Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tusen tack! :love:
Nu ska vi nog bara vila oss i form inför tävlingarna nästa helg. Jag råkade sträcka mig i ljumsken under gårdagen och kan knappt gå, så framför allt föraren behöver vila sig i form inför nästa helg. :p

Vi har varit på Guldagility. Extra spännande för lille Spunk skulle få debutera i klass 1. Jag har ju haft stora problem med han starter. Han har inte alls velat stanna och blivit frusterad och många kloka huvuden har funderat över hur vi ska göra. Så på måndagen innan ser min kompis hur han njuter när jag klappar och myser med honom. Och där verkar vi hittat nyckeln! Han var nog otrygg och ville ha mys och närhet, inget godis, ingen boll, bara kel. Så med hjälp av klapp och mys har han suttit kvar i sina 6 tävlingsstarter under Guldagilityn :banana::banana::banana:. Sen är han allmänt störningskänslig men sitter starterna så är vi ett stort steg på vägen! Dags att träna mer på störningar ;) Om någon såg en liten röd dp jaga en golfbil som kom på arenan i livesändningen så känner jag inte alls till det :angel:

Milla har varit stabil och nollat alla lopp på hinder utom 2, en disk och ett med 9,33 fel. Ni tror inte att det loppet med 9,33 fel gav en 12:e plats av 90 starter(totalt 19 som gick i mål) och SM-pinne ? Tror aldrig jag varit med om att man fått SM-pinne med så många fel i Small.
10537164_10152562923091228_5423634972417991310_n.jpg

Vi har varit på Guldagility. Extra spännande för lille Spunk skulle få debutera i klass 1. Jag har ju haft stora problem med han starter. Han har inte alls velat stanna och blivit frusterad och många kloka huvuden har funderat över hur vi ska göra. Så på måndagen innan ser min kompis hur han njuter när jag klappar och myser med honom. Och där verkar vi hittat nyckeln! Han var nog otrygg och ville ha mys och närhet, inget godis, ingen boll, bara kel. Så med hjälp av klapp och mys har han suttit kvar i sina 6 tävlingsstarter under Guldagilityn :banana::banana::banana:. Sen är han allmänt störningskänslig men sitter starterna så är vi ett stort steg på vägen! Dags att träna mer på störningar ;) Om någon såg en liten röd dp jaga en golfbil som kom på arenan i livesändningen så känner jag inte alls till det :angel:

Vad intressant – det är ju min och Billys startritual också :D
Vi har *mysig stund* mest för att behålla fokus och kontakt, han är ingen tjuvstartare men däremot ett störningskänsligt yrväder. Röd dp, sa vi va? :angel: :D

Grattis till framgångarna med båda hundarna.
Nästa år ska nog vi vara med.

Stort grattis till SM-pinne!
Och fy tusan vad avundsjuk jag blir på att vara så stabil. För mig känns det som att vi går upp som en sol och ner som en pannkaka. I helgen hade vi liksom 3 disklopp och ett lopp som gav cert och SM-pinne. Aldrig något mitt emellan. Önskar att vi kunde få lite mer stabilitet och ta oss i mål lite oftare. ^^

Stort grattis till SM-pinne!
Och fy tusan vad avundsjuk jag blir på att vara så stabil. För mig känns det som att vi går upp som en sol och ner som en pannkaka. I helgen hade vi liksom 3 disklopp och ett lopp som gav cert och SM-pinne. Aldrig något mitt emellan. Önskar att vi kunde få lite mer stabilitet och ta oss i mål lite oftare. ^^
Tack! Ja det är bra att vara stabil men trist att hon oftast inte räcker till placering eller pinnar. Inte lätt att bara vara 28cm hög och ha dålig hoppteknik ;) Ni blev väl uppflyttade precis, så stabiliteten kommer, bara att träna på :D

Ja, hon är ju min första agilityhund så det blir ju lite två steg framåt ett steg bakåt hela tiden när man liksom i efterhand får inse vad man borde ha tränat på redan från början. :angel:
Men hon är ju ung än och vi har bara gjort två tävlingar i klass 3 och har redan ett cert så jag ska inte vara allt för missnöjd. Hon är ju kanonduktig. Men stabiliteten finns inte riktigt där. :angel:

Igår var jag och Hera på agilitytävling i Nordmaling. Det var en kvällstävling som startade kl 17.00. Vi for med två kompisar och deras hundar.

Hera var jätteduktig men det går lite för långsamt än så länge tråkigt nog vilket gör att vi drar på oss en massa tidsfel.
  • I agilityloppet hade vi 5 fel på hinder eftersom Hera missade en pinne i slalomet så vi fick ta om slalomet från början + att vi hade 39,57 tidsfel vilket placerade oss på en 9:e plats av 15 startande. Sist av de som kom i mål...
  • I hopploppet hade vi inga fel på hinder men även här en massa tidsfel 26,52 för att vara exakt och placerade oss som nr 10 vilket var näst sist av de ekipage som kom i mål av de 15 startande.

I helgen tävlade jag i Gällivare. En helg som kantades av riktigt kluriga banor. Resultatet blev ungefär som det brukar. Disk i första klassen för dagen och placering i andra klassen för dagen, båda dagarna. ^^
Tyvärr drog vi på oss 5 fel i båda agilityloppen. Vi var 8 sekunder snabbare än den som vann så 5-felaren kändes riktigt snöplig. När kontaktfälten sitter så är det något annat (den här gången bland annat en matte med solsting som banvandrat fel och upptäckte när jag stod i startfållan och kollade hunden innan att banan inte skulle tas så som jag trodde. Det ledde till högst bristfällig panikhandling som ledde till en vägran.) Jag börjar tro att det går troll i vårt tävlande i agilityklass. Snarare regel än undantag att vi går i mål med 5 fel, verkar stört omöjligt att ta oss i mål felfritt. :(
Men banorna var kluriga och eftersom att vi hade överlägset bästa tiderna och nästan inga var felfria räckte det ändå till en 2:a placering och en 3:e placering.

@Aningsfull Det är bara att kämpa på :)

Spunk var på blåbärscup i lördags. Tyvärr sprang han förbi ett hinder i hoppklassen annars var han 4 sekunder snabbare än vinnande hund i small. (och bara 3 sekunder efter de supersnabba largekelpiesarna) Stort framsteg var att han struntade i både domare och banpersonal och bara körde agility :D

Milla tävlade med laget igår som vann agilityklassen i hällregn och nu har vi 3 pinnar och är halvvägs till SM med laget, tyvärr var det bara 5 av de 6 anmälda lagen på plats så 2:a platsen i hoppklass gav ingen pinne denna gången.

10409026_10152632137019225_5913892503395176253_n.jpg

Det är häftigt när man får se bilder från Ilas framfart på banan. Här är från loppet där hon tog certet. Hon är verkligen inte många millimeter över hinder, ändå river hon i princip aldrig. Vi har aldrig fått hinderfel på grund av rivning. I hela hennes karriär tror jag bara att hon rivit två hinder på tävling. Och dom gångerna har vi ändå redan varit diskade så rivningarna har inte gjort varken till eller från. :D

Igår slog laget till igen. Vinst och SM-pinne i hopplagklassen i Karlshamn. Nu ligger vi på 2+2 pinnar så bara 2 valfria kvar för att fixa kvalet :D Denna gången slapp vi ösregnet och fick istället 27 grader och sol och vindstilla på idrottsplats. Gaaaanska varmt.

I morse körde jag första mattpasset för Spunk och vad sägs om denna? :banana::banana:
10465462_10152591084636228_7263618128840896086_o.jpg

Så nöjd med dagens träning! Helt utan stress och frustration och med fint fokus.
Tränade slalomingångar med 4pinnars, gick strålande!

Drar upp den här tråden med lite skryt om min lilla kelpiekille, nu uppflyttad i både agilityklass 2 och hoppklass 2 :D

Helgens skörd, tre pinnar på sex starter:
uBBuX7W_TLk9kl3RISxwZMiNVIctRRk2rD3xwkUi1yQ=w406-h541-no

Totalt har vi tagit fem pinnar i agilityklass 1 och hade inte jag varit så jäkla klantig och startat innan startsignalen i agilitylopp nr 2 i lördags så hade det kunnat blir sex stycken :p

18 januari debuterade vi agility officiellt och vi har startat totalt 15 officiella klasser om jag räknat rätt. Vi är inte snabbast men ganska säkra. Nu ska vi ta agilityvila ett par månader och se om vi hittar farten också :D

Några filmer från helgen

Agilityloppet där jag missade startsignalen, kändes mycket bra i övrigt:

Hopplopp med pinne och vinst:

Plötsligt händer det! Spunken har nollat sitt första lopp!!!! Han slog till på raspecialen i Stockholm och spöade Milla med 5 sekunder(hon kom 3:a) och vann klassen med 4 sekunders marginal. Detta är första gången han inte diskar sig på tävling :banana::banana:
10300639_10152674303476228_1520974648977253373_n.jpg

Med och tävlade var även bukes eget Blåbär @Blueberry så vi hade minibuketräff efteråt:

10599119_10152677597766228_1252745697675721051_n.jpg

Ila har hunnit plocka två pinnar i ag2 sen sist, så nu jagar vi sista pinnen innan vi hoppas på att få gå upp i klass 3 i agilityklass också.
Hon har precis löpt och blir tyvärr ganska trött av att löpa så vi får se hur det går. En kompis ska tävla henne i Boden i helgen och sen ska jag tävla båda hundarna på hemmaplan i början av september. Ska bli så jävla kul att debutera med ynglingen Rusa nu! Hade världens ångest när jag anmälde henne, men hon har verkligen gått skitbra senaste veckorna så nu känns det ändå som att det är dags för henne att komma ut på tävlingsbanorna. Precis som sin "storasyster" så har hon farten, men det är lite värre med styrbarheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka