Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På vilket sätt menar du @Jenka ?

Rent allmänt - agility är stressande och man måste vara noga med att det inte går överstyr. En del hundar fixar inte att träna agility för ofta för då går de upp i för mkt stress överlag och får problem i vardagen.

Era erfarenheter av stress och agility?

Det beror väl på hur och varför en tränar.
Jag har en hund som kan bli stressad i andra sammanhang, men på agilityplanen är det fokus och fart som gäller – inte stress.

När han var yngre kunde det dock blir överslag där han sprang i väg när han fick upp farten, men nu har kan bättre kontroll på nivåerna, haha.

Jag vet några hundar (flera av dem är faktiskt tollare) som inte klarar av stressen, men de är stressade och liksom "överheta" i andra sammanhang också så jag tror inte att det har så mycket med själva agilityn att göra.

När han var yngre kunde det dock blir överslag där han sprang i väg när han fick upp farten, men nu har kan bättre kontroll på nivåerna, haha.
Min tvååriga hane som gör som Blueberrys gjorde innan, han tränar jag enormt mycket självbehärskning och självkontroll med, agility endast en gång i veckan. Min andra hund går bara upp i positiv stress inför loppen och taggar och är sen lugn när hon är klar. Att träna självkontroll är viktigt för hundar som går upp i stress. Dock tycker jag inte det är så vanligt utan de flesta klarar av att behärska sin stress.

Era erfarenheter av stress och agility?

Jag tror ett det kan leda till mycket stress (både i träning och vardag) om man endast tränar agility med en högtempererad hund. För min kelpie känns det som ett par (2-3) agilityträningar i veckan är max och utöver det träna lydnad och spår som inte är lika stressande för honom.

Nu har jag fixat film på första försöken att skutta över några agilityhinder ;) Jag är nöjd med att Aysu inte sprang iväg från mig trots andra hundar i närheten och nöjd med att hon inte hoppade ner från balanshindret när vi tog det lugnt. Annars kan man väl säga som så att vi bara kan bli bättre :angel: Någon dag snart ska jag ut i skogen och träna på att skicka henne runt träd och andra roligheter så att det blir lite lättare att få runt henne på en agilityplan utan att ha handen framför näsan på henne konstant.

OJ! Youtubeklippen visas direkt i forumet nu. Vad kul!

Senast jag och Lyxa tränade agility var enl min blogg i augusti :eek:! Men nu har vi tagit upp det igen och går en handlingskurs för Elin Fahlgren :).

Klipp från första träningen på typ 8 månader ;)

Framförallt menar jag nog förebyggande...

Sen har hon tyvärr börjat visa tecken på frustration och hitta på annat när det blir fel. Just nu jobbar jag mest med att undvika konflikter men det måste ju få bli fel också (klart jag inte skäller på henne för missar där men tar om utan att belöna=frustration).
Och ja, vi tränar en, max två dagar i veckan och mycket passivitet också. Och så lydnad, spår och fys andra dagar.

Nåja, lite roligare då...
Inoff agility på ssbk igår som sagt. Och jag är så fånigt nöjd med Sigge!
Felfri i ag och kom trea. Första gången vi får pris och jag tror det är första helt felfria tävlingen också. Ligger mycket arbete bakom det! Jättefin attityd och lätt att peppa igång.
I hopp fick vi 10 (?) Fel, på tunnelingångar då jag hamnade helt efter i handlingen eftersom han sprang fortare än väntat. Stort när det gäller Sigge!

Stoja diskade sig genom lite kaosiga starter men loppen när vi väl kom igång... nån liten miss på balansen (jag behöver stötta henne mer än jag tänkte) och tunnel då hon siktade fel och jag inte hinner med) men det kommer bli så bra på sikt!

...och så kunde hon ju faktiskt ligga någorlunda avslappnat bredvid banan innan start ;)

Sen har hon tyvärr börjat visa tecken på frustration och hitta på annat när det blir fel. Just nu jobbar jag mest med att undvika konflikter men det måste ju få bli fel också (klart jag inte skäller på henne för missar där men tar om utan att belöna=frustration).
Och ja, vi tränar en, max två dagar i veckan och mycket passivitet också. Och så lydnad, spår och fys andra dagar.

På tal om att inte belöna, om hon blir stressad av att ta om utan belöning kan du skilja på belöning och belöning? T. ex. Om hon gör fel ge en sämre belöning, om hon gör rätt ge en superbra belöning. Min hane måste ha belöning för att inte bli "knäpp", han börjar bjuda lite för mycket beteenden om man inte belönar ofta eftersom han så gärna vill ha belöningen och har mycket "will to please" för övrigt. Så jag följer lite efter Silvia Trkmans jackpot reward-tänk. Om han gör fel kan jag kasta en boll bara, för det är en OK belöning för honom. Gör hunden fel max två gånger så måste jag kanske vinkla om något hinder, placera hunden annorlunda eller baklängeskedja och när den gör rätt så får han kampa och tjoa länge vilket är en större belöning för honom.

Hmm ja kanske... har funderat lite på att belöna när hon håller kontakten/stannar hos mig när det blir fel. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, nytt problem för mig. Sigge har haft perioder då han kan gå iväg men det är pga ointresse, det här är nåt annat.

Om det blir fel flera gånger på raken förenklar jag så hon får lyckas (och får belöning) innan vi går vidare.

Hmm ja kanske... har funderat lite på att belöna när hon håller kontakten/stannar hos mig när det blir fel. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det, nytt problem för mig. Sigge har haft perioder då han kan gå iväg men det är pga ointresse, det här är nåt annat.

Om det blir fel flera gånger på raken förenklar jag så hon får lyckas (och får belöning) innan vi går vidare.

Vad exakt gör hon när hon springer i väg och gör annat? Springer från plan eller springer och tar andra hinder?

Risken du får om du börjar belöna för kontakt på agilityplanen är att du får en hund som lättare fixerar vid dig och det vill du nog inte ha, du vill nog att hon fokuserar mest på hindren.

Jag ser det som att när min hund gör fel så är det för att jag gjort något fel 9 gånger av 10, därför belönar jag oftast ändå. Gör han något fel där jag inte vill befästa ett felbeteende (oftast kontaktfält eller slalom) så stannar jag bara och säger lugnt att nu tar i det här från början och gör det extra tydligt eller lätt. Nu har jag dock ingen belöningsfixerad hund så han blir inte stressad av att inte få belöning.

Hon är ju ung. Handlar det inte om generell belöningsförväntan och bristande uthållighet?
Kan hon köra riktigt långa sekvenser utan belöning utan att bli frustrerad?

@WildWilma och @Belethien
Hon springer antingen och letar belöning i träningsväskan (som är stängd men hon har tyvärr lyckats med det förut), hälsar på kursledare/domare... Nu i tisdags var det extra mycket så då kom det även nosande, kliande osv, mer generella överslagsbeteenden.

@MiniLi ja hon är ung och det kommer säkert växa bort, men frågan är ju vad jag gör under tiden... Jag upplever henne inte som stressad i vardagen så, men visst har hon lätt att gå upp i varv. Och jadu... Långa sekvenser gör man ju sällan i agility... Uthållighet för en bana har hon absolut, så länge inte det här kommer in. Framförallt verkar det komma när hon måste "samla ihop sig". När det blir fel och man vill ta om, men mycket tex vid slalom och ev. kontaktfältshinder, dvs när hon inte bara kan ösa på. Så länge hon får springa är det inga problem.
I lydnaden så tja, hyfsat uthållig.

Tillägg: Och jag tycker tydligen om många punkter idag ;)

Min yngling går lätt upp i stress på agilityträning, upplever det som vårt största problem. Hon blir så taggad på att få köra att det lätt blir pannkaka av allt då det ska gå fort och hon hoppar mest runt omkring mig och vill att jag ska tala om vad hon ska göra - men sen är hon för högt i varv för att förstå vad jag försöker förmedla och då kommer frustrationsskall eller att hon börja Kampa med allt hon kommer åt som går att slita i.
Tanken var att börja tävla i år men som det känns nu så blir det nog ingen tävling för henne förrän nästa år.
Ofta går hon som bäst 45 min in i träningen när hon fått rasa av sig all energi och faktiskt kan ta sig tiden att lyssna på vad jag säger. Så vi slutar alltid på topp, men det är en lång väg dit.

Tur jag har min äldre hund som är snabb och het men inte vet vad stress är. Haha.

@WildWilma, tack :D

Idag tränade vi lite hemma i köket med en liten tunnel ;) Tränade ingångar från båda håll på den och där jag visade med både höger och vänster hand att hon skulle genom den. Det förstod hon snabbt. Min tunnel är ju inte direkt någon lång och trång "riktig" tunnel heller. Sedan satte jag fram en kon för att först styra henne runt den och sedan in i tunneln. Att gå runt en kon på kommando kan hon sen innan.
Slutresultatet blev det här: http://instagram.com/p/nxh0blPxXq/#

Så fort det inte regnar så ska vi testa utomhus också.

@WildWilma, tack :D

Idag tränade vi lite hemma i köket med en liten tunnel ;) Tränade ingångar från båda håll på den och där jag visade med både höger och vänster hand att hon skulle genom den. Det förstod hon snabbt. Min tunnel är ju inte direkt någon lång och trång "riktig" tunnel heller. Sedan satte jag fram en kon för att först styra henne runt den och sedan in i tunneln. Att gå runt en kon på kommando kan hon sen innan.
Slutresultatet blev det här: http://instagram.com/p/nxh0blPxXq/#

Så fort det inte regnar så ska vi testa utomhus också.
Duktig hon är! Tänk bara på att sätta fast tunneln ordentligt!

@MiniLi, ja, jag märkte att den gled iväg i ena änden någon gång... När jag tränat tidigare med Zala och Wahidah i den tunneln har de alltid tagit det så lugnt att den legat kvar bara jag knutit fast den i ena änden (vilket jag gjorde även den här gången), men det är visst lite mer sprattel i Aysus ben :)

Ja de flesta hundar rubbar ju tunnlarna. Speciellt sådana lätta varianter :)

Egna tunnelhållare kan man göra enkelt av presenning och plastsäckar med sand i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka