Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tog idag både tredje och fjärde pinnen i hoppklass 2 så nu är vi klara för klass 3 både i hopp och agility. (en rosett även för en 4:e plats i agilityklassen men utan pinne, 5 fel)

DEA_1148red.jpg

Jag måste dock hitta turbon på Kiro, jag vet att han kan vara snabbare men han är lite småbekväm, får klura på detta. Jag är även lite kluven till hur mycket jag kommer att vilja tävla i klass 3 men vi får känna på lite och fortsätta träna. Det är högt och slitsamt för en hund som endast är 48 cm hög.

Filmer från idag för den som är nyfiken:
<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/mS8sNVxAHHo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/egUXq94jFmA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/U34VYeXp0kM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Debuten är gjord för mig och Max, i lördags blev det plats 7/14. Vi fick en vägran på slalom och ett rivet hinder + 2, 17 tidsfel då slalomet gick låååångsamt pga vi inte har stabilitet i det än. Igår blev det en disk då Max sprang förbi ett hinder och tog det på tillbakavägen istället. Mitt fel då jag slarvade med att visa vägen. Nästa vecka är det på ett igen i Boden :D

Vi tog idag både tredje och fjärde pinnen i hoppklass 2 så nu är vi klara för klass 3 både i hopp och agility. (en rosett även för en 4:e plats i agilityklassen men utan pinne, 5 fel)

DEA_1148red.jpg

Jag måste dock hitta turbon på Kiro, jag vet att han kan vara snabbare men han är lite småbekväm, får klura på detta. Jag är även lite kluven till hur mycket jag kommer att vilja tävla i klass 3 men vi får känna på lite och fortsätta träna. Det är högt och slitsamt för en hund som endast är 48 cm hög.

Filmer från idag för den som är nyfiken:
<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/mS8sNVxAHHo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/egUXq94jFmA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="854" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/U34VYeXp0kM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Bra jobbat. :up: Han har mycket mer att ge om du hjälper honom bättre. Ge honom direktiv tidigare så han vet vart han ska och markera svängarna och spring sedan vidare, när du står och väntar när han svänger så bromsar det upp väldigt mycket. Du har offensivare handling i hoppklasserna och där ger han mer. Bara att träna mer så kommer ni bli snabbare :up:

Igår var vi på tredje tillfället på agilitykursen, och det är så himla roligt :D
Ladda är på g in i löp och var lite allmänt disträ, men när jag väl fick hennes fokus jobbade hon på fint om än inte med samma intensitet som vanligt.
Hon kissade 8 gånger, varav hon lyfte på benet och markerade högt typ hälften O_o Suck, hormoner alltså!

Slalombågar verkar helt klart vara hennes grej, även om hon inte bemästrar tekniken fullt ut för att köra dem i full fart ännu. Som det är nu får jag dämpa henne lite i tempot, annars hoppar hon gärna över :p

Varför låter man alltid så löjlig när man tränar hund? :D

Bra jobbat. :up: Han har mycket mer att ge om du hjälper honom bättre. Ge honom direktiv tidigare så han vet vart han ska och markera svängarna och spring sedan vidare, när du står och väntar när han svänger så bromsar det upp väldigt mycket. Du har offensivare handling i hoppklasserna och där ger han mer. Bara att träna mer så kommer ni bli snabbare :up:

Jag var riktigt dålig i agilityloppet, hade lite svårt att motivera mig själv där.

När vi tränat med andra säger de att jag inte ska hamna för långt före för då tappar han fart samt att det inte behövs i de högre klasserna.

Jag tror jag måste hitta en lekbelöning att ha på slutet som han tycker är värd att jobba för, nu får jag belöna med godis i mål och leka vid tältet.

Känns som vi skulle behöva minst en kurs innan det är dags för klass 3 men får se om jag hittar någon som inte är tokdyr.

I torsdags var första gången vi tränade med 8 pinnar helt på linje. Igår provade Max för första gången 12 pinnar (detta innan start i hoppklassen). Vi har stött och blött slalomen så det känns så bra att polletten nu trillat ner för Max :) Dock krävs det ännu mycket träning för att han ska bli säker och för att det ska funka på tävling.

Jag var riktigt dålig i agilityloppet, hade lite svårt att motivera mig själv där.

När vi tränat med andra säger de att jag inte ska hamna för långt före för då tappar han fart samt att det inte behövs i de högre klasserna.

Jag tror jag måste hitta en lekbelöning att ha på slutet som han tycker är värd att jobba för, nu får jag belöna med godis i mål och leka vid tältet.

Känns som vi skulle behöva minst en kurs innan det är dags för klass 3 men får se om jag hittar någon som inte är tokdyr.

Det handlar inte om att du ska hamna för långt före för då kommer hunden absolut att tappa fart, det håller jag med om. Om du kikar på hinder 3-4 i ag-banan så står du stilla tills hunden landat efter hinder 4 och hunden saktar ner, där är ett bra tillfälle att dra vidare i banans riktning absolut senast när hunden gör avstamp på hinder 4 för att den ska få en tightare sväng. Den allra största hjälpen för hunden är vår egen hastighet och rörelseriktning. Hänger du med?

Samma situation efter den långa blåa tunneln med en gul/orange sandsäck. En annan bra sak är att bara göra de här svängarna och belöna nära hinderstödet så hunden lär sig svänga tightare, blir kanon att göra med leksak. Hoppas du hittar en bra kurs, det är alltid guld att få någon att titta på en :)

Det slår aldrig fel!
Nu är det september, och då anmäler jag till tävling. Sen är det jätteroligt och så säger jag att "Ujujuj, jag ska tävla HEEEELA våren och sommaren!" och så gör jag inte det. Sen blir det september och då anmäler jag till tävling, sen är det jätteroligt och så säger jag....
Never ending story!

Nu har jag i alla fall dammat av farbror Brun och ska springa fyra klasser nästa helg. Han har varit GRYM på träning hela sommaren, slalom sitter och kontaktfält sitter (kör inte RC :angel:).

Min dröm att hitta lagkompisar, men det är fan inte gott om smallhundar i mina krokar. :down:

Min hund blir 1 år den 2 oktober så vi ha tjyvstartat lite med träningen. Började en kurs för tre veckor sedan, där de två senaste gångerna har varit med hund. Planen är att ta det väldigt lungt och bara introducera hindren för att kunna lägga en bra grund inför framtiden.
Kursen är på Brukshundklubben i "grannbyn", var lite skeptisk redan första tillfället då jag inte kände mig helt nöjd med instruktörernas "framtoning", eller vad en ska säga, det klickade inte helt enkelt.
Nu i helgen har vi varit på läger som anordnats av vår kennelklubb, skitkul! Fantastiskt duktiga instruktörer och vi fick med oss en massa bra tips hem både för personspår, lydnad och agility. Min lilla hund tog ju av förklarliga skäl det lite lugnare men bara att lyssna/titta på övriga var ju supernyttigt.

Igår var vi på Brukshundklubben och jag känner bara nääää. Deras "pedagogik" går typ ut på att skrika tunnel/hopp/slalom högre och högre tills hunden "fattar" vad den ska göra... Blir så ledsen när jag tittade på de andra hundarna och ägarna.
Så jag tog helt enkelt och gjorde sakerna på mitt sätt, använde mig av de tips jag fått av mina andra instruktörer.

Hur sjutton hittar en bra instruktörer när en är helt ny i en sport? Jag kommer ju behöva hjälp längre fram med hur vi ska träna, denna nybörjarkurs får vi nog bara ta som miljöträning och leka genom på vårt eget sätt. Har googlat lite men inget hittat, tips?
De instruktörerna jag vet här hemma som är bra/vi har tränat för håller inte på med agility, tyvärr.

Jag håller till i södra Skåne, så har ni tips på vettiga instruktörer får ni gärna PM:a:up:

Jag har kört med privat instruktör från början, istället för kurs. Däremellan träning själv (får läxor) eller tillsammans med några andra med valpar/unghundar som jag känner, på brukshundsklubbens bana.

Det lägret du var på, håller de instruktörerna till för långt bort? Annars skulle jag kontakta någon av dem för att höra mig för om privatlektioner.

Jag har kört med privat instruktör från början, istället för kurs. Däremellan träning själv (får läxor) eller tillsammans med några andra med valpar/unghundar som jag känner, på brukshundsklubbens bana.

Det lägret du var på, håller de instruktörerna till för långt bort? Annars skulle jag kontakta någon av dem för att höra mig för om privatlektioner.

Ja de finns mellan 30-60 mil bort, har ju en tanke på att kunna åka och få hjälp då och då. Men eftersom jag är total nybörjare på agility känner jag att vi behöver lite mer kontinuerlig hjälp här i början. Har dock nosat upp ett tips på en klubb som verkar ha lite mer samma tänk av min lydnadsinstruktör här hemma, så hoppas att vi kanske kan gå kurs där till våren:up:

Ja de finns mellan 30-60 mil bort, har ju en tanke på att kunna åka och få hjälp då och då. Men eftersom jag är total nybörjare på agility känner jag att vi behöver lite mer kontinuerlig hjälp här i början. Har dock nosat upp ett tips på en klubb som verkar ha lite mer samma tänk av min lydnadsinstruktör här hemma, så hoppas att vi kanske kan gå kurs där till våren:up:
Du får gärna skicka PM och berätta var du går och vilken instruktör du gillade så kanske jag kan hjälpa dig att hitta någon som passar. Jag håller själv till i Malmö, är A1 & A2 instruktör och tränar själv för Jouni Orenius och Isabelle Emanuelsson.

Sista tillfället på grundkursen idag, och då provade vi på lite banträning :)
Jag är så imponerad av min hund! Så länge jag bara är på rätt plats vid rätt tillfälle löser hon det allra mesta :)

Fick bara första banan på film, den andra banan vi körde började likadant, men efter tunneln ställde vi staket - tunnel - staket - tunnel - stjärnan. Supersvårt, men väldigt kul!

Vi gick ju klart grundkursen förra veckan, och igår fick vi tillfälle att hoppa på fortsättningskursen :)
Det var tävlingstema, och kursen var lagd så att vi kunde få köra KM-banan med de andra km-ekipagen efter teorin, så att det skulle bli så tävlingslikt som möjligt innan med banvandring, uppvärmning utanför banan och hela köret.
Gud så roligt det var! :D

Vi har ju bara kört bana några gånger, och vår största begränsning är jag ( ;) ) eftersom jag inte har någon koll på min kropp. Hehe.
Det var en klass 2-bana, så jag räknade inte med att vi skulle komma runt utan en disk, men det gick så över mina förväntningar ändå! Vi har ju bara kört bana två gånger innan.
Klass 1 känns inte oöverkomligt längre :D

Vi diskade oss på hinder 8, jag var för snabb mot nr 9, så hon sprang emellan. Sedan hoppade hon hindret på fel håll tillbaka :p Vi har ju bara kört slalom med bågar, så jag hade tänkt att jag skulle ta det lugnt och leda igenom henne. Jag började med det, men döm om min förvåning när hon ba "äh vad fan matte, flytta på dig!" och körde de sista 10 pinnarna som om hon aldrig gjort annat? :eek: :D Hade jag litat mer på henne från början och bara kört så hade hon nog fasen kört hela.
Det är verkligen skitkul med agility, trodde aldrig att jag skulle tycka att det var såhär kul!

Har försökt mig på att måla upp gårdagens bana, ber om ursäkt för mina dåliga paintkunskaper :p

ag-bana-km-15.jpg

Vi är som jag tidigare sagt väldigt nya på det här med agility och slalom. I vår ska jag gå en agilitykurs, men nu i höst har jag haft sådana sjuka foglossningar så det har inte gått hur gärna jag än velat. Men vi har testat lite på hemmaplan och börjat med slalom. Vi testade på kul på hemmaplan första gången den 11/8

Nu har vi börjat försöka med endast slalomen, jag vet inte alls om jag gör rätt när vi använder oss av alé-metoden. Eller vad den kallas. Jag vet att ett fel jag gör är att jag låter henne sitta innan, men det funkar lika bra på flygande, men jag måste hela tiden vara framför för att hon ska förstå. Jag vågar inte riktigt dra ihop pinnarna mer än, utan vill att hon ska ta detta utan att blinka först och helst på kommando. Slalom är inte helt inpräntat än men varsågod är :o Men det är för att vi hela tiden tragglat att hon inte får resa sig fören vi säger varsågod i sittande ställning. Så det måste tragglas bort hur som :p

Film från 11/8

Film från igår 1/10

Film från vår senaste träning, han gjorde så jäkla bra slalom.
Jag tror faktiskt inte att NÅGON har tränat så mycket slalom som jag har gjort. :grin: Vi har provat typ alla metoder och hittat på några egna, lärt in, lärt om, tragglat, tragglat, tragglat och ÄNTLIGEN har han en slalom som är bra och som vi kan bygga vidare på. Blod, svett och tårar är en underdrift...

Vi ska springa DM i morgon, är rätt taggad. :up:
Det brukar vara motsvarande klass 2, så jag ser fram emot en riktigt rolig bana. Domaren brukar göra jättefina banor så jag har höga förväntningar och förhoppningsvis diskar vi oss bara i ena klassen :angel:

Vi tävlade förresten för en månad sedan ungefär, för första gången på ett år.
En pinne, en disk och en vimsig ag-klass med typ 15 fel (han missade till exempel UPPFARTEN på GUNGAN. Seriöst!? Satte dock alla andra kontaktfält). Jag var nöjd och alla var glada. Fina Brunis! :love:

Nu har vi börjat försöka med endast slalomen, jag vet inte alls om jag gör rätt när vi använder oss av alé-metoden. Eller vad den kallas. Jag vet att ett fel jag gör är att jag låter henne sitta innan, men det funkar lika bra på flygande, men jag måste hela tiden vara framför för att hon ska förstå. Jag vågar inte riktigt dra ihop pinnarna mer än, utan vill att hon ska ta detta utan att blinka först och helst på kommando. Slalom är inte helt inpräntat än men varsågod är :o Men det är för att vi hela tiden tragglat att hon inte får resa sig fören vi säger varsågod i sittande ställning. Så det måste tragglas bort hur som :p

Jag ser ingen mening i att blanda in stanna kvar i slalominlärningen. Då missar man den ingångsträningen man får "gratis av metoden. Jag tycker du ska fokusera på fart och glädje :) Vad använder du för belöning? Hur belönar du med den? Gör du alltid en inkallning? Hur ser det ut när du går bredvid?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka