Hej!
Jag om min tjej (chihuahua 1,5år) har nästan precis börjat på Agility nybörjarkurs. Vi har haft 5 träningstillfällen och så har jag tränat självständigt eller med träningssällskap 4 gånger.
Som vanligt är jag så nöjd med min tös, vi har en fin kontakt och hon vill verkligen göra rätt ifrån sig, dessutom visar hon att hon tycker Agility är jätteroligt
Mitt mål är att vi ska kunna ta oss runt en klass 1 bana. Hade varit jätteroligt att testa tävla också
Min instruktör har rekommenderat 2 böcker till oss kursdeltagare: Agility av Veronica Bache samt Grunden är grunden av Mikaela Holegård. Fått hem grunden är grunden och har väl lite svårt att uttala mig om den än. Den är bra men det jag saknar är en förklaring på vad som är bra att träna in först, vilket är mest grundläggande osv. Några övningar som var på första sidorna tyckte min instruktör var för avancerade för att börja med nu så då är frågan om vad man bör träna på först står i en naturlig följd..
Den andra boken av Bache var slutsåld..biblioteket hade den dock så ska hämta den imorgon
Har ni någon/några bra Agilityböcker som ni kan rekommendera främst till nybörjare?
I de andra kurserna jag gått (valp, rallylydnad grund) så har vi fått ett kursmaterial där kurstillfällena varit planerade från första tillfället till sista. Nu är det så att vi får reda på vid varje kurstillfälle vad vi ska göra just det träningstillfället. Dessutom har jag upplevt att instruktörer rabblar upp flera saker som är bra att lära in. Jag kan dock känna att det blir lite rörigt och mycket på samma gång. Faktum är att man hinner inte träna in hur mkt som helst på 1 vecka, så det känns som att man har verkligen fått välja vad man ska träna på. Det är inte så att instruktören ställt massa krav på att vi ska lära oss allt men det är heller inte så tydligt på vad vi ska öva.
Har börjat läsa denna tråden och tittat på videoklipp ni laddat upp, kommit till sida 9 änsålänge
Planerar att läsa hela tråden och kommer kanske får svar på mina frågor i den, men eftersom jag är lite otålig så kan jag inte låta bli att posta ändå