Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lasse och jag spenderade några dagar på bruksläger förrförra veckan. Vi tränar ju inför appellspåret, och har inte varit på fält mer än ett par gånger med dåligt resultat. Även nu gick det dåligt - det blåste storm första dagen och där vi lagt första spåret var det så mycket sork att han skiftade fokus. :down: Vi fick börja om från början med motivationsspår för att höja intresset. Sista dagen tog han ett mindre spår fint med två vinklar och leksaker utlagda istället för pinnar.

Han har ju spårat fint i skogen, så jag trodde inte alls att vi skulle få så här stora bekymmer med fälten. Vi är anmälda till appellstart i november men det blir nog en garanterad strykning så som läget är nu. :crazy:

Apporten är också en sak vi inte får ordning på. Han vill inte hålla fast den, och vi får jobba med hans ägandebehov hela tiden. Platsen som tidigare varit vårt paradmoment men nu bara är kantat av bekymmer går sakta, sakta framåt. Blargh. :wtf:

Om det kan glädja dig, efter årsskiftet försvinner apporten ur appellklass :up:! Så då har du till lägrestarten på dig att träna det :D !

Spåra bara på fält tills appellen är avklarad. Har gjort samma misstag som dig. Jag fick börja om från början med näringsspår i medvind innan det släppte.

Om det kan glädja dig, efter årsskiftet försvinner apporten ur appellklass :up:! Så då har du till lägrestarten på dig att träna det :D !

Ja, jag har ju faktiskt tänkt att det är lika bra att skjuta upp appellstarten till våren istället. Vi tränar ju även för start i startklassen till våren, så tyvärr blir vi ju inte av med det helt och hållet. :D

Spåra bara på fält tills appellen är avklarad. Har gjort samma misstag som dig. Jag fick börja om från början med näringsspår i medvind innan det släppte.

Ja, jag fick bra med stöd (och tröst :angel:) av mina ledare, som menade att fältspår faktiskt kan vara knepigt för en del hundar.

På tal om fältspår - de blir helt enkelt sällan av för vår del för att jag inbillar mig att jag kommer bli bortkörd av bonden? Nu är det ju dessutom älgjakt, vågar man sig ut på fält ändå?

På lördag har vi spår med brukskursen, hoppas på framsteg.

Jaha då är frågan. Allt var upplagt för uppflyttning idag, hemmaplan, bra väder och spåret gick fint. Tyvärr missade vi hopp över hinder då stumpan inte satte sig utan vände direkt och hoppade tillbaka, och med lite andra missar slutade vi på 212,5 p.

Det är ju inget att göra åt det, men frågan är hur jag ska tänka såhär på slutet av säsongen. Om jag ska försöka igen för att bli klar med appellklass med båda hundarna den här säsongen som jag hade tänkt. Eller om jag ska rycka på axlarna och säga till mig själv att det nog inte är tillräckligt stabilt för att hålla på tävling och i så fall ta vintervila och grundträning med sikte på nästa säsong. Hur hade du gjort?

Jaha då är frågan. Allt var upplagt för uppflyttning idag, hemmaplan, bra väder och spåret gick fint. Tyvärr missade vi hopp över hinder då stumpan inte satte sig utan vände direkt och hoppade tillbaka, och med lite andra missar slutade vi på 212,5 p.

Det är ju inget att göra åt det, men frågan är hur jag ska tänka såhär på slutet av säsongen. Om jag ska försöka igen för att bli klar med appellklass med båda hundarna den här säsongen som jag hade tänkt. Eller om jag ska rycka på axlarna och säga till mig själv att det nog inte är tillräckligt stabilt för att hålla på tävling och i så fall ta vintervila och grundträning med sikte på nästa säsong. Hur hade du gjort?

Det beror väl på hur bra poäng hon får på allt annat? Även om hon missade hopp över hindret så borde det inte vara hela världen om resten sitter bra och just det momentet brukar fungera annars. Så då hade jag försökt igen innan året är slut. Men där vet ju bara du hur det känns!

Det beror väl på hur bra poäng hon får på allt annat? Även om hon missade hopp över hindret så borde det inte vara hela världen om resten sitter bra och just det momentet brukar fungera annars. Så då hade jag försökt igen innan året är slut. Men där vet ju bara du hur det känns!

Nu har vi inte tävlat appell mer än en gång förut men hon har ett bra hopp normalt och OK på övriga moment utom framförgåendet som kan bli hur som helst och platsen där hon skruvar sig och nosar lite. Så visst finns det goda skäl att backa och grundträna det som inte sitter perfekt, särskilt platsen, men det finns också anledning att tro att vi klarar uppflytten nästa gång. Men det blir kallare och risk för.sämre väder och ont om tävlingar så jag känner mig rätt tveksam. Hade jag varit smart hade jag anmält till något mer nu i närtid men jag var så säker på att vi skulle lyckas, hemmaplan och allt..

Vi gjorde ett nytt försök i appellen (spår) i lördags men missade slutpinnen så det blev en kort tävling ;)
Shit happens!

Nu går jag och velar kring om jag ska försöka få till ytterligare ett försök i appellklass innan året är slut eller om jag ska satsa på våren. Det finns en till appelltävling i mitt område som kan vara aktuell, men det är redan jättemånga anmälda i spåret (varav många hemmaekipage) så jag tror att det är hög risk för bortlottning. Funderar på att göra ett försök i söket kanske.. Men då måste vi få till några träningar, har haft uppehåll i flera veckor från sökträningen :p

Ni som kör sök - vad krävs egentligen för appellen? Det är ju på ett sätt superenkelt. Tror min hund kommer ta båda figgarna på stört, det blir ju inte mer än 2 eller absolut max 3-4 skick.
Samtidigt så har han aldrig tränat med tävlingsfigge, men det går ju förhoppningsvis att lösa innan..
Han tar rullen utan problem, kan gå iaf några tomslag och gör fina påvis. Våra problem har legat i att han ibland tacklar figgarna (kommer fort och springer rakt över dem) men det började bli bättre innan pausen, och att han inte orkar så många skick eftersom han ger 200% på de två första skicken och sedan blir jättetrött fort. Men som sagt, appellen är ju så få skick att det inte borde vara ngt problem.

Vi gjorde ett nytt försök i appellen (spår) i lördags men missade slutpinnen så det blev en kort tävling ;)
Shit happens!

Nu går jag och velar kring om jag ska försöka få till ytterligare ett försök i appellklass innan året är slut eller om jag ska satsa på våren. Det finns en till appelltävling i mitt område som kan vara aktuell, men det är redan jättemånga anmälda i spåret (varav många hemmaekipage) så jag tror att det är hög risk för bortlottning. Funderar på att göra ett försök i söket kanske.. Men då måste vi få till några träningar, har haft uppehåll i flera veckor från sökträningen :p

Ni som kör sök - vad krävs egentligen för appellen? Det är ju på ett sätt superenkelt. Tror min hund kommer ta båda figgarna på stört, det blir ju inte mer än 2 eller absolut max 3-4 skick.
Samtidigt så har han aldrig tränat med tävlingsfigge, men det går ju förhoppningsvis att lösa innan..
Han tar rullen utan problem, kan gå iaf några tomslag och gör fina påvis. Våra problem har legat i att han ibland tacklar figgarna (kommer fort och springer rakt över dem) men det började bli bättre innan pausen, och att han inte orkar så många skick eftersom han ger 200% på de två första skicken och sedan blir jättetrött fort. Men som sagt, appellen är ju så få skick att det inte borde vara ngt problem.
Bättre att anmäla och sedan stryka sig om man inte känner sig klar.

Shit happens!

Suuuurt med slutpinnen! Men bara på´t igen!

Jag håller med @HeddaVovven , anmäl! Annars kommer du ångra dig :p ! Anmäl till både sök - och spårappellen ;) !

På fredag ska vi ut och träna sök igen! Känns helt sjukt bra.

Det roliga är att sen första sökpasset så har Tinja blivit väldigt uppmärksam i skogen på om det rör sig andra människor ute, hon tror nog att det är figgar som ska hittas och inte bara vanligt folk ute på promenad :rofl:

Shit happens!

Nu går jag och velar kring om jag ska försöka få till ytterligare ett försök i appellklass innan året är slut eller om jag ska satsa på våren. Det finns en till appelltävling i mitt område som kan vara aktuell, men det är redan jättemånga anmälda i spåret (varav många hemmaekipage) så jag tror att det är hög risk för bortlottning.

Jag undrade var du försvann. Otur! Det blåste ju som sjutton den där dagen, kanske det som störde din hund.

Jag gick med samma fundering som du, anmäla eller inte, och bestämde mig alldeles nyss för att anmäla till den tävling som finns kvar på rimligt avstånd, kommer vi med så kommer vi med. Anmälde också hanen till sin första Lägre spår trots lång väg att resa och minimal chans att komma med, mer än 40 anmälda redan, men tja, anmäler man inte kommer man garanterat inte med. Och det kan ju vara kul om han får göra något mer i år när jag efter dagens träning har konstaterat att det nog inte är någon större idé att anmäla till någon lydnadstävling....

Jaha får väl smyga in här nu efter vi vart på vår första sökkurs i helgen :o

Hund: Betty, dansk svensk gårdshund, 1 år
Lite bakgrund: Min första hund, tränar mest rallylydnad men sök är så vansinnigtjäkla roligt att vi nog får starta appellen-sök också.
Gren/Klass: sök appellklass
Tränar mest på: Figgeintresse för hunden och föraren behöver träna på typ allt :laugh::grin: Och lydnaden.
Håller till: Hultsfredområdet (småland)
Kortsiktigt mål: Uppflyttning till lägre hösten 2017
Långsiktigt mål: Målet är att klara av appellen sen får vi se lite. Det är en liten men tuff hund så söket är egentligen inget problem. Jag vet helt enkelt inte! Känns långt borta att ens tävla :rofl:

Jaha, sökläger i helgen för Peter Lundgren. Väldigt lärorik helg och i vanlig ordning charmar min något udda brukshund alla med sin attityd. Igår på förmiddagen fick vi visa vårat grundproblem just nu att hon är avvaktande mot figgarna (något som dök upp på träningen gången innan) och vi fick ganska snabbt bort det med lite godis och mys hos figgarna. Passet på em jobbade vi vidare på det att hon först fick godis hos figgen sen skallmarkering och då kampbelöning. Två skick på varje och hon gick fint men hon smet över stigen två ggr då hon fick vittring på figgen på fel sida :grin: Men då var figgen snabb med att resa sig och bli tråkig och gå in till stigen utan nån notis om henne så den glädjen fick hon icke.

Idag efter lite sömn så begav vi oss ut till helt ny ruta (fantastisk med massa fina legor, kuperat och jävlig terräng om man är 34 cm hög) och hon bjöd på det finaste söket hon gjort hittills. Körde liten popup på de två första figgarna som satt på djupet varav den första satt under duk. Kammoduk har vi aldrig kört med innan på henne och jag var lite rädd att hon skulle reagera men hon kröp så glatt in under den :idea: Körde två skick på varje och den sista satt djupt, gömd och inte helt optimal vind för henne så perfekt när man har tränare. Hon gick ut kalasfint, jobbade på bra och som både tränaren och mina träningskompisar sa - hon ger sig fan inte! Och hittade henne kalasfint :) Kunde inte vart nöjdare med det avslutet :love:

Nu på em blev det lite rallylydnad men även lite träning med apportbocken som hon inte gillar :wtf: Men vi har fått lite hjälp med hur jag ska fortsätta träna det och hur jag ska dela upp momentet så nu fokuserar vi på att ta den - hålla för belöning.

Hur ser appellklassen ut efter årsskiftet? Är det apportering fortfarande?

14702440_10208745295603770_3434524911473452234_n.jpg

Ifrån idag och en sak jag ska sluta med :angel: Att gränsla henne utan att börja träna på att hon inte ska sticka innan kommando. Överhuvudtaget ska vi jobba på rutinen på stigen och transporten. Hon är så övertänd på att leta folk att hon är överallt och ingenstans.

Fy fan vad jag är stolt och glad :love: !

Igår debuterade jag och Pu i lägreklass skydd, min allra första skyddstävling någonsin.

Inte nog med att hon blev historisk som den allra första australian shepherd som tävlar svenskskydd, vi blev även uppflyttade till högreklass skydd!!!

14724381_1142366675853463_1416343310709355656_n.jpg

2 år och 3 månader gammal är hon uppflyttad till lydnadsklass 3 med ett LP2, uppflyttad till högrespår och uppflyttad till högreskydd. Jag är så glad!!

Min toppenroliga lilla skyddshund :love: ! MOT HÖGREKLASS!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka