Tänk på att var försiktig med att lägga på retning efter att hunden börjat tveka. Antingen har du retning direkt eller inte alls, annars finns risk att man lär hunden att den får hjälp om den bara väntar.Igår körde vi i tjänstetecknet för första gången Fräna lilla hunden. Uppletande började vi med, läänge sedan sist så körde tre som låg på rad. Hade kunnat köra ordentligt insåg jag för hon var på alla ställen där grejerna låg för de två hundarna Den första tog hon fint, nr 2 fick jag skicka om henne på för då var hon i hela rutan och letade. 3e skicket så hittade hon föremålet, dissade den och letade vidare skickade om efter att en av de andra gick ut och retade upp henne innan jag skickade den. Då tog hon den fint. Kände att allt tragglande med apporteringen givit resultat för hon kommer med grejerna nu till mig även fast att det är en bit kvar tills hon håller föremålet till fotposition och släpper på kommando utan tugg.
Sen körde vi lite markeringsövningar i samma ruta. Det blev rörigt för henne (sök/leta sitter inte i benmärgen för henne) så första skicket letade hon föremål, skickade om henne med pop-up och då gick det fint. Andra skicket gick bra men hon gick ut 10 m, stannade och var lite förvirrad innan hon letade efter figgen.
Tredje och sista skicket gick hon ut 5 m och kom tillbaka till mig, skickade om henne och samma sak då. Sen fick figgen knäcka en gren så sökte hon bra. Ska börja köra med kammoduk/helt gömda figgar för hon har börjat gå mycket på syn märkte vi. Hon var lite kladdig på figgen med så jobbar vidare på markeringarna och ingen kamp utan får leksak som hon ska springa in till mig med och där få belöning. Ska börja lägga in nära skick där hon får skälla tills jag kommer ut.
Hoppas att hon tvekade i söket för att det var samma ruta som vi körde uppletande i och att hon var trött.
Nä hundarna börjar tveka i en situation där man inte haft retning så är det bättre att bara mata ut. Dvs att om hunden stannar så går man själv fram dit och skickar igen, sen skickar du igen och igen och igen tills hunden går iväg och tar figgen. Verkligen visa hunden att "jo jag lovar, om du bara fortsätter utåt så finns där en figge".
Sen kan man lägga på retning på nästa skick istället om man vill hjälpa hunden att få till några bra skick trots att den blivit trött.