Sv: Vi som tränar för tävling i agility!
Det finns ju faktiskt dem som har riktigt snabba hundar och klarar av att springa flygande start med dem. Både i small och large, de tar tider som är likvärdiga placering på VM och nollar ofta (bland annat Jocke och Amiga). Det som blueberry skriver stämmer, hundarna blir mycket snabbare av att starta tillsammans med dig och agilityn blir klart mer offensiv, men betydligt svårare. Vissa ställer t. ex. sina hundar i en båge från hindret för att få ett försprång själva om banan är gjord så att en flygande start är ofördelaktig. Jag har även sett en kille köra flygande start där starten var en raksträcka på femton meter med en border collie och ett väldigt knivigt slut, han hann
Det är min dröm att alltid kunna köra flygande start med mina hundar
Lisa Frick är väldigt tydlig med att rörelse är viktigt, hon springer ju själv iväg från sin hund i starten istället för att stå och vänta på den - argument var att hunden måste få veta vart den ska, står du stilla minskar farten drastiskt eftersom hunden börjar titta på dig för bekräftelse än att springa allt den kan dit ni rör er.
Men såklart är det bra att hunden kan stanna ifall man misstänker att det inte går med en flygande start p.g.a. ens egna begränsningar. Min hane som tjuvstartade räckte det med lägga ned, för honom är steget större att resa sig och tjuva från ligg än från sitt. Andra sätt kan vara att träna in t. ex. hakan i backen eller omvänd lockelse. Eller träna att lägga ett koppel framför hunden som markör där hunden absolut inte får kliva över, det kan vara lättare för dem att associera en synlig gräns med ett förbud än ett "osynlig". Sedan kan man fasa ut den. Man kan även köra med några vänner och göra det till en "stafett" där alla springer ett varv och byts av, så det blir stressigt och försöka locka fram lite tjuvande. A och O är att aldrig "köra ändå" för det straffar sig i längden, bättre att ta itu med det när hon är i klass I än i trean.
Att köra på inoffare vet jag inte om det hjälper. Det beror på, om matte inte har nerverna med sig för att det bara är en inoffare kanske hunden inte reagerar likadant och sitter som ett ljus.