Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså är men helt galen om man överväger att anmäla sig själv och hunden i hopp klass 1 i slutet av sommaren trots att man har typ noll erfarenhet? :p Går det ens?

Vi har tränat lite på skoj när vi varit på klubben för att träna annat så hon tar alla hinder med glädje (dock ej gungbrädan men den är ju inte med i hoppklass, och slalom måste jag träna på) men det går ju inte skitfort som det gör när man tittar på tävling och jag måste vara med och visa rätt mycket så hon vet var hon ska.

Jag har inga ambitioner inom agility utan vill egentligen tävla för att samla poäng till årets hund-tävlingar och då får man ej ha mer än 5-fel för att få poäng.

är det utopiskt tankesätt? Man läser alltid om att det krävs mycket, mycket träning innan man kan komma ut och tävla och eftersom jag har haft andra hundsportgrenar jag tyckt varit intressanta har agility aldrig varit något jag övervägt att hålla på med då det känns som om man måste träna jämt, jämt, jämt.

@Malibu_Stacy Du kan alltid prova! Så länge du går ut med ett öppet sinne och om det inte går supert tänker på att ni inte har tränat massor så spelar det väl ingen roll? :) För vissa hundar är en klass I bana inte så svår, bara de är lyhörda nog att följa med och kan slalom. Alla behöver inte massor med träning för att nolla en bana, det beror på individen! Så länge man är juste mot sin hund och inte blir sur om det inte går bra så är det ingen fara att tävla tycker jag. :)

Äh så länge man som sagt är medveten om sin egen nivå (och hunden stannar på plan) så visst kan ni tävla. Iaf hoppklass, i agility bör väl hunden iaf veta hur man ska bete sig på balanshindren så den inte skadar sig (sen kan det bli fel ändå).

Min dvärgschnauzer är inte så snabb eller helt självständig, å andra sidan har ju tid att följa med mer också och lära mig handling. I klass 1 skiljer nivån väldigt mycket.

Avslutning på kursen igår. Senaste tillfället var katastrof (irriterad matte från början=ingen förmåga att hantera övertaggad hund på ett pedagogiskt sätt). Gårdagens däremot. Bana och det mesta satt jättefint! Avslappnad innan, lugna starter och ingen stress. Min lilla stjärna! :)
Körde lite kontaktfält efteråt, de börjar sitta bättre och bättre även om jag vill ha de mer distinkta.

Är det någon här som ska tävla i Umeå i helgen? Jag och Ila ska dit. Jag hoppas verkligen att vi ska ta sista pinnen i hoppklass 2 i helgen. :)

Tack! Det blev en kanonhelg för oss. 2 uppflyttningspinnar, precis som jag hoppades på. :) Sen gjorde vi förmodligen vårt livs lopp i söndagens klass 3. Och så gjorde jag det där man aldrig får göra, med 3 hinder kvar så slappnade jag av, tryckte inte ut henne ordentligt och så MISSADE hon hinder 17!!! hahaha. Jag hade dock sagt redan innan loppet att vi bara skulle gå in och ha kul, köra på känsla och gå i mål som vinnare oavsett resultat så jag sket i att ropa tillbaka henne och skickade henne i mål istället och så kramade jag om min fantastiska lilla hund. Hon var så lyhörd hela loppet, satte svängar vi knappt tränat, hon flöt inte ut så som hon kan göra utan hon vände verkligen i landningen efter varje hinder. Så det blev en disk, men vilket lopp! Till och med speakern sa det när vi gick i mål. "Tyvärr en disk, men vilket snyggt lopp och vilken debut i klass 3! Det är lovande inför framtiden."
Jag trodde inte att vi hörde hemma i klass 3, men efter det där loppet kände jag ändå att vi faktiskt inte har någonting att skämmas över. Vi hör hemma i klassen lika mycket som dom andra som lyckats ta sig dit. :) Hon är ju bara nyss fyllda 3 år så vi har många år på oss att träna och många nya försök i klass 3 framför oss. :)

10450531_10152178208298030_8117732636500476154_n.jpg

kl
Hej!
Då var vi anmälda till vår första hoppklass :)
När jag läste i pm:et så stod det att ev. mätning av hunden skulle göras innan klasserna startar. Jag har aldrig mätt min hund. Är det något som måste göras? Hon är ca 60 cm (+/- 1 cm) så att hon är large är ju uppenbart.
Måste jag mäta eller är det bara för de som har hundar som ligger på gränsen mellan två klasser?

Du måste ändå dit för att uppgifterna ska in i tävlingsboken. Men jag har svårt att tänka mig att dom drar fram mätstickan för en hund som är 60 cm+.

Du måste ändå dit för att uppgifterna ska in i tävlingsboken. Men jag har svårt att tänka mig att dom drar fram mätstickan för en hund som är 60 cm+.
Åhh nej! Hade ju hoppats på att slippa. Det är kl 07.15 på morgonen och min klass startar kl 13.30.
Vad jag har fattat så köper jag min tävlingsbok på plats vid första tävlingstillfället?

Hoppas att det går att ändra på när jag har en så pass stor hund, annars måste jag ställa in :(

Åhh nej! Hade ju hoppats på att slippa. Det är kl 07.15 på morgonen och min klass startar kl 13.30.
Vad jag har fattat så köper jag min tävlingsbok på plats vid första tävlingstillfället?

Hoppas att det går att ändra på när jag har en så pass stor hund, annars måste jag ställa in :(
Hunden måste mätas innan den startar, det gäller alla oavsett storlek.
Däremot så kan du köpa din tävlingsbok innan och om du kanske har en domare i din närhet så kan du få hjälp att mäta vid ett annat tillfälle. Du kan också fråga arrangören om det kan finnas möjlighet för domaren att mäta mellan några klasser, men det är inte säkert.

I deras pm stod det att en veterinär skulle mäta, det var därför det var så tidigt. Ska maila arrangören och kolla läget, lite trist att ställa in för en sån sak :(

Passar på att fråga en sak till.
Jag har inte läst reglerna så ordentligt tidigare då vi gått igenom de hyfsat ordentligt på träningarna. Men nu när jag läser så står det att deltagande förare måste vara medlem i skk eller annan ansluten länsklubb el rasklubb. Men alla har sagt till mig att det är sbk som gäller.
Medlem i skk länsklubb är jag redan, men nu har jag (kanske helt i onödan) betalat in medlemskap till sbk också? Hade det räckt med skk?

I deras pm stod det att en veterinär skulle mäta, det var därför det var så tidigt. Ska maila arrangören och kolla läget, lite trist att ställa in för en sån sak :(

Passar på att fråga en sak till.
Jag har inte läst reglerna så ordentligt tidigare då vi gått igenom de hyfsat ordentligt på träningarna. Men nu när jag läser så står det att deltagande förare måste vara medlem i skk eller annan ansluten länsklubb el rasklubb. Men alla har sagt till mig att det är sbk som gäller.
Medlem i skk länsklubb är jag redan, men nu har jag (kanske helt i onödan) betalat in medlemskap till sbk också? Hade det räckt med skk?

Veterinär? Säker på att du läste rätt?
Det är domaren som mäter. Och hunden mäts ju inte varje gång utan den ska mätas en gång innan första starten och sen slutmätas när den kommit upp i viss ålder. Är hunden redan vuxen vid första mätningen så gäller denna resten av livet.
Så det spelar ingen roll om de nu skulle ha mätning med veterinär (låter jättekonstigt) för du kan ändå be en domare mäta vid ett annat tillfälle innan tävlingen om det passar dig bättre.

Till agilitytävlingar räcker SKK-medlemsskap.

Ok, tack för ett snabbt svar :)

Jag kan nog ha läst fel. Har iaf mailat arrangören och hört ifall det går att mäta mellan två klasser ist. Så får vi hoppas att det blir så!

Jaha, så då har jag slängt 460 kr i sjön :(
Undra varför alla jag pratat med sagt att mitt skk medlemskap ej räcker och att jag även måste vara medlem i sbk?

Tävling förra veckan. Valde att stryka stoja och vänta, kändes som rätt beslut. Hon fick nöja sig med miljöträning istället.

Sigge gjorde lite halvdana lopp. Bra farten, vi diskade oss dock på platta tunneln-igen. Det jag blev fundersam över var dock att han kraschade sista hindret i båda loppen- hopphinder på raksträcka efter långhopp. Han är ju såpass liten mediumhund att han får ta i på långhoppet och hann inte korta upp sig.

Idag tränade vi på just det, helt felfritt. Även slalomingångar som han skötte lika bra dem.

Stoja fick träna samma saker, ingångar och slalom gick fint men ibland hinner hon inte med sig själv och samla ihop sig även om hon vet vad hon ska göra.
Raksträckan var fokus på att hålla ihop, springa rakt fram men lyssna och inte sticka iväg och självbelöna sig. Felfritt :)
Och så tränade vi kontaktfält som verkligen börjar lossna.

Sjukt nöjd med dagens träning! Känns som att det finns hopp för att min lilla odåga ska kunna bli vuxen och åstadkomma något.

Nu trakasserar jag med fler frågor.

Går alla banvandring tillsammans eller brukar det vara uppdelat att man går med sin storlek?

Alltså, om första banvandringen för dagen är kl 11.45 och det är small hundarna som ska tävla först ska jag som har large också gå banvandring kl 11.45?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka