Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min man Andreas och vår Smalis tog sin sista pinne i agility 1 i helgen, så nu är de ett klass 2 ekipage på heltid :love: !! Så himla glad och stolt är jag :D!

1501171.jpg

Du såg ett av hans två nollade lopp på tävling ;) När han väl har fokus och kontroll är han underbar :)

Det är något som inte klickar alls på tävling. Han sitter i starten men när han får startkommando drar han av i "valfri riktning". Har jag tur tar han hinder 1 & 2. Så jag ska satsa på att bygga relation och förstärka hans lek denna våren, så jag kan belöna med lek hos mig på banan. Har bland annat anmält oss till en lekkurs och tränar uthållighet och kontakt ( Sen har jag fått plats på handlingskurs för O/E med men det får vi se hur det går) Kommer inte att tävla honom alls under våren utan ska lägga all tid på träning. Så får vi se när jag startar honom igen.

Men lilla Spökis då!
Billy var ju liknande i början. Herregud vad han har stuckit av både tränings- och tävlingsbanor och gjort dumheter i början av sin karriär. Ett tag fick jag ha med extra personer med vattengevär (!) på agilitykursen vi gick, annars drog han av planen och försvann :o

Tror att du har en jättebra plan, för Billys del var det en överslagshandling så jag fick lära mig att hålla honom på en rimlig energinivå. Går han över 90 % kan den fortfarande spåra ur lite, men nu sticker han i alla fall inte. Mina tränare bara skakade på huvudet och sa att "Du får ju inte träna honom på att ta det lugnt i agility!" men det var precis vad han behövde göra för att hålla sig på rätt nivå. Efter några månader kunde vi höja igen och sen dess har det gått väldigt bra :)

Men lilla Spökis då!
Billy var ju liknande i början. Herregud vad han har stuckit av både tränings- och tävlingsbanor och gjort dumheter i början av sin karriär. Ett tag fick jag ha med extra personer med vattengevär (!) på agilitykursen vi gick, annars drog han av planen och försvann :o

Tror att du har en jättebra plan, för Billys del var det en överslagshandling så jag fick lära mig att hålla honom på en rimlig energinivå. Går han över 90 % kan den fortfarande spåra ur lite, men nu sticker han i alla fall inte. Mina tränare bara skakade på huvudet och sa att "Du får ju inte träna honom på att ta det lugnt i agility!" men det var precis vad han behövde göra för att hålla sig på rätt nivå. Efter några månader kunde vi höja igen och sen dess har det gått väldigt bra :)

Ja precis. Han går sakta framåt nu. Förra veckan på inomhusträningen kunde de medtränande gå in och ut ur hallen (liten hall) under tiden jag körde. Det har han inte fixat innan. Klarade även att vända vid inkallning när han var på väg bort med liten störning i helgen. Det har tyvärr blivit lite av en konfliktsituation i starten så den kommer ta en stund att laga. Det sköna är ju att jag vet ju vilken raket han är så när han väl funkar på banan kommer han swischa förbi iaf klass 1 ganska kvickt. Sen får vi se när det blir.

Jag har sån agilityabstinens nu!

Jag räknar med att vi kan börja träna igen i mars, då börjar jag även min A1-utbildning. Så kul! Och sen ska vi ut och tävla. Jag har siktet inställt på i alla fall ett diplom i år, fem pinnar alltså. Det ska vi väl ändå klara av?
Jag lääängtar efter kontaktfältsträning och kluriga svängar!

Efter en snabbkoll inne på sbktävling har jag en rätt hyfsad lista på alternativ, maj är tydligen en väldigt populär månad att arrangera tävling i, herregud. Västerås ligger ju rätt långt bort, men samtidigt kan det kanske vara värt det?

2/5 – Västerås (dubbel Ag)
3/5 – Västerås (dubbel H)
5/5 – Örebro
9/5 – Torsby
10/5 – Sunne
12/5 – Örebro
16/5 – Malung
23/5 – Halmstad
24/5 – Halmstad
6/6 – Karlstad
13/6 – Vänersborg (dubbel H, en Ag)
1-4/7 – Kalmar (GULDagility)
5/7 – Karlskoga (dubbel H, dubbel AG)
11/7 – Munkfors
18/7 – Strömstad (dubbel Ag, en H)
9/8 – Lindesberg (dubbel Ag, dubbel H)

Senast ändrad:
Åh, jag var iväg och tränade för första gången den här säsongen. Körde bara enklare övningar med ett par hinder och en tunnel. Jag hade bara en timma i träningshallen. Jag har varit lite orolig för att Qarusell har låtit lite skum i halsen men vi har fått klartecken från veterinären så nu kör vi igen :D Så roligt att komma igång igen. Vi varvade med lite lydnad mellan övningarna så att det inte blir för häftigt för henne efter uppehållet.

Igår var det dags för mitt livs andra agilitytävling, i Halmstad. Flicka i både hopp- och agiliyklass och Vinna fick nöja sig med en start i agilityklassen då hon inte är i full kondition än efter att ha haft valpar i vinter.

Flicka skötte hopploppet jättebra, men vände ur säcktunneln i slutet av banan. Men hon tog den helt utan hjälp när jag skickade in henne på nytt - mycket nöjd över henne!

I agilityklassen var Vinna med och följde mig superbra. Hon är inte i toppkondition ännu och var därav lite långsammare än hon brukar, men hon är en klippa och tiden räckte till pinne ändå :) Flicka jätteduktig även här, bra fart på de trygga hindrena medan balansen och slalom går mycket långsammare än normalt då hennes hjärna inte riktigt hänger med ännu på tävling ;) På A-hindret tvekade hon inte ett dugg utan flög över i för hög fart, for över toppen och landade nätt och jämnt på benen nere på kontaktfältet. Bjöd halva publiken på en smärre hjärtattack... Men nollat lopp för henne med så även hon fick pinne på 8:e plats :)

Vinna har fantastisk mentalitet för tävling, blir aldrig trött i huvudet men fysiken är inte på topp. Flicka är i superkondition men behöver träna upp sin mentala kondition mer så hon orkar vara lika snabb och med som på träning. Medan Vinna högaktningsfullt skiter totalt i övriga hundar och människor och bara bryr sig om att få göra något, så suger Flicka in alla signaler från varenda hund hon ser för att bemöta de på rätt sätt (signalkänslig och artig tjej som inta tränger sig på om det går att undvika). Så även om hon orkar med agilitybanor utan problem så är hon ju ganska trött i huvudet av all tid runt omkring också. Tror dock det kommer ge sig "av sig själv" med tiden, klar förbättring bara från första tävlingen :)

Max var super på träningen igår :D han är fortfarande så jäkla hyper i början av passen men han är så otroligt följsam (vilket kanske kan bero på att jag blivit bättre på att guida honom också;) ) så nu ska vi nöta in slalomen så att vi är redo för tävlingsdebut i vår/sommar :)

Boss har börjat sin slalomträning :) ! Förhoppningen är att han ska vara klar att starta officiellt i hoppklass under Guldagilityn i sommar :up:!

Han har haft hittills tre träningspass med mig. Jag kör med bågar, än så länge på hela slalomet och kommer göra så ett bra tag tills 12 pinnar och lite svårare ingångar sitter som de ska :).

Hur många tävlingar tog det innan ni fick er första pinne? Jag räknar rätt kallt med att vi inte kommer ta någon de första starterna i alla fall ;) (och ahr verkligen inget sånt krav heller) så jag är bara lite nyfiken :)

Hur många tävlingar tog det innan ni fick er första pinne? Jag räknar rätt kallt med att vi inte kommer ta någon de första starterna i alla fall ;) (och ahr verkligen inget sånt krav heller) så jag är bara lite nyfiken :)

Milla tog hopppinne på sin andra officiella. Spookie har inte nollat något officiellt lopp än. Har tävlat honom lite under sommar/höst men han fixar inte miljön :(

Sigge 3 år :p har inte räknat antal tävlingar men iaf några per år. Men så ska han väl inte anklagas för att klara referenstiden så ofta ;)

Boss har börjat sin slalomträning :) ! Förhoppningen är att han ska vara klar att starta officiellt i hoppklass under Guldagilityn i sommar :up:!

Han har haft hittills tre träningspass med mig. Jag kör med bågar, än så länge på hela slalomet och kommer göra så ett bra tag tills 12 pinnar och lite svårare ingångar sitter som de ska :).

Vad kul att se lite träningsfilmer!

Det tog nästan ett år innan vi tog första pinnen. Men sen gick hon från klass 1 till klass 3 på en säsong så det behövde bara släppa. Haha. Men i början diskade vi oss förmodligen i 9/10 starter.

Woop det går tävlingar i Norrbotten 4 helger på rad i augusti-september :D Skönt att inte behöva åka så långt, jag räknar med att vår debut inte kommer vara så storstilad ;)

Vi tog två pinnar på två starter på vår första officiella tävling, men det är nog rätt ovanligt men vi hade inte bråttom ut på tävling så vi hann bli rätt säkra tillsammans. Kiro är väldigt hindersäker men inte den snabbaste.

Vi har startat agility 15 gånger officiellt och tagit 8 pinnar. Nu är det klass 2 som gäller, blir spännande att se hur det går :-)

Hej på er!
Jag har en liten fråga om slalom som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Dock inte tävlingsrelaterad, men hoppas det är okej ändå. ;)
Jag och Alice hobbytränar lite agility bara för att det är roligt och har noll tävlingsambition (då jag hatar att tävla). Vi åker ner på klubben och har lite kul bara hon och jag för att det är bra aktivering. Vi har kommit ganska långt i salomen, tycker jag, då hon kan ta ca 8 pinnar utan fel med lite vägledning. Jag har tränat slalomen genom att locka igenom henne och nu har poletten fallit ner och hon börjar fatta själv vad det är hon ska göra. Jag vet om att det är "helt fel" sätt att träna in slalomet på "för man får inte samma självständighet". Det är helt okej med mig med tanke på mina icke existerande tävlingsambitoner.

Men, det jag funderar över. Iom att hon verkar fatta vad det är hon ska göra i slalomen, borde hon inte kunna bli självständig då? Hon går in rätt och börjar mer och mer söka sig igenom slalomen själv. Varför är det då så fel att träna in det genom att locka? I tävlingssynpunkt tänker jag då. Hur resonerar ni?

Men, det jag funderar över. Iom att hon verkar fatta vad det är hon ska göra i slalomen, borde hon inte kunna bli självständig då? Hon går in rätt och börjar mer och mer söka sig igenom slalomen själv. Varför är det då så fel att träna in det genom att locka? I tävlingssynpunkt tänker jag då. Hur resonerar ni?

Jag har sett bra slalom inlärda med alla metoder. Man måste anpassa metoden efter dig och din hund. Jag använder bågar och allé på mina kurser men det finns alltid ca en hund per kurs som det inte passar av olika anledningar. Använd den metoden du känner dig bekväm med. Det jag tycker är den stora skillnaden är att jag fått så mycket på köpet när jag tränat självständigheten direkt, det som du annars får lägga massor med tid på att träna bort har jag fått på köpet. Min "unghund" som inte ens nollat ett klass1 lopp har mycket bättre, snabbare och självständigare slalom än min klass 3-hund. Unghunden är tränad med allé och bågar och den äldre hunden med en modifierad 2x2 variant.

Vi tog två pinnar på två starter på vår första officiella tävling, men det är nog rätt ovanligt men vi hade inte bråttom ut på tävling så vi hann bli rätt säkra tillsammans. Kiro är väldigt hindersäker men inte den snabbaste.

Vi har startat agility 15 gånger officiellt och tagit 8 pinnar. Nu är det klass 2 som gäller, blir spännande att se hur det går :-)

Råkade visst bli fel svarsknapp :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka