Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Plötsligt händer det här också! :)
Älskade lilla Sigge tog sin första pinne i lördags, trea i ag.
Felfri bortsett från två tidsfel i hopp, fyra där. Sjukt stolt, han har utvecklats en del.

Stoja debuterade med dubbeldisk.

En liten film på Rusa när hon tränade bana för typ 2 veckor sen. Sen dess har hon dessutom hunnit lära sig slalom. ^^

Har haft en del problem med henne att hon gått upp för mycket i stress och haft svårt att fokusera och ägnat för stor del tid av träningarna till att bara vara galen och inte kunnat ta in vad man försöker förmedla. Men faktiskt så känns det som att hon börjar landa lite nu och hon är väldigt uppmärksam. Väldigt sällan det blir några frustrationsskall, länge sen sist jag blev biten nu osv. :) Så det går framåt. Eftersom att hon kan slalom nu känns det ändå som att jag kan ställa upp i en klass 1 utan att skämma ut mig i alla fall.

Vi började vår handlingskurs igår. Jag är SJUKT stel idag, otränad som jag är :D! Men väldigt, väldigt nöjd med Lyxa, särskilt som vi tränar agility oförkämt lite :p!

Någon som har eget slalom hemma?

Har ni byggt det själv (hur då?) eller köpt färdigt och i sådana fall vilket?

Nästa år tänkte jag satsa på agility med min tjej, men då måste vi lära såklart oss slalom och tanken är väl att det kommer vara lättare/gå fortare om jag har ett eget hemma. Har tittat runt en del och det finns ju en uppsjö med olika varianter. Helst vill man ju ha ett som ser ut som ett riktigt.

Eller räcker det liksom med att sätta pinnar i marken bara?

Nästa år tänkte jag satsa på agility med min tjej, men då måste vi lära såklart oss slalom och tanken är väl att det kommer vara lättare/gå fortare om jag har ett eget hemma. Har tittat runt en del och det finns ju en uppsjö med olika varianter. Helst vill man ju ha ett som ser ut som ett riktigt.

Jag har ett rustaslalom med pinnar och ett agimet zickzack slalom hemma. Man kommer långt med att köra med pinnar men då jag är lite slö och kört allé är det enklast att ha ett "riktigt. Största skillnaden med lösa pinnar och ett riktigt är att hunden går över skenan på det riktiga och om man bara tränat på lösa pinnar kan vissa reagera lite på det i början.

Jag har också rustaslalom och det har fungerat fint för oss, eftersom vi inte bara tränar hemma. :)

Jag har också rustaslalom och det har fungerat fint för oss, eftersom vi inte bara tränar hemma. :)

Ska kika på det! Vi tränar redan i dagsläget en del på klubben så agility kommer jag definitivt träna där också. Men eftersom jag har en bit att åka skulle det vara lättare med ett slalom hemma i alla fall i början när det ska läras in.

Har kikat lite på weaving/2x2 metoden och den känns bra tycker jag och verkar lätt att utföra (behövs inget extra material eller extra person). Åsikter om den?

Ska kika på det! Vi tränar redan i dagsläget en del på klubben så agility kommer jag definitivt träna där också. Men eftersom jag har en bit att åka skulle det vara lättare med ett slalom hemma i alla fall i början när det ska läras in.

Har kikat lite på weaving/2x2 metoden och den känns bra tycker jag och verkar lätt att utföra (behövs inget extra material eller extra person). Åsikter om den?

Jag har fått utveckla en helt egen metod efter att ha gått bet flera gånger med Billy, så jag vet inte riktigt. Däremot vet jag flera som har tränat med allémetoden och för någon har det varit perfekt medan andra har fått börja om med en annan metod. Några har kört framgångsrikt med bågar, men det fungerade inte heller för oss. En kompis med valp började med koppelmetoden för att finna vägen, hennes hund har jättefin slalom nu.

Mitt förslag är att vara öppen för förslag, och att det som fungerar fungerar. :)

Jag har fått utveckla en helt egen metod efter att ha gått bet flera gånger med Billy, så jag vet inte riktigt. Däremot vet jag flera som har tränat med allémetoden och för någon har det varit perfekt medan andra har fått börja om med en annan metod. Några har kört framgångsrikt med bågar, men det fungerade inte heller för oss. En kompis med valp började med koppelmetoden för att finna vägen, hennes hund har jättefin slalom nu.

Mitt förslag är att vara öppen för förslag, och att det som fungerar fungerar. :)

Som vanligt när det gäller hund alltså ;)
Vi får prova oss fram! Agility är helt nytt för mig egentligen, men båda hundarna verkar tycka att det är superkul då dom verkligen dras mot alla hinder när vi kört lite när vi varit iväg och tränat annat egentligen. De tar alla hinder utom den där vippbrädan som jag inte låtit dom få prova än.

Rusas slalom har jag lärt in med bågar. På Ila fungerade den metoden inte alls, men på Rusa har den varit helt fenomenal. Hon gick från att inte kunna slalom till ett självständigt slalom från båda sidor på ca 1 månad.
Så bara sett på mina två hundar kan jag både rekommendera bågar och säga att det är värdelöst. :angel::D

Som vanligt när det gäller hund alltså ;)
Vi får prova oss fram! Agility är helt nytt för mig egentligen, men båda hundarna verkar tycka att det är superkul då dom verkligen dras mot alla hinder när vi kört lite när vi varit iväg och tränat annat egentligen. De tar alla hinder utom den där vippbrädan som jag inte låtit dom få prova än.

Prova dig fram! Det viktigaste brukar vara att föraren förstår vad hen håller på med och känner att metoden passar. Jag har kört 2x2 och varit supernöjd för att jag tycker om metoden och den är enkel för mig att förstå och jag kan inte fuska med den eller gå för fort fram. Finns de som är saliga i bågar men jag känner de är omständiga så jag har inte fått ett bra resultat med dem. Finns även de som bara visat med händerna och tävlar VM numera. Så ingen metod är dålig om man tränar rätt ;)

Jag har visat med händerna på mina och båda har rätt bra slalom. Sigge är säkert, Stoja har jättefin teknik när ingångarna blir rätt och hon hinner "samla ihop sig" (vilket mest har med orutin att göra tror jag).

Jag hade köpt rusta om jag hade köpt hem, hade en plan på allémetoden och rustaslalom+ klubbens men ändrade mig när vi började träna i hall utan lämpligt alléslalom.

Hej agilitykompisar!

Nu behöver jag lite tips.
En kompis vill gärna börja med agility och har bett mig om hjälp, jag har bara sett ekipaget när de tränar annat – och det ser ärligt talat inte så himla bra ut. :nailbiting: Hunden är helt ointresserad av matte, av leksak, av att lyfta nosen från marken, av att ta kontakt, av det mesta helt enkelt.

I mitt stilla sinne tänker jag dock att agility är lösningen på de flesta av världens bekymmer, så jag har välkomnat förslaget och vi ska ses under veckan för att träna tillsammans.

Jag ser just nu följande skräckscenario framför mig:
Hund och matte kommer in på planen, men hunden märker knappt att den är bland hinder eftersom den bara nosar i marken hela tiden och den har tränat så länge på att ignorera sin människa att det kvittar vad hon än gör för att påkalla uppmärksamhet så kommer hunden fortsätta att vara i sin egen lilla värld – och gå som en dammsugare hela passet. Matte bli ledsen eftersom hon så väldigt gärna vill hitta en gren där hunden och hon kan samarbeta och jag står handfallen och kliar mig hövve. :cautious:

Jag har några grejer jag har tänkt att testa, och de allra flesta hundar uppskattar ändå agility.
Däremot har jag ingen direkt erfarenhet av tröga och svårmotiverade hundar... Har ni några tips?

@Blueberry Riktigt gott godis brukar vara effektivt, till och med på Alice som inte åt ur handen när jag fick henne. Det är först nu, efter ett år, som jag har börjat träna med lek som belöning! Innan var hon inte ett dugg intresserad av att leka, alls. (hon gjorde iofs inget annat heller)
Men jag tänker att om godis funkar så känns det viktigt att börja träna på kontakten. Utan kontakt och engagemang kan det bli svårt att få någon framgång i agility om man har en svårmotiverad hund.

Men jag tänker att om godis funkar så känns det viktigt att börja träna på kontakten. Utan kontakt och engagemang kan det bli svårt att få någon framgång i agility om man har en svårmotiverad hund.

Precis.
Jag har tänkt att om hunden förstår att agility är roligt och lönsamt och att det är kul att springa så blir det automatiskt bättre engagemang och förhoppningsvis även samarbete, att det liksom kommer lite på köpet.

Precis.
Jag har tänkt att om hunden förstår att agility är roligt och lönsamt och att det är kul att springa så blir det automatiskt bättre engagemang och förhoppningsvis även samarbete, att det liksom kommer lite på köpet.

Absolut! Tänker bara att det kanske är en bit dit. Först måste hunden förstå att det kan löna sig att ha kontakt med matte öht. Nu vet jag inte hur "illa" det är för dem, men tänker på att du sett dem träna annat innan. Har hunden fattat att träning kan vara roligt/lönsamt?

Absolut! Tänker bara att det kanske är en bit dit. Först måste hunden förstå att det kan löna sig att ha kontakt med matte öht. Nu vet jag inte hur "illa" det är för dem, men tänker på att du sett dem träna annat innan. Har hunden fattat att träning kan vara roligt/lönsamt?

Jodå, men inte lika lönsamt som att sniffa på marken.
Det är lite Ferdinand över det hela.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka