Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag tror säkert det kan vara sant för vissa typer av banor. Och säkert så går det att träna upp distanshandling så det inte gör något om man hamnar efter på en del ställen. Vissa handlingssystem är väl också bättre än andra på att fixa sådana situationer.
Men överlag skulle jag ALDRIG hinna med om jag inte kunde lämna min hund i starten mer än några meter. Och då spelar det ingen roll hur snabba vi blir om jag inte kan få hunden till rätt hinder :D

Det beror som sagt på typen av bana. En av banorna startade med en lång raksträcka över hela långsidan, vilket innebar att tjuvstarten gjorde att hon hamnade 30 meter före mig och då är man tyvärr tämligen chanslös. Men fasen så avundsjuk jag blir ibland på dom med lite långsammare hundar som kan springa i samma tempo som sin hund. :D
Samma sak i klass 2 där banan började med 2 hinder, raksträcka, med 5 meter mellan, men man skulle svänga efter första hindret, tog henne ungefär 1 sekund att diska sig där eftersom att jag aldrig hann visa henne vägen.

Hur som helst så måste jag komma ur min bubbla på tävling och våga korrigera när det blir fel. Jag får alltid så dåligt samvete och vill inte ta upp tid så det slutar alltid med att jag bara kör på och kör igenom banan. Men då blir det ju också svårt att få ordning på problemet. Det här var första tävlingen där jag faktiskt tog mig friheten att sätta henne i starten igen och börja om. Men på andra försöket utan tjuvstart så satte vi banan snabbt och felfritt, synd att man redan var diskad då. :D

Jag har en liten hund och är rätt snabb själv, men i en bana med en lång raka som början finns inte en chans att jag skulle kunna starta samtidigt som henne!

KL

Hej förresten, här är en till agilitynörd, har en odåga till Papillon som heter Elli! Hon är sjukt snabb och lättlärd, och kommer vi igenom alla mentala issues kommer det gå jättebra (om matte hänger med och håller tungan i styr ;)). Hon är snart 1 år också... ska se om jag kan lägga in någon lite film på fröken storöra!

Det finns ju faktiskt dem som har riktigt snabba hundar och klarar av att springa flygande start med dem. Både i small och large, de tar tider som är likvärdiga placering på VM och nollar ofta (bland annat Jocke och Amiga). Det som blueberry skriver stämmer, hundarna blir mycket snabbare av att starta tillsammans med dig och agilityn blir klart mer offensiv, men betydligt svårare. Vissa ställer t. ex. sina hundar i en båge från hindret för att få ett försprång själva om banan är gjord så att en flygande start är ofördelaktig. Jag har även sett en kille köra flygande start där starten var en raksträcka på femton meter med en border collie och ett väldigt knivigt slut, han hann ;) Det är min dröm att alltid kunna köra flygande start med mina hundar :love: Lisa Frick är väldigt tydlig med att rörelse är viktigt, hon springer ju själv iväg från sin hund i starten istället för att stå och vänta på den - argument var att hunden måste få veta vart den ska, står du stilla minskar farten drastiskt eftersom hunden börjar titta på dig för bekräftelse än att springa allt den kan dit ni rör er.

Men såklart är det bra att hunden kan stanna ifall man misstänker att det inte går med en flygande start p.g.a. ens egna begränsningar. Min hane som tjuvstartade räckte det med lägga ned, för honom är steget större att resa sig och tjuva från ligg än från sitt. Andra sätt kan vara att träna in t. ex. hakan i backen eller omvänd lockelse. Eller träna att lägga ett koppel framför hunden som markör där hunden absolut inte får kliva över, det kan vara lättare för dem att associera en synlig gräns med ett förbud än ett "osynlig". Sedan kan man fasa ut den. Man kan även köra med några vänner och göra det till en "stafett" där alla springer ett varv och byts av, så det blir stressigt och försöka locka fram lite tjuvande. A och O är att aldrig "köra ändå" för det straffar sig i längden, bättre att ta itu med det när hon är i klass I än i trean.

Att köra på inoffare vet jag inte om det hjälper. Det beror på, om matte inte har nerverna med sig för att det bara är en inoffare kanske hunden inte reagerar likadant och sitter som ett ljus.

Flygande start kan säkert vara jättbra på många sätt och vis. Problemet är väl bara när hon kör flygande start på eget initiativ och jag planerat något annat. ;) Men visst, skulle jag inte kunna få bukt med problemet får jag väl tänka om och köra flygande. Men då vill det nog sig till att matte tappar 10-15 kg och lär sig springa snabbare först. :D Sen känns flygande start nästan enklare högre upp i klasserna när man äntligen tar sig ifrån dom här långa raksträckorna där hunden hinner få upp sån vansinnig fart.
Vi är ju i 2:an i hopp och det känns som att det går bättre i 2:an just för att det är fler svängar och jag har lättare att hålla henne i schack på banan där, än när domarna envisas med att bygga långa raksträckor så att hon hinner gasa ifrån mig och lämna mig hjälplöst på efterkälken. I 1:an är det inte ovanligt att jag är 20 meter bakom henne när hon går i mål. Men det är ett problem, jag är fan inte snabb alltså. Och inte smidig heller. :D

Nu har jag lyckats få en bild på eländet :(. Han gör inte såhär på alla hinder, men det händer då och då och ofta i däcket när däcket är på fullhöjd… Fler bilder kommer i "senast tagna bilden"
1966102_10152348834667150_228910116_o.jpg

KL.

Det verkar inte vara högsäsong för agilitytävlingar men tanke på hur lugnt det är i den här tråden :p

Vi startade på vår andra officiella agilitytävling idag, första gången någonsin på bortaplan. Det var en hel del jag inte var nöjd med idag men samtidigt inser jag att jag inte kan vara annat än nöjd, 1 pinne i hopp 1 blev det idag vilket betyder att vi startat 4 gånger officiellt och tagit 3 pinnar :D Agilityklassen hade också kunnat ge en pinne om det inte varit för att han gick ut slalomet 1 port för tidigt men skitsamma känner jag nu, jag vet att vi måste träna mer på "stadgan" i slalomet iaf.

Filmer från dagen, Agilityklassen: https://www.youtube.com/watch?v=4p_ld17q2pU

Hoppklassen: https://www.youtube.com/watch?v=GvWZgbR4UYo

Är det tävlingsuppehåll i hela landet nu? ^^
Här är det fortfarande uppehåll men om 3 veckor drar säsongen igång. Vi tränar och laddar. Hon går riktigt bra just nu så jag ser fram emot tävlingen. :)
Här kommer en liten film från gårdagens träning.

Här har säsongen dragit igång!
Vi var på årets första utomhustävling förra helgen och sen nu kommer det rulla på med någon/några tävlingar i månaden. Jag har sållat rätt så hårt eftersom jag inte vill tävla för ofta, men vi har några dagar inplanerade nu i maj/juni :)
Nästa bli Jönköping om en vecka!

Jag ska tävla inofficiellt på Stockholm Södra på onsdag, med båda hundarna. Sen planerar jag Haninge 3 juni.
Har också sållat rätt hårt, bland annat eftersom jag fortfarande mest ser tävlingarna som en slags utvärdering snarare än att samla meriter. Stoja har ju precis blivit agilitymyndig. Dessutom jobbar jag ju helger om jag inte tar ledigt =/

Nåja, vi går fortsättningskurs nu också! Nyttig miljö, ganska lätta övningar hittills. Slalomet har blivit betydligt bättre senaste tiden, ingångarna är nu oftast självständiga och hon är rätt snabb med bra teknik. Kontaktfälten sitter inte alls lika bra men är på g. Hindersuget är stort!

Jag ska tävla inofficiellt på Stockholm Södra på onsdag, med båda hundarna. Sen planerar jag Haninge 3 juni.

Finns det info om de tävlingarna på nätet någonstans? Aysu skulle behöva träna på att vara i tävlingsmiljöer av olika slag och jag gillar att kika på agility :)

@Belethien, men... varför har jag inte sett tävlingarna när jag kollat då? Iofs... jag kanske har inställt på att bara visa rallylydnadstävlingar eftersom det är där vi kommer bli startklara först. Måste kolla närmare på det. Skulle gärna komma igång med agilityträningen också men vetesjutton hur jag ska bära mig åt där. Verkar som om alla kurser i Sthlm redan startat.

@Belethien, men... varför har jag inte sett tävlingarna när jag kollat då? Iofs... jag kanske har inställt på att bara visa rallylydnadstävlingar eftersom det är där vi kommer bli startklara först. Måste kolla närmare på det. Skulle gärna komma igång med agilityträningen också men vetesjutton hur jag ska bära mig åt där. Verkar som om alla kurser i Sthlm redan startat.

Ja om du har kryssat i att bara visa rally så kan det vara det. Annars bör de stå om du klickar in på agility. :) Den här länken borde funka hoppas jag? http://sbktavling.se/competitions?domains=1

Finns det ingen grupp du kan träna med då? Vissa klubbar har ju öppenträningar eller specifika gruppträningar man kan vara med på.

@Belethien, det fungerade fint! :D

Närmaste klubben kör ingen agility alls tyvärr. Har tittat på hemsidorna till några andra hyfsat närliggande klubbar men hittar ingen riktig information om hur man kommer igång. Den ena verkar dock väldigt trevlig (och varje gång jag gått förbi så har människorna där sagt hej och verkat sociala :p ) och tja, jag ska nog kolla närmare på den för att se vad man kan hitta på där :)

@Belethien, Åh, den hade jag inte hört talas om! Verkar inte vara jätteknepigt att ta sig dit, så den ska jag absolut kolla närmare på. Tack för tipset :D

Tillägg: kollade nu och de verkar bara vilja ha medlemmar som har tävlat en hel del. Där sprack det :/

@Red_Chili Jag hörde med dem och fick svaret att det egentligen inte finns det kravet även om det står så på hemsidan. Men att de har skrivit så för att om man inte är på klass I nivå så får man inte ut något av träningen. Man är välkommen oavsett men de har ingen nybörjar-nybörjar grej där. Du har ju ändå tränat en del och kan saker så jag tycker du åka dit och kika! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka