Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag börjat med något som nog kommer bli en huvudvärk de närmsta halvåret: Jag har börjat träna running contacts med Spunk! Eller iaf börjat på en online kurs ;)

Idag har jag börjat med något som nog kommer bli en huvudvärk de närmsta halvåret: Jag har börjat träna running contacts med Spunk! Eller iaf börjat på en online kurs ;)
Running verkar vara ett gissel verkligen. Har flera kompisar som gett sig på det och det verkar inte direkt enkelt ;)
Mina ena kompis har till och med byggt en höj och sänkbar balans för att kunna få till optimal träning :p
Lycka till!

Åh gud, jag har också tänkt ge mig på running. Men helt ärligt… fy fan vad det verkar svårt att få till.

För övrigt tävlade vi i onsdags. Snabbast tid i agilityloppet trots att hon kändes väldigt seg, men tyvärr 5 fel på balansbommen. Jag MÅSTE bli bättre på att träna kontaktfält! Problemet är att kontaktfälten sitter på träning varje gång, men sen på tävling när hon tänder till så hoppar hon. Funkar inte att vi ska hålla på och dra på oss 5 fel hela tiden i agilityklasserna. Jag är sjukt leds på att gå i mål 5-10 sekunder snabbare än segraren i klassen men hela tiden dra på oss kontaktfältsfel.

Hopploppet gick SKITBRA! Riktigt bra tryck, hon hade riktigt bra hindersug. Så pass bra hindersug att vi råkade få med oss ett hinder för mycket på vägen och därmed diskade oss. ;) Men loppet kändes verkligen kanon! Jag satte alla byten jag hade planerat och höll mig till planen, befann mig alltid där jag hade tänkt att jag skulle vara och för en gångs skull var till och med hunden på den plats där jag tänkte att hon skulle vara. haha. Sen tappade jag henne på hinder 15, två hinder med 5 meters avstånd där man skulle vika av och ta en tunnel istället. Där gick det så fort att hon fick med sig båda hindrena. Men det var jag som inte säkrade nog bra och inte förberedde svängen i nog bra tid så disken tog jag på mig. Hunden kändes kanon. Gud vad hon är rolig när man får köra ett sånt där lopp med känsla. Precis som jag älskar att köra. Vinna eller försvinna. :angel:

10300287_10152215349673030_6371434287409192310_n.jpg

Åh gud, jag har också tänkt ge mig på running. Men helt ärligt… fy fan vad det verkar svårt att få till.

För övrigt tävlade vi i onsdags. Snabbast tid i agilityloppet trots att hon kändes väldigt seg, men tyvärr 5 fel på balansbommen. Jag MÅSTE bli bättre på att träna kontaktfält! Problemet är att kontaktfälten sitter på träning varje gång, men sen på tävling när hon tänder till så hoppar hon. Funkar inte att vi ska hålla på och dra på oss 5 fel hela tiden i agilityklasserna. Jag är sjukt leds på att gå i mål 5-10 sekunder snabbare än segraren i klassen men hela tiden dra på oss kontaktfältsfel.

Hopploppet gick SKITBRA! Riktigt bra tryck, hon hade riktigt bra hindersug. Så pass bra hindersug att vi råkade få med oss ett hinder för mycket på vägen och därmed diskade oss. ;) Men loppet kändes verkligen kanon! Jag satte alla byten jag hade planerat och höll mig till planen, befann mig alltid där jag hade tänkt att jag skulle vara och för en gångs skull var till och med hunden på den plats där jag tänkte att hon skulle vara. haha. Sen tappade jag henne på hinder 15, två hinder med 5 meters avstånd där man skulle vika av och ta en tunnel istället. Där gick det så fort att hon fick med sig båda hindrena. Men det var jag som inte säkrade nog bra och inte förberedde svängen i nog bra tid så disken tog jag på mig. Hunden kändes kanon. Gud vad hon är rolig när man får köra ett sånt där lopp med känsla. Precis som jag älskar att köra. Vinna eller försvinna. :angel:

10300287_10152215349673030_6371434287409192310_n.jpg

Men varför släpper du igenom kontaktfältsfel på tävling då? ;)
Det finns ju oftast en anledning till att hunden tycker att man inte behöver hålla på kriterierna på tävling :angel:

För att jag inte har något befäst kontaktfältsbeteende. Det är rent slarv i träningen från min sida. Tidigare var det vippan som hon hoppade så då har vi tagit om den och nu går den allt som oftast. Men nu på senaste tävlingen var det balansbommen.

Just iom att hon alltid tar kontaktfälten på träning självmant har jag liksom aldrig lärt in något beteende. Jag har ju bara kunnat springa på och hon tar dom.
Men på tävling funkar det inte och då ja.. blir det kaos. Så det blir bakläxa till den slarviga matten.

Running verkar vara ett gissel verkligen. Har flera kompisar som gett sig på det och det verkar inte direkt enkelt ;)
Mina ena kompis har till och med byggt en höj och sänkbar balans för att kunna få till optimal träning :p
Lycka till!

Tack, det kan behövas ;) Vi har höj o sänkbara balanser på båda klubbarna jag tränar på och den ena har utöver det ett "klossystem" så det finns en man kan köra de lägre höjderna på med lösa delar man bara pallar upp. Vi får se hur det går. Det är värt ett försök :) Så får jag springa hoppklass så länge :) Debut på torsdag!!!

Man behöver egentligen inte en sänkbar balansbom, man kan börja med planka på marken och gå över till fullhöjd på bommen direkt. Men oavsett så tar det ganska många månader att lära in ett riktigt bra running. Men resultaten av det går inte att slå :)

Man behöver egentligen inte en sänkbar balansbom, man kan börja med planka på marken och gå över till fullhöjd på bommen direkt. Men oavsett så tar det ganska många månader att lära in ett riktigt bra running. Men resultaten av det går inte att slå :)
Det beror väl på vilken metod man vill använda? Om man behöver höj/sänkbar alltså?

Vill man använda sig av Silvia Trkman's som grundade metoden så behövs det inte. Men det underlättar, hon har själv gått från planka till full balansbom direkt. Men det är snällare för hunden att göra det gradvis och går man till fullhöjd direkt får man förvänta sig en större felmarginal till en början innan de fattar att de ska springa. Bumps använder man ingen nedsänkt bom till alls utan först på backen och sen fullhöjd direkt. Vet inte vad det finns för andra alternativ men dessa är väl de två största :)

Jag och Lyxa kom på andra plats och tog en pinne i agilityklass 2 idag i Karlskrona :eek: :D :up: . Vår första agilitytävling sen i augusti förra året, och har typ 6 träningspass i ryggen under dessa 10 månader :P! Duktig hund :love:!

Sen så jämnade jag ut det med att vara askass i hopploppet så vi diskade oss, men Lyxa gjorde som jag visade (eller mer inte visade :P ) så ingen skugga på henne ;) .

Billy sprang träningstävling på Skutberget i går. Vi körde samma bana två gånger och jag anmälde oss bara till hoppklassen. Första vändan var han lite tankspridd efter slalomen (nummer 5) och jag tappade kontakten med honom mot hinder 6. Han har ju inte direkt århundradets impulskontroll, så jag fick plocka upp honom (risken för smit är rätt stor när han blir sådär) och be om kontakt och sen fortsatte vi tack och lov i en rasande fart. Efter den rundan sa jag att jag ville ha en start till i samma klass.

