Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Kakis Tack för snabba bra svar :)

Får henne till 34 cm exakt hemma när jag mäter, så jag tror/hoppas hon är under 35 cm när någon kunnig mäter också :laugh: Skulle hon mot förmodan hamna en storleksklass upp så grejar vi det med.

Sista frågan jag kommer på just nu, jag har läst om tävlingslicens lite här och var, har jag fattat rätt i att renrasig registrerad hund inte behöver skaffa någon speciell tävlingslicens?
Du har fattat rätt :)

Då är jag hemma igen. Blev en relativt lyckad helg. Rusa knep en klassvinst i fredags, tyvärr på 5 fel så ingen pinne. Sen har det mest varit kaos med henne i helgen. Hon har helt plötsligt fått för sig att hon inte vågar upp på balanshindrena så vi har diskat oss i alla agilityklasser på grund av det. Sen hoppklasserna har vi i regel sabbat i starten. Hon tjuvstartar varje klass och är alldeles för övertänd så hon hinner i regel dra på sig 10-15 fel innan vi ens hunnit passera hinder 3. Sen är det som att hon hunnit rusa av sig värsta överskottsladdningen och i regel avslutar hon varje lopp superfint. Jag önskar väl bara att vi kunde ha lite mer balans i starten och jag måste verkligen fundera ut en fungerande uppvärmning och startrutin så att vi slipper den där explosionseffekten i starten där hon bara rusar iväg. Och sen, när hon redan dragit (med mig på efterkälken) så frågar hon vart hon ska genom att skälla och göra dumsnurrar runt mina ben så att hon ändå inte hör vad jag säger medan jag snubblar över henne och blir irriterad. :angel:

Ila har varit duktig i helgen. Hon är otroligt skendräktig och väldigt seg just nu. Lördagen började jag morgonen med att kräkas och sen gå in och diska oss i båda loppen. Vi var båda otroligt sega och off så handlingen stämde inte alls. Det gick så dåligt att jag på allvar övervägde att stryka mig till söndagen och åka hem istället.
Vilket jag är glad att jag inte gjorde, för på söndagen stämde det plötsligt igen och vi satte två nollade lopp där det ena räckte till CERT och SM-pinne! :banana::bump: :love:

10646721_10152387212638030_2598461322503004594_n.jpg

Vi har tävlat!
Matte är lite för långsam och tjock just nu, och vi (jag) diskade oss i första och fick 10 töntfel i andra – men känslan efter båda loppen var typ:
"Varför gör jag inte det här varje dag? Jag ÄLSKAR ju att träna och tävla agility med Billy! Inget annat i hela världen får mig att må så bra och vara så lycklig!"

Och sen tänkte jag på min man och på Ivan och på att jag har en bebis i magen och inser att det är nog mest politiskt korrekt om jag håller tyst om det :angel:

Är i vilket fall som helst mycket nöjd med min lilla flygpinscher:

2014-09-28-1643_54281e9d9606ee7f8933f12d.jpg

Och hörni!
In och rösta om ni inte redan har gjort det:
http://svenskaagilityklubben.se/nyheter-2/

Alltså… Det kan verkligen inte vara lätt att vara Sarek. Maken till förvirrad matte har ni nog aldrig sett! Ha på ljudet och lyssna extra noga vid andra ingången i tunneln ;). I slalomet visade det sig att en liten kulle gjorde slutet väldigt svårt, även den erfarna agilityhunden gick fel där. Men jag antar att man ska träna på sådant också? Obs att han hoppar genom däcket! Efter att han inte gjorde det på träningstävlingen så har vi tränat på att ha däck i bana och det har inte varit något problem alls. Vete tusan varför det var det på träningstävlingen?

Sedan har sambon fastnat lite för att göra filmer snabbare och långsammare och det är rätt skoj att se sin hund i slow motion! Positivt är att han hoppar normalt med bakkärran på vanliga hinder, negativt är att taxeringen är sådär och att han har kvar sin vansinnesteknik på däcket…

För någon månad sedan var jag inne här och frågade om eget slalom.

Nu har jag struntat i att köpa ett dyrt "hundslalom" och åkte idag till Jula för att köpa elstängselstolpar för 19:90 kr styck!
MYCKET billigare än allt man kan köpa i djuraffären eller agilitydshopar.
De är lätta, har en ordentlig lång metallpigg längst ner så bara att trycka ner i valfri gräsmatta.

Dessutom finns det supersmarta "hakar" så man enkelt kan sätta upp ett rör så det blir hinder också. Finns 3 meter långa rör för 14:50 på Jula som man enkelt kan skära/såga så det passar stolparna. Jag älskar byggvaruhus :love:

Dagens tips!

För någon månad sedan var jag inne här och frågade om eget slalom.

Nu har jag struntat i att köpa ett dyrt "hundslalom" och åkte idag till Jula för att köpa elstängselstolpar för 19:90 kr styck!
MYCKET billigare än allt man kan köpa i djuraffären eller agilitydshopar.
De är lätta, har en ordentlig lång metallpigg längst ner så bara att trycka ner i valfri gräsmatta.

Dessutom finns det supersmarta "hakar" så man enkelt kan sätta upp ett rör så det blir hinder också. Finns 3 meter långa rör för 14:50 på Jula som man enkelt kan skära/såga så det passar stolparna. Jag älskar byggvaruhus :love:

Dagens tips!

Det funkar bara om man har en hund som inte är så snabb och forcerar slalomen med kroppen. Gör de det kan de fastna och skada sig på ojämnheterna. Jag tränar därför bara på runda slalompinnar.

Jag och Max började med agility i maj (och hade uppehåll helt 2 månader under sommaren) och har nu avverkat nybörjar- och fortsättningskurs och vi är fast :D Tunnelsuget är enormt hos denna herre, roligare grej finns helt enkelt inte. Nu till vintern ska vi fortsätta träna i ridhus och sen kanske vi är redo för nån lite tävling till sommaren :)

Jag och Flicka jobbar på inför vår tävlingsdebut 15/11. Aet och balansen har hon tyckt om extra sedan hon fick prova de första gången och även om kontaktfälten givetvis inte sitter säkert så har hon ett bra tänk att gå ända ner till kanten innan hon ska vidare. Så jag är ganska lugn över det i alla fall. Slalom har jag börjat lära om med 2x2 metoden och hon tar i dagsläget fyra pinnar flytande från lite olika vinklar och självständigt framför mig, så jag börjar känna att slalom ska vi nog hinna få stabilt också.

De hinder som inte känns ett dugg säkra än är gungbrädan och säcktunneln. Säcken tar hon glatt när man håller upp den lite, hon vågar inte ta den själv än men det känns som det kommer släppa snart. Gungan tycker hon både är läskig och skitrolig. Hittills får hon trampa ner den själv från lägre höjd så den låter, samt provat springa upp på den när man håller i ena ändan så den inte rör sig. Gäller bara att jag har is i magen och fortsätter jobba långsamt så tror jag hon ska kunna ta sig över den själv på en månad också.
Enda vi inte provat alls är långhopp. Det räknar jag kallt med att det inte ska vara någon stor grej, men vi ska såklart se till att testa det några gånger också.

Jag är redan nervös i förtid, och ser verkligen fram emot tävlingen. Var på träning med andra jappar igår, fick beröm av instruktören som var förtjust i Flicka och tyckte hon är snabb och bra att arbeta med :) Personligen tycker jag att hon känns ganska långsam när jag kör agility, men det beror nog dels på att hon flyter ut mycket i svängar och så är hon ganska försiktig och signalkänslig. Bitvis kommer tempot fram och jag tror hon kommer bli himla vass med tiden när hon är säkrare på hindrena och med mer självförtroende.

Då har jag och Sarek debuterat :). Jag kände mig inte alls färdig innan vi startat men det gör jag nu efteråt! I hoppklassen så fick vi lite problem med slalomet, han missade en pinne i mitten vilket han typ aldrig gör (blir det fel så blir det i början eller i slutet). Vi fick göra om några gånger så 15 fel på hinder + tidsfel där. Men vi kom runt! I agilityklassen fick vi till ett himla fint flyt, jag gjorde rätt och då gjorde Sarek också rätt. Men precis när han skulle in i en tunnel så var det några som skrek till precis bredvid och då blev Sarek lite distraherad så vi fick en vägran där + tidsfel. Men plats 9 av ca 45 startande är väl en alldeles strålande debut tycker jag som är stolt som en tupp över min hund!

Känner mig rådvill, omotiverad och har slut på idéer snart. Så frågar här innan jag slutar med agilityn.

Hur skulle ni lösa problemet med en hund som gärna stannar och nosar omkring på banan istället för att springa på fort? Hunden kan alla hinder och går vissa dagar riktigt snabbt, men tappar oftast fokus på en gång som vi går in på banan.

Inser ju när jag skriver att det är fråga om motivation, men har slut på idéer. Godis fungerar inte, inte leksaker och inte lek i form av att jaga eller brottas...

Känner mig rådvill, omotiverad och har slut på idéer snart. Så frågar här innan jag slutar med agilityn.

Hur skulle ni lösa problemet med en hund som gärna stannar och nosar omkring på banan istället för att springa på fort? Hunden kan alla hinder och går vissa dagar riktigt snabbt, men tappar oftast fokus på en gång som vi går in på banan.

Inser ju när jag skriver att det är fråga om motivation, men har slut på idéer. Godis fungerar inte, inte leksaker och inte lek i form av att jaga eller brottas...

Hur ofta tränar ni?
Ibland är paus den allra bästa grejen för att hitta ny motivation.

Sen tror jag mycket på att hitta rätt valuta, jag hade en svårmotiverad tax på kurs som hittade gnistan när vi erbjöd rådjursklöv som belöning, till exempel. Och hur du agerar, det finns ekipage som tappar allt eftersom föraren väntar på hunden medan hunden väntar på föraren, då blir det pannkaka av alltihop.

Tänk på att summan av energin som ett ekipage har ska vara konstant, och det gäller liksom att möta på rätt nivå så att det blir 100 % när hunden går från 70 till 40 på några ögonblick. Det är svårt, särskilt om hunden är ojämn.

Hur har ni gjort för att träna in kontaktfält?

Har bara behov på nerfarter. Började med tasstarget, men han behövde inte stanna på den - bara stampa på den. Även om det är en liten och lätt hund vill jag att det ska var så skonsamt som möjligt. Klick vid stamp och kastbelöning. Så det är nog ett eget litet patent någonstans mittemellan 2 av 2 på och RC.

Har kommandot "ner!" på a-hinder och balans.

Har även kört med kontaktfältsbågar, både på Billy och andra hundar. Gillar dem! Särskilt bra för de som hoppar över uppfarterna. :)

(Vill jag att han ska stanna på kontaktfältet så sträcker jag bak axlarna och gör en halvhalt. Han är ett sånt jäkla geni att det har han liksom lärt sig själv.)

Har 2 på 2 av. Lärt in genom att backa upp med baktassarna tillsammans med en omvänt-lockande-tanke.
För oss har det varit bra, men Ila kräver att jag är 110% konsekvent för att det ska sitta..

Tack för svaren :) Jag och Max kör med nostarget som han ska dutta på och sen vänta på att jag säger "av".
@Blueberry menar du att kommandot "ner" betyder själva trampandet på targeten?

Förresten hittade jag din blogg @MiniLi när jag googlade på kontaktfält :D

Tack för svaren :) Jag och Max kör med nostarget som han ska dutta på och sen vänta på att jag säger "av".
@Blueberry menar du att kommandot "ner" betyder själva trampandet på targeten?

Förresten hittade jag din blogg @MiniLi när jag googlade på kontaktfält :D

Precis, "ner!" betyder "ner till mitten på kontaktfältet". Jag la aldrig Billys tasstarget på marken eftersom jag vill att han ska hoppa "rakt ut" från mitten av kontaktfältet (tänker att det sparar både lite tid och lite kropp).

Jag ser en stor fördel i att jag inte behöver något släppkommando när jag kör med "ner!".

Jag ser fram emot att köra en repris av kontaktfältsträningen under våren. Han tycker att det är skitkul :D Siktar på diplom under året, vi måste ta oss ur klass 1, banorna i klass 2 är så mycket bättre för oss.

Vi har haft uppehåll med agiltyn sedan oktober/november pga människovalp i magen. Abstinensen är inte att leka med! Rivstartar våren med A1, en månad efter beräknad förlossning :D

Jag tränar running. Daisy Peels metod. Ser hittills bra ut men det tar tid.... Som tur var klara inte hunden av tävlingsmiljön så bra än så jag har tid på mig :grin:

Hur går det med S? Jag har ju bara sett honom live en gång, och då var han ju helt strålande :D

Vad är det som händer på tävling? Har han "för roligt" eller är det impulskontroll/störningar eller något annat?

Hur går det med S? Jag har ju bara sett honom live en gång, och då var han ju helt strålande :D

Vad är det som händer på tävling? Har han "för roligt" eller är det impulskontroll/störningar eller något annat?

Du såg ett av hans två nollade lopp på tävling ;) När han väl har fokus och kontroll är han underbar :)

Det är något som inte klickar alls på tävling. Han sitter i starten men när han får startkommando drar han av i "valfri riktning". Har jag tur tar han hinder 1 & 2. Så jag ska satsa på att bygga relation och förstärka hans lek denna våren, så jag kan belöna med lek hos mig på banan. Har bland annat anmält oss till en lekkurs och tränar uthållighet och kontakt ( Sen har jag fått plats på handlingskurs för O/E med men det får vi se hur det går) Kommer inte att tävla honom alls under våren utan ska lägga all tid på träning. Så får vi se när jag startar honom igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18