Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy fan vad jag är stolt och glad :love: !

Igår debuterade jag och Pu i lägreklass skydd, min allra första skyddstävling någonsin.

Inte nog med att hon blev historisk som den allra första australian shepherd som tävlar svenskskydd, vi blev även uppflyttade till högreklass skydd!!!

14724381_1142366675853463_1416343310709355656_n.jpg

2 år och 3 månader gammal är hon uppflyttad till lydnadsklass 3 med ett LP2, uppflyttad till högrespår och uppflyttad till högreskydd. Jag är så glad!!

Min toppenroliga lilla skyddshund :love: ! MOT HÖGREKLASS!!
Stort grattis!!!!

Igår debuterade jag och Pu i lägreklass skydd, min allra första skyddstävling någonsin.

Inte nog med att hon blev historisk som den allra första australian shepherd som tävlar svenskskydd, vi blev även uppflyttade till högreklass skydd!!!

2 år och 3 månader gammal är hon uppflyttad till lydnadsklass 3 med ett LP2, uppflyttad till högrespår och uppflyttad till högreskydd. Jag är så glad!!

ina_dance5.gif

:banana::banana::banana:

Så sjukt imponerande!
Stor grattis :bump::banana:

Platsläggning och budföring med skott igår, första gången vi gjorde som på riktigt. Nåja, gick inte ut hela avståndet i platsen. Men allt gick bra. Tiken skulle också få prova budföringen med skott men jag mitt nöt gjorde det för svårt för henne eftersom budföringen inte sitter helt hundra, gick ut för långt, så istället för att springa till mottagaren sprang hon först tillbaka till mig när skottet kom och sen ville hon prompt fram till skytten och undersöka.

Ingen av dem blev rädd för skotten i alla fall, det var det viktiga.

Är det någon som vet var man skaffar sig något eget att skjuta med för träning och vad det kostar? Det ska ju bara låta, inte skjuta, men gärna låta så likt som möjligt.

Är det någon som vet var man skaffar sig något eget att skjuta med för träning och vad det kostar? Det ska ju bara låta, inte skjuta, men gärna låta så likt som möjligt.

Vi skjuter med apportkastare, fast vi har knappt använt den eftersom jag fick den i julklapp för snart två år sedan och sen på våren så skadade Indigo sig och sedan dess har vi ju inte tränat alls. Tror den kostade omkring 1000 kr och så tillkommer lite ammunition.

Platsläggning och budföring med skott igår, första gången vi gjorde som på riktigt. Nåja, gick inte ut hela avståndet i platsen. Men allt gick bra. Tiken skulle också få prova budföringen med skott men jag mitt nöt gjorde det för svårt för henne eftersom budföringen inte sitter helt hundra, gick ut för långt, så istället för att springa till mottagaren sprang hon först tillbaka till mig när skottet kom och sen ville hon prompt fram till skytten och undersöka.

Ingen av dem blev rädd för skotten i alla fall, det var det viktiga.

Kommer gå toppen när hon har mer sug till mottagaren.

Det vi använde igår var en knallpåk (googla knallpåk så kommer den upp hos en suverän återförsäljare), dock är ammunitionen bara 6 mm och på tävling används 9 mm så den låter inte lika högt och dovt men är bättre än inget för träning.

Sitter och läser regelrevideringen. Är lite förvirrad (antar att inget är genomfört än eller är dessa förslag som bifallits säkra att bli regler från och med 1 januari 2017? )

(koefficienter)
UG bruks förslag till lydnadsprogram för akl – innebärande bl a ett slopande av apporteringen – bifölls (Beslut 20)
Innebär det att det inte är någon apporteringsdel i lydnadsprogram för apellklass?

(sök)
- UG bruks förslag om kopplad hund i akl och lkl, då figuranten tas fram och vid återförande till mittlinjen – bifall (Beslut 31).
Innebär det att jag då när jag kommer ut till figgen får koppla hunden innan denne kommer fram och sedan till mittlinjen? När ska jag koppla av igen då? Precis innan vi kommer ut på mittlinjen?

Sitter och läser regelrevideringen. Är lite förvirrad (antar att inget är genomfört än eller är dessa förslag som bifallits säkra att bli regler från och med 1 januari 2017? )

(koefficienter)
UG bruks förslag till lydnadsprogram för akl – innebärande bl a ett slopande av apporteringen – bifölls (Beslut 20)
Innebär det att det inte är någon apporteringsdel i lydnadsprogram för apellklass?

(sök)
- UG bruks förslag om kopplad hund i akl och lkl, då figuranten tas fram och vid återförande till mittlinjen – bifall (Beslut 31).
Innebär det att jag då när jag kommer ut till figgen får koppla hunden innan denne kommer fram och sedan till mittlinjen? När ska jag koppla av igen då? Precis innan vi kommer ut på mittlinjen?

Du är inte ensam om att vara förvirrad :D ! Att det fortfarande idag, mindre än 2 månader tills reglerna ska slå igenom, inte finns klara och tydliga reglementen att läsa är lite smått katastrofalt... :p !

Men svaret på fråga A är JA, ingen apporteringsdel i appell (vilket jag personligen tycker är ett konstigt beslut), svaret på fråga B kan jag inte svara helt säkert på men jag tolkar det så som du skriver.

Igår var jag och min man ute med aussiesarna och körde lite skallmarkeringar. Pu behöver det till avsöket i elitskyddet (och en start i vanliga söket är inte heller helt omöjligt att det sker), igår var första gången vi tog ut markeringen i skogen och hon snappade rätt snabbt upp att det var samma beteende som vi tränat inomhus och på appellplanen som skulle utföras :)

Sen blev jag riktigt imponerad av Lyxa. Jag har inte gjort någon vidare satsning på söket med henne, men igår fick hon sitt första pass med skallmarkering, mest bara för skojs skull för att hon blev så avundsjuk när Pu fick markera :D ! Men när det såg såhär fint ut readn på första passet, andra skicket, så tändes faktiskt tanken på en lägrestart 2017 :D !

Duktiga flickor :love: !

14938297_1156808164409314_2149400969704180993_n.jpg

Idag blev det sök med ett nytt gäng glada personer på ny mark. Alltid spännande med nya figgar och outforskad mark :p

Betty var en pärla. Vi har haft en del problem med transporterna och kontakten på stigen men idag jäklar så fin hon var. Inte en enda gång pep hon iväg innan kommando och hon gick fint med mig på stigen. Näst sista figgen skärpte jag åt transporten och testade att köra okopplat och hon jobbade med mig :banana: Jäkligt go känsla. Fyra skick på djupet, gömda fick det bli och på sista fick hon leksak kastad som hon skulle komma in till mig med och där sedan få belöning. Det har inte funkat innan då hon inte vart intresserad av att komma till mig utan dragit ärevarv i skogen för att visa upp sin fina leksak.

Sen körde de andra innan jag tog ut Betty och körde nära - djupet - nära och där stötte vi på ett intressant problem som vi får jobba på. Vi har fokuserat de senaste 2-3 sökpassen på att hon ska gå ut på djupet men nu förväntar hon sig att figgen ska sitta där och söker inte av nära :angel: Första skicket gick ändå bra, andra var som förväntat fint men tredje :rofl: då hade nog hjärnkontoret stängt för dagen. Hon sprang förbi figgen med en meters avstånd och tog henne inte (kollade inte ens åt hennes håll så hon såg henne garanterat inte men hon borde ha fått vittring) jobbade igenom hela rutan på djupet sen kallade jag in henne och skickade henne på nytt (belöning, hon gav sig fasiken inte trots att hon började bli trött) och då gick hon ut på djupet igen, fällde in och tog henne i vinkel. Så nöjd över min fis, fina markeringar men var tyvärr på figgen på ett av skicken så ska jobba vidare hemma på att skicka henne på mig själv eller sambon för att nöta avstånd.

Och i veckan kommer tjänstetecknet :love:

(sök)
Nu var det ju ett tag sedan du ställde frågan men jag kan svara ändå, pratade med en domare om detta idag :)

Skallhundar kopplas när föraren kommer ut till hunden, innan figgen tas fram. Kopplas loss när man är tillbaka på mittstigen.
Rullhundar är ju redan kopplade under påviset och fortsätter vara kopplade tills man är tillbaka på stigen.

Nu var det ju ett tag sedan du ställde frågan men jag kan svara ändå, pratade med en domare om detta idag :)

Skallhundar kopplas när föraren kommer ut till hunden, innan figgen tas fram. Kopplas loss när man är tillbaka på mittstigen.
Rullhundar är ju redan kopplade under påviset och fortsätter vara kopplade tills man är tillbaka på stigen.

Toppen tack! Då ska jag träna på att ha henne kopplad till stigen. Ska jag koppla av precis innan vi stiger ut på mittstigen eller precis efter?

Toppen tack! Då ska jag träna på att ha henne kopplad till stigen. Ska jag koppla av precis innan vi stiger ut på mittstigen eller precis efter?
Jag är lite osäker, det kan vara så att det är valfritt att koppla hunden.. Jag kommer fortsätta träna på okopplade transporter iaf, att kopplet sen är kvar på vägen in är ju inget konstigt :)

Skulle tro att du kopplar loss när ni kommer till stigen, men där är jag inte helt hundra.. Men känns logiskt att det är i samma veva som tiden startar igen.

Jag är lite osäker, det kan vara så att det är valfritt att koppla hunden.. Jag kommer fortsätta träna på okopplade transporter iaf, att kopplet sen är kvar på vägen in är ju inget konstigt :)

Skulle tro att du kopplar loss när ni kommer till stigen, men där är jag inte helt hundra.. Men känns logiskt att det är i samma veva som tiden startar igen.

Vi behöver träna på kopplade transporter, hon är så jäkla het! Men kommer nog variera, det ska ju funka oavsett.

Okej, tack! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka