Jaha får väl smyga in här nu efter vi vart på vår första sökkurs i helgen
Hund: Betty, dansk svensk gårdshund, 1 år
Lite bakgrund: Min första hund, tränar mest rallylydnad men sök är så vansinnigtjäkla roligt att vi nog får starta appellen-sök också.
Gren/Klass: sök appellklass
Tränar mest på: Figgeintresse för hunden och föraren behöver träna på typ allt
Och lydnaden.
Håller till: Hultsfredområdet (småland)
Kortsiktigt mål: Uppflyttning till lägre hösten 2017
Långsiktigt mål: Målet är att klara av appellen sen får vi se lite. Det är en liten men tuff hund så söket är egentligen inget problem. Jag vet helt enkelt inte! Känns långt borta att ens tävla
Jaha, sökläger i helgen för Peter Lundgren. Väldigt lärorik helg och i vanlig ordning charmar min något udda brukshund alla med sin attityd. Igår på förmiddagen fick vi visa vårat grundproblem just nu att hon är avvaktande mot figgarna (något som dök upp på träningen gången innan) och vi fick ganska snabbt bort det med lite godis och mys hos figgarna. Passet på em jobbade vi vidare på det att hon först fick godis hos figgen sen skallmarkering och då kampbelöning. Två skick på varje och hon gick fint men hon smet över stigen två ggr då hon fick vittring på figgen på fel sida
Men då var figgen snabb med att resa sig och bli tråkig och gå in till stigen utan nån notis om henne så den glädjen fick hon icke.
Idag efter lite sömn så begav vi oss ut till helt ny ruta (fantastisk med massa fina legor, kuperat och jävlig terräng om man är 34 cm hög) och hon bjöd på det finaste söket hon gjort hittills. Körde liten popup på de två första figgarna som satt på djupet varav den första satt under duk. Kammoduk har vi aldrig kört med innan på henne och jag var lite rädd att hon skulle reagera men hon kröp så glatt in under den
Körde två skick på varje och den sista satt djupt, gömd och inte helt optimal vind för henne så perfekt när man har tränare. Hon gick ut kalasfint, jobbade på bra och som både tränaren och mina träningskompisar sa - hon ger sig fan inte! Och hittade henne kalasfint
Kunde inte vart nöjdare med det avslutet
Nu på em blev det lite rallylydnad men även lite träning med apportbocken som hon inte gillar
Men vi har fått lite hjälp med hur jag ska fortsätta träna det och hur jag ska dela upp momentet så nu fokuserar vi på att ta den - hålla för belöning.
Hur ser appellklassen ut efter årsskiftet? Är det apportering fortfarande?
Ifrån idag och en sak jag ska sluta med
Att gränsla henne utan att börja träna på att hon inte ska sticka innan kommando. Överhuvudtaget ska vi jobba på rutinen på stigen och transporten. Hon är så övertänd på att leta folk att hon är överallt och ingenstans.