattar jag inte riktigt vad som gäller för. Är det bara inom SBKs raser som cert delas ut? Och endast de som kan bli champions?
Jag gissar att eurasier kan uppnå certpoäng iallafall?

Jag sitter och läser championatreglerna och känner att jag blir en aning förvirrad.
Klubben skall införa "årets arbetande" osv. och jag skall utforma poängen.
Det finns inte många i min ras som tävlar bruks MEN det finns och då behöver jag ju ha poäng för alla scenarion.
Kan en eurasier tilldelas cert? Kan en eurasier bli SE Bch? Dessa två fattar jag inte riktigt vad som gäller för. Är det bara inom SBKs raser som cert delas ut? Och endast de som kan bli champions?
Jag gissar att eurasier kan uppnå certpoäng iallafall?

Alla raser kan ta brukscert (utom skyddet som bara är öppet för SBK:s raser).
Bara SBK:s raser kan bli brukschampion. Däremot kan alla raser bli spårchampion, sökchampion och rapportchampion. Krävs tre cert inom respektive disciplin.

Jag försökte detta med min andra hund men det blev aldrig riktigt bra, vet inte vad jag gjorde fel.

Nu har vi filmat lite:

Husse tog en bildserie på det som blev ett av dagens bäsat gripanden men det är 20 bilder s jag hoppas länken fungerar
https://plus.google.com/photos/110611490376361612790/albums/6196320015335105217

Blandad kompott idag, allt från riktigt bra till glappkäft och konstiga gripanden men det känns ändå bättre nu än för en vecka sen.

Jag tycker att du ska ändra lite mer på hans tanke från DÖDA till "ta den fina grejen till matte" och hålla på längre innan du lägger den på marken. Skynda långsamt helt enkelt. Det går nog snabbare om han inte får fler chanser att göra fel på ett tag :). Han har ju inte bara felbeteendet att han håller för långt in i munnen och tuggar, utan också att han griper i klossen och har sig. Han är vårdslös med apporten helt enkelt! Nu tror jag att du har en fördel i rasen när du ska ändra på beteendet (mycket svårare på t ex schäfrar) men det skadar nog inte att vara noga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka