Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har anmält Ila till vår första internationella klass 3. Skiljer det sig någonting i bedömningen för small-hundar? Eller är det något speciellt man måste veta när klassen är internationell?

Det skiljer sig lite i bedömning, t. ex. får man inte stå stilla med hunden utan att bli diskad på plan. Småsaker mest. Annars är det bara CACIAG du jagar istället för CERT. SM-pinnar får du som vanligt.

Vad menas med stå stilla? Om jag tex säkrar ett kontaktfält, finns det någon gräns för hur länge man får stå? Brukar själv stanna vid vippan och kommendera ner, och så får hon inte starta förrän jag rör mig igen.

Vi har kodlås på våra planer för att grannstallets ungdomar kom och hoppade med sina ponnyer över våra hinder :( Det har i alla fall funkat och ingen har rört dem sen dess.
Hoppade agilityhinder med hästar? What? :eek: Vilka människor det finns!

Det kanske skulle kunna bli en tillfällig lösning för oss. Vi har dock två planer och i framtiden är det tänkt att vi ska ha full hinderpark på båda. Den planen med staket är inte heller inhägnad runt om utan bara mot vägen. Men som sagt det kanske kan hjälpa lite!

Usch vad trist!
Vår klubb har inhägnad agilityplan med kodlås, men hindren står ute dygnet runt. Klubben ligger lite avsides, så det är inte så många som bara passerar förbi.

Jag har satt upp ett anslag vid grinden där det står att agilityplanen inte är någon rasthage eller lekplats, att skaderisken för både hund, människa och hinder är hög och ett gäng ordningsregler. Det blev oerhört väl mottaget och har lagom avskräckande effekt på obehöriga :)

Vi har kedjat fast tunnlarna i gungan till exempel, så det går inte att använda dem utan att kunna koden.

Bra tips! Tack!

Hoppade agilityhinder med hästar? What? :eek: Vilka människor det finns!

Det kanske skulle kunna bli en tillfällig lösning för oss. Vi har dock två planer och i framtiden är det tänkt att vi ska ha full hinderpark på båda. Den planen med staket är inte heller inhägnad runt om utan bara mot vägen. Men som sagt det kanske kan hjälpa lite!

Jag veeet, de knäckte bommar och förstörde massor. Man blir ju verkligen lack på folk när de ska vara så hjärnlösa! Himla trist när klubben försökt investera i sina medlemmar med ordentliga hinder och så går någon annan och förstör.. För oss hjälpte det och folk slutade förstöra prylarna så det rekommenderas varmt att ni gör så och skickar ett privat utskick till alla medlemmar där koderna finns. Och kanske investera i inhägnad runt den andra planen. Annars finns det containrar man kan köpa/hyra och stuva undan hindrena i. Det är jättetrist att behöva låsa och ha sig men vad gör man när folk tror att det är allmän rätt att ta sönder andras saker..

Vad menas med stå stilla? Om jag tex säkrar ett kontaktfält, finns det någon gräns för hur länge man får stå? Brukar själv stanna vid vippan och kommendera ner, och så får hon inte starta förrän jag rör mig igen.

Jag har för mig att du inte kan stå för länge där heller, vi diskuterade det när jag blev diskad en gång. Jag hade stannat mina hundar framför A-hindret då de sprang förbi glatt och jag ville bara samla dem en halv sekund innan vi körde igen, då blev jag diskad. Nu var det på en vanlig nationell tävling men domaren gick efter internationella regler av någon anledning. Tydligen får man problem med 2+2 på kf också om man har otur, står du för länge kan de diska dig. Det beror på domaren tydligen.. Jag skulle inte riskera att stå mer än en sekund på kf, om ens det.

Tyvärr är det en typisk grej att bli diskad för.
Kan du använda dig av halvhalter i stället?

Jag har anmält Ila till vår första internationella klass 3. Skiljer det sig någonting i bedömningen för small-hundar? Eller är det något speciellt man måste veta när klassen är internationell?
Du måste inte ta om slalom från början om det blir fel och man får 5 fel om det delbara däcket delas.

Tack för regeluppdateringar. :) vad gäller slalom - får man ta om det från början om man vill? Med henne går det förmodligen snabbare att ta om hela än att försöka få in henne på rätt ställe.

Idag har jag och tre klubbkompisar varit hos Jenny Damm och tränat en heldag. Så himla bra och jätteroligt! Grymt pepp på agility nu :D

Kul med alla bra kurser och tävlingar!

Det går inte helt dåligt för oss heller. Igår var vi på vår fjärde officiella agilitytävling och tog en tredje pinne i agilityklass 1 :)

Så nu får vi starta agilityklass 2 men det har jag inte planerat att göra. Vi kör klass 1 i sommar och hoppas på en pinne till i hoppklass 1 och sen får vi se när det blir klass 2. Inga filmer från igår men några bilder från ett träningstillfälle:

DSC_7226.JPG

DSC_7244.JPG

DSC_7241.JPG

GRATTIS @WildWilma !

Inte jag som varit duktig, men min man och en av våra hundar :D ! Igår tävlade de på Tranås kvällstävling med dubblerad agility 1, och de satte 2 nollor, tog 2 andraplaceringar och då även 2 pinnar :love:!

Nu har de på två tävlingar nollat 5 lopp och tagit 4 pinnar :up:! Grymt, och jag är jättestolt!

I helgen är det dags för mig och Lyxa att tävla, första tävlingen på lääääääänge och jag är grymt ringrostig :eek:! Förväntar mig inga stordåd, men Lyxa kommer tycka det är kul :)!

Grattis @Miao !

Vi var också i Tranås :) Såg er där! Blev lätt chockad första gången (svårt att missa att det var du) när du plötsligt stod ovanför oss på kullen, tänkte först att Lyxa var Ila men insåg snabbt att det var fel förare och alldeles för många schnauzrar. Sen blev det aldrig lägre att hälsa

Grattis @Miao !

Vi var också i Tranås :) Såg er där! Blev lätt chockad första gången (svårt att missa att det var du) när du plötsligt stod ovanför oss på kullen, tänkte först att Lyxa var Ila men insåg snabbt att det var fel förare och alldeles för många schnauzrar. Sen blev det aldrig lägre att hälsa

Hahah, menar du att jag inte är diskret och osynlig, en amazonlång storvuxen kvinna med 4 taggade snusrar och en snäll aussie :D?! Jag hoppas att chocken la sig senare ;) !!

Hahah, menar du att jag inte är diskret och osynlig, en amazonlång storvuxen kvinna med 4 taggade snusrar och en snäll aussie :D?! Jag hoppas att chocken la sig senare ;) !!

Haha nej, hade du inte en (väldigt) rosa keps också?
Snusrarna verkade ju sansade när jag såg er :)

Hihi, jo det hade jag! Och ett rosa läger i mitt rosa tält ;).

1406273-allmc3a4n.jpg

Jo, snusrarna var superduktiga :love:! De kan ju hetsa upp varandra rätt bra ibland, men igår var de super :up:

1406275-allmc3a4n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka