Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också tävlingssugen men det får vara ett tag till. Spårandet är alldeles för osäkert än så länge.
Stillat suget lite genom att ha varit TL på klubbens appellspårtävling idag. Första gången officiellt efter utbildningen. Känns skönt att det är gjort!

Nu har min snälla kompis klippt ihop vårt lydnadsprogram från igår :love:

Jag ser givetvis massa detaljfel och förbättringspotential, men jag ser allra mest så jävla mycket braaa saker som hon gör :heart ! Jag älskar hennes stadga, hennes attityd i fotgåendet, hennes tryck från stadga till fart och mycket mer! Vi har tränat ”seriöst” i 2-3 månader och vi har kommit långt på den korta tiden :) !

Och bäst av allt, hennes fantastiska attityd till tävlandet, hon ser verkligen ut som att hon har kul :heart. Och det är för mig det allra viktigaste för att sen kunna bygga mot momentperfektion :D

Världens bästa Lilla Pu :heart !
img_5674.jpg

Nu har vi börjat träna seriöst inför lägreklass :banana: ! Började på en brukslydnadskurs igår för att få ännu mer struktur (och ensamtid med Pu, plus fler inomhusträningstillfällen under vintern ;) :D )

Hon visar redan grunderna för ett härligt och snyggt kryp :love:! Detta är hennes femte träningstillfälle på krypet :)

Nu ska här pillas på lägre - och högremoment i vinter :up:!

Kört uppletande med båda och skydd med Freddie ikväll. Började med korgen ikväll och de övningarna köper han bra. Tränade på utbackningar efter träff. Sedan var det dags för ärmen. Ändrade en liten detalj och tyckte det blev mycket bättre. Han har problem med avståndsbedömningen i angreppen men idag vart det som sagt bättre.

I söndags körde vi budföring med skott och tävlingsledare. Imorgon tror jag det blir spår igen. Måste ligga i om det ska bli start i lägre någon gång!

Nytt försök i högre spår och idag gick det vägen. Inga strålande poäng på lydnaden men specialen var bra så det räckte ändå :). Nu satsar vi på lydnaden i vinter och vår, och jag ska försöka få ihop det med att bli mamma. Så det var skönt att ha det avklarat nu i höst!

Nytt försök i högre spår och idag gick det vägen. Inga strålande poäng på lydnaden men specialen var bra så det räckte ändå :). Nu satsar vi på lydnaden i vinter och vår, och jag ska försöka få ihop det med att bli mamma. Så det var skönt att ha det avklarat nu i höst!

Grattis :up:!

Grattis!

Körde sök i lördags med Freddie och äntligen tror jag det har lossnat för oss. Sammanlagt sju skick i full fart utan retning och fina markeringar med bra avstånd. Efteråt var han jättetrött och låg helt utslagen på sidan i bilen ända tills vi körde hem!

Jag är typ hög på hundträning :) (efter att ha varit allmänt nere och grinig innan).

Min klubb har börjat med "faddrar" för nybörjare inom brukset, jag nappade så nu ska vi få lite hjälp med spårandet. Känns bra! Ska ut och spåra imorgon och har mest pratat ihop oss idag.

Sen körde vi ett litet lydnadspass, kan konstatera att fotgåendet har fått MYCKET bättre fokus på sistone, "bara" positionen vi kämpar vidare med. Bättre förståelse för att blicktapp är fel också.
Lite tjorv med ingångar i inkallningarna men ställande och läggande gick fint och en del välbehövlig passivitetsträning kring springande hundar hann vi med också.
Och framförallt- framförgående! Sjukt bortprioriterat moment för oss fortfarande men nu börjar det faktiskt likna något i alla fall. Det har varit sånt moment som verkligen har känts omöjligt (mest för att jag har varit osäker på upplägg och målbild) så det känns riktigt bra.

Jag är typ hög på hundträning :) (efter att ha varit allmänt nere och grinig innan).

Min klubb har börjat med "faddrar" för nybörjare inom brukset, jag nappade så nu ska vi få lite hjälp med spårandet. Känns bra! Ska ut och spåra imorgon och har mest pratat ihop oss idag.

Sen körde vi ett litet lydnadspass, kan konstatera att fotgåendet har fått MYCKET bättre fokus på sistone, "bara" positionen vi kämpar vidare med. Bättre förståelse för att blicktapp är fel också.
Lite tjorv med ingångar i inkallningarna men ställande och läggande gick fint och en del välbehövlig passivitetsträning kring springande hundar hann vi med också.
Och framförallt- framförgående! Sjukt bortprioriterat moment för oss fortfarande men nu börjar det faktiskt likna något i alla fall. Det har varit sånt moment som verkligen har känts omöjligt (mest för att jag har varit osäker på upplägg och målbild) så det känns riktigt bra.
Vilket bra initiativ med faddrar! Hoppas det hjälper er framåt i träningen.

Har kört ganska mycket lydnad med Freddie sista tiden. Tycker det börjar ta sig på många fronter men har också upptäckt att jag slarvat med läggandena så där får vi lägga lite extra krut. Vi kör lägre och högre moment samtidigt som vi filar på detaljer i fria följet mm.
På söndag blir det en bra dag för då blir det sök, lydnad och skydd!

Låter ju jättebra! Vad kul att det går framåt :)
Kan man anmäla sig någonstans?

Brukslydnadskurs med Lilla Pu idag igen :) ! Vi tränade på saktagående, hopp-sitt-hopp, linförighet/fritt följ + en 5 minuters plats där hon hade hakan i backen hela tiden :love:

Plus att vi tränade på krypet, det är redan på väg att bli riktigt bra, även nu när jag börjat gå framlänges :up

Senast i april ska jag vara helt upprätt har jag bestämt ;) :D !

HEJ!

Jag har anmält mig och min 10 månader gamla WCC-hane till en kurs i brukslydnad akl-lkl. :nailbiting:
Det gjordes kanske lite spontant, eftersom han knappt kan ligg... :angel: :o
Men skam den som ger sig!

Kursen sträcker sig ett halvår framåt, det är träffar 1-2 gånger i månader och däremellan egen träning som gäller. Jag är helt ny inom detta området, och fick en plats för att någon inte dök upp och jag har därför missat första träningstillfället som bland annat innehöll budföring.

Tips för att träna in detta moment?
Vilken litteratur inom området bruks/brukslydnad/spår (som vi också kör) finns det som anses ovärderlig?

Idag tränade vi sidoförflyttningar andra gången på planka. Kom gärna med kritik, tips och idéer!

Snyggt att hon rör sig så rakt i kroppen. Jag hade gjort det lite svårare och provat att ha godiset på olika ställen för att se till att hon fortfarande följer så bra utan att ha "godiset framför näsan". Exempelvis på utsidan av huvudet som ett omvänt lockande, i andra handen eller inte i någon hand alls. dvs att du tar en bit först när hon ska få belöning.

HEJ!

Jag har anmält mig och min 10 månader gamla WCC-hane till en kurs i brukslydnad akl-lkl. :nailbiting:
Det gjordes kanske lite spontant, eftersom han knappt kan ligg... :angel: :o
Men skam den som ger sig!

Kursen sträcker sig ett halvår framåt, det är träffar 1-2 gånger i månader och däremellan egen träning som gäller. Jag är helt ny inom detta området, och fick en plats för att någon inte dök upp och jag har därför missat första träningstillfället som bland annat innehöll budföring.

Tips för att träna in detta moment?
Vilken litteratur inom området bruks/brukslydnad/spår (som vi också kör) finns det som anses ovärderlig?

Vad kul att du ska gå kurs!

Budföring är ett roligt moment! Vi har bara precis börjat nosa på det. Gillar hunden folk och att springa (och är lite självständig dvs vågar lämna sin förare) så tror jag inte det är det svåraste momentet. Vi har övat med en okänd person, men man kan ju ta hjälp av nån hunden känner också. I början har vi fokuserat bara på springandet och att leka med mottagaren, inte göra korrekta ingångar, det kan man nog öva efteråt. Men vi har som sagt bara börjat nosa lite på momentet. :)

Idag har jag och @Lejonelle varit i skogen och spårat med våra odjur. Jag är jättenöjd med min grabb som gick ett långt spår på ett jättefint sätt. Andra spåret var han väldigt trött i huvudet men löste det bra till slut. Har en trött hund nu! Jättekul och nyttigt med ny spårläggare och att öva sig på att lägga spår till andra. Kul förmiddag i skogen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka