Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Kl
Nu är vi anmälda till Stojas första agilitykurs! Den börjar inte förrän i april dock.

Dagens träning börjadr med övertaggad hund men när hon väl laddat ur lite gick det jättebra :) slalomet sitter jättefint men hon har svårt med ett hinder innan. Körde igenom långhoppet också ochför första ggången fick hon ta gungan själv. Duktig fjant!

Tack! :) Fast jag är nästan mer nöjd med andra loppet, även om vi diskade oss där. :D Alla svårigheter gick sjukt bra, hon gjorde en så jävla snygg slalomingång och alla fällor klarade vi galant. Sen hade vi bara målrakan kvar så då slappnade jag av och skulle bara "springa in i mål" och tro fan att jag vänder ryggen mot hunden, slutar visa vägen och så tar hon fel hinder när det är 3 hinder kvar. Står det två hinder med 2 meter mellan kanske man bör visa vilket av dom hon ska hoppa och inte bara börja kuta järnet. :D
Gahhh. Såna gånger man vill slå sig själv i huvudet. :D

Puttar upp tråden för nu har vi också börjat med agility :). Sarek och jag gick en kurs i höstas, sedan har det blivit lite sporadisk träning men han lär sig superfort och tycker att det är hur kul som helst! Det enda han har haft svårt för egentligen är det höga däcket och slalomet. Däcket har vi faktiskt fått till nu och så klarar han att gå flera slalompinnar nu fast det blir fortfarande fel om det går för fort. Ibland har jag haft bågar eller kompostgaller och då går det såklart bra. Men fler tips mottages tacksamt :)

Fortsätt med bågar tills han är säkrare, så att han kan hålla farten uppe och ändå göra rätt :)

Bågarna plockar man sen bort en i taget med början i mitten eftersom början och slut brukar vara svårast.

Bågarna på klubben har frusit sönder tyvärr men jag ska ligga på dem så de köper in nya!

Gör det :)

Det går att tillverka egna också. Går säkert att hitta tips om man googlar.

Hönsnät är annars ett tips!

Nu har vi hunnit träna ännu mer :). Idag plockade vi bort alla bågar utom de två första och det gick jättebra tills jag skulle springa i förväg och ta emot från andra hållet (framförbyte, kallas det så?), då blev det lite för svårt. Men bågarna i mitten behövs inte längre. Det var den banan som Åsa fått av dig Kakis, där samma hinder kunde bli tre olika banor. Den sista var riktigt utmanande!

Men jag har en fråga om hoppteknik, Sarek har som många andra kelpies lite väl bra tryck i bakkärran och smäller upp bakbenen alldeles för högt. Dels så tror jag inte det är så bra för hans rygg att hoppa på det där sättet, och dels så när han hoppar genom däcket så smäller bakbenen (men inte ryggen!) i på ovansidan av däcket = risk att de nya delbara däcken går isär… Hur lär man dem en bättre teknik?

Hoppteknik brukar man träna med raka kombinationer med ett särskilt avstånd mellan hindren. Typ som studs för hästarna, men man sätter avståndet beroende på individens teknik och vad man vill åt.
Har varit populärt med hoppteknikskurser senaste tiden tycker jag, annars går det säkert att googla sig fram info :)

Nu har vi hunnit träna ännu mer :). Idag plockade vi bort alla bågar utom de två första och det gick jättebra tills jag skulle springa i förväg och ta emot från andra hållet (framförbyte, kallas det så?), då blev det lite för svårt. Men bågarna i mitten behövs inte längre. Det var den banan som Åsa fått av dig Kakis, där samma hinder kunde bli tre olika banor. Den sista var riktigt utmanande!

Men jag har en fråga om hoppteknik, Sarek har som många andra kelpies lite väl bra tryck i bakkärran och smäller upp bakbenen alldeles för högt. Dels så tror jag inte det är så bra för hans rygg att hoppa på det där sättet, och dels så när han hoppar genom däcket så smäller bakbenen (men inte ryggen!) i på ovansidan av däcket = risk att de nya delbara däcken går isär… Hur lär man dem en bättre teknik?

Ta inte bort bågarna och lägg på "svårigheter". Behåll bågarna och träna in nya saker med dem på :) Så minimerar du risken för att det blir fel.

Har du inget bättre för dig har jag en Hoppteknikdvd på 4 skivor som är fruktansvärt tråkig att se på som du kan få låna ;) Jag tyckte dock den var lite dryg och gick kurs för Vappu Alatalo så jag fick lite mer kött på benen.

Ja nej det var ju inte meningen med den där svårigheten, jag som inte tänkte mig för. Det går för fort för mig ibland så jag hinner inte tänka ;). Den där Vappu har jag läst lite om men lånar gärna dvd :). Har försökt googla men hittar inget om hur man ska tänka när hunden öppnar upp för mycket bak, de flesta tips verkar handla om hur man gör för att få dem att öppna upp mer eller att förbättra avståndsbedömningen. Så risken är att jag försöker klämma dig på lite tips när vi ses nästa gång. Och så ska jag jaga Ingrid lite också tror jag ;)

Jag har tävlat i helgen. Resultatmässigt den sämsta tävlingen på länge. :p Fick med oss en 3:e placering i agility 1 - tyvärr utan pinne. Jag är så jävla leds på att harva i agility 1:an nu! Jag MÅSTE få ordning på vippbrädan, jag äger ju en hund som på tävling är helt utan bromsar så vi drar på oss såna onödiga jävla fel på vippbrädan varje gång för att den inte hinner slå ner innan hon lämnar den.

Sen har vi även fått ett nytt problem på banan - tjuvstarter. Förra tävlingen tjuvstartade hon i alla klasser utom 1, samma sak den här tävlingen. I hoppklassen hann jag bara få av henne halsbandet så drog hon iväg och hann ta 3 hinder i egen ordning innan hon kom på att jag kanske också hade en roll i det som händer på banan så då vände hon och kom tillbaka till mig igen. Men då var vi ju redan diskade så det var ju så dags. :p Då hade jag ett litet utvecklingssamtal med henne på banan och satte om henne i starten igen och uttalade ett antal hot mellan sammanbitna tänder. ;) Samtalet verkade tack och lov ha gått hem så i efterföljande klass satt hon som ett ljus, men då fick vi tyvärr onödiga 5 fel av att vi krockade på banan.

Men dom här tjuvstarterna gör mig verkligen galen!!! Jag har ju alltid varit så nöjd för att jag verkligen haft stadga i starterna och att även om hon är het så har hon suttit som ett ljus och jag har kunnat gå 20-30 meter ifrån henne i starten utan problem, och nu hinner jag inte ens börja gå så har hon redan stuckit. Så nu har jag tyvärr fått acceptera det tråkiga faktumet att vi har ett rejält problem här nu och har bestämt att om hon tjuvstartar kommer det inte att bli någon tävling utan då lämnar vi banan. Eller är det någon annan som gått igenom samma problem på tävling som har något bra tips? På träning har hon aldrig tjuvstartat så det är så jävla svårt, det är verkligen bara ett tävlingsrelaterat problem.

Så nu har jag tyvärr fått acceptera det tråkiga faktumet att vi har ett rejält problem här nu och har bestämt att om hon tjuvstartar kommer det inte att bli någon tävling utan då lämnar vi banan. Eller är det någon annan som gått igenom samma problem på tävling som har något bra tips? På träning har hon aldrig tjuvstartat så det är så jävla svårt, det är verkligen bara ett tävlingsrelaterat problem.

Nej det är det enda rätta att göra. Låt inte det gå längre. Försök att hitta inofficiella tävlingar, säg till att du tränar tjuvstarter. På inofficiella brukar de gå med på att du får försöka en gång till senare i klassen om du tagit hunden av banan för tjuvstart.

Jag har också haft problem med tjuvstarter, det är ett jäkla aber!
Vi hade dock tendenser även på träning och det löste sig när jag en dag tappade tålamodet och fick ett jäkla utbrott på henne :o

I övrigt så försöker jag vara 110% konsekvent. Jag sätter ALLTID om henne om hon nu mot förmodan skulle tjuva och jag försöker också vara konsekvent med att hon ska hålla stadga i den positionen jag placerat henne i.
Har också tränat upp att hon kan sitta lite överdrivet länge i starten och att hon kan diskriminera mellan startsignal och andra typer av kommandon/kroppsspråk.

I ditt fall hade jag nog gått av plan om hon tjuvar innan du ens hinner lämna henne. Men i övrigt hade jag funderat på om ni kan förändra era startrutiner på något sätt så det flyter bättre?

Ja alltså nu på tävlingen fick jag ett jäkla utbrott. :o Sen kanske det inte ser så trevligt ut att man ryter fast sin hund, svär några ramsor och macherar tillbaka till starten med en tumme i ögat på hunden och sätter om henne fly förbannad. :o Men bevisligen fick det någon slags effekt eftersom att hon satt kvar även nästa klass.
Speciellt som hon själv bara är så glad. Men oavsett hur glad hon är så kan jag liksom inte acceptera att hon ser tävling som ett tillfälle att köra sitt eget race och träning som ett tillfälle att lyssna på matte. Men hon har väl insett att på tävling kan matte inte göra något, för nog skäms man ju över att bli arg på sin hund på banan så alla olydnader tenderar ju att passera förbi utan konsekvenser.
Men nu får det bli ändring på det. Som sagt, tjuvstart blir från och med nu = inget lopp.

Jag tänker att man kan vara väldigt konsekvent utan att behöva bli arg på hunden :)

Vi pratade mycket om tjuvstarter på handlingskursen jag gick i vintras, och särskilt om att lämna hunden vid starten. Vi gjorde många tester och jämförelser och konstaterade att det inte alls är bättre eller mer effektivt att lämna hunden vid starten, tvärt om blev tiden på banan bättre ju mer vi startade med hunden - max 3-6 meter före.

Vi tränade också en del stadga och startritualer, Billy tjuvstartar visserligen inte men det var jättenyttigt även för oss.
Att sätta hunden i "startposition", gå några meter, röra sig, vifta, vinka, "prata", gå tillbaka, springa några steg (inte allt på en gång då, utan det får ske någon slags stegring) och STÅ KVAR om hunden tjuvstartar, kalla in, gå tillbaka på startposition, "reta" lite och sen släppa på rätt kommando.

Lägg träningstid och några inoffar på att träna på det här, det är värt det.

Min och Billys startritual är att ta av sele/koppel, kasta det åt sidan, ha en *mysig stund* (med kontakt, fokus och att jag klappar och stryker honom över ryggen). Sedan säger jag åt honom att stanna (han startar oftast stående, men han väljer själv om han vill sitta eller stå), går några meter (helt vanligt med ryggen mot hunden, säger inget och tjatar inte), tar kontakt (med blicken) och ger startkommando. Sen springer vi :D

Och Billy är VANSINNIGT taggad på både tävling och träning, så han är definitivt inte lätt att parkera och starta. Vi har fått jobba HÅRT på att få bra starter, men under förra året hittade vi vår grej. Innan det kunde kan dra i väg innan starten, och det var inte nödvändigtvis tjuvstarter, han kunde nämligen ta vägen vart som helst. In i första bästa tunnel, ut från banan och in i ett tält till exempel... :banghead:

Fast det är nog bara om man har små hundar eller väldigt långsamma stora hundar där det framgångsrikt går att starta med hunden om nu inte banan svänger med en gång ;)

Nja, jag håller inte med. Vi var sex ekipage på kursen, två i varje storlek - fyra av dem var heta och för alla blev tiden bättre om de minskade startavståndet mellan sig och hunden. Det går att spara steg och sekunder på resten av banan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka