Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många tävlingar tog det innan ni fick er första pinne? Jag räknar rätt kallt med att vi inte kommer ta någon de första starterna i alla fall ;) (och ahr verkligen inget sånt krav heller) så jag är bara lite nyfiken :)
Ila och jag började tävla agility tillsammans hösten 2012 och tog vår första gemensamma pinne först våren 2014. Då tävlade vi periodvid väldigt intensivt men hade svårt att få allt att funka ;)

Jag är kluven. Jag har hittat en boll som Flicka avgudar och som gjorde senaste agilitypasset mycket bättre, den funkar toppen som belöning! Frågar jag hunden så är det bland det bästa jag erbjudit henne ;) Och äntligen orkar hon behålla farten mycket bättre i knepigare kombinationer, där hon annars lätt backar av lite.
MEN bollen är liten, kanske 5 cm i diameter. Har ju hört skräckberättelser om hundar som fått ner boll i strupen av misstag, och jag tror denna boll är nog liten för att vara riskabel. Tyvärr är det nog också mycket pga storleken som hon älskar bollen, den är bättre att greppa och tugga på än de lite större bollar vi lekt med tidigare. Jag kastar alltid på så vis att hon behöver springa efter och jaga bollen, men jag vet inte riktigt om jag vågar fortsätta med den eller inte :(

Ska nog prova att knyta in den i en strumpa (så bollen får en utstickande del som livlina) och se om hon fortfarande tycker att den är toppen eller om jag förstör det roliga med den då.

Idag debuterade jag och Kiro klass 2 agility och hopp. Vi har verkligen inte tränat mycket agility det senaste halvåret och inte tävlat den juli så jag är supernöjd med resultatet och känslan. Pinne och tredjeplats i agilityklassen och disk i hoppklassen. I agilityklassen missade jag att visa ett hinder men kom på det och kallade tillbaka honom och fick tydligen ingen vägran för det. Kiro var nog lite trött i hoppklassen och rev först och försökte sen gena när jag ville ha ut honom och då tog han hindret från fel håll.

Filmer:

Hej!
Jag om min tjej (chihuahua 1,5år) har nästan precis börjat på Agility nybörjarkurs. Vi har haft 5 träningstillfällen och så har jag tränat självständigt eller med träningssällskap 4 gånger.
Som vanligt är jag så nöjd med min tös, vi har en fin kontakt och hon vill verkligen göra rätt ifrån sig, dessutom visar hon att hon tycker Agility är jätteroligt :)

Mitt mål är att vi ska kunna ta oss runt en klass 1 bana. Hade varit jätteroligt att testa tävla också :)

Min instruktör har rekommenderat 2 böcker till oss kursdeltagare: Agility av Veronica Bache samt Grunden är grunden av Mikaela Holegård. Fått hem grunden är grunden och har väl lite svårt att uttala mig om den än. Den är bra men det jag saknar är en förklaring på vad som är bra att träna in först, vilket är mest grundläggande osv. Några övningar som var på första sidorna tyckte min instruktör var för avancerade för att börja med nu så då är frågan om vad man bör träna på först står i en naturlig följd..
Den andra boken av Bache var slutsåld..biblioteket hade den dock så ska hämta den imorgon :)

Har ni någon/några bra Agilityböcker som ni kan rekommendera främst till nybörjare?

I de andra kurserna jag gått (valp, rallylydnad grund) så har vi fått ett kursmaterial där kurstillfällena varit planerade från första tillfället till sista. Nu är det så att vi får reda på vid varje kurstillfälle vad vi ska göra just det träningstillfället. Dessutom har jag upplevt att instruktörer rabblar upp flera saker som är bra att lära in. Jag kan dock känna att det blir lite rörigt och mycket på samma gång. Faktum är att man hinner inte träna in hur mkt som helst på 1 vecka, så det känns som att man har verkligen fått välja vad man ska träna på. Det är inte så att instruktören ställt massa krav på att vi ska lära oss allt men det är heller inte så tydligt på vad vi ska öva.

Har börjat läsa denna tråden och tittat på videoklipp ni laddat upp, kommit till sida 9 änsålänge ;) Planerar att läsa hela tråden och kommer kanske får svar på mina frågor i den, men eftersom jag är lite otålig så kan jag inte låta bli att posta ändå;):)

Nu har det dykt upp 2 frågor till jag funderar på..

*Kontaktfält: Måste man öva in kontaktfält på något speciellt sätt? Jag har ju så liten hund så frågan är om hon inte nuddar kontaktfältet ändå..

* "Kör ord": Är det framåt så säger jag framåt och det har det alltid varit i början på de kombinationer vi kört. Har inte behövt säga något mer utan sedan är det ju hindrernas namn som gäller. Springer gör hon automatiskt ändå..Så frågan är, behöver man något körord?

*Kontaktfält: Måste man öva in kontaktfält på något speciellt sätt? Jag har ju så liten hund så frågan är om hon inte nuddar kontaktfältet ändå..

* "Kör ord": Är det framåt så säger jag framåt och det har det alltid varit i början på de kombinationer vi kört. Har inte behövt säga något mer utan sedan är det ju hindrernas namn som gäller. Springer gör hon automatiskt ändå..Så frågan är, behöver man något körord?

Jag såg en chihuahua hoppa balansen senast i helgen så om din hund har en tendens att länga på steget och sträcka ut rekommenderar jag starkt att träna in kontaktfälten. Tänk på att ju säkrare de blir över tiden desto mer kommer de springa på.

Använd de kommandon du känner dig bekväm med och som du har någon nytta av. Jag använder främst hindrens namn, fram och hundens namn, sen har jag en del förstärkningsord för vissa svängar. Hanen kommer jag behöva en del kommandon för vad som händer efter balansen iom att jag kör running contacts med honom.

Har ni olika kommandon för vanlig tunnel och platt tunnel? Jag kör på "genom" på bägge (och har gjort det sedan vi började för snart ett år sen) men det kanske är dumt :o

Jag tänker att det kan vara bra speciellt med gungan då även en liten hund kan få för sig att hoppa både upp från sidan och hoppa innan andra kontaktfältet.

Jag såg en chihuahua hoppa balansen senast i helgen så om din hund har en tendens att länga på steget och sträcka ut rekommenderar jag starkt att träna in kontaktfälten. Tänk på att ju säkrare de blir över tiden desto mer kommer de springa på.

Använd de kommandon du känner dig bekväm med och som du har någon nytta av. Jag använder främst hindrens namn, fram och hundens namn, sen har jag en del förstärkningsord för vissa svängar. Hanen kommer jag behöva en del kommandon för vad som händer efter balansen iom att jag kör running contacts med honom.

Mm jag ska läsa lite mer om kontaktfälten nu, hämtat hem en bok från Bibblan som verkar kanon. Jag fortsätter nog på fram och sen säger hindrens namn så får vi se hur långt jag kommer på det :)

Har ni olika kommandon för vanlig tunnel och platt tunnel? Jag kör på "genom" på bägge (och har gjort det sedan vi började för snart ett år sen) men det kanske är dumt :o

Jag säger säcken till den platta tunneln. Det skulle ju kunna bli ett problem om du råkar vara en bit ifrån och inte har möjlighet att visa tydligt med din handling vad hunden ska ta och en tunnel och säcken är nära varandra.

Om du tror att denna situation kan hända så kan du lära om ordet. Själva hindret kan den ju redan :) Vet hundar som tränats om från tyska kommandon till Svenska så det går, frågan är ju hur viktigt det är att läga energi på det :)

Jag kör också med samma kommando till båda. Visst finns det lägen då det kanske skulle vara ännu bättre med två olika kommandon, men jag tycker inte det är något problem. För hundarnas del tycker jag det är logiskt med samma kommando, speciellt vid inlärningen. Skulle nog inte vara problem att fasa in ett nytt ord heller, men en av anledningarna till att jag inte gjort det är just att jag inte vill ha mer än nödvändigt att hålla reda på - "genom" känns väldigt naturligt för mig så i stressade lägen skulle jag antagligen säga fel ändå :o

Jag säger säcken till den platta tunneln. Det skulle ju kunna bli ett problem om du råkar vara en bit ifrån och inte har möjlighet att visa tydligt med din handling vad hunden ska ta och en tunnel och säcken är nära varandra.

Jag kör också med samma kommando till båda. Visst finns det lägen då det kanske skulle vara ännu bättre med två olika kommandon, men jag tycker inte det är något problem. För hundarnas del tycker jag det är logiskt med samma kommando, speciellt vid inlärningen. Skulle nog inte vara problem att fasa in ett nytt ord heller, men en av anledningarna till att jag inte gjort det är just att jag inte vill ha mer än nödvändigt att hålla reda på - "genom" känns väldigt naturligt för mig så i stressade lägen skulle jag antagligen säga fel ändå :o
Jag tänker som er båda så det blir lite svårt :p Men jag tror jag kör på samma och så får vi se om vi strular till det så att det behövs olika kommandon :)

Och en fråga til ;)
Tänkte använda mig av target och 2*2 metoden på balanshindrena. Rätt självklart hur jag gör på A:et och balansen..men vippen??

Hoppar in och gör ett avtryck i tråden. Nu kan vi hindren, och snart börjar fortsättningskursen så vi kan börja lite mer med handlingen. Om allt går bra kanske vi kan starta klass 1 framåt sommaren-hösten kanske. Eller aldrig. Vi får se.

Och en fråga til ;)
Tänkte använda mig av target och 2*2 metoden på balanshindrena. Rätt självklart hur jag gör på A:et och balansen..men vippen??
Jag gör precis samma på alla. Men först lär jag vovven att nedslag = belöning. Max var inte direkt rädd för ljudet så vi kunde avancera rätt snabbt.. dock blir han emellanåt rädd när gungan ska tippa över, andra gånger kutar han på.

Snart är slalomet helt inlärt och vi kan sikta på tävling :D Max är verkligen superduktig och lär sig väldigt fort (sen går det mindre snabbt med lydnadsmomenten :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka