Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Min inspiration för hundträning har varit ganska låg senaste tiden (hej slyngelhund) mem idag åkte vi ändå förbi klubben och stannade till för lite agility. Sigge (som senaste tiden lärt sog platten igen, plus haft fin fart ovh motivation och fått till några strukturerade träningspass) är nykastrerad så det var bara stoja som fick köra. Slalomalle på båda sidor och så testade vi både framfär- och bakombyte för första gången. Lattjade mest runt och hade tänkt gå lite mer långsamt fram men hon förstod direkt. Förmodligen tack vare mycket fokus tidigare i att följa handen och att förstå att man kan vara på båda sidor om mig.

Tränimgsglädje! :love:

Ojdå.
Så det kan gå när motivationen faller på... Slalompinnar inköpta och vi har 6 starter att se fram emot.

:D

Nu har vi kommit hem från tävlingen och jag har ingen bild eller film - bara ett härligt leende och världens bästa hund.

I första klassen (Ag) fick vi 15 fel, Billy var rätt övertaggad och tog några egna initiativ - men slalomen satt som den skulle och sista halvan av banan var klockren.

I hoppklassen var känslan GRYM men jag gjorde en handlermiss och var otydlig så vi fick 5 fel. Trots det så var flytet helt fantastiskt och han kändes verkligen så himla med mig hela banan. :love:

Jag är SUPERNÖJD med tanke på hur dåligt förberedda vi faktiskt var. Bara det att han höll sig på banan, inte skällde ut någon domare eller drog iväg på eget ärevarv gör mig alldeles stolt. Bästa Bill! :love: Nu siktar vi på nästa tävling, det är en ny inoff om två veckor. Då jäklar! :D

Ja, jag tycker också att det är pinnebrist :D

Och tack!
Det känns kalasbra! :bump:

agility_ag_51fa1f269606ee40ca20d31d.jpg

agility_h_51fa1f269606ee410abc7302.jpg

Tips!
Jag har kommit på att cykeltröjor är toppen att ha när jag tävlar och tränar agility; skönt funktionsmaterial och ryggfickor, helt perfekt!
Just nu har de cykelveckor på Lidl och tröjorna kostar inte ens en hundring. :)

Har hört om flera som börjat använda cykeltröjor. Själv har jag bannat belöning i ficka när det gäller agility men stod och funderade på en till lydnaden eller brukset sist jag var på Lidl :)

Jag och Ila körde lite slalomträning hemma på gården. Känns som att slalomet går framåt nu, de tre senaste tävlingarna har vi faktiskt inte haft ett enda slalomfel. :) Och nu känns hon stabil även i högerslalom.
Hon har helt klart ett godkänt slalom för klass 1, men eftersom att jag inte tänkt stanna där resten av livet så har vi fortfarande en del att jobba på. Jag hade önskat ännu högre tempo, sista svängen är i mitt tycke riktigt bra.

Hur har ni tränat för att få upp tempot i slalomet? Inser ju att hon till viss del säkert har sin kroppsbyggnad emot sig. Med sina 34,5 cm och 16 kilo är hon ju en ganska bastant smallhund så att säga.
Men jag vill ju ta mig till 3:an och då behövs det ännu mer tempo va? Vill ju inte dra på mig tidsfel för att slalomet tar för lång tid. :D

http://www.youtube.com/watch?v=hGdZWIoAjTY&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

Jag och Ila körde lite slalomträning hemma på gården. Känns som att slalomet går framåt nu, de tre senaste tävlingarna har vi faktiskt inte haft ett enda slalomfel. :) Och nu känns hon stabil även i högerslalom.
Hon har helt klart ett godkänt slalom för klass 1, men eftersom att jag inte tänkt stanna där resten av livet så har vi fortfarande en del att jobba på. Jag hade önskat ännu högre tempo, sista svängen är i mitt tycke riktigt bra.

Hur har ni tränat för att få upp tempot i slalomet? Inser ju att hon till viss del säkert har sin kroppsbyggnad emot sig. Med sina 34,5 cm och 16 kilo är hon ju en ganska bastant smallhund så att säga.
Men jag vill ju ta mig till 3:an och då behövs det ännu mer tempo va? Vill ju inte dra på mig tidsfel för att slalomet tar för lång tid. :D

http://www.youtube.com/watch?v=hGdZWIoAjTY&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

Jag hade tänkt på belöningsriktningen, nu belönar du uppåt och det ser ut som om hon tänker uppåt hela slalomet. Har du inget du kan kasta mer framåt neråt? Och så liiiite snabbare så hon inte hinner fråga efter belöningen som i första repetitionen.

Hon tänker mycket bakåt upplever jag, för att hon vet att du har belöningen och du står bakom. Där har du lite olika alternativ att arbeta från.

Alternativ 1: Lär hunden att du kan vara framför/springa förbi också när hon kör slalom, ställ dig framför och kasta belöningen. Så får hon ett sug framåt. Börja med 2 portar och jobba vidare upp till ett fullt slalom. Nackdelen här är att hunden blir beroende av var du är någonstans. Det kan bli som med min tik, för att verkligen suga till slalom så krävs det att jag springer framför så dras hon framåt per automatik och vi tävlar mot varandra. Så för hennes del kommer det aldrig bli aktuellt med något bc-slalom där jag skickar fram hela slalomet och står kvar. Jag kan göra så men farten minskar mer än vad jag skulle önska. Men eftersom vi har små hundar så är det knappast svårt att placera sig och är hunden så pass stabil att du kan trycka på så är det egentligen med fördelaktigt.

Alternativ 2: Lägg en extern belöning som t. ex. en godisskål eller ha en medhjälpare som kastar leksak när hunden gör rätt. Samma här, börja med 4 och jobba uppåt. Fasa ut medhjälparen och belöningen. Har du slalombågar eller har jobbat med allémetoden kan du ju börja om där. Endast belöna full fart och tanken är att hunden ska klara av att fortsätta slalom fast det ligger en belöning framför.

Generellt tror jag att farten hennes kommer att öka per automatik när hon blir säker i slalom och slutar tänka på dig och din belöning. När hon ser slalomet som ett värde i sig. Och när du faktiskt kan "dra" henne genom slalom som en magnet framför eller trycka på.

Problemet jag har med henne är att hon går ur slalomet vid sista pinnarna. (fast ursprungligen tyckte hon att det var så jobbigt och tråkigt att hon inte ens ville gå in i det, så då känns det här problemet bättre) Jag jobbar på att jag ska kunna springa förbi henne, men som det är i dagsläget är vi fortfarande kvar i att så fort jag liksom hamnar före henne så går hon ur istället.
Och det medför också att om jag så bara förbereder mig på att kasta belöningen så går hon ur.
Frisbeen var dock totalt värdelös som belöning, i vanliga fall brukar jag träna med boll som jag kastar längst med marken men hur jag än letade så hittade jag inte en enda boll så jag fick ta en söndertuggad frisbee som jag hittade ute på gården. :D

Jag tycker utlagd belöning framför är toppen. Hunden kan ju behöva tränas lite på just att ha utlagd belöning om den inte är van men annars är det bara positivt.
Det är dels en hjälp för att få hunden att verkligen satsa framåt men det kan också fungera som en stöttepelare när man vill lära hunden att slutföra oavsett vad som händer.
Hunden vet ju vart den har belöningen och då blir den mest troligt inte alls lika känslig för vad tex föraren håller på med.

Överlag i agility så gillar jag externbelöning. Guld!

Det kan ju också vara i mycket och mångt en mognadsfråga. När hon insett att hennes arbete är att fullfölja slalom oavsett vart du är så försvinner problemet med farten också eftersom hon blir mer taggad av att köra klart och sen få nästa uppgift. För att skynda på det skulle jag t. ex. sätta 6 pinnar och istället för att kliva så nära henne, gå en meter ifrån peppa där istället. Sedan öka avståndet gradvis så att hon inte blir så beroende av att jag ska trycka på och vara nära. Och sedan öka antalet pinnar. Helt enkelt vara lite sneaky med små små förändringar så att hon glömmer bort att du och belöningen finns där och gör sin uppgift istället.

Annars skulle jag råda dig att bryta ned slalom till grunden igen, köra en port, 2 portar, 3 portar o.s.v. och kräva att hon aldrig går ut i slutet oavsett var du är och det ska tas i full fart oavsett. Lägga ut en externbelöning och om hon inte fullföljer kraven får hon ingen belöning. Men det ska vara så lätt som möjligt för henne att göra rätt och gör hon fel mer än tre gånger på raken så backa tillbaka och gör det lätt för henne. När hon klarat 4 pinnar helt 100% utan att hoppa ur en enda gång så går du till 6 pinnar o.s.v. Absolut inte försvåra för henne för tidigt och blir det fel, backa hellre tio steg än att fortsätta traggla på samma! :)

I helgen blir det tävling för oss. Kanske vågar jag för första gången ge mig på högerslalom på tävling? Hon känns stabil på träningarna, så stabilt som det nu kan bli för en hund som fullföljde sitt första högerslalom för 2 veckor sen. :D
Vi har bara vid ett tillfälle haft möjlighet att träna högerslalom som en del av en bana men då tog hon det varenda gång, så bevisligen går det ju. Men på tävling blir hon så gud förbannat jävla taggad så jag har en tendens att vilja köra safe. Vi har ju liksom diskat oss några gånger. Host. :angel:

Men det ska bli skitkul att tävla igen! Efter förra tävlingen där vi vann båda klasserna har jag börjat se ljuset, hur bra det kan gå bara vi kommer i mål. Jag tror på henne som agilityhund, hon är verkligen duktig. Supersnabb och fokuserad och hon är lyhörd, när jag hinner styra.

Jag har bestämt mig för att verkligen satsa på agility nu. Tidigare har vi bara tränat och tävlat för att det är kul, men nu har jag satt upp mål och vi SKA ta oss till 3:an. Jag har till och med bokat in vår första träningshelg för Åsa Emanuelsson eftersom att vi aldrig varit på en enda träning eller kurs.
1:an kan man bevisligen lära in själv men nu vill jag ha lite nyttig input gällande alternativ handling osv. Det ska bli så skoj! :love:
Jag har nog gått från att älska agility till att bli frälst. :D

Jag snattar åt mig av slalomtipsen för fulla muggar.

Vi ska också tävla under helgen, det är årets första officiella och Billy har inte mindre än fyra starter. Jag hoppas att han blir mer foglig, fokuserad och följsam för varje start. :angel:

Vi träningstävlade förra veckan, då fick vi 5+5 fel i första klassen, båda på kontaktfält. Så himla typiskt! Kontaktfält har aldrig varit något vi har fått fel på förut, så nu har vi slipat till det ordentligt. Jag hade världens bästa känsla och var helt säker på att vi skulle vinna klassen när vi gick av banan - men tji fick vi. ;)

I andra klassen skulle jag har haft lite mer is i magen och väntat med att släppa honom, han hade inte riktigt rätt fokus när jag skickade iväg honom över första hindret, vilket vi fick sota för vid hinder 3; slalom. Fel ingång men annars finfin. Sedan tog han ett hinder från fel håll och vi blev diskade, men körde ändå genom banan. Den var SKITSVÅR handlingsmässigt = inte en enda rak linje någonstans, massor av byten och helt vild hinderplacering. Svår som fan, men oerhört bra träning. Billy skötte resten av banan utmärkt, så jag var superstolt över honom. Bara det att jag hade honom framför mig när vi hade tre hinder kvar och jag kunde ändå styra honom på rätt hinder (han tog alla helt klockrent) trots att det krävdes en riktningsändring. Duktig Brunis! :love:

I dag har vi tävlat.
Och det gick så fruktansvärt dåligt. :crazy:

Noll fokus och noll kontakt från Billys sida, han har aldrig tidigare varit ovillig att träna eller tävla agility - men nu fanns det ingenting där. Ingenting att skaka liv i, ingenting att hitta energi från. Han blev osäker inne på planen, men inte på hinder utan på själva planen. Han ville definitivt inte vara där och han var långt från sitt vanliga jag. :cry:

I vanliga fall har jag haft problem med att hålla Billy på en hanterbar energinivå, så att han inte blir för uppspelt och speedad. Nu var problemet helt tvärtom.

Vi skulle ha kört fyra starter men åkte hem efter två.
Jag var så ledsen och fundersam och orolig att något verkligen skulle vara riktigt fel, men efter lite analyserande insåg jag att många hundar hade verkat lite fundersamma inne på banan. Billy var till exempel inte det minsta konstig på främre delen av planen, men på bortre delen ville han helst inte gå. Jättekonstigt!

För att vara på den säkra sidan åkte vi ut till klubben när vi kom hem, bara för att testa. Han var trött och lite mosig av solen och värmen, men glädjen och hindersuget var det ingen fel på.
Vilken lättnad!

Bästa, bästa Billy-Brun! :love:

billy_agility_25_augusti_521a07cae087c3040aef2415.jpg

I helgen har vi varit i Boden och tävlat. Första dagen körde vi ut oss i båda loppen. Första loppet får Ila ta på sig, hon tog två hinder och sen körde hon sin egen bana. När hon insåg att jag inte följde efter henne såg hon hemskt förvånad ut. ^^ andra loppet missade jag ett planerat framförbyte och hamnade bakom istället, vilket gjorde att jag inte hade en chans att hinna styra riktningen efter tunneln så hon valde fel hinder och det blev en disk.

Men igår var hon sådär lagom trött och seg av värmen så att jag kunde hänga med. Så då fick vi till det och gjorde faktiskt om förra tävlingens bedrift och vann båda klasserna. :) så det blev två nya pinnar.

Väldigt roliga och svåra klass 1 banor i helgen måste jag säga. Mycket knepiga byten, inga raka linjer. En utmaning när det kom till handlingen - men som sagt skitroliga. Mycket jag ska ta med mig och träna mer på. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka