Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*KL*

Vi har gjort come-back! Efter ett diskbråck mellan L1-L2 och massor med vila och rehab körde vi två laglopp för en vecka sen, ett på lördagen och ett på söndagen. En del missförstånd på lördagen men på söndagen var vi mer ihopsprungna och nollade loppet och laget vann!

Lagom mallig Milla:
1095098_10151853935276228_1264121837_n.jpg

I helgen körde vi klass 3. Och fixade att nolla hopploppet och ett litet missförstånd i agilityn blev en disk. Milla känns fin i kroppen och verkar inte ha ont någonstans, till helgen åker vi till Öland och tävlar :)

_DL08160.jpg

Foto: Fotograf Daniel

999100_10151618082888030_291666825_n.jpg

Och här kommer filmerna på vinstloppen.
http://www.youtube.com/watch?v=SiKVFVVfhlk&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

http://www.youtube.com/watch?v=Okbx0E17c_U&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

Det var otroligt varmt vilket blev jobbigt för min värmekänsliga grishund. Men det går inte att komma ifrån att det är lättare att hinna styra när inte tempot är så högt. :D
Som sagt, många kluriga svängar och i agilityloppet blev det lite krockar och missförstånd på några ställen. Men vi redde ut det i alla fall så då får man vara nöjd. I agilityloppet var vi bara 2 stycken som var felfria runt så då får man vara nöjd att vi ändå vann med 5 sekunder fast än jag tycker att det saknades både tryck och fart. Mer träning och rutin på lite svårare svängar så att man slipper dom här avbrotten när vi krockar så kan man ju kapa tiden med några sekunder till.

Kul i alla fall att få lite nya grejer att träna på. Tex bakombyte mot slalom. Efter föregående dags diskningar körde jag lite safe och ville bara ta mig felfritt runt. Och det höll ju bevisligen. :)

Igår åkte vi ut till klubben och tränade på svårigheten vi stötte på på förra tävlingen. Tyvärr är min sambos tålamod inte så stort och han orkade bara filma två försök, där vi tyvärr misslyckades båda gångerna. :D
Första gången missade hon ingången och andra gången gick hon helt sonika ur slalomet på slutet (så ovanligt :meh: ).

Men för att vara första gången vi ger oss på den typen av byte är jag faktiskt jättenöjd! För sen klarade vi bytet om och om igen från båda hållen med både rätt ingång och fokus hela vägen ut. :)

Försök 1
http://www.youtube.com/watch?v=1nUwF8Qs2ec&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

Försök 2
http://www.youtube.com/watch?v=P67IiedZ_Dk&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

*KL*
Vi gillar öar :D Vi var på Öland i helgen och tävlade individuellt på lördagen. Gick hyfsat, fick en rivning(den fjärde i karrären tror jag) pga ett dåligt blindbyte från min sida. På söndagen var det lagtvävlingar och laget passade på att ta två andraplatser och en tredjeplats på 4 lopp,så vi fick 3 pinnar, så nu har vi totalt 4 pinnar och behöver bara två till för att klara vårt SM-kval. Kanske snart dags att boka boende i Sollefteå, fast ryktet säger att allt är fullt redan :eek:

Ny i tråden!

Tävlingserfarenhet: Vi har debuterat i år och varit ute på tävlingar ca 5ggr..

Träningsvana: Har gått en halv nybörjarkurs (där vi inte hann lära oss ngt eftersom vi redan tränat in hindrena på egen hand) och en fortsättningskurs.

Säkrast på: Tunnlar, hopphinder, däck, långhinder.

Osäkrast på: Kontaktfältshindrena. På träning går det rätt bra, men har lite för bråttom på tävling. I slalomet går det antingen i slowmotion, eller så går det snabbt (för att vara rottis :p ) men då hoppar hon gärna över någon port.

Håller till: I Skåne på två olika klubbar

Mål: Felfria rundor. Och att JAG ska bli bättre på att föra min hund, har oerhörda kordinationsproblem med byten hit å dit :p
Jag har ingen "agility-ras" så vi tränar och tävlar endast för att ha roligt och få variation i träningen, men givetvis vill man ju att det ska gå bättre och bättre med tiden.

Bilder från senaste tävlingen:

hailey_sa_fin_52238d7d9606ee2688e0a4c1.jpg

hailey_monsterr_52238d7ce087c341fdecbb35.jpg

Senast ändrad:

Grattis!

*KL*
Vi passade på att sätta SM-kvalet med laget genom att ta pinnar i båda loppen i Råådalen igår. Så vi ska till Sollefteå :bump::bump::bump: Hoppas hoppas nu att Milla håller sig frisk så vi får vara med denna gången!

Vi har tagit vår första pinne! :banana:

Hoppklass 1, placerad 4 av 25:

http://www.youtube.com/watch?v=2LfLGMLXdM4&feature=share&list=UU7R-UxKXUNTuv8VVBfenOxA

I agilityklassen fick vi en vägran uppe i ett läskigt hörn, annars var det toppen. Han tog alla kontaktfält och var helt orädd på gungbrädan = mycket stolt matte. Kalasbra! I den här klassen kom vi på plats 8 av 24. (Hade vi varit felfria så hade vi placerat oss som treor och fått en pinne till... Det tar vi nästa gång :D)

49b454ca28fd11e3a9b422000aeb0d96_8_52482e219606ee406d8e81e4.jpg

+ Kakis

Tack! :love:

Jag har verkligen någon agilityfeber just nu, det är det enda jag vill och typ det enda jag tänker på :D
Vi var på handlingskurs i lördags; fem timmar i höstregn - tur att Billy är tapper..! Vi tränade Jaakkosvängar, Lisasvängar, staket och kluriga banor. Den här, till exempel:

1cf2e46c2dd811e3a56722000a1f9d88_8_5250518dddf2b3696fa08614.jpg

Det känns som att vi har kommit upp en nivå och att vi har fått nya utmaningar.
Nu ska vi fokusera på att öka självständigheten (läs: mitt avstånd) på kontaktfältshinder och att öka farten i slalom. Och konditionsträning för mig... Billy är verkligen fantastiskt följsam och uppmärksam nu, men jag behöver bli snabbare för att inte sinka honom. (Och jag är så himla glad att våra running contacts fungerar!)

Nästa tävling är KM på söndag. Jag tänker vinna :angel:
Sen ska vi till Varberg 16 november och Hammarö 1 december.

Alla:

Hörni, hur har det gått på sistone?

Jag funderar på om jag ska investera i en helgkurs under vintern, men jag har än så länge inte hittat någon som känns rätt.
har ni några tips?

Hej allihop!

Nu hoppar jag in i tråden. Har inte börjat tävla än, men jag tränar ju för att kunna tävla. Hoppas debutera i iaf hoppklass till våren :)

Jag har en liten fråga till er smartingar ;)

Men först presentationen:

Tävlingserfarenhet: NADA! (förutom avslutningstävlingarna på kurserna)

Träningsvana: Vi har gått steg 1, steg 2 och är nu inne på steg 3

Säkrast på: Hopphindren

Osäkrast på: Slalom

Håller till: Borås

Mål: Delmål 1 är att starta en hoppklass till våren

Nu till min fråga (som jag såklart kommer att ta upp med min suveränt duktiga instruktör också, men kan inte riktigt hålla mig ända till tisdag ;) ). Vi har fått lite problem med kontaktfältet på A-hindret. Det är i uppsprånget hon skippar det,tar ett jättesprång över det. Jag vill ju att hon ska ha fart upp eftersom det ändå är rätt brant. Så helst inte träna in att hon stannar till där.
Idéer?

Tacksam för svar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar