Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och en fråga til ;)
Tänkte använda mig av target och 2*2 metoden på balanshindrena. Rätt självklart hur jag gör på A:et och balansen..men vippen??

På vippen/gungan är det inte lämpligt med två av två på, speciellt inte om man har en mindre hund då det blir lite rekyl när den slår ner i backen som kan skada hunden om den står men framtassarna på backen och baktassarna på gungan då. Jag har lärt min att stå kvar med längst ut på gungan och inte ha någon tass i backen.

På vippen/gungan är det inte lämpligt med två av två på, speciellt inte om man har en mindre hund då det blir lite rekyl när den slår ner i backen som kan skada hunden om den står men framtassarna på backen och baktassarna på gungan då. Jag har lärt min att stå kvar med längst ut på gungan och inte ha någon tass i backen.
Det där ska jag ta med mig! Visserligen kör inte vi en riktig 2 på, 2 av För Max har alla tassar kvar och duttar med nosen på en target :p Men för framtida hundar ska jag tänka på det.

Lilla röd har kommit på att det faktiskt är ok att sitta ner i starten på träning. Ska testa med lite störning ikväll :) En månad kvar till hans omstart som tävlingshund!

Jag och Max ska anmäla oss till vår första tävling men jag undrar.. vad är det för medlemsskap som krävs? Räcker det med att vara med i SHU?

När tråden ändå dök upp igen slänger jag in en liten uppdatering Spunk fortsätter diska sig på tävling men gör det bättre och bättre, det är svårt att styra en formel-1 hund ;) Han har iaf köpt att man stannar i starten och det är så skönt. Så nu har jag tagit upp RC-träningen igen. Senaste passet:

Just ja, vi har ju varit och tävlat i Piteå. Disk på andra hindret i agilityloppet och en 5:e placering i hopploppet, vi drar fortfarande på oss för mycket tidsfel men förhoppningsvis ska vi få lite bukt med det för nu ska vi gå agilitykurs igen :D

Nu jag och Max anmälda till vår första tävling :eek: slalomet sitter ännu inte riktigt, det har vi tyvärr endast kunnat träna sporadiskt den senaste tiden pga att han för tillfället bor med min pappa. Men det får gå som det går, hinner vi inte få ett stabilt slalom till om två veckor så kommer det fler tävlingar :)

Nu jag och Max anmälda till vår första tävling :eek: slalomet sitter ännu inte riktigt, det har vi tyvärr endast kunnat träna sporadiskt den senaste tiden pga att han för tillfället bor med min pappa. Men det får gå som det går, hinner vi inte få ett stabilt slalom till om två veckor så kommer det fler tävlingar :)

Titta på filmen här ovan på mig och Qarusell så ser du vårat slalom. Vi får tidsfel men jag försöker få det rätt så att hon inte lär sig att slarva bara för att det är tävling och att det ska gå fort. Vi har tränat i ca 1,5 år.
Tävla och se det som träning, det gör jag :D

En tråd för oss!
Jag har en sheltiehane på nio månader, min första hund i vuxen ålder. Vi har börjat med agility nu under sommaren med sikte på tävlingsdebut nästa sommar om vi är redo då.
Vi är nybörjare som sagt, har tagit två privatlektioner hittills och tränat en hel del själva. Det vi övat på är tunnlar, hopphinder och slalom. Det jag själv tycker är svårast är handlingen och det hunden har svårast för är störning av olika slag, framför allt om det är andra hundar som tränar i närheten. Planen är att passivitetsträna så fort tillfälle ges, och att försöka öka följsamheten med mig. Än så länge är det långlina som gäller på planen ;)

Jag dör snart av nervositet inför helgen :yuck::nailbiting::cautious:
Max har lite problem vid promenader att han kan börja morra åt andra hundar och resa ragg, på alla träningar vi varit på går det att ha han lös utan problem men tänk om han blir diskad pga att han är aggressiv!? :nailbiting:
Det är nästan 400 totalt som ska starta, bara det gör att jag känner mig så nervös. Vi har ingen som helst erfarenhet av tävlingar tidigare så jag börjar känna mig extremt osäker hur det kommer gå bara av att vara på tävlingsplatsen :o

Max har lite problem vid promenader att han kan börja morra åt andra hundar och resa ragg, på alla träningar vi varit på går det att ha han lös utan problem men tänk om han blir diskad pga att han är aggressiv!? :nailbiting:
Det är nästan 400 totalt som ska starta, bara det gör att jag känner mig så nervös. Vi har ingen som helst erfarenhet av tävlingar tidigare så jag börjar känna mig extremt osäker hur det kommer gå bara av att vara på tävlingsplatsen :o

Om det kan få dig att må bättre: Här är en film på min man och hans nya tävlingshund Boss.

Jävla hund..... :D! Tur för honom att han är söt och visar potential i agilityn emellan sina muppryck :love:

För att vara lite allvarlig, Boss har också problem med andra hundar och har varit utåtagerande så det bara skvätter om det. Men med träning och erfarenhet går det bättre och bättre på tävlingsplatser :up:! Hans debuttävling var på Guldagility i Kalmar, med runt 9000 starter under 4 dagar. Det löste han jättebra, med bara NÅGRA episoder av "DU ska DÖ" :p !

@Miao är jag en hemsk människa om jag faktiskt blir liiite lugnare av det? :p
Det ser ut som att Boss med flit puttar ner pinnen :D

Det gör han.... :p ! Och attackerar slalomen helt obefogat och med flit! Han kallas inte för mini-monstret för inte :D!

Det är bra om du blir liiiite lugnare :D! Detta är så du kan se att det finns alla sorters hundar där ute på tävlingsplanerna, inte bara perfekta tävlingshundar! Lycka till :up:!

Jag delar med mig av mitt och min äldsta hunds allra första officiella agilitylopp, kan tillägga att hunden kvalat individuellt till SM och matte har förbättrat både klädstil och handling sen dess :angel:

Om det kan få dig att må bättre: Här är en film på min man och hans nya tävlingshund Boss.

Jävla hund..... :D! Tur för honom att han är söt och visar potential i agilityn emellan sina muppryck :love:

För att vara lite allvarlig, Boss har också problem med andra hundar och har varit utåtagerande så det bara skvätter om det. Men med träning och erfarenhet går det bättre och bättre på tävlingsplatser :up:! Hans debuttävling var på Guldagility i Kalmar, med runt 9000 starter under 4 dagar. Det löste han jättebra, med bara NÅGRA episoder av "DU ska DÖ" :p !
Jag håller på att dö av skratt åt domaren som inte kan hålla sig utan vänder sig om och skrattar :D:D

Jag och Ladda går på grundkurs i agility nu, eftersom en vän har fått oss att nörda in lite på denna sjukt roliga sport :D
Tjejen jag går kursen för visade hur man kunde lära in slalomen med bågar, vilket verkar vara Laddas melodi - helt klart.
Eftersom vi bara har tre kurstillfällen till, jag inte har råd eller lust att köpa bågar samt att jag inte känner någon som har några - så tänkte jag försöka mig på att tillverka egna. Tror att jag har hittat ett sätt som kan fungera, men! Hur lång ska en båge vara?
Är det någon som har möjlighet att hjälpa mig med måtten? :)
Om inte så mäter jag på kursen på måndag, men jag är lite sugen på att göra dem redan i morgon :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka