Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*KL*

Om det är någon som ska tävla Allhelgonahoppet i början av november så får ni se till att besöka kiosken och säga hej, jag har lovat att stå där något pass. :D

Sätt två låga hopphinder innan A-hindret som ett studs ungefär. Exprimentera med avstånden, antingen filma eller be någon titta och hitta det optimala avståndet för din hund. Tanken är att det kommer att ge ett muskelminne och teknik hos hunden i hur man ska klättra upp på A-hindret. Alltså får du köra så ett tag tills du tycker att hon är säker på uppfarterna :) Går även att göra på dom andra kontaktfältshindren. Lycka till :)

Toppen! Precis den typen av lösning som jag söker :) .Har jobbat på liknande sätt för att hon inte ska hoppa över kontaktfältet på vägen ner och det har gått hur bra som helst.
Tack så mycket!

Ett annat alternativ kan också vara att lära hunden springa i en ram som man sedan lägger på uppfarten :)
Typ såhär:
a-et.jpg

Typ klicka in henne att kliva i ramen på marken först? innan jag sätter den runt kontaktfältet

Ja precis! Lär henne att springa i ramen också innan du sätter den på kontaktfältet :)

Kl
Det har varit mer fokus pp andra grenar senaste tiden här, men nästa vecka börjar vår vinterträning :D hyrt huundhallen nästan varje söndag tom februari, 6 largehundar på ungefär samma nivå :) kuuuul, och jag får äntligen träningskompisar!

Idag har vi varit i hundhallen för första gången! Tillsammans med en (för mig) ny träningsgrupp är den hyrd en gång per vecka hela vintern, alla med hundar på hyfsat lika nivå och satsar på debut i vår.

Passivitet och att vara tyst var tydligen inte våra starka sidor idag, men kom ändå hem med en känsla av att drt är en väldigt häftig hund jag har!
Ikväll har vi kört en längre kombination än vanligt, lärt in två nya hinder och jag har börjat vela över slalom-metod igen... lättlärd är hon, fort ska det gå och det blir inte alltid rätt men mer hindersökande tycker kah absolut att hon blivit. Jag ska bara lära mig att hinna med själv också!

Nästa vecka är det Sigges tur :)

KL

Kan nästan inte beskriva peppen inför helgen. :banana:

Fredag: Jag och min träningskompis packar bilen och drar till västkusten. Planerade stopp: Laxbutiken, hundstranden i Ugglarp, mina föräldrars hus i Steninge och en kvällstur till Ullared.
Lördag: Tävling i Varberg, två starter. Siktar på pinne :D
Söndag: Lotuscupen, tre starter. Sedan hemfärd.

Här är en film från träningen i lördags:

http://youtu.be/xTQnFe3Syec

Och i morgon börjar tävlingskursen, så skönt med inomhusträning :D

I helgen har vi tävlat på hemmaplan. Det har tyvärr inte gått lika bra denna tävling som tidigare. Kan kanske bero på att jag laddade upp med att vara sängliggande i influensa hela veckan och att tävlingsdagen var första dagen jag stod på benen.
Jag var inte alls med i huvudet. Gick banvandringen på ett sätt och sen väl inne på banan så sprack planen direkt och så blev det bara kaos. Hon är lite för snabb för att jag ska kunna slarva med att inte vara koncentrerad på banan. Fördel är att vi faktiskt kom i mål i 3 lopp av 4! Dock inget felfritt lopp, 5 eller 10 fel i dom tre loppen.
På söndagen räckte dock vårt 5-felslopp till en 2:a placering. 6 sekunder snabbare än segraren, men tyvärr ett hoppat kontaktfält på balansbommen. Under lördagen var vi 4 sekunder snabbare än segraren. Så vi ligger ju verkligen i toppen, men man ska ju fan ta sig i mål felfritt också. :D

Snygg tjuvstart. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=9zTwgQ8e6Go&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

http://www.youtube.com/watch?v=WrADAiFOvKY&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

Dock jättenöjd med min hund! :love: Alla våra fel har liksom väldigt klart och tydligt berott på mig. Hon går in på banan och ger 100 %. Hon är riktigt jävla rolig! :D

Stora röd kontrar med oordning. :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=HZtEq2uE5fM

Det är ju lite intressant att veta hur mycket skäll en domare förtjänar när det är det allra första man får syn på när man kommer ut ur en tunnel. Heheheeee...

Med tanke på publikens reaktion så kan vi i alla fall bjuda på underhållning när vi inte bjuder på sport :D

Stora röd kontrar med oordning. :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=HZtEq2uE5fM

Det är ju lite intressant att veta hur mycket skäll en domare förtjänar när det är det allra första man får syn på när man kommer ut ur en tunnel. Heheheeee...

Med tanke på publikens reaktion så kan vi i alla fall bjuda på underhållning när vi inte bjuder på sport :D

Hahahah Nisse är van. Milla skällde ut honom ett par gånger i början av sin karriär med :) Varför var han vid hennes slalom? Hela tiden!!!

Haha, livet med en pinne är fullt av överraskningar och skratt :D

Helgens problem har alla varit kopplade till själva tävlingsmiljön, vilket gör att det är jättesvårt att träna på det på träning. I en av klasserna i Varberg tappade vi kontakten helt i samband med att vi skulle hoppa rakt mot publiken för att sedan göra en skarp sväng och göra slalom längs med den (publiken alltså). De satt på bara några meters avstånd utan staket eller avspärrning och det var lite för mycket för Billy och hans långa känselspröt, tydligen. Han reagerar ibland även på funktionärer som sitter på stolar i hörn och ser mycket mystiska ut, fryser liksom till och efter det är det skitsvårt att få tillbaka kontakt och flow. Utomhus är definitivt mer vår grej, men det blir mycket (bara?) inomhusträning under vintern så jag är hoppfull :)

Har du tips att dela med dig av så är jag mycket mottaglig.

Haha, livet med en pinne är fullt av överraskningar och skratt :D

Helgens problem har alla varit kopplade till själva tävlingsmiljön, vilket gör att det är jättesvårt att träna på det på träning. I en av klasserna i Varberg tappade vi kontakten helt i samband med att vi skulle hoppa rakt mot publiken för att sedan göra en skarp sväng och göra slalom längs med den (publiken alltså). De satt på bara några meters avstånd utan staket eller avspärrning och det var lite för mycket för Billy och hans långa känselspröt, tydligen. Han reagerar ibland även på funktionärer som sitter på stolar i hörn och ser mycket mystiska ut, fryser liksom till och efter det är det skitsvårt att få tillbaka kontakt och flow. Utomhus är definitivt mer vår grej, men det blir mycket (bara?) inomhusträning under vintern så jag är hoppfull :)

Har du tips att dela med dig av så är jag mycket mottaglig.

Jag har tyvärr inte hittat några genvägar, utan det som gäller är att träna med "domare" på banan, sätt ut folk som funktionärer på stolar. Försök göra vanlig träning mer tävlingslik så det inte är så stor skillnad. Och träningstävla så fort du får möjlighet. Blir han helt okontaktbar hade jag brutit loppet och gått där ifrån. Mina hundar får välja att köra med mig. Känner det att något annat är mer intressant så blir det helt enkelt ingen agility. Jag tror jag tog ut Milla från banan två gånger i klass 1 sen fattade hon att det var matte man skulle hänga med för att få springa och ha kul. Får se vad lilla röd kommer att ställa till med.... Börjar planera för hans första start om ett par månader :nailbiting:

Kl
Här tränar vi nu i grupp varje söndag hela vintern. Jättenyttigt för Stoja! Hon har gjort massa framsteg redan i att uppföra sig runtomkring, men går upp i varv. Tror minsann att fjanten insett att agility är kuuuul! :p

Så på tre pass har hon lärt sig säcken, däcket, är på god väg med slalom. Och fått bättre hindersug.
Jag hinner inte riktigt med dock och spanar efter kurser. Balanshindren går inte så bra dock så det lägger jag på is för tillfället, hon känns inte mogen för det än.

Sigge har börjat springa! :) nu har han dock skadat sig så hans träning och ev tävling får vänta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka