Jag har ju sagt hela tiden att sök är bäst
Så kul att ni kör! Pu är naturtalang på allt!
Hur kommer det sig att ni kör med rulle så tidigt?
Kanske är vanligt i andra trakter än mina. I "mina kretsar" eller hur man ska säga väntar man tills hunden har grundats ganska länge i själva sökarbetet innan man lägger på någon markering
Git gav mig ett exakt svar på den här frågan ang hennes systemtänk.... som jag redan glömt av ! Men kommer jag ihåg någorlunda rätt (OBS att det är bara snabbt draget ur mitt snurriga huvud nu så jag kan ha blandat ihop ) så är det för att hunden ska ha hela sekvensen klar för sig tidigt, att man ska hitta/markera/komma in/gå ut för att nå belöningen. En hund som kör alldeles för mycket med enbart hittaövningar (belöning direkt hos figge) kan bli "besviken"/mindre motiverad sen när man ska lägga på den sekvensen med rulle in till föraren och så ut igen innan belöning.
Sen är det givetvis som med allt, individanpassat . Men ingen av de hundarna vi körde med (två som aldrig gjort förut, en BC med en endagskurs i bagaget och så Pu med sin handfull sökträningar ) hade några som helst problem med att köra hela sekvensen, de andra som jag figgade för bara sprang rätt ut, snöt lösrullen och kutade in mot sina förare igen och lämnade i hand (orättvist med bra avlämningar direkt tyckte jag )