Sv: Vi som tränar för tävling i agility!
Vi pratade mycket om tjuvstarter på handlingskursen jag gick i vintras, och särskilt om att lämna hunden vid starten. Vi gjorde många tester och jämförelser och konstaterade att det inte alls är bättre eller mer effektivt att lämna hunden vid starten, tvärt om blev tiden på banan bättre ju mer vi startade
med hunden - max 3-6 meter före.
Vi tränade också en del stadga och startritualer, Billy tjuvstartar visserligen inte men det var jättenyttigt även för oss.
Att sätta hunden i "startposition", gå några meter, röra sig, vifta, vinka, "prata", gå tillbaka, springa några steg (inte allt på en gång då, utan det får ske någon slags stegring) och
STÅ KVAR om hunden tjuvstartar, kalla in, gå tillbaka på startposition, "reta" lite och sen släppa på rätt kommando.
Lägg träningstid och några inoffar på att träna på det här, det är värt det.
Min och Billys startritual är att ta av sele/koppel, kasta det åt sidan, ha en *mysig stund* (med kontakt, fokus och att jag klappar och stryker honom över ryggen). Sedan säger jag åt honom att stanna (han startar oftast stående, men han väljer själv om han vill sitta eller stå), går några meter (helt vanligt med ryggen mot hunden, säger inget och tjatar inte), tar kontakt (med blicken) och ger startkommando. Sen springer vi
Och Billy är VANSINNIGT taggad på både tävling och träning, så han är definitivt inte lätt att parkera och starta. Vi har fått jobba HÅRT på att få bra starter, men under förra året hittade vi vår grej. Innan det kunde kan dra i väg innan starten, och det var inte nödvändigtvis tjuvstarter, han kunde nämligen ta vägen vart som helst. In i första bästa tunnel, ut från banan och in i ett tält till exempel...