Och HERREGUD vilken superhund han är när vi gör det vi ska.
Inför andra rundan hade vi haft *mysig stund* med nära kommunikation, leverpastej och helt ärligt hade jag honom inte ens på marken förrän vi gick in på banan igen. Gjorde honom startklar, strök honom skönt längs sidan och ryggen (vår startritual) och sen var det bara full fräs framåt med 100 % fokus. När vi är så samspelta kan jag ha honom på 10 meters avstånd och ändå skicka honom rätt. Jag förstår inte hur han har lärt sig, men jag är glad att han fattar. Jag hade gåshud efter målgång. Han var så suverän! :love:

Angående kontaktfält så har jag "typ" rc, men en egen variant.
Grunden är 2 av, 2 på men vi har alltid kört med tasstarget och utan att stanna. Jag har kommandot "UPP!" och "NER!" på kontaktfält. Det är extremt sällan han missar kontaktfälten. Någon enstaka gör han det på balansen, men vi tränar balans mycket fram och tillbaka, så att det lönar sig liksom inte att hoppa av dem långt upp längre, eftersom matte tvärvänder och springer tillbaka när man minst anar det :angel:

Vill jag han ska stanna på kontaktfältet så gör jag en halvhalt genom att jag sträcker lite på överkroppen och tar ett enda kortare steg – och då bromsar han direkt. (Så sjukt signalkänslig kille..!) Vill jag att han ska stanna så väser jag ett "s-s-ssss".
Jag fattar inte att eller hur han kan det här, men det bara fungerar. Så imponerad över hur han läser av mig och sen gör rätt.

Igår gav vi oss på en av banorna från finska landslagsuttagningen. Riktigt rolig bana! På det här försöket blev det en disk, jag har verkligen inte råd att tappa bort mig i banan. Jag är på väg direkt åt höger, sen kommer jag på att hindret ska rundas och tas från andra hållet men när jag korrigerar mig är det redan för sent. haha. Det är mitt största problem på banan, jag har så otroligt svårt att hålla fokus genom en hel bana! Precis som här är det som det brukar vara på tävling, i regel diskar vi oss när det är 2-3 hinder kvar på banan. Jag måste verkligen jobba på fokus, hela vägen in i mål.
Men min Hund är fantastisk. Som jag älskar denna lilla gris. :love:

Haha, jag är fånigt nöjd med att ha fått fram Stojas frustration i annat sammanhang än agilityn (skriver det här för att det är mest då det kommer fram/blir problem). Ja, frustration i sig är väl inte så bra men det är lättare att förstå och jobba med när den faktiskt dyker upp i vissa sammanhang, även om jag knappast har saknat den.
Shejping utan hjälper vid nyinlärning->hund som inte vet vad hon ska göra->frustration->gör annat.
Min tanke på lösning: Högre belöningsfrekvens/bryta ner, och att jobba lite med hur hon hanterar frustration (det lönar sig att försöka igen osv). Jag kanske har kört på lite mycket utan att låta henne tänka tillräckligt själv på sista tiden?

Hoppas det är okej att jag också hänger här :D
Jennie och Hera, Dvärgschnauzer 3 år och Qarusell Dvärgschnauzer 16 månader

Tävlingserfarenhet: Jag och Hera startade vår första agilitytävling 1 juni i år, nästa start är 10 juli i Nordmaling. Qarusell får börja tävla i augusti så jag ska se om jag hittar någon lämplig tävling till henne.

Träningsvana: Jag har gått nybörjarkurs och fortsättningskurs med Hera. Tränar i en träningsgrupp.

Säkrast på: De flesta hindren går hyffsat.

Osäkrast på: Gungbrädan har vi fått ett bakslag på :( nu är hon inte speciellt sugen på att ta den alls. Slalomet går bra vissa dagar och sämre andra dagar.

Håller till: Umeå

Mål: Är nog att få en pinne.

Heras första agilitytävling. Hoppklass small resultat 4:a av 11 startande :D

Tusen tack @MiniLi !
När man precis gått upp en klass känner man sig lite vilsen och som att man inte riktigt har där att göra. Så då känns det helt otroligt att vi på vår 3:e start i klass 3 tar certet. Jag vet inte hur många pussar och kramar min hund fick igår. :love:
Idag känner jag mig helt lugn inför tävlingarna. Det känns som att jag redan uppnått mer än jag någonsin kunnat drömma om. Så idag ska vi bara in och ge gärnet, ha skitkul, och skit samma hur det går. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka