Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har eget slalom hemma?
Har ni byggt det själv (hur då?) eller köpt färdigt och i sådana fall vilket?
Nästa år tänkte jag satsa på agility med min tjej, men då måste vi lära såklart oss slalom och tanken är väl att det kommer vara lättare/gå fortare om jag har ett eget hemma. Har tittat runt en del och det finns ju en uppsjö med olika varianter. Helst vill man ju ha ett som ser ut som ett riktigt.
Eller räcker det liksom med att sätta pinnar i marken bara?
Någon som har eget slalom hemma?
Har ni byggt det själv (hur då?) eller köpt färdigt och i sådana fall vilket?
Nästa år tänkte jag satsa på agility med min tjej, men då måste vi lära såklart oss slalom och tanken är väl att det kommer vara lättare/gå fortare om jag har ett eget hemma. Har tittat runt en del och det finns ju en uppsjö med olika varianter. Helst vill man ju ha ett som ser ut som ett riktigt.
Eller räcker det liksom med att sätta pinnar i marken bara?
Jag har också rustaslalom och det har fungerat fint för oss, eftersom vi inte bara tränar hemma.
Ska kika på det! Vi tränar redan i dagsläget en del på klubben så agility kommer jag definitivt träna där också. Men eftersom jag har en bit att åka skulle det vara lättare med ett slalom hemma i alla fall i början när det ska läras in.
Har kikat lite på weaving/2x2 metoden och den känns bra tycker jag och verkar lätt att utföra (behövs inget extra material eller extra person). Åsikter om den?
Jag har fått utveckla en helt egen metod efter att ha gått bet flera gånger med Billy, så jag vet inte riktigt. Däremot vet jag flera som har tränat med allémetoden och för någon har det varit perfekt medan andra har fått börja om med en annan metod. Några har kört framgångsrikt med bågar, men det fungerade inte heller för oss. En kompis med valp började med koppelmetoden för att finna vägen, hennes hund har jättefin slalom nu.
Mitt förslag är att vara öppen för förslag, och att det som fungerar fungerar.
Som vanligt när det gäller hund alltså
Vi får prova oss fram! Agility är helt nytt för mig egentligen, men båda hundarna verkar tycka att det är superkul då dom verkligen dras mot alla hinder när vi kört lite när vi varit iväg och tränat annat egentligen. De tar alla hinder utom den där vippbrädan som jag inte låtit dom få prova än.
@Blueberry Funkar det inte ens med det godaste godiset i världen (typ rå kyckling!) att få hunden motiverad?
Men jag tänker att om godis funkar så känns det viktigt att börja träna på kontakten. Utan kontakt och engagemang kan det bli svårt att få någon framgång i agility om man har en svårmotiverad hund.
Precis.
Jag har tänkt att om hunden förstår att agility är roligt och lönsamt och att det är kul att springa så blir det automatiskt bättre engagemang och förhoppningsvis även samarbete, att det liksom kommer lite på köpet.
Absolut! Tänker bara att det kanske är en bit dit. Först måste hunden förstå att det kan löna sig att ha kontakt med matte öht. Nu vet jag inte hur "illa" det är för dem, men tänker på att du sett dem träna annat innan. Har hunden fattat att träning kan vara roligt/lönsamt?