Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade funderingar på att tävla sökappellen nu i slutet på november men missade sista anmälningsdagen :banghead:
Det var nog bra dock, känns skönt att planera debuten lite bättre och starta till våren när vi är mer redo.

Har hunnit med tre träningar sedan vårt långa uppehåll. Första träningen gick kalasbra, andra katastrofdåligt och nu idag hade vi en jättebra träning igen. Är mkt som känns himla fint och stabilt och nu ska jag göra upp en plan för vinterns träningar så att vi är redo för söktävling i vår. Först appellen men förhoppningsvis även lägre.
Har dock inte tränat någon lydnad på ett tag, ska försöka få in en bra rutin så att det blir lagom nu i vinterdeppen ;)

I söket kommer jag lägga fokus på att öka upp till mer och mer tomslag, på att han ALLTID ska tänka samarbete med mig och inte låta självständigheten ta över och att fasa in tävlingsmässiga figgar.
Lydnaden i appellen har vi en bra grund för, ska bara hålla igång allt under vintern. Särskilt nu när apporten är borta så ligger vi betydligt bättre till än innan.
I lägre är det krypet som vi inte har tagit tag i ordentligt. Får bli ett vinterprojekt, perfekt inneträning :)

Jag tycker november är så sjuuuuukt tråkigt, så jag har redan nu anmält till 2017 års första tävlingar för att hålla modet och motivationen uppe :D ! Hade 1500 kr i vouchers på SBKtävling, så lika bra att använda lite av det ;)

15178321_1173238569432940_7042442779072850975_n.jpg

Kommer vi med i lottningen så blir det högrespår för Pu den 25/3 och elitspår för Lyxa 1-2/4 :) .

Rios debut i elitspår blev en snabb historia. Gjorde ett bra upptag men direkt efter rutan så skulle han korsa en stig och strax efter det växlade han spår. Spårade sedan ca 600 m lite hit och lite dit. Sprang på en pinne men tappade spåret igen. Sä jag bröt innan han själv gav upp, vill ju inte att han skulle tycka att det blev jobbigt.

Jag är också jättesugen på att tävla snart igen. Har anmält båda hundarna till vars en tävling tidigt i våt men väntar lite med betalningen.

Jag kom inte med på de sista tävlingarna så nu väntar vi till våren. Har ingen geist i träningen, har inte spårat på en månad. Suck.

Jag har ju gått kurs en fortsättningskurs i tävlingslydnad och igår körde vi ett avslut med "träningstävling". Alla körde något/några moment i en kedja för att få in tankegången och för att testa om det fungerar. Jag lottade givetvis nr1 ;) Ammo har aldrig fått så kort uppvärmning och gått så långt fritt följ innan så jag tycker han är superduktig. Vi har detaljer att fixa på och jag måste torrgå med så jag inte ser så trist ut - men det kommer nog bli riktigt fint det här.

Eftersom apporten inte är färdig med igång så valde jag att belöna innan momentet är färdigt.
Blir så glad över att träna med Ammo :love:

Ni som kör sök. Hur många träningspass i sökgruppen tränar ni per månad? Och hur länge håller ni på under ett pass?

Ni som kör sök. Hur många träningspass i sökgruppen tränar ni per månad? Och hur länge håller ni på under ett pass?
Idealt så blir det varje söndag. Pga olika omständigheter blir det snarare 3 ggr/mån. Tränar även dagtid mitt i veckan 1-2 ggr/mån med en löst sammansatt grupp. Hunden brukar köra ca 20 min, hela träningen tar ofta 4-8 timmar beroende på hur långt jag har att köra. Jag bor i södra Skåne och kan ibland behöva lägga 2,5 timmar på att köra fram och tillbaka till skogen.

Vi tränar minst en gång varje helg i vår grupp men pga jobb, tävlingar och ideellt arbete kan jag inte vara med varenda gång (gäller ju de flesta).
Ibland kör vi träningshelger där vi kör skydd, lydnad, sök och uppletande och då blir det ju extra pass där.
Det brukar ta ca 2-3 timmar effektiv träningstid per tillfälle. Ibland mer om vi är väldigt många.

En gång i veckan med pass som blir ungefär 3-6 timmar. Oftast kring iaf 4 timmar.
Hur lång tid det tar beror på hur många vi är (4-6 ekipage), hur effektiva vi är i kringarbetet för att minska dötid, hur långt hundarna har kommit och på vilken nivå de tränar (ju längre man kommit desto längre tid tar det för den enskilda hunden), och hur länge vi fikar efteråt ;)

Utöver detta bilresan såklart. Den kan variera.
På denna tid kanske min hund är i sökrutan ca 20-30 minuter.

Periodvis försöker jag köra i två grupper för att få till extra träningstillfällen.

Hur många är ni i era sökgrupper när ni är så snabba? Igår åkte jag hemifrån vid 9 och kom hem kl 17... Bilresan tog nästan 2 timmar t o r men ändå. Vi var 7 pers varav 2 elithundar och resten lägre-högre. Vi vallade 350 m men det var bara elithundarna som körde så långt, resten körde ca 150-200 m. Är vi väldigt långsamma?

Hur många är ni i era sökgrupper när ni är så snabba? Igår åkte jag hemifrån vid 9 och kom hem kl 17... Bilresan tog nästan 2 timmar t o r men ändå. Vi var 7 pers varav 2 elithundar och resten lägre-högre. Vi vallade 350 m men det var bara elithundarna som körde så långt, resten körde ca 150-200 m. Är vi väldigt långsamma?
Vi är aldrig fler än 6 personer, då tar det alldeles för lång tid! Men jo nog låter ni ganska långsamma ändå..

Jag upplever att man kan spara in en del tid mellan hundarna och runtikring.
Typ att nr1 inte vallar utan är redo att starta direkt när det är färdigvallat. Att man bär med sig nästa hunds saker så att figgarna kan gå bakifrån och direkt till första legorna.
Känner man varandra väl går det också fortare = mindre tid att förklara vad som ska göras och hur.
Vissa rutor är tidskrävande också om det är svårt att hitta i dem..

Min personliga uppfattning är att det tar mycket längre tid att köra med rullhundar. Vi har alla skallmarkörer och hundarna är snabba som tusan (utom min då som är lite mindre). Det är sällan någon som kör mer än 200 meter. Vi kör heller inte fulla markeringar så ofta utan hunden markerar figge och får en boll (eller köttbulle) som den springer in med.

Vi är varierat antal personer (tror vi är nio som mest men brukar vara 5-6 personer) och är ganska effektiva. Den som ska köra först är inte med och vallar (om vi vallar, ibland kör vi ovallat :angel: ) och sen den som ska köra nr 2 lämnar belöning och instruktioner till en av de andra och värmer sedan upp sin hund. De flesta av oss kör inte fulla markeringar eller varierar mellan skicken.

Vi försöker köra ett sökpass i veckan men ibland blir det varannan vecka. Jag försöker köra minst ett men helst två markeringspass på mig själv/en annan person i veckan då vi behöver arbeta på avstånd och skallmarkeringen.

Min personliga uppfattning är att det tar mycket längre tid att köra med rullhundar. Vi har alla skallmarkörer och hundarna är snabba som tusan (utom min då som är lite mindre). Det är sällan någon som kör mer än 200 meter. Vi kör heller inte fulla markeringar så ofta utan hunden markerar figge och får en boll (eller köttbulle) som den springer in med.
Vi har bara rullhundar allihop och kör nästan alltid med både markering och påvis... Så jo då är det ju klart att det tar längre tid.

Vi har bara rullhundar allihop och kör nästan alltid med både markering och påvis... Så jo då är det ju klart att det tar längre tid.
Fast det gör vi också och er träning verkar ändå ta längre tid än vår :)

Jag tänker att det inte är på sådana saker man ska spara tiden.. För mig är det viktigt att själva träningen får ta ordentligt med tid. Sen kan man ofta bli mer effektiv på allt som är omkring. Vallningen, väntetider mellan hundar, att stigfinnaren håller ett bra flyt så att nästa skick alltid är redo snabbt osv.
Och för mig så finns ingen anledning att vara fler än 6 personer.

Fast det gör vi också och er träning verkar ändå ta längre tid än vår :)

Jag tänker att det inte är på sådana saker man ska spara tiden.. För mig är det viktigt att själva träningen får ta ordentligt med tid. Sen kan man ofta bli mer effektiv på allt som är omkring. Vallningen, väntetider mellan hundar, att stigfinnaren håller ett bra flyt så att nästa skick alltid är redo snabbt osv.
Och för mig så finns ingen anledning att vara fler än 6 personer.
Vi försöker också vara effektiva och har ingen väntetid mellan ekipagen. Men ändå så tar det längre tid.

Vi har mkt högt tryck på sökgruppen och nästan ingen mark = dålig kombo. Tror vi är 10 ordinarie i gruppen men oftast faller det ifrån några pga tävlingar eller annat. Kommer alla så funkar det inte, särskilt inte nu när det blir mörkt fort.

Vi försöker också vara effektiva och har ingen väntetid mellan ekipagen. Men ändå så tar det längre tid.

Vi har mkt högt tryck på sökgruppen och nästan ingen mark = dålig kombo. Tror vi är 10 ordinarie i gruppen men oftast faller det ifrån några pga tävlingar eller annat. Kommer alla så funkar det inte, särskilt inte nu när det blir mörkt fort.
Segt! Sök är ju tidskrävande som det är, svårt när det blir extra långdraget..

Igår körde vi i tjänstetecknet för första gången :D Fräna lilla hunden. Uppletande började vi med, läänge sedan sist så körde tre som låg på rad. Hade kunnat köra ordentligt insåg jag för hon var på alla ställen där grejerna låg för de två hundarna :cool: Den första tog hon fint, nr 2 fick jag skicka om henne på för då var hon i hela rutan och letade. 3e skicket så hittade hon föremålet, dissade den och letade vidare :rage: skickade om efter att en av de andra gick ut och retade upp henne innan jag skickade den. Då tog hon den fint. Kände att allt tragglande med apporteringen givit resultat för hon kommer med grejerna nu till mig även fast att det är en bit kvar tills hon håller föremålet till fotposition och släpper på kommando utan tugg.

Sen körde vi lite markeringsövningar i samma ruta. Det blev rörigt för henne (sök/leta sitter inte i benmärgen för henne) så första skicket letade hon föremål, skickade om henne med pop-up och då gick det fint. Andra skicket gick bra men hon gick ut 10 m, stannade och var lite förvirrad innan hon letade efter figgen.
Tredje och sista skicket gick hon ut 5 m och kom tillbaka till mig, skickade om henne och samma sak då. Sen fick figgen knäcka en gren så sökte hon bra. Ska börja köra med kammoduk/helt gömda figgar för hon har börjat gå mycket på syn märkte vi. Hon var lite kladdig på figgen med så jobbar vidare på markeringarna och ingen kamp utan får leksak som hon ska springa in till mig med och där få belöning. Ska börja lägga in nära skick där hon får skälla tills jag kommer ut.

Hoppas att hon tvekade i söket för att det var samma ruta som vi körde uppletande i och att hon var trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka