Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår körde vi i tjänstetecknet för första gången :D Fräna lilla hunden. Uppletande började vi med, läänge sedan sist så körde tre som låg på rad. Hade kunnat köra ordentligt insåg jag för hon var på alla ställen där grejerna låg för de två hundarna :cool: Den första tog hon fint, nr 2 fick jag skicka om henne på för då var hon i hela rutan och letade. 3e skicket så hittade hon föremålet, dissade den och letade vidare :rage: skickade om efter att en av de andra gick ut och retade upp henne innan jag skickade den. Då tog hon den fint. Kände att allt tragglande med apporteringen givit resultat för hon kommer med grejerna nu till mig även fast att det är en bit kvar tills hon håller föremålet till fotposition och släpper på kommando utan tugg.

Sen körde vi lite markeringsövningar i samma ruta. Det blev rörigt för henne (sök/leta sitter inte i benmärgen för henne) så första skicket letade hon föremål, skickade om henne med pop-up och då gick det fint. Andra skicket gick bra men hon gick ut 10 m, stannade och var lite förvirrad innan hon letade efter figgen.
Tredje och sista skicket gick hon ut 5 m och kom tillbaka till mig, skickade om henne och samma sak då. Sen fick figgen knäcka en gren så sökte hon bra. Ska börja köra med kammoduk/helt gömda figgar för hon har börjat gå mycket på syn märkte vi. Hon var lite kladdig på figgen med så jobbar vidare på markeringarna och ingen kamp utan får leksak som hon ska springa in till mig med och där få belöning. Ska börja lägga in nära skick där hon får skälla tills jag kommer ut.

Hoppas att hon tvekade i söket för att det var samma ruta som vi körde uppletande i och att hon var trött.
Tänk på att var försiktig med att lägga på retning efter att hunden börjat tveka. Antingen har du retning direkt eller inte alls, annars finns risk att man lär hunden att den får hjälp om den bara väntar.
Nä hundarna börjar tveka i en situation där man inte haft retning så är det bättre att bara mata ut. Dvs att om hunden stannar så går man själv fram dit och skickar igen, sen skickar du igen och igen och igen tills hunden går iväg och tar figgen. Verkligen visa hunden att "jo jag lovar, om du bara fortsätter utåt så finns där en figge".
Sen kan man lägga på retning på nästa skick istället om man vill hjälpa hunden att få till några bra skick trots att den blivit trött.
:)

Igår jobbade vi med tomslag. Körde tomt i första hörnet, sedan figge i andra hörnet följt av 4 tomma på raken. Kanske blev ngt tomt för mycket för han tappade lite och fick stopp utåt när han sen skulle ut på en figge. Fick mata utåt när han blev lite osäker. Avslutade dock bra med efterföljande figgar.
Tror det blev en bra lärdom för honom. Märker att han tappar lite figgetanke när han gått mkt tomt, blir mest spring i benen utan att ha näsan på, men tror han lärde sig något på det här passet.

Jag försöker också tänka på att inte härja på honom när han gör dumheter i rutan, han har så jävla mkt självständighet och ibland är det kommunsök utan minsta ansats till att lyssna på sin förare. Tror dock att stoppen han får när det blir jobbigt är kopplade till att jag har lagt tryck på honom när han varit olydig. Ska ta hjälp av de andra på stigen istället om jag behöver lite extra dragning mot mig. Roligt när alla ropar!

Söktävling till våren börjar kännas fullt möjligt iaf :up:

Tänk på att var försiktig med att lägga på retning efter att hunden börjat tveka. Antingen har du retning direkt eller inte alls, annars finns risk att man lär hunden att den får hjälp om den bara väntar.
Nä hundarna börjar tveka i en situation där man inte haft retning så är det bättre att bara mata ut. Dvs att om hunden stannar så går man själv fram dit och skickar igen, sen skickar du igen och igen och igen tills hunden går iväg och tar figgen. Verkligen visa hunden att "jo jag lovar, om du bara fortsätter utåt så finns där en figge".
Sen kan man lägga på retning på nästa skick istället om man vill hjälpa hunden att få till några bra skick trots att den blivit trött.
:)
Smart! Det tipset gav dom på kursen jag var på (för inte så länge sedan, bra minne :o) Ska jag göra nästa gång! Tack tack!

Vi tränar på för att förhoppningsvis kunna starta i högre tidigt i vår. Idag filmade jag uppletandet på promenaden.
55x45m ruta, 4 föremål. Synretning då Wissla satt uppbunden medan jag och den andra hunden vallade ruta och la ut föremålen.

De 3 första föremålen tog hon med enbart tävlingsmässig belöning, efter det 3:e fick hon gå på sin externbelöning med kamp och godisburk.
Inför det 4:e skicket placerade jag oss som att det skulle bli ett tomskick, hon letar ofta ganska korta stunder innan hon kommer tillbaka, men idag letade hon på tills hon hittade! Stora framsteg då hon tidigare låst sig lite på att enbart springa ut för att direkt vända och komma in igen. Ser hellre att hon fortsätter leta längre när hon väl är ute!

Film!

Vi skyndar långsamt med uppletandet. 3x50 m djup korridor. Nu har jag slutat låta henne följa med när jag lägger ut föremålet, utan sätter henne och går ut själv. Inga problem sa Tinja och for iväg :D Min lilla pil :love:

Idag körde jag med helt främmande föremål för första gången. En ryktborste i gummi, en bilskrapa och en handske. Innan har vi bara kört med saker hon känner igen, typ leksaker och dummys. Men det gick bra! Ska nog fortsätta köra på nya föremål varje gång, så hon lär sig att oavsett vad hon hittar, luktar det människa ska det in till matte.

En annan grej, som jag hoppas kunna få hjälp med..

Håller på och lär Tinja liggmarkering. Just nu på en liten köksklämma man klämmer ihop typ brödpåsar med. Jag har alla saker för att träna spår. Spårsele, spårlina och spårpinnar, vilket jag kom ihåg för typ 5 minuter sen, när jag redan börjat köra och kommit en bit med köksklämmor.. :rofl:

Men jag undrar, spårpinnar som används på tävling, är de alltid likadana, eller använder folk typ vanliga pinnar också som luktar människa? Hur går jag vidare i träningen av liggmarkeringen, behöver jag använda mig av pinnar (eller klämmor) som andra tagit i men inte jag, så hon inte är inkörd på att det är något som luktar MIG hon ska köra liggmarkering på, utan på något som luktar människa?

Håller på och lär Tinja liggmarkering. Just nu på en liten köksklämma man klämmer ihop typ brödpåsar med. Jag har alla saker för att träna spår. Spårsele, spårlina och spårpinnar, vilket jag kom ihåg för typ 5 minuter sen, när jag redan börjat köra och kommit en bit med köksklämmor.. :rofl:

Men jag undrar, spårpinnar som används på tävling, är de alltid likadana, eller använder folk typ vanliga pinnar också som luktar människa? Hur går jag vidare i träningen av liggmarkeringen, behöver jag använda mig av pinnar (eller klämmor) som andra tagit i men inte jag, så hon inte är inkörd på att det är något som luktar MIG hon ska köra liggmarkering på, utan på något som luktar människa?

Man använder även skogspinnar. När vi tränar lånar vi gärna varandras grejer (samt går spår åt varandra). Det är ju likadant med spåret - hunden måste lära sig att följa människan, inte specifikt dig.

Spårpinnar i appell-högre och naturpinnar i elit. Om de inte har ändrar något nu med de nya reglerna?

Efter två dåliga träningar i söket fick jag tänka om (eller jag o jag, mina träningskompisar fick tänka åt mig :idea: ) och det gick riktigt bra! Har kört med pop-up ganska länge men hon går så mycket på synen i söket och det måste jobbas bort nu om vi ska ha en chans att vara startklara till hösten 2017. Så nu fick hon synretning när figgarna i de två första skicken gick ut. Sen gick vi ifrån så gick de framåt 30 meter i rutan innan jag sedan kom tillbaka och skickade henne. De två senaste gångerna har hon gått ut 10 meter i rutan, glott och sen kommit travandes tillbaka till mig. Inget sug ut alls efter figgar utan mer intresse på allt annat.

Men idag :love: Fint sug ut, var riktigt laddad på att få börja och gjorde raka skick nästan alla gånger och fina markeringar. Hon blev förbannad en gång på figgen under duk när hon sa hon henne att backa :laugh: Hon blev nog lite paff men reagerade inte på duken i nästa skick.

Ska introducera henne för lådan vi har i tävlingsrutan snart med, ska bara lyckas flörta med mig en kompis så ska vi köra markeringar och lura ner henne i lådan :D Hur introducerade ni nedgrävda gömmor?

Tränar på med mina...
I fredags spårade vi. Pärla fick ett 1200m skogsspår, liggtid ca 1,5h, mkt störningar (välanvända promenadstigar mm), 7+1 apporter. Vi tog oss runt med alla apporter in på 30-35 min men engagemanget hos fröken var sådär (löp på ingående).

Millie fick ett appellspår på vall, en vänster- och en högervinkel, liggtid ca 1h, 2+1 apporter. Tog oss runt i rask trav, markerade och apporterade apporterna till mig. :love:

Idag tränade vi lite läggande under gång. Millie är precis 1 år nu. Det här är 3e passet vi tränar det här momentet.
Det ser ut så här:

Nån som har några åsikter om det? :)

Hur skulle ni göra om nosen börjat åka ner i marken vid träning av framförgående?

Hon gör alltså helt rätt, går helt rakt, i rätt takt, men nosen har åkt ner i marken.

Skulle gärna höra vad ni har för tankar kring vettig träning för att lära en spårgalen hund att markera pinnarna. Min yngre kelpie är väldigt lättbelönad både med gotte och lek i vanliga fall men i spåret är spåret viktigare. Han har ett stort föremålsintresse i vanliga fall. Just nu känns det som han struntar i pinnarna bara för att slippa en onödig "paus". Ser jag att han går över en pinne och då frågar honom var den är vet han oftast exakt och går tillbaka och hämtar den. När han väl hittar/markerar en pinne engagerar han sig i belöningen (lek med pinnen eller godis) men har bråttom vidare i spåret. Detta har blivit mycket sämre den senaste tiden.

Vi har jobbat massor med att öka värdet på pinnarna och det funkar ibland på spåret vi går precis efter den sådan övning men inte långsiktigt. Som det är nu överväger jag att lägga ett spår med vädligt synliga pinnar och bli ganska arg när han bara går rakt över. Han är ingen hund som i första taget går ner sig vid korrigering. I lydnaden har jag varit tvungen med att vara tydlig med vad som inte är ok för han är extremt duktig på självbelöning och uthållig i sina "försök" även om han inte lyckas självbelöna sig. Det har gått snabbt att få honom att sluta med oönskade beteenden då. Jag vill ju dock inte att han ska sluta spåra utan bara att han inte ska gå över pinnarna utan apportera dem till mig eller iaf stanna till vi dem. Spåret är en enorm självbelöning värd mer än något jag kan komma med känns det som.

Någon som använt korrigerigar i spåret?

Någon som har någon annan idé på vad vi kan prova?

Tryck finns det ju och viljan verkar det inte vara nåt fel på heller. :p Så härligt att se livsglädjen.
Hon älskar det! Kommer gråta av glädje den dagen vi är klara för debut :love:

Ni som är igång och tävlar, vad för "punkter" vill ni checka av innan ni anser att hunden är startklar?

Skulle gärna höra vad ni har för tankar kring vettig träning för att lära en spårgalen hund att markera pinnarna. Min yngre kelpie är väldigt lättbelönad både med gotte och lek i vanliga fall men i spåret är spåret viktigare. Han har ett stort föremålsintresse i vanliga fall. Just nu känns det som han struntar i pinnarna bara för att slippa en onödig "paus". Ser jag att han går över en pinne och då frågar honom var den är vet han oftast exakt och går tillbaka och hämtar den. När han väl hittar/markerar en pinne engagerar han sig i belöningen (lek med pinnen eller godis) men har bråttom vidare i spåret. Detta har blivit mycket sämre den senaste tiden.

Vi har jobbat massor med att öka värdet på pinnarna och det funkar ibland på spåret vi går precis efter den sådan övning men inte långsiktigt. Som det är nu överväger jag att lägga ett spår med vädligt synliga pinnar och bli ganska arg när han bara går rakt över. Han är ingen hund som i första taget går ner sig vid korrigering. I lydnaden har jag varit tvungen med att vara tydlig med vad som inte är ok för han är extremt duktig på självbelöning och uthållig i sina "försök" även om han inte lyckas självbelöna sig. Det har gått snabbt att få honom att sluta med oönskade beteenden då. Jag vill ju dock inte att han ska sluta spåra utan bara att han inte ska gå över pinnarna utan apportera dem till mig eller iaf stanna till vi dem. Spåret är en enorm självbelöning värd mer än något jag kan komma med känns det som.

Ett sätt är ju att öka intresset för pinnarna (som du ju redan jobbar på).
En annan tanke är att minska intresset för spåret. Det måste vara balans mellan spårningen och apporterna. Nu vet jag inte hur hundens spårarbete ser ut men många hundar tycker det är roligare att spåra om de får spåra fritt utan styrning (vilket ju är bra). I ditt fall hade jag dock provat att gå in och styra upp situationen mer. Kortare lina (kanske bara två meter), näringsspår blandat med apporter, inte tillåta att hunden går utanför spåret (du måste alltså veta exakt vad spåret går) då stannar du och väntar tills hunden är rätt igen och håll nere tempot. Hunden ska vara koncentrerad när den spårar!

Med Ila jobbade jag mkt i kort lina, hade stenkoll på vart pinnarna låg och sen stoppade jag henne helt enkelt om hon gick förbi en pinne. Vi tragglade länge men det blev iaf bättre! Fick banka in i huvudet på henne att man helt enkelt inte får fortsätta med det roliga (spåra) om man struntar i pinnarna.

Ett sätt är ju att öka intresset för pinnarna (som du ju redan jobbar på).
En annan tanke är att minska intresset för spåret. Det måste vara balans mellan spårningen och apporterna. Nu vet jag inte hur hundens spårarbete ser ut men många hundar tycker det är roligare att spåra om de får spåra fritt utan styrning (vilket ju är bra). I ditt fall hade jag dock provat att gå in och styra upp situationen mer. Kortare lina (kanske bara två meter), näringsspår blandat med apporter, inte tillåta att hunden går utanför spåret (du måste alltså veta exakt vad spåret går) då stannar du och väntar tills hunden är rätt igen och håll nere tempot. Hunden ska vara koncentrerad när den spårar!
Vilket bra tips! Ska jag också prova :)

Jag ska försöka tvinga igång mig själv, har haft alldeles för lång paus från aktiv träning att jag tappat sugen helt. Pepp pepp!
Är helt inställd på att vi SKA starta sökappell eller spårappell i vår och att vi SKA fixa uppflytt. Men då gäller det att börja träna också :D
Vi har egentligen inga direkta problem som behöver lösas utan för just appellen är det bara att vi ska komma igång med regelbunden träning för att få bra stabilitet i momenten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka