Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
En regelfråga. Det står under Olämpligt uppförande att hund som förföljer vilt avstängs från tävling. Menas med det även en hund som reagerar på vilt när den är i spåret? Det är ju lätt hänt att en hare hoppar upp och de flesta hundar reagerar väl på det på något sätt men när den är i lina kommer den ju inte så långt.
Är inte säker nu men jag tror att det är i tex sök, uppletande eller rapport där hundarna är lösa som man tillämpar regeln?

Idag har vi kört igenom lägrelydnaden på klubben där vi ska tävla nästa helg, med kommendering av han som ska vara tl.

Enligt min träningskompis kommenderar han lite speciellt så vi passade på att åka på en träning med dom. Han kommenderar väldigt militäriskt och är högljudd så det var bra träning men inget som egentligen störde Wissla vilket kändes bra. Hon har ju tidigare blivit stressad och obekväm om jag inte är mej själv så dagens genomkörare var lika mycket för min skull som hennes.

Momenten gick riktigt bra, passade på att peppa och belöna massor för en bra känsla på tävlingen. Inga större missar utan momenten känns i sin helhet bra, lite detaljmissar här och där men det fortsätter vi pilla med framöver.

Budföring med tl hann vi med också. Helt okänd väldigt lång man vilket jag trodde skulle kunna vålla problem men det gick hur bra som helst, sprang som sjutton båda sträckorna och satt stabilt i hanteringen.
Känns riktigt bra inför tävlingen! :)

Fråga:

När man hälsar på TL innan budföringen, måste hunden sitta vid sidan (vilken sida?) eller får den hälsa på personen?
/en som aldrig varit på brukstävling men ska tävla själv nästa vecka

Fråga:

När man hälsar på TL innan budföringen, måste hunden sitta vid sidan (vilken sida?) eller får den hälsa på personen?
/en som aldrig varit på brukstävling men ska tävla själv nästa vecka

Ska bara tillägga att det inte är säkert att det är TL som står som mottagare på budföringen, om det inte är två, det är mer troligt att det är någon annan.
TL som sköter momentet står vid domarna, vid den punkten där du ska stå när du skickar hunden, och kommenderar dej(och mottagaren) när ni ska skicka.

Förvirrat, men jag hoppas du förstår vad jag försöker få fram :D

Ska bara tillägga att det inte är säkert att det är TL som står som mottagare på budföringen, om det inte är två, det är mer troligt att det är någon annan.
TL som sköter momentet står vid domarna, vid den punkten där du ska stå när du skickar hunden, och kommenderar dej(och mottagaren) när ni ska skicka.

Förvirrat, men jag hoppas du förstår vad jag försöker få fram :D

Nej då jag förstår! ;)

Riggade mobilen och filmade gripandet av apporten idag -snyggt, samlat och distinkt tycker jag, men med bra tempo både ut och tillbaka!
Vad tycker ni?

Fick ett 6-700m långt spår lagt till oss igår, 1,5h liggtid med 6 väldigt lite hanterade apporter. Varmt som sjutton och väldigt torrt i skogen gjorde det nog extra svårt för W för hon hade det jobbigt men vi kom runt. Tyvärr så fick vi bara med oss 3apporter hem, varav en såg jag.
Känns väl sådär inför helgens debut i lägre men vi får väl hoppas att det stämmer det man säger om genrep..

Riggade mobilen och filmade gripandet av apporten idag -snyggt, samlat och distinkt tycker jag, men med bra tempo både ut och tillbaka!
Vad tycker ni?

Fick ett 6-700m långt spår lagt till oss igår, 1,5h liggtid med 6 väldigt lite hanterade apporter. Varmt som sjutton och väldigt torrt i skogen gjorde det nog extra svårt för W för hon hade det jobbigt men vi kom runt. Tyvärr så fick vi bara med oss 3apporter hem, varav en såg jag.
Känns väl sådär inför helgens debut i lägre men vi får väl hoppas att det stämmer det man säger om genrep..
Bara köra hårt och hålla ögonen öppna i skogen! ;)

Åh vi hade en sån UNDERBAR onsdagsträning på klubben i går :love: ! Duktiga hundar, underbart väder, trevliga människor och gott kaffe :up: !

Platsliggning med skott för bägge mina, budföring med skott för Pu, brukslydnad för Lyxa, lydnadsplatsliggning för Pu och sen ett skyddspass där hon bl.a fick sitt första pass i korgen (och fick till en fin nybörjarstöt) och fick ett genomslag i utbackningar till bevakningen :love: !

1605123.jpg

1605126.jpg

1605124.jpg

1605125.jpg

Jag åkte från klubben helt euforisk, jag älskar mina hundar, våra träningskompisar och klubbkamrater och vår figge :love:

Här blir det tyvärr ingen appelldebut på lördag. Så ledsen men ännu mer ledsen över att vovven blivit sjuk :(
Hade så sett fram emot att starta på hemmaklubben, de anordnar en appell till men det är inte förrän i oktober. Får se om jag hittar någon i slutet på juni (med risk för värmen) eller i augusti i närheten, men då är det stor risk att bli bortlottad eftersom det inte är hemmaklubb. Bajs! :turd:

Det verkar svårt att komma med på tävlingar, hur tänker ni där? Anmäler till den ni vill starta i och hoppas komma med? Anmäler till flera tävlingar och hoppas komma med på någon? Blir medlem i fler klubbar för chansen att få förtur?

Här blir det tyvärr ingen appelldebut på lördag. Så ledsen men ännu mer ledsen över att vovven blivit sjuk :(
Hade så sett fram emot att starta på hemmaklubben, de anordnar en appell till men det är inte förrän i oktober. Får se om jag hittar någon i slutet på juni (med risk för värmen) eller i augusti i närheten, men då är det stor risk att bli bortlottad eftersom det inte är hemmaklubb. Bajs! :turd:

Usch, hoppas hon kryar på sig snabbt :( !

Det verkar svårt att komma med på tävlingar, hur tänker ni där? Anmäler till den ni vill starta i och hoppas komma med? Anmäler till flera tävlingar och hoppas komma med på någon? Blir medlem i fler klubbar för chansen att få förtur?

I elitklass finns ingen förtur för klubbtillhörighet, och när man siktar mot SM i elitspår så gäller det att anmäla till många för att få chansen att komma med och inte bli bortlottad (inte sällan som det är tre gånger så många anmälda som det finns spår).

Jag anmäler ofta till 2-5 spårtävlingar på en helg, för att vara garderad så man bör komma med på iaf nått. Men så innebär det ju ofta att man kommer med på flera, och det tråkiga (förutom att man kan förlora massa pengar) är ju att behöva tacka nej till tävlingar och välja vilken man ska åka på.

Senast ändrad:
Blev ett bra lydnadspass för Freddie ikväll. Vi har börjat peta en del i högre momenten och tycker det går bra. Vi kördeplatsliggning med skott, inkallning med ställande, framåtsändande, metallapportering, tungapportering, kryp och hopp. Skall glömde jag bort :)

Senast ändrad:
Debuten i lägre vart inte så långvarig ;)

Spårade klockrent och noggrant fram tills apport nr 3 (vilka hon också hittade och markerade bra!) sen var vi borta!
Snurrade oss längre och längre in i ett stort område med tät sly så efter typ 10 min selade jag av och började gå mot vägen. När vi kom tillbaka hade vi gått 2300m på typ 30min så undan gick det i skogen :p

Frågade domare och tl om jag fick köra budföringen ändå som träning vilket vi gjorde, men inte heller det gick vägen. Vilket förvånar mej mycket för hon älskar att springa Budföring!
Sprang ut i sitt vanliga tempo typ 40m sen sackade hon in och vände. Provade att skicka igen med hjälp från mottagaren men hon gjorde samma sak igen.

Så i veckan ska vi köra budföring för nästa söndag går vi på det igen på hemmaklubben. Kommer vi runt spåret skulle det va riktigt surt om det hänger på att hon inte springer på budföringen.

Min lilla fick sitt 4:e spår i veckan. Ca 100m på vall, liggtid strax över en timme. Några godisar i spåret och så en burk på slutet. Hon är så himla duktig! Tog upp spårstarten själv och sen tuffar hon på :love: Blåste kraftig sidvind men ändå jobbar hon i spårkärnan, kan ta nåt steg ut men jobbar sig sen snabbt tillbaka.

Funderar på hur jag ska fortsätta nu, lägga in vinklar (vad för sorts) och minska ner ännu mer på godiset antar jag. Pärla har aldrig tagit godis i spår så det här är nytt för mig, Pärla började dessutom med viltspår så när vi började med personspår så kunde hon redan vinklar mm. Lära in personspår från grunden är nytt för mig. :)

Min fantastiska hund :love: I lördags tävlade vi elitspår igen, och då tog hon (trots bakspår) en klassvinst av 12 startande och tog sitt 14:e spårcert på 593,25 poäng :love: !!!

13179122_10153712633972582_2714114901223684751_n.jpg

1605166.jpg

Allra gladast är jag för vårt fantastiska fall framåt i uppletet, vi har haft lite strul i det på tävling men i lördags bara det släppte på och hon gjorde det så fint som jag vet att hon kan :up: ! Lite tugg tog ner oss en enhet men hon var sååå bra :love: !

Min fantastiska hund :love: I lördags tävlade vi elitspår igen, och då tog hon (trots bakspår) en klassvinst av 12 startande och tog sitt 14:e spårcert på 593,25 poäng :love: !!!

13179122_10153712633972582_2714114901223684751_n.jpg

1605166.jpg

Allra gladast är jag för vårt fantastiska fall framåt i uppletet, vi har haft lite strul i det på tävling men i lördags bara det släppte på och hon gjorde det så fint som jag vet att hon kan :up: ! Lite tugg tog ner oss en enhet men hon var sååå bra :love: !

Ni är ju helt galet bra!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka