Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min sele är från 3,5 kg :) har inte testat än, kroppen blir trött fort av även korta promenader den här veckan!
Men visst ska det bli en hundnörd. Han har ju redan ett gäng fyrbenta barnvakter.
Jag har räknat med att det tar en månad efter förlossningen innan jag kan gå ordentligt, så slipper jag förhoppningsvis bli ännu mer frustrerad över att känna mig så handikappad. Jag trodde aldrig jag skulle sakna att gå hundpromenader så mycket som jag gör! Jag har en runda som är 500 m eller 1 km beroende på hur mycket foglossning eller förvärkar jag har, och de dagar jag orkar gå 1 km så är det verkligen helt underbart! Jag får också konstatera att jag är väldigt glad att jag inte har en stor och ouppfostrad hund nu, kelpiesarna har verkligen varit jättesnälla mot mig trots att de tillbringar en stor del av promenaden med att sitta och vänta på att jag ska hinna ikapp dem. Ordet snigelfart har fått en helt ny innebörd känner jag, rör mig ungefär lika fort som min mormor och hon är nästan 90...

Jag såg förresten att en bekant använde en biabädd till att ha bebisen på när den kan sitta men inte så stadigt än. Lätt att det ska användas här också :D

Det blev lite upplet för oss idag, jag körde konkurrens mellan hundarna och skickade dem vartannat eller vart tredje skick (la ut 4 föremål i 2 omgångar). Duktiga tjejer :up:

Här har det tränats rapport hela dagen! Var först ute med ett gäng unghundar/nybörjare och hjälpte till och tipsade lite här och var. Sedan var det dags för Toka att få jobba lite och det gjorde hon så bra så förutom att hon tog en egen väg bakom skytten från B till A men det gick ju bra det också :)

Idag fick Lilla Pu vara praktikantskyddshund :D
img_0077.jpg

Vi har börjat köra lite grundläggande bitarbete som självförtroendehöjare och för att få lite mer oumpf och kaxighet i henne :) . Hon tyckte det var kuuuul :love:

Idag fick Lilla Pu vara praktikantskyddshund :D
img_0077.jpg

Vi har börjat köra lite grundläggande bitarbete som självförtroendehöjare och för att få lite mer oumpf och kaxighet i henne :) . Hon tyckte det var kuuuul :love:

Kul att se! :)

Wissla har också "lekt skydd" sedan ett par månader tillbaka. Några entusiaster på klubben drog igång träningar med skyddsfigge och vi hängde på på ett hörn, just för att stärka och bygga självförtroende!
Hon har grymt bra kamp oavsett pryl med mej men saknar det där sista självförtroendet och den sociala säkerheten för att kampa med okända.

Min lilla Pissla som knappt ville leka med figgen första gången skäller ut honom efter noter med svansen viftandes rakt upp och biter och kampar som aldrig förr nu! :love:

Vi tränar mest kvällstid men så fort det blir filmbart ljus ska ni få se! :D

Rapport för Toka igår också. Vi körde förlängningsträning och det fixade hon bra. Efter det var det dags för sök för Freddie. Han kroknade lite efter fjärde skicket men med lite hjälp fick han förnyade krafter.
Sedan dags för skydd där vi började med civilsändande som han fixade bra. Bevakning i ärm jobbade vi vidare med och han släppte riktigt fint. Sedan dags för transporter, först i korg och sedan i ärm. Tycker Freddie gör stora framsteg i skyddet och mer och mer börjar landa och falla på plats.

Idag är första gången jag upplevt att Jackie blivit riktigt trött av att spåra. Ett spår på ca 500m i blandad terräng med fyra vägövergångar där jag dessutom gått på en av vägarna några timmar tidigare och en flock med fyrhjulingar som rev upp spåret i flera meter tre minuter efter jag gått det. Inte nog med det så klantade jag mig och var tvungen att korsa mitt eget spår för att komma till bilen.
Hon var såååå himla duktig och jag är så stolt. Hon brukar "dippa" vid 300m och det har hänt att hon tycker det är en bra ide att börja dra i någon pinne eller så just då.
Idag dippade hon bara genom att höja nosen och väja av hemåt men då bad jag bara att hon skulle "leta spår" och så var hon på det igen. Det är årets andra spår och känslan jag får är att hon tar det mer seriöst nu, lägre nos, mer äkta jobb och mindre "springa på känsla".
KUL var det att vara ute idag! Jag vill bara ut IGEN, men hunden är utslagen......

Gårdagen innefattade - förutom bitarbetet på filmen ovan :D - 6 timmar med brukslydnad, budföring med skott, platsliggning med skott och upplet. Lilla Pu fick springa sin allra första budföring med skott och hon är totalt skottdöv och vinklade inte ens örat mot skytten :love: ! Samma sak i platsliggningen, hon har aldrig brytt sig det minsta om skotten :up: !

En fantastisk dag trots allt snöslask :up:

160221-15.jpg

160221-16.jpg

Hur har ni lärt in framförgående? Jag har verkligen noll koll på det momentet. Vi har fått ett sätt visat för oss på brukslydnadskursen men jag tycker verkligen inte att det funkar.

Hur har ni lärt in framförgående? Jag har verkligen noll koll på det momentet. Vi har fått ett sätt visat för oss på brukslydnadskursen men jag tycker verkligen inte att det funkar.
Jag har haft en target framför nosen. Inte köttbullspinne! Då går det ju inte att lära in utan att ha en massa förbud samtidigt. Utan en target som är betydelselös i sig självt. När hunden kan gå dit och dutta så slänger jag godis över huvudet på hunden när den är på väg dit. Jag börjar utan koppel och lär egentligen in saktabiten i framåtsändandet först. Sedan sätter jag bara på koppel till framförgåendet.

Här är en film när Sarek var 12 veckor, han har redan lärt sig att godisen kommer framåt och vänder inte på klick. Min nostarget är alltså blomsprutan. Stäng gärna av ljudet...

Jag tänker mer att jag lär in ett saktagående (utan koppel) inför framåtsändandet, sen så sätter man bara på ett koppel och så tadaaaa ett framförgående :D !

Jag har lärt in saktagående på min unghund med att baklängeskedja sträckan fram till en belöning :). Så här:

Hon har innan detta fått lära sig att stå och titta framåt, stilla, och sen har vi lagt på gåendet. När vi börjar få ut sträckan så skickar jag henne antingen på belöningen (från olika avstånd så det inte blir en för statisk sträcka) eller kallar in henne till en belöning hos mig :).

Årets dummaste fråga men inte är det skott i platsen i appellen? Har varit så inställd på att det inte kommer förrän i lägre men idag träffade jag en person som var bergsäker på att det är skott så nu blev jag osäker.
Inte för att jag tror det blir några problem men har inte tränat det än.

Årets dummaste fråga men inte är det skott i platsen i appellen? Har varit så inställd på att det inte kommer förrän i lägre men idag träffade jag en person som var bergsäker på att det är skott så nu blev jag osäker.
Inte för att jag tror det blir några problem men har inte tränat det än.

Nope, inga skott alls i appellen utan du har helt rätt att skott kommer först i lägre :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